Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Högbergas automatiska hönslucka  (läst 17322 gånger)

flindra

  • Inlägg: 774
    • -
Högbergas automatiska hönslucka
« skrivet: 27 feb-12 kl 06:08 »
Är det någon som har testat Högbergas automatiska lucköppnare? Är den bra?

http://www.hogbergaab.se/?page=product_list&category_id=13

[Jag har lämnat forumet och raderat alla mina inlägg.]
« Senast ändrad: 21 aug-12 kl 18:51 av f.b. »

Haggan

  • Inlägg: 51
    • Dalarna
SV: Högbergas automatiska hönslucka
« Svar #1 skrivet: 02 mar-12 kl 19:09 »
Hej

Har en sådan men inte köpt den därifrån.

Den är mycket trevlig jag köpte den mest för att den har skydd om en höna kommer imellan då stannar motorn, jag funderade på att bygga en själv men jag hade aldrigt klarat att lösa den funktionen på ett bra sätt.

Nu fjärrstyr jag luckan via webbkameran och t.ex. mobilen! :)

Men köp inte ifrån högberga.

Köp direkt ifrån tillverkarna i Tyskland! De har nyare och bättre prylar och är billigare.
http://axt-electronic.eu/shop.html

Har handlat två gånger och fick byta ut min timer till en digital utan kostnad. De har varit mycket bra att göra affärer med.


Alain Gouygou

  • Inlägg: 2
SV: Högbergas automatiska hönslucka
« Svar #2 skrivet: 21 apr-17 kl 21:59 »
Hej! Är intresserad av denna lucka. Har en fråga om timern går att ställa på olika tider på olika dagar? Eller är det samma öppningstid varje dag?

Haggan

  • Inlägg: 51
    • Dalarna
SV: Högbergas automatiska hönslucka
« Svar #3 skrivet: 26 apr-17 kl 09:53 »
Hej

Jag tror den jag har iallafall är samma tid varje dag. Men jag är lite osäker.
Det går dock att styra den externt så du skulle kunna skippa tiduret och sätta ett relä eller dy och en liten Arduino eller en ESP8266 och styra den precis som du vill. Tex från din mobil? :)

Jag kan hjälpa med kod om du vill

Haggan

  • Inlägg: 51
    • Dalarna
SV: Högbergas automatiska hönslucka
« Svar #4 skrivet: 26 apr-17 kl 10:04 »
Uj vad jag fick leta. Men jag har en annan lucka också.

http://www.chuxaway.com/

Mycket bra tycker jag. Billigare men ändå säker. Den har en mycket bättre digitalt ur som du kan styra som du vill. Dock ingen ljussensor.

granskog123

  • Inlägg: 10
    • -
SV: Högbergas automatiska hönslucka
« Svar #5 skrivet: 26 apr-17 kl 15:58 »
Hur funkar den? Kanske en dum fråga men: Om den stänger tex alltid vid kl 8 och en höna-pöna är lite sent, måste hon då stanna ute?  ???

Haggan

  • Inlägg: 51
    • Dalarna
SV: Högbergas automatiska hönslucka
« Svar #6 skrivet: 26 apr-17 kl 18:22 »
Ja då hamnar hon utanför.

På min AXT har jag en ljussensor som stänger vid skymning och om det fortfarande är ljust så stänger timern sent. Så sent så att jag är säker på att de har gått in. Men ibland så dröjer de sig kvar och kan bli utestängda så man måste ju helst gå och kolla til dem.

granskog123

  • Inlägg: 10
    • -
SV: Högbergas automatiska hönslucka
« Svar #7 skrivet: 27 apr-17 kl 08:44 »
ok, då vet jag.

Alain Gouygou

  • Inlägg: 2
SV: Högbergas automatiska hönslucka
« Svar #8 skrivet: 28 apr-17 kl 10:40 »
Tack! Den där får det nog bli! Kontrollenheten verkar ju betydligt bättre än VSB-varianten. Hade föredragit en som går på 230V, men batterierna verkar ju räcka länge och då slipper man dessutom extrajobbet med elinstallationen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

801 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, EncEnl, kloge74, eremit1, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser