Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur tvätta kläder off grid?  (läst 39455 gånger)

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
Hur tvätta kläder off grid?
« skrivet: 22 feb-12 kl 18:00 »
Hej!

Jag håller på att samla på mig info om hur jag ska kunna leva off grid. Det finns mycket att säga om det men en sak jag undrar mycket över är hur man klarar tvätten om man lever utan elanslutning.

Oavsett hur mycket batterier jag har så är det inte rimligt att tro att jag ska kunna driva en tvättmaskin med dem. Typiskt kräver en enfastvättmaskin 10 A dvs i runda slängar 2200 W och det under ganska lång tid. Skulle man köra den på batterier via en omformare krävs förutom en hejdundrandes omformare att batterierna (i ett 12 V -system) klarar att leverera över 184 A under en period av gissningsvis minst en timme (uppvärming av flera omgångar vatten + centrifugering). Det går väl med hjälp av 10 batterier men alla ska laddas och, ja, det blir ohållbart.

En möjlighet är förstås att ha ett vindkraftverk som klarar att leverera mins 3 kW 220 V. Såna finns och de kostar massor av pengar. Dessutom blir man då hänvisad till att tvätta endast när det blåser så mycket att vindkraftverket levererar nära maxeffekt och det är tyvärr inte så himla ofta (kräver vanligen minst 10 m/s vilket är rätt bra blåst).

Så hur gör man?
  • Koka tvätten?
  • Banka den på en brygga, som förr i tiden, på vintern?  :o
Är det någon som har nån fiffig idé om detta?

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Broberg

  • Gäst
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #1 skrivet: 22 feb-12 kl 18:05 »
Leta upp en nåt sånt här i vettigt skick.

http://runeberg.org/husmoder/1935/0002.html

Beisla

  • Inlägg: 182
    • Västergötland
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #2 skrivet: 22 feb-12 kl 18:10 »
Mamma hade en liten tunna som hon i sin ungdom lade i kläderna och något tvättmedel (i ditt fall kanske björklöv?) i. Sedan vevade hon runt för hand en bra stund. Bytte vatten nån eller några gånger.
Tunnan satt fast i ett litet stativ, så det man snurrade var en liggande cylinder med en öppning på ena sidan. Är jag tydlig tro?
Ja, som en sån där behållare för lotter de har på bymarknader!
Bor tillsammans med en amstaff, katter, getter, barn, kaniner, man, bin.

Beisla

  • Inlägg: 182
    • Västergötland
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #3 skrivet: 22 feb-12 kl 18:12 »
Kom förresten på att björklöv var för kroppsrengöring och inte tvätten, den kanske blir grön... :-[
Bor tillsammans med en amstaff, katter, getter, barn, kaniner, man, bin.

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #4 skrivet: 22 feb-12 kl 18:12 »
Vittvätten kan du koka. Resten lägger du i blöt i en balja med tvättmedel och varmt vatten, gnuggar och gnor tills det är rent. Ett tvättbräde är nog en god idé. Skölj ca 3 ggr i kallt vatten, vrid ur och häng upp.

Det besvärliga är inte att få tvätten ren, det går lätt med handkraft. Det tunga är att vrida ur vattnet så den torkar rimligt fort... Det finns vridmaskiner som gör jobbet, men det har jag inte provat.

Och så passar man på att tvätta när det är torrt, så man kan hänga ut tvätten. Det går bra på vintern också, även i minusgrader - tvätten "frystorkar" och behöver bara eftertorka lite inomhus.

red

  • Inlägg: 375
    • Bohuslän
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #5 skrivet: 22 feb-12 kl 18:15 »
Det finns handdrivna tvätt-trummor.. det var på tapeten här på Alternativ för ett tag sedan, de beställde ifrån USA.
"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society."

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #6 skrivet: 22 feb-12 kl 18:18 »
Hej, oj vad snabbt svaren kom. Hittade denna tråd (dock inte via sökfunktionen :-?) http://www.alternativ.nu/index.php?topic=122299.20 men det känns ju som att man helt klart har något att fundera på här...
/Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

kbh

  • Gäst
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #7 skrivet: 22 feb-12 kl 18:29 »
Borde gå med  att  bygga om en gammal topp matad tvättmaskin  om man byter ut motorn och modifierar med en   vev eller en tramp cykel samt att man får ändra om av tappningen med en kran .

red

  • Inlägg: 375
    • Bohuslän
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #8 skrivet: 22 feb-12 kl 18:32 »
http://camping.about.com/u/r/od/campinggearreviews/gr/wonderwash.htm

En sådan här var det som diskuterades här på forumet, jag vet dock inte vad man kom fram till..
"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society."

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #9 skrivet: 22 feb-12 kl 18:42 »
Ok, tackar! Det ser ut som att båda handalternativen som går att få tag i finns på denna sida http://www.lehmans.com/store/Natural_Goods___Laundry_p_1?Args=&view_all=1 men fortfarande funderar jag på om man inte kan bygga något fiffigare.

Jag tänker mig att ta principen från en vanlig tvättmaskin men gjord för 12 V och med manuell påfyllning av varmvatten men övrigt manuellt. Med 12 V bör man kunna centrifugera en kort stund för att bli av med det mesta vattnet också.


Edit: Det bör inte vara några problem att bygga om en Lehman's® Laundry Hand Washer (från länken ovan) att gå på 12 V. Bör räcka med en vindrutetorkarmotor från en personbil. Då är man ganska nära...  Tack för alla tips!

/Jens
« Senast ändrad: 22 feb-12 kl 18:46 av torpjens »
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #10 skrivet: 22 feb-12 kl 18:43 »
Oavsett hur mycket batterier jag har så är det inte rimligt att tro att jag ska kunna driva en tvättmaskin med dem. Typiskt kräver en enfastvättmaskin 10 A dvs i runda slängar 2200 W och det under ganska lång tid. Skulle man köra den på batterier via en omformare krävs förutom en hejdundrandes omformare att batterierna (i ett 12 V -system) klarar att leverera över 184 A under en period av gissningsvis minst en timme (uppvärming av flera omgångar vatten + centrifugering). Det går väl med hjälp av 10 batterier men alla ska laddas och, ja, det blir ohållbart.

En liten rättning angående effekten. Maskinen är förvisso säkrad till 10A men den drar långt ifrån 10A under hela tvättcykeln. Om du mäter en hyggligt modern tvättmaskin eller kollar på prisjakt så ser du att maskinerna drar ungefär 0,8-1kWh för en standardtvätt. Jag har aldrig upplevt att en tvättmaskin värmer vattnet mer än första gången, då den spolar runt med tvättmedlet. Sköljningarna är kalla. Det är inte alls orimligt att klämma 1kWh även ur en liten batteribank, det kostsamma är förståss som du säger att sörja för toppeffekten på 2,3kW med en tillräckligt kraftfull omformare.

En elektrisk tvättmaskin kräver förståss trycksatt vatten, men är man lite finurlig kan man ju fylla ett hydroforkärl först och sen köra tvättmaskinen, så man slipper belasta omformaren med båda apparaterna på samma gång. 40-50 liter tror jag en tvätt går på och det är nog inget problem att dra ur en hydrofortank på 300 liter.

En 2500 watts växelriktare kostar runt 4600kr på Swedol, kollade bara som prisreferens. Den kommer förståss mycket annat till nytta också ifall man lever off-grid.
« Senast ändrad: 22 feb-12 kl 18:52 av kackelmann »
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #11 skrivet: 22 feb-12 kl 18:56 »
Hej!


Menar inte att vara obstinat men...  ;D  Maxeffekten typ 2,2 kW behövs en bra stund och då har vi genast problemet med de 184 A som ska ut + förlusterna i omformaren, så kan vi väl kanske dra till med 200 A. Med 8 bilbatterier får du ändå 25 A per batteri och batterier gillar inte att laddas ur så hårt någon längre stund.


1 kWh = 83 Ah med 12 V (säg 90 Ah för att täcka lite förluster) och det går ju lätt att plocka ur en batteribank med 8 batterier. Men problemen med toppeffekten kvarstår. Dessutom ska alla batterier laddas... Många solceller eller bra vindkraftverk krävs om man dessutom ska ha el till annat.


Vattnet tror jag - till skillnad från dig - inte är något större problem. Det finns pumpautomater (pump & hydropress sammanbyggt) för 12 V som lätt klarar vattentrycket.


Kan man bygga om tvättmaskinen så att den kan ta in varmvatten istället för att själv värma vattnen har man också kommit en bra bit på vägen. Då kan man värma vatten med ved, låta maskinen använda det vid tvättning och ta kallvatten vid skölj. Hmmm... Behövs bara lite elektriska ventiler och nåt relä.


 :)
/Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #12 skrivet: 22 feb-12 kl 19:05 »
Du klarar tvätten galant om du skaffar gummigrejen som liknar avloppsrensare, och vridmaskinen du hade i din länk. Tricket oavsett hur du gör att att lägga tvätten i blöt, minst över natten, innan du tvättar. Vanlig spann funkar fint men lock på håller fukten där den gör nytta. Blötläggningsvatten är ditt begagnade badvatten. Som tidigare nämnts går en del saker att koka, efter blötläggning.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

kbh

  • Gäst
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #13 skrivet: 22 feb-12 kl 19:09 »
Ska man använda batterier så bör man använda fritids batterier som tål urladdning bättre  istället för bil batterier .

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #14 skrivet: 22 feb-12 kl 19:17 »
Du klarar tvätten galant om du skaffar gummigrejen som liknar avloppsrensare, och vridmaskinen du hade i din länk. Tricket oavsett hur du gör att att lägga tvätten i blöt, minst över natten, innan du tvättar. Vanlig spann funkar fint men lock på håller fukten där den gör nytta. Blötläggningsvatten är ditt begagnade badvatten. Som tidigare nämnts går en del saker att koka, efter blötläggning.

Gummigrejen funkar bra, fast jag har haft sönder såna... Men jag skulle vara försiktig med att blötlägga starkt färgade kläder över natten, det kan läcka en massa färg. Vittvätt funkar prima att blötlägga länge.

Hursomhelst så går det utmärkt att tvätta utan maskiner och batterier. Handkraft är inte att underskatta.  :)

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #15 skrivet: 22 feb-12 kl 19:19 »
Kollade precis på en tvättmaskinsmotor som jag har liggandes, och den är på 250W effekt så kan du lösa varmvattenmatning på annat sätt fungerar det säkert alldeles utmärkt med en mindre batteribank/växelriktare!  :)
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #16 skrivet: 22 feb-12 kl 19:27 »
Men jag skulle vara försiktig med att blötlägga starkt färgade kläder över natten, det kan läcka en massa färg.
Kör du med pimpinetta kläder ska du nog ta dig en funderare ang off grid.  :P
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #17 skrivet: 22 feb-12 kl 19:36 »
Kör du med pimpinetta kläder ska du nog ta dig en funderare ang off grid.  :P


Tja, man kanske behöver en omgång hyfsade kläder nån gång emellanåt  ;) Själv gillar jag svart som förblir svart och inte grått...

Skogsola

  • Gäst
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #18 skrivet: 22 feb-12 kl 23:01 »
 De som använder begreppet "off-grid" brukar komma ifrån  bekväma förhållanden. Hos dem hamnar det rätt så snart ett bensindrivet elverk.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #19 skrivet: 22 feb-12 kl 23:26 »
Tack för den...  >:( 


Så, genom att uttrycka mig på ett sätt som - enligt dina värderingar - är laddat med viss innebörd etiketterar du mig genast som att jag kommer från bekväma förhållanden och antar att jag kommer att skaffa mig ett bensindrivet elverk - vilket implicerar att jag kommer att ge upp. Om så är fallet, vad har det med diskussionen att göra? Känns verkligen inte som vare sig hjälpsamt eller uppmuntrande. Jag undrar varför du över huvudtaget skrev ditt inlägg? Är det för att jag är ny här och du är gammal i gården som du vill trycka till mig lite för att jag är lite naiv? Tycker du att det är schysst? Är det den stil man ska ha här på forumen när man blivit lite varm i kläderna?  >:D  Verkar vara en trevlig stämning att delta i - inte.

Men för att vara lite konstruktiv också: Hur benämner du en livsstil som går ut på att i hög grad klara sig på egen hand där en stor del av ansträngningen ligger i att inte vara beroende av att bli matad med högvärdig energi hela tiden?


/Jens
« Senast ändrad: 23 feb-12 kl 00:25 av torpjens »
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, LimJans, Stengrim, Valpen001, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser