Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bästa musfällan?  (läst 33708 gånger)

Tobbe B

  • Inlägg: 142
    • Jämtland
    • Berglunds gård i Mälgåsen / Jämthonung
Bästa musfällan?
« skrivet: 20 feb-12 kl 16:54 »
Tycker vanliga slagfällor ofta är igenslagna ibland, funderar på sån där vippfälla som man tömmer sedan levade någonstans.
Ingen hink med vippbräda är jag ute efter..eller katt.

Vilken tycker du är bäst?
Franska jättervaktlar, hund, höns - Faverolle, Sussex, biodling, katt.
http://www.facebook.com/berglundsgardimalgasen/
http://www.jamthonung.se

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Bästa musfällan?
« Svar #1 skrivet: 20 feb-12 kl 17:09 »
Jag tycker nog slagfällan är bäst. I sånna där vippfällor med bur för levandefångst kan man fånga flera möss och då kan de börja äta på varandra, levande! Ingen trevlig syn vill jag säga.

Man kan väll justera dem så att de blir mindra känsliga och inte slår igen av sig själv.

Bästa tycker jag är klassisk slagfälla betat med russin eller snickers eller dadlar och sän att dom står längs med väggen med betet in emot väggen :)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Dajen

  • Inlägg: 246
    • Uppland
SV: Bästa musfällan?
« Svar #2 skrivet: 20 feb-12 kl 17:10 »
Vi har giljotinfällor, tror jag de kallas. Små, eller större, grå och svarta saker i hårdplast som är effektiva, lätta att gillra och vittja. Rekommenderas.

Tobbe B

  • Inlägg: 142
    • Jämtland
    • Berglunds gård i Mälgåsen / Jämthonung
SV: Bästa musfällan?
« Svar #3 skrivet: 20 feb-12 kl 17:23 »
Ok sådana som finns på Jula tror jag?
Franska jättervaktlar, hund, höns - Faverolle, Sussex, biodling, katt.
http://www.facebook.com/berglundsgardimalgasen/
http://www.jamthonung.se

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bästa musfällan?
« Svar #4 skrivet: 20 feb-12 kl 17:34 »
Min favorit är en som ursprungligen hette Mjölner, sen bytte den namn ett par gånger - bråk om patentet, tror jag.  Jag sätter in den i en låda eller kartong, så att katten - om man har en sån - inte kan komma åt att göra illa tassen.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Bästa musfällan?
« Svar #5 skrivet: 20 feb-12 kl 22:18 »
Här är min bästa musfälla för den tar råttor också  ;D

Hunden heter Grisen är en American Harless terrier som är en naken variant av Rat Terrier.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Bästa musfällan?
« Svar #6 skrivet: 20 feb-12 kl 22:24 »
Den är alltså till för att fånga råttor? Bra hund i sånna fall.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Mimmla

  • Inlägg: 163
    • Västmanland
SV: Bästa musfällan?
« Svar #7 skrivet: 20 feb-12 kl 22:30 »
Har en isländsk fårhund som är en rackare på råttor. Han tar dem som räven, studsandes ovanifrån :P
Har katt med så det blir inte så många över till hunden ifs :P
Att tänka är hårt arbete, det är därför så få människor ägnar sig åt det.

enetkarin

  • Inlägg: 200
  • Njuter av livet, bakar dinkelbröd.
    • Västergötland
SV: Bästa musfällan?
« Svar #8 skrivet: 20 feb-12 kl 22:46 »
Elektroniska mus-skrämmare ... har jag :D

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Bästa musfällan?
« Svar #9 skrivet: 21 feb-12 kl 16:44 »
Till storråttor hade jag bäst reslutat med burfällor betade med rökt fläsk. Men då någon gått i så kom dom andra ihåg det ett tag, så då dröjde det innan någon till vågade prova lyckan... Men vidrigt att måsta dränka dom efteråt.

Till möss är en riktigt jaktglad katt bäst. Dom pyttesmå bruna musfällorna som Granngården hade förut är också bra, men jag råkade få ett par talgoxar i dom. Lösningen blev att sätta fällorna i lådor med små hål.
Dom större musfällorna som granngården har nu, och som finns på till ex Claes Olsson, verkar dom vara försiktigare med.
« Senast ändrad: 22 feb-12 kl 22:25 av Nina W »

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Bästa musfällan?
« Svar #10 skrivet: 21 feb-12 kl 17:12 »
Tänk på att mycket som beskrivs i den här tråden är olagligt. Man får inte dränka råttor eller möss. Man måste vittja en fälla för levandefångst minst 2 gånger varje dag (tror jag det var).

Och flera av slagfällorna är inte längre lagliga.

Detta diskuterades i någon annan tråd för ett tag sedan, om någon orkar leta upp den, så finns det bra svar där.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bästa musfällan?
« Svar #11 skrivet: 21 feb-12 kl 17:32 »
Ajdå, undras, om min favorit är olaglig nu då?  Den andra tråden verkara intressant, om där står varför och så.  Jag tyckte det gick bra med "Mjölner", den slog ihjäl dem med detsamma.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Eurydike

  • Inlägg: 333
    • Småland
SV: Bästa musfällan?
« Svar #12 skrivet: 21 feb-12 kl 19:00 »
Den här är toppen på möss, sork, mullvad, näbbmöss, rödhakar, ekorrar, kopparorm, snok, ödlor..... ;D
Allt kanske inte lika önskat men... :-[

Min rekommendation - Katt  ;)

gurraj71

  • Inlägg: 21
    • Bohuslän
SV: Bästa musfällan?
« Svar #13 skrivet: 26 jul-14 kl 22:37 »
Möjligen är det olagligt att dränka möss i vippfällor, det man måste göra vid levandefångst är att släppa dom minst 1 km, närmare än så kan de faktiskt söka sig tillbaka till säkerheten där de känner sig hemma igen (enligt undersökning), släpper man de på total okänd mark tas de garanterat av predator, och det är sällan en "quick-kill". Så ur musens perspektiv så undrar jag om dränkning trots allt är det värsta.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Bästa musfällan?
« Svar #14 skrivet: 01 nov-16 kl 10:57 »
HJÄLP nu är jag trött på mössen på vinden som äter upp osten utan att fastna i slagfällorna.  Jag tror att jag riggat upp de små fällorna nu fem sex gånger utan att fällorna slagit igen.  Först försökte jag med en större modell och då antog jag att de små mössen hamnade innanför klämman.  Men  nu heller inget resultat med minsta varianten.  Jodå tidigare har jag fånget möss med mindre slagfällor.  Jag har också prövat med nån plastvariant där mössen skall känna nån lukt.  Inte en enda har fastnat i de fällorna eller ens nosat på dem. Jag har riggat slagtråden på yttersta kanten så de hör mössen måste vara ytterst försiktiga när de äter ost.

Igår riggade jag upp två fällor med ost.  En liten mus borde bli mätt på en ostbit men båda är borta.   

För nån vecka sen knöt jag fast ostbiten med en tråd.  Musen eller mössen tog både ostbiten och tråden  :o
Såg här ovan att man kan ladda med russin, dadlar och snickers.  Russin har jag hemma så det blir russin ikväll  :P 
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Bästa musfällan?
« Svar #15 skrivet: 01 nov-16 kl 11:06 »
Använd burfälla. En gång inne= aldrig ut.
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

antlina

  • Inlägg: 37
    • Södermanland
SV: Bästa musfällan?
« Svar #16 skrivet: 01 nov-16 kl 12:45 »
Jag använder fällan som heter giljotin och den tycker jag är överlägset bäst, har aldrig slagit igen utan att en mus har suttit i den, har testat flera andra där dom ofta slog fel man kom till en tom fälla eller i värsta fall sitter bara en svans eller andra dela i den. Har även använt hinkfälla med glykol där jag har haft extrema problem och kan rekommendera det om man kan acceptera att musen får drunkna,  jag vet att det är olagligt men ibland är man tvungen att använda drastiska metoder för att bli av med ett problem :(, hinkfällan fortsätter att fånga så länge betet finns kvar.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Bästa musfällan?
« Svar #17 skrivet: 01 nov-16 kl 13:09 »
Jag använder fällan som heter giljotin och den tycker jag är överlägset bäst, har aldrig slagit igen utan att en mus har suttit i den, har testat flera andra där dom ofta slog fel man kom till en tom fälla eller i värsta fall sitter bara en svans eller andra dela i den. Har även använt hinkfälla med glykol där jag har haft extrema problem och kan rekommendera det om man kan acceptera att musen får drunkna,  jag vet att det är olagligt men ibland är man tvungen att använda drastiska metoder för att bli av med ett problem :(, hinkfällan fortsätter att fånga så länge betet finns kvar.
hinkfälla med vatten hur riggar man upp betet på den?  Var nyss uppe och kollade och ingen av fällorna har slagit igen. 

Jag undrar vad de mössen är för nåra. De brukar äta in sig på plastförpackningar trots att jag har mycket textilier. Eller också ser jag inte att de gnagt på textil  8)
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

antlina

  • Inlägg: 37
    • Södermanland
SV: Bästa musfällan?
« Svar #18 skrivet: 01 nov-16 kl 13:29 »

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Bästa musfällan?
« Svar #19 skrivet: 01 nov-16 kl 15:58 »
Sån där vippfälla/hinkfälla där djuret går upp på en bräda och sen faller ner i hinken via en vippbräda som fälls när musen kliver ut på den är bra, hinken är fylld med vatten eller glykol så den drunknar så småningom.

Inte godkänd egentligen men de är bra och kräver inte så mycket tillsyn.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

774 gäster, 2 användare
xaelanar, Niklas Nyström

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser