Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000  (läst 131923 gånger)

fiskpralin

  • Inlägg: 2
    • Västerbotten
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #120 skrivet: 20 mar-14 kl 20:59 »
Liten trådkapning. Jag lyckades olyckligtvis ha sönder två reglage när jag försökte få ordning på min 6020, de satt helt enkelt för hårt fast och jag var inte försiktig nog  :'( . Är det någon som vet om det går att få tag på "nya" (eller för den delen begagnade) sådana rattar? Det är de två som inte har backknappen...

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #121 skrivet: 20 mar-14 kl 21:57 »
Går det inte att limma ihop dem med t ex cyanoakrylat (superlim)?

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #122 skrivet: 21 mar-14 kl 04:57 »
Skriv till Husqvarna. Dom säljer en del antikverade reservdelar och tillbehör. Annars kolla loppisar, kan finnas en del skrotfynd...

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

fiskpralin

  • Inlägg: 2
    • Västerbotten
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #123 skrivet: 22 mar-14 kl 10:54 »
Går det inte att limma ihop dem med t ex cyanoakrylat (superlim)?
Tyvärr vart det mest smulor kvar...

Skriv till Husqvarna. Dom säljer en del antikverade reservdelar och tillbehör. Annars kolla loppisar, kan finnas en del skrotfynd...
Tack för tipset, det ska jag göra!  :) Måste nog egentligen lämna in den för att få den justerad, så hittar man rätt reparatör kanske hen sitter på någon sådan reservdel också..

Sabina

  • Inlägg: 2
    • Östergötland
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #124 skrivet: 30 jun-14 kl 11:58 »
Hej!
Jag har en Husqvarna 2000 modell 6460 som har slutat sy sicksack. Oberoende av vilken typ av sicksack som ställs in syr den raksöm istället, ibland syr den sex sju sicksack steg men återgår sedan till raksöm. Är det någon som vet vad det kan vara för fel och om det är något som jag själv kan åtgärda?

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #125 skrivet: 30 jun-14 kl 17:03 »
Det kan vara så enkelt som att den behöver oljas i maskineriet. Det kan också vara litet rost som stör. Har du någon händig i närheten som har skruvat på maskiner förr, så kan det vara värt ett försök. Annars är det nog service som gäller.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Sabina

  • Inlägg: 2
    • Östergötland
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #126 skrivet: 02 jul-14 kl 16:20 »
Det kan vara så enkelt som att den behöver oljas i maskineriet. Det kan också vara litet rost som stör. Har du någon händig i närheten som har skruvat på maskiner förr, så kan det vara värt ett försök. Annars är det nog service som gäller.

MvH
Christina G

Okey, tack för svaret! :)

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #127 skrivet: 02 jul-14 kl 22:00 »
Visst är 6460 en av de första "smörjfria" Husqvarnasymaskinerna? I så fall så är det mer än troligt att någonting kärvar. Det enda som skiljer den generationen smörjfria från de äldre smörjbara är att de åtkomliga smörjhålen saknas, så man måste plocka isär maskinen för smörjning.

Ann-Louise Håård

  • Inlägg: 1
    • Småland
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #128 skrivet: 05 okt-14 kl 21:32 »
Jag tar också gärna emot en manual. Jag har den äldre gröna modellen.

scuffsan

  • Inlägg: 1
    • Bohuslän
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #129 skrivet: 16 jan-15 kl 13:51 »
Hittade precis en Husqvarna 2000 modell 6010 i soprummet - och där kunde jag naturligtvis inte lämna den! Om det fortfarande är någon som är villig att skicka över en instruktionsbok skulle jag bli väldans lycklig.

Orgellisa

  • Inlägg: 1
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #130 skrivet: 04 feb-15 kl 13:23 »
Hejsan!
Finns pdf:en kvar? Kan du tänka dig att maila mig? Med vänlig hälsning, Orgellisa

SigridA

  • Inlägg: 3
    • Danmark
Svaret är lätt. Det sitter två vridbara stora knappar överst och en under dem. :) Den översta vänstra knappen är inställd på en liten rund prick. o:) Då syr den långa stygn baklänges. Det kan vara bra ibland ifall man vill sy om en liten bit, sicksacka igen etc. så slipper man ta ut tyget och klippa av tråden. Ifall du vill sy baklänges bara lite eller fram och tillbaka för att sätta fast tråden, så den inte går upp,  i slutet och i början av en söm, så använder man den lilla knappen som sitter i mitten i den övre högra knappen. När man håller in den så syr den baklänges och annars framlänges.

Den övre högra knappen är numrerad från 0 - 6 (millimeter) och där ställer man in LÄNGDEN på stygnen, ofta på 2,5 eller 3 mm.
 
På den nedre knappen ställer man in bredden på Zigzag-söm, från 0 - 4 mm.

På den där översta vänstra knappen ställer man så in de olika sömtyperna; raksöm, zigzag, knapphål (liten och tät zigzag), pricken där man syr baklänges stora stygn, och de olika färgerna som passar till de sömtyper som finns tillgängliga på de stora knapparna som ligger löst och sätts in på baksidan av maskinen. Jag har aldrig använt dem utan bara haft ''A'' insatt hela tiden, som det bara är dekorsömmar vad jag kan förstå.

För att kunna sy ska man kunna alla smådetaljerna. Ifall man missar på en av dem så ger man upp. >:D De är så lätta att lära när de lärs ut av en som verkligan kan lära ut dem. Jag hittade denna link och den har hjälpt mig att börja sy igen. Jag har i åravis satt in den lilla rullen i maskinen åt fel håll!!?! ???....och det var BESVÄRLIGT men kunde inte upptäckas utan denna instruktionsvideo med många filmer på 2 - 3 minuter som visar varje del i detalj. Ifall det är ett ord du inte förstår, slå genast upp det på tex. www.onelook.com, annars förstår man inte det som kommer efter så bra. Så kan DU lära dig att sy lätt och fort.

 Se här: http://www.howcast.com/videos/512595-Sewing-Lessons-with-Jennifer-Wiese-Sewing-Machine

sygalen

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #132 skrivet: 26 feb-15 kl 13:52 »
Jag har också en Husqvarna 2000 den första modellen om jag förstått det rätt och är supernöjd med den.
Tar så tacksamt emot instruktionsmanulen om någon har den på pdf, då det inte följde med någon med denna som jag köpt på loppis.
Skulle bli så tacksam isåfall.
Tack på förhand

arent1

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #133 skrivet: 11 maj-16 kl 13:47 »
Hur ändrar stynglängden 6020 inne i maskinen
tack på förhand aran

teckno

  • Inlägg: 1
    • Norrbotten
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #134 skrivet: 25 dec-16 kl 17:46 »
hej är det någon som har manualen eller servicemanual till husqvarna 2000 mod:6440 tacksam för hjälp!

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #135 skrivet: 25 dec-16 kl 18:39 »
En servicemanual som gäller för diverse olika Husqvarna 2000-modeller i USA-utförande finns på http://www.butchwax.com/wp-content/uploads/2010/09/Vikingservicemanuals.pdf .

JoeDirt

  • Inlägg: 3
    • Småland
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #136 skrivet: 11 nov-17 kl 10:10 »
Jag har gått igenom hela tråden och sett att det finns mycket kunskap kring det här med symaskiner.

Jag, eller rättare sagt min sambo, har en Husqvarna 2000 modell 6020 (tittar man på typskylten på undersidan står där dock modell 6010).

Den fungerar som den ska men den har inte fått någon olja på väldigt länge så jag tänker att det kan vara dags att smörja lite.

Det finns tre stycken "plastpluppar" på ovansidan av maskinen där man, om jag förstått det hela rätt, ska smörja.

Jag tänker också att det skulle kunna vara på sin plats med en lite grundligare genomgång/rengöring men även om tummen inte sitter mitt i handen så känns det alltid tryggare att ha något att luta sig mot innan jag skruvar isär den och aldrig mer får ihop den.

Jag vet att denna tråden är ganska gammal men jag vill ändå chansa och se om det finns någon som har en instruktionsbok eller service-, verkstadshandbok, kanske till och med båda?

Skicka gärna ett PM om du har möjlighet att hjälpa mig så återkommer jag med min mailadress.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #137 skrivet: 11 nov-17 kl 20:00 »
Länk till verkstadshandbok har du i inlägget ovanför det du skrev. Det är i stort sett bara elinstallationerna i maskinerna som avviker från Sverigeutförandet, pga annan nätspänning och andra säkerhetsföreskrifter i USA.

Det är inte bara de tre smörjhålen ovanpå maskinen som ska smörjas, det finns ett antal ytterligare smörjställen (små hål i friarmen, på kåpan till höger, innanför luckan vid övertrådsmekanismen mm).

Om man bara vill göra rent i största allmänhet så kan man ta isär friarmen (skruva loss stygnplåten och de tre stora skruvarna på locket så går både lock och underdel att ta av sen), ta bort kåpan över drivremmarna till höger, motorkåpan och ev lucka under bottenplattan. Det kan vara bra att blåsa med tryckluft för att få bort det värsta av ludd och textilrester innan man går vidare med mer petig rengöring.

Mekanismer bör man inte ens försöka plocka isär utan att läsa på i verkstadshandboken först.

Var noga med att hålla drivremmar och området kring kol och kollektor i motorn absolut fria från olja. Om maskinen inte har varit igång på länge och/eller stått fuktigt till, så kan det vara hälsosamt att byta radiostörningsskyddskondensatorerna, annars har de en förmåga att börja brinna eller explodera när det har legat spänning på ett tag.

JoeDirt

  • Inlägg: 3
    • Småland
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #138 skrivet: 11 nov-17 kl 22:13 »
Tack för snabbt svar.

Dessvärre får jag inte länken till den amerikanska servicemanualen att fungera, vare sig på mobil eller dator.

Men om jag förstår det hela rätt så är det inte så avancerat att bara göra en underhållsservice, i princip så ska alla "ledade" delar man kommer åt smörjas efter att man rengjort så gott det går?

Just sambons maskin fungerar som den ska och används emellanåt men jag tänker att det bättre att se över den innan den börjar krångla.

Hur viktigt är det att man använder just symaskinsolja?

Jag har förstått att WD40 o.d. inte är rekommenderat men jag har olja till fårklippmaskinen hemma och min uppskattning är att viskositeten är ungefär likvärdig med symaskinsolja, den bör också tåla någorlunda temperaturer då skären på en fårsax kan bli relativt varma eller är det kanske dumt att chansa och istället helt enkelt vänta lite och köpa just symaskinsolja?

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #139 skrivet: 11 nov-17 kl 23:21 »
Vilken tunn mineralolja som helst går bra. ATF fungerar utmärkt om man finner sig i att den är rödfärgad, annars kan man använda t ex en tunn hydraulolja (VG32), paraffinolja eller vanlig bilmotorolja. Man bör inte använda s k hypoidoljor för bilbakaxlar mm (märkta t ex GL4 eller GL5), de luktar illa och GL5 innehåller dessutom tillsatser som kan angripa brons och mässing.

Nackdelen med WD40 är att den är gjord för att ha bra rostskyddande egenskaper, så den torkar in och lämnar en vaxartad film efter sig. Den filmen är också bra på att kleta ihop känsliga mekanismer.

Smörjning av äldre, icke smörjfria symaskiner ska göras regelbundet i förebyggande syfte, långt innan maskinen börjar rassla eller krångla. Varje vecka om maskinen används flitigt (t ex i syslöjden på en skola), minst ett par gånger om året om den används någotsånär regelbundet hemma.

Ett problem jag har varit med om på en lite nyare "smörjfri" Husqvarna 2000 var att mekanismen för stygnlängdinställning och reversering hade fastnat ihop pga gammalt segt smörjfett. Jag var tvungen att värma med lödkolv för att få fettet att mjukna såpass att sakerna gick att plocka isär och rengöra.  Jag vet inte om en äldre smörjbar 2000 också är fettsmord från fabrik på det stället.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

831 gäster, 4 användare (3 dolda)
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser