Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kalkoners genetik  (läst 29695 gånger)

mymlan65

  • Inlägg: 297
    • Småland
Kalkoners genetik
« skrivet: 08 sep-11 kl 18:06 »
Haha... jo, det är det allt...
Men det går ju liksom inte bara dra igång någon tråd utan att ha något att utgå ifrån, känner jag...
Om någon har någon/några konkreta frågor om färger eller så, så ställ dem i en tråd så ska jag gärna svara efter bästa förmåga.
Då har vi något att utgå ifrån...
MvH G
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

GuGu

  • Inlägg: 75
    • Nytorps gård
SV: Kalkoners genetik
« Svar #1 skrivet: 09 sep-11 kl 22:20 »
hejsan!
du verkar ju kunnig på de här med avel och färger! jag har två Cröllwitzerhönor. Den ena är svart/vit som de ska se ut, men den andra är ljust bruntecknad. De är från samma avelsgrupp med svart/vita cröllwitzer. Nu är det så att jag inte får tag på en cröllwitzertupp. Vad har du för råd att ge mig då? Vad ska jag ha för tupp? En fråga till, Vart i Småland finns du? Verkar såååå intressant med den gruppen du har.
MVH Gunilla Eklund

mymlan65

  • Inlägg: 297
    • Småland
SV: Kalkoners genetik
« Svar #2 skrivet: 10 sep-11 kl 15:22 »
Hej!
Har du något foto på den "bruna" cröllen? Lite lättare om man ser.
Om du inte får tag i någon cröllwitzertupp så får du väl helt enkelt ta fram en själv... ;D
Inte för att tala i egen sak, men den tuppen jag har i denna gruppen skulle t.ex. funka utmärkt.
Rent statistiskt borde du definitivt få en del cröllwitzer efter honom, i synnerhet om du låter dina hönor gå med honom.
Det finns ju en tjej i skåne också, Anette, som har annonserat här på forumet att hon vill sälja eller byta bort en del årskycklingar. Hennes tuppar har en cröllwitzermamma, så de har de gener som behövs...
Vi bor mellan Växjö och Vetlanda, kan man säga.
/MvH G
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

GuGu

  • Inlägg: 75
    • Nytorps gård
SV: Kalkoners genetik
« Svar #3 skrivet: 10 sep-11 kl 21:35 »
Hej igen!  Har ingen bra bild där man ser hennes färg. hon är så hemskt ljus. Detta är den bästa jag har.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Kalkoners genetik
« Svar #4 skrivet: 10 sep-11 kl 22:25 »
Hej igen!  Har ingen bra bild där man ser hennes färg. hon är så hemskt ljus. Detta är den bästa jag har.
Jag tycker det ser ut som en tupp....  :-\
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

mymlan65

  • Inlägg: 297
    • Småland
SV: Kalkoners genetik
« Svar #5 skrivet: 11 sep-11 kl 11:53 »
Hej!
Ja, hon ser väldigt vit ut... Det är väldigt svårt att säga utifrån bilden, men jag tror att om hon hade haft rött(r) i sig så skulle det synts mera i stjärtfjädrar osv, och om hon hade haft brunt (E) så skulle fläckarna varit mörkare... Om hon hade haft en blekningsgen(D) så skulle å andra sidan fläckarna inte varit bruna utan blå/grå... Så jag kan inte säga utifrån denna bilden vad som är på G... Skicka gärna upp en bild som bättre visar fläckarna om du lyckas ta någon... Och, visst, lite tuppig ser hon allt ut... Ganska stor stjärt och haklapp, men å andra sidan väldigt liten snodd.... Hur gammal är hon?
MvH G
« Senast ändrad: 11 sep-11 kl 11:55 av mymlan65 »
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

GuGu

  • Inlägg: 75
    • Nytorps gård
SV: Kalkoners genetik
« Svar #6 skrivet: 11 sep-11 kl 13:37 »
Nog e de en höna allt!

GuGu

  • Inlägg: 75
    • Nytorps gård
SV: Kalkoners genetik
« Svar #7 skrivet: 11 sep-11 kl 13:39 »
Gör ett försök med större bild.

GuGu

  • Inlägg: 75
    • Nytorps gård
SV: Kalkoners genetik
« Svar #8 skrivet: 11 sep-11 kl 13:42 »
ytterligare en bild....

oskar98

  • Inlägg: 2810
  • Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: Kalkoners genetik
« Svar #9 skrivet: 11 sep-11 kl 14:26 »
Gör ett försök med större bild.


Aaaaaaaaaaaa så fin!!!!!
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

mymlan65

  • Inlägg: 297
    • Småland
SV: Kalkoners genetik
« Svar #10 skrivet: 11 sep-11 kl 16:11 »
Hahaha..., jaa du...., måste fundera lite på den.....
Ser inte ett dugg ut som någon cröllwitzer, snarare som en röd, en mycket ljus Buff... (Buff=svart kalkon med två röda gener), men då behöver den två föräldrar med rött i....
Lånar din bild och kollar runt lite....
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Kalkoners genetik
« Svar #11 skrivet: 11 sep-11 kl 19:59 »
Porter's Rare Heritage Turkeys är en källa till mycket om kalkoner  ;D

Angående färgen så tror jag att det är en Röd Cröllwitzer. (Red Palm på amerikanska)

Läs texten och kolla bliden på den unga fågeln. Den är väldigt lik din i färgen tycker jag.

http://www.porterturkeys.com/redpalm.htm

Nu är jag  inte tillräckligt påläst på genetiken på kalkoner för att säga säkert om du kan få ett sådant utfall efter svarta cröllar, men bilden är lik tycker jag.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

GuGu

  • Inlägg: 75
    • Nytorps gård
SV: Kalkoners genetik
« Svar #12 skrivet: 11 sep-11 kl 23:08 »
Intressant detta! Hade inte aning om att det fanns så många färger på kalkoner förrän jag köpte mina Cröllar. Enl. uppfödaren så är föräldrarna svart/vita men det dyker upp någon med den här färgen emellanåt.
Vad ska jag ha för färg på tupp till dessa damer då? Anta att den andra har samma gener, men inte fått färgen....
Kan väl säga så att jag är i behov av en tupp iaf. Synd om de ska gå ytterligare en vår till mötes utan någon befruktning på äggen. De är OTROLIGT ruvvilliga nämnligen.
GuGu

mymlan65

  • Inlägg: 297
    • Småland
SV: Kalkoners genetik
« Svar #13 skrivet: 12 sep-11 kl 01:02 »
Nej, en röd cröll är mycket mer röd. I synnerhet i stjärtfjädrarna, som sagt. Och du kan inte få en röd av svarta. Det krävs en röd gen från vardera föräldern, och den röda genen kan inte bäras dolt. Finns den så syns den. Det är det som är lite märkligt med din höna...
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

mymlan65

  • Inlägg: 297
    • Småland
SV: Kalkoners genetik
« Svar #14 skrivet: 12 sep-11 kl 11:10 »
P.S. -Om du inte är intresserad av en hel grupp att sätta dem i, som min ;), så tycker jag fortfarande att du ska kolla in Anettes ungtuppar (kolla hennes tråd här på forumet om byte http://87.237.214.120/~alternat/index.php?topic=116581.0). Hennes tuppar har en cröllmamma, så med dina hönor lär du iallafall få en del cröll... D.s.
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

GuGu

  • Inlägg: 75
    • Nytorps gård
SV: Kalkoners genetik
« Svar #15 skrivet: 12 sep-11 kl 17:23 »
Jo, jag är jätteintresserad av en hel grupp, MEN..... som Tony säger.....
hade egentligen bara tänkt mig en tupp. Ekonomin får styra där.....
Funderar lite...
MVH GuGu

Eva R

  • Inlägg: 202
  • Bättre göra fel, än ingenting alls!
    • Södermanland
SV: Kalkoners genetik
« Svar #16 skrivet: 12 sep-11 kl 18:43 »
Om jag har förstått det här rätt så är det en Oregon Gray jag har här, eller?

//Eva
//Eva R

Hästar; araber och amerikanska minatyrer, katter; savannah, bengal, chausie, oriental, fjäderfä; araucana, maran, broncekalkonern och mignonänder samt kungspyton, majsormar, råttor, möss.

mymlan65

  • Inlägg: 297
    • Småland
SV: Kalkoners genetik
« Svar #17 skrivet: 12 sep-11 kl 19:03 »
Japp!
Och dina andra, vitare, på de andra bilderna också...
Men de ser ut att ha rött i sig... Har du en rödbronstupp?
För det är tuppen som är brons, eller?
Din brons är också split för vit, annars skulle de ha blivit brons allihop...
MvH G
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

mymlan65

  • Inlägg: 297
    • Småland
SV: Kalkoners genetik
« Svar #18 skrivet: 13 sep-11 kl 01:31 »
GuGu, nu har jag kollat lite....
Så här är det nog....
Först och främst måste det nog finns åtminstone två fåglar i "föräldraflocken" som har åtminstone lite orange i fjäderdräkten. De har isåfall en röd gen. Sedan har de en recessiv "slate-gen", kallad -sl. Om en fågel har bara en enda -sl-gen så syns den inte, men när två sådana gener träffas syns de. Då blir fågeln blekt i färgerna.... Skulle alltså gissa att din höna är en cröllwitzer med två röda gener och två sl-gener.
MvH G
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: Kalkoners genetik
« Svar #19 skrivet: 13 sep-11 kl 15:26 »
Det finns ju en tjej i skåne också, Anette, som har annonserat här på forumet att hon vill sälja eller byta bort en del årskycklingar. Hennes tuppar har en cröllwitzermamma, så de har de gener som behövs...

Vill bara rätta lite så det blir helt korrekt. Mina tuppar är resultatet av far/dotter parning. Pappan är bronze(ser i alla fall ut som en bronze) och mamman är en bronzefärgad höna, men hennes föräldrar är bronzetuppen och en cröllwitzerhöna. På bilden är det en av unghanarna som är en oregon gray har jag fått lära mig ;D

Jag tänkte passa på att fråga en annan sak som antagligen är helt dum men frågar man inte så lär man sig inte ::)

Jag har trott att de olika färgerna är olika framavlade raser från vildkalkonen men undrar nu om det inte är så att det bara är olika färger i samma ras eftersom man tydligen kan blanda dem hur man vill. Men BUT kalkonerna måste väl vara en framtagen egen ras. Jag har även hört att Cröllwitzern är en mindre ras än bronzen, då måste det ju vara en ras? Jag trodde att mina var blandraser men är då de renrasiga,... ja vadå??? Är cröllwitzern en cröllwitzerfärgad bronze? Nä nu virrar jag till det. Hoppas du mymlan65 kan förklara.
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

mymlan65

  • Inlägg: 297
    • Småland
SV: Kalkoners genetik
« Svar #20 skrivet: 13 sep-11 kl 16:51 »
Phuh... Svårt att förklara någotsånär enkelt....
Raser och raser..., ja, jag vet inte.... Vad är en ras, egentligen? Annat än en variant av ett djur där man avlat vidare på vissa önskade egenskaper...? Olika färger, teckningar, former och storlekar på kalkoner är bara varianter av samma fågel, med olika genuppsättningar. Jag, och många med mig internationellt, skulle t.ex. säga att cröllwitzer snarare är en färg/teckning på kalkon än en ras... Samma genuppsättning och utseende (b1b1cgcgRRddngng - b1=blackwinged bronze cg=palm/cröll R=ickeröd d=ickeblekt ng=narragansett) kallas olika beroende på land och utställningsstandard: Tyskland=Cröllwitzer, Belgien=Ermine Ronquiere, England=Pied, USA=Royal Palm. Men genetiskt sett är det alltså samma... Har du rätt gener i din flock kan du ta fram vad som helst av allt det häftiga du ser på kalkonsidor från resten av världen... Det är det som är det häftiga! Gener sitter alltid i par, där de samverkar eller där den ena dominerar och trycker ner den andra. Den ena genen i paret ärvs alltid från mamman och den andra från pappan. Om vi nu då tittar på dina oregon gray t.ex.... Pappan är Bronze, och har normalt den här genuppsättningen: b+b+CCRRddNN (b+=bronze, C=normal osv), mamman(mormor) är Cröllwitzer och har: b1b1cgcgRRddng. Mammans gener är "säkra" eftersom hon nästan bara har recessiva(undergivna) gener och alltså inte kan bära något dolt... De enda "stora bokstäver" hon har är RR, som kodar röd färg, och man kan vara säkerpå att hon har två stora R eftersom röd inte kan bäras dolt. Om en kalkon har Rr, en röf gen -r, så syns det. Då blir den "halvröd" kan man säga, som t.ex. rödbronze... De här två får tillsammans Bronzehönan, som då får genotypen, som det så vackert heter,: b+b1CcgRRddN. När det gäller N-paret så har hönor bara en sådan gen eftersom det handlar om könsbundet arv (kan vi ta en annan gång), och vi vet att Bronzehönan har ett N och inte ett ng eftersom hon annars hade varit en Narragansett... Hönorna ärver också N-genen från pappan, och han har troligast NN så han har inget annat att dela med sig av, liksom... Ok...., b+(Bronze) dominerar över b1(Blackwinged Bronze), så hon blir Bronze. C dominerar över cg, så hon blir normal. Nu parar vi henne med pappan. Alla avkommor blir ju då antingen b+b+ eller b+b1, beroende på vilken b-gen de ärver från mamman, och i vilket fall ser de ut som bronze. De blir också antingen CC eller Ccg, och i vilket fall ser de normala ut. Men det gjorde de ju inte.... Oregon Gray ser ut som de gör p.g.a. att de har en synlig cg-gen... Alltså kan de inte ha Ccg... Pappan måste ha någon annan gen att dela med sig av.... Eftersom man ofta använder Bronzetuppar till BUThönor så, och eftersom det inte blivit några andra varianter mellan honom och Cröllwitzerhönan, så kan man starkt misstänka att han inte har en cg-gen, utan snarare en c, en vit gen. Så några styckan har ärvt den, och fått cgc, där cg dominerar över den ännu svagare c.... Då blir de Oregon Gray.... Och de är split för vit... Jag vet att det låter väldigt krångligt, men tyvärr kan jag inte förklara det enklare än så här i skrift, utan att visa och rita... BUT-kalkonerna är inget annat än vita kalkoner, alltså med två små c, som har avlats selektivt för att få fram så stora slaktkroppar som möjligt. Eftersom de är vita så har man heller ingen aning om vad som finns under i färgväg, rött eller annat. Det enda man isåfall kan se är att: om de har blå ögon så är de B (black) under det vita, och om de har bruna ögon så är de b+(Bronze)... Nej, när det gäller kalkoner kan man inte prata om "blandras". De är vad ögat ser, och sedan kan de ha andra arv dolda med sig, andra möjligheter till att få fram nya "raser"...
Antagligen är mycket av detta lite obegripligt om du aldrig har sysslat med genetik förut, men bara fråga igen och fråga på så ska jag svara så gott jag kan....
MvH G
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: Kalkoners genetik
« Svar #21 skrivet: 13 sep-11 kl 21:05 »
Jag förstår det ganska bra, jag är mycket intresserad av genetik :)

Men egentligen var det inte det jag menade. Jag menar att jag tror att det finns olika raser inte bara färgvarianter av en ras. Precis som höns så finns det olika raser. En Maran är en ras och Blommehöna en ras men de är fortfarande höns. Dessutom har de olika färgvarianter som man kan blanda hur man vill eller renavla men om man korsar Maran med en Blommehöna är det en korsning.

Här i Sverige verkar vi inte ha någon speciell "ras" utan alla kalkoner är ungefär lika stora och med samma egenskaper (utom i broileruppfödningen). Det är nog en huller om bullerblandning med olika färgegenskaper som kan ploppa upp lite hur som helst beroende vad föräldradjuren bär på.

Läser man däremot på utländska kalkonsidor verkar de skilja på raser. Tex så står det ofta att Cröllwitzern är en liten ras liksom Beltsvillen medan tex. Narragansett och Vit holländsk ska vara stora tunga raser. Dessutom kan de ha olika egenskaper som ruvvillig, mindre aggressiv. Här är en bra sida där det står lite om raserna bl.a vikter och ursprung. http://www.feathersite.com/Poultry/Turkeys/BRKTurkey.html

I vilket fall som helst så är de trevliga och fina djur. ;D
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

mymlan65

  • Inlägg: 297
    • Småland
SV: Kalkoners genetik
« Svar #22 skrivet: 13 sep-11 kl 22:58 »
Azoo-Lina - absolut, inte mig emot....
Anette - Jag håller ju alltså inte riktigt med, men det är väl ok, hoppas jag...
Om en vanlig brons korsas med en blåögd vit t.ex. så blir avkomman då en ny ras, nämligen svart kalkon.... Eller när två individer av rasen rödbrons paras med varandra så får de brons, rödbrons och bourbon red, dvs tre olika raser....... För mig blir det bara för konstigt....
Visst finns det varianter som t.ex Beltsville, som togs fram för folk som ville ha kalkon men hade begränsade utrymmen, eller Cröllwitzer/Royal Palm/Pied/Ermine Ronquiere som är en vacker fågel med många recessiva gener och som i regel väger lite mindre än brons, bourbon eller holländsk vit, och det finns t.ex. BUT som är framtagna av rakt motsatta skäl, men jag har svårt att använda uttrycket raser på samma sätt som med höns. Det är ingen som helst skillnad på en Bourbon Red som har två Rödbronsföräldrar och en Bourbon Red som har två Bourbon Redföräldrar, vare sig utseendemässigt eller genetiskt... Så funkar det ju liksom inte alls med höns.... Om du tittar in på Kevins sida Porters heritage turkeys, som Azoo-Lina länkar till tidigare i denna tråd så kanske du lättare kan förstå hur jag tänker. Där skriver han ut genotypen under varje variant...
MvH G
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Kalkoners genetik
« Svar #23 skrivet: 14 sep-11 kl 15:15 »
Tråd avknoppad från annons.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Kalkoners genetik
« Svar #24 skrivet: 14 sep-11 kl 19:16 »
Tråd avknoppad från annons.
;D ;D ;D

Nu ska jag komma med lite funderingar om hur man betecknar raser på kalkon ;)

Om vi börjar med att titta på den Skandinaviska fjäderfästandarden så finns det på höns gäss och ankor massor av raser som var och en har en egen standard och ibland flera godkända färger.
På Kalkon finns bara en "ras", Kalkon. Kalkon har samma exteriöra standard för alla färgvarianter. Man har 3 olika viktgrupper på de olika färgerna. De färger som är godkännda för utställning är brons, svart, vit, blå, cröllwitzer, burbon och rödvingad. Ev kan narragansett och någon färg till ha blivit godkänd de sista åren (min standard är inte uppdaterad på ett par år)

Med det som utgångspunkt är det nog mer lämpligt att prata om olika kalkonfärger istället för olika raser. Rasen är liksom Kalkon.

Att sedan vikterna skiljer beror på att man har avlat för att få vissa egenskaper i vissa färger. Även om man kan blanda olika färger och få ut rena färger så är det precis som höns att man måste selektera för bra mönster för att få bra mönster. Det kan man inte göra på samma sätt om man blandar hur som helst. Man har störst chans att få riktigt välmönstrade cröllar om man bara avlar cröllar med cröllar osv.

Att ex Cröllarna är mindre  och brons är större är något man bör vara rädd om tycker jag då det faktiskt är en del av en variation som har funnits i den europeiska kalkonstammen under lång tid.

Att det sedan finns många vackra färger som inte är godkända gör dem inte mindre värda. Jag vill dock bara acceptera färger som avlar rent som riktiga färger. Dvs färger som inte måste konstrueras i varje generation. Att man sedan kan få utfall av andra färger gör inget men men om  för att jag ska kunna kalla något en stabil färg så ska man få färg A om man parar tupp och höna av färg A.

Måste läsa på mer om färger på kalkoner... Jag har lite beslutsångest på vilken tupp jag ska spara över vintern....
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

mymlan65

  • Inlägg: 297
    • Småland
SV: Kalkoners genetik
« Svar #25 skrivet: 14 sep-11 kl 22:40 »
-Vad är rödvingad...? Jag har faktiskt aldrig hört talas om det...
-blåXblå ger 50% blå 25% lavendel eller lilac och 25% svarta eller brons ........
-Om en Cröll är välmönstrad (enl standard då) beror på om den är en cröll, ermine ronquiere, royal palm eller engelsk pied... Samma genotyp, olika utställningsideal....
Många av varianterna/färgerna/teckningarna på t.ex Porters ärver rent (A+A=A), även om de inte är godkända här...
Dessutom ärver ju en Bourbon som kommer av två rödbrons lika rent som en som kommer av två Bourbon....
Bara några följdtankar/undringar.... :D ::)
MvH G
« Senast ändrad: 15 sep-11 kl 02:22 av mymlan65 »
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Kalkoners genetik
« Svar #26 skrivet: 15 sep-11 kl 08:40 »
-Vad är rödvingad...? Jag har faktiskt aldrig hört talas om det...
Inte jag heller men det var så det stog i standarden  ;) Jag ska se om jag kan läsa på och fatta vilken färg som avses  ::)

Citera
-blåXblå ger 50% blå 25% lavendel eller lilac och 25% svarta eller brons ........
Då är blå exempel på vad jag kallar en stabil färg  :D

Citera
-Om en Cröll är välmönstrad (enl standard då) beror på om den är en cröll, ermine ronquiere, royal palm eller engelsk pied... Samma genotyp, olika utställningsideal....
Jo, visst förespråkar olika standarder olika detaljskillnader men i slutändan får du sällan djur med bra mönster (efter den standard du väljer att följa) ur färgkorsningar (även om det naturligtvis kan hända) Oftast måste du renavla färgen i ett par generationer.

Citera
Många av varianterna/färgerna/teckningarna på t.ex Porters ärver rent (A+A=A), även om de inte är godkända här...
Absolut, inget konstigt med det. Med tanke på att det nästan aldrig visas kalkoner på utställning i Sverige så lär inte fler färger bli godkända om inte Danskarna ombesörjer det  ;) Även icke godkända färger har sitt värde och sin charm.

Citera
Dessutom ärver ju en Bourbon som kommer av två rödbrons lika rent som en som kommer av två Bourbon....
Ja, Bourbon är en stabil färg.

Citera
Bara några följdtankar/undringar.... :D ::)
MvH G


Det jag vill förtydliga med att man oftast får bäst färger om man avlar rent kanske förstårs bättre om jag hittar på ett exempel. Det finns på alla djur modifierande gener som man sällan har namn på och man inte vet hur de nedärvs. Dessa gener kan exempelvis ha en blekande effekt på ett pigment. Ibland kan det vara så att de modifierande generna endast kommer till uttryck i närvaro av en tredje gen som i sig inte påverkas eller har betydelse för färgen.  Om man tar ett tydligt exempel från hundvärlden så har Irländsk Setter

 och Golden Retriver

samma genetiska färg med skillnaden att Golden har en ansamling av modifierande gener som bleker färgen.

Situationen är med allra största sannolikhet liknande på Kalkoner. Om man blandar en bra utfärgad och tecknad brons med exempelvis en bra tecknad och utfärgad Bourbon får man kanske i slutändan djur som förvisso är Brons eller Bourbon men dom kanske har tappat i lyster, mönster eller i färgintensitet.

Därför bör man i mitt tycke bara blanda färger om man har ett mål med färgblandandet. Om man bara gör det för att man kan, så är risken att man i längden förstör för både sig själv och andra.  Det lät hårt och strängt men är inte så illa menat  ;) 

Precis som med höns så finns det förmodligen färger på kalkon som är mer OK att korsa utan att få långsiktigt negativa konsekvenser. Men precis som på höns är det svårt att bedöma kvalitén på färger djuret nedärver man kan bara bedöma kvalitén på färgen djuret har.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

GuGu

  • Inlägg: 75
    • Nytorps gård
SV: Kalkoners genetik
« Svar #27 skrivet: 15 sep-11 kl 09:53 »
Kommer med ett par bilder till! Vad är det för färg på denna? Ägaren säger att de är Koppar, de var de uppfödaren sa.
MVH GuGu

PS. har fortfarande inte kommit fram till vilken färg som är bäst till min a två hönorDS

GuGu

  • Inlägg: 75
    • Nytorps gård
SV: Kalkoners genetik
« Svar #28 skrivet: 15 sep-11 kl 09:56 »
Här kommer bild två...

mymlan65

  • Inlägg: 297
    • Småland
SV: Kalkoners genetik
« Svar #29 skrivet: 15 sep-11 kl 14:29 »
Azoo-Lina: Hmmm.., försöker fatta.... Om du med "stabil färg" då inte menar att avkomman får 100% samma färg som föräldrarna (blåXblå=100%blå), utan att det är ok att färgen producerar en del annat också, som svart, lilac, lavendel eller brons, så är nog alla kalkonfärger rena... Grejen är väl att det finns mycket få, om ens några, färgvarianter på kalkon som ger någon slags blandningar utan egna namn.... Jag är heller inte så säker på huruvida du kan styra mönstret på ett fläckigt(pied) djur med hjälp av avel. Oftast kan du inte det hos andra djur, vare sig det handlar om gerbiler, kakarikis eller reptiler. (jag har fött upp dem alla, och fler därtill :).) Man får helt enkelt ha lite tur, och plocka ut de bästa för utställning. Däremot kan du ju ha rätt när det gäller andra egenskaper. Om det finns ett idealmått för bredden på bröstet, längden på halsen el.dyl så måste man nog styra det med val av avelsdjur. Och visst finns det modifierande gener som fungerar i kombination, t.ex. ng (narragansett) kan ha en blekande funktion, ofta i kombination med cg(palm). Men precis som med setter och golden så får du två tydliga och namngivna varianter beroende på om kombon finns eller inte... Så..., om du parar den perfekta bronsen och den perfekta bourbonen så kan du nog förlora i fråga om kroppsproportioner, om den önskade standarden är olika för de två, men troligen inte i färg eller lyster...
Mig gör det inget om man "blandar" för att få fram fler av de varianter som faktiskt existerar, godkända för utställning eller inte. Jag tycker det skulle vara berikande för kalkonhobbyn med lite fler sweetgrass, auburn eller phoenix på marknaden. På forumen ute i Europa och i USA där stora uppfödare och utställare är med, t.ex. just Kevin Porter , lever diskussionen hela tiden om vilka avelsdjur som ska sättas samman för att få fram det ena och det andra- Jag skulle gärna se mer av det här också. Eftersom kalkonraserna/färgerna/varianterna/teckningarna är vad de ser ut som och inget annat, så har jag svårt att se hur man kan förstöra vare sig för sig själv eller andra. (inte heller hårt menat) Vill man ställa ut, så får man helt enkelt sätta sig in i standarden för respektive variant och sedan leta /spara avelsdjur med rätt proportioner för färgen... När det däremot gäller just proportionerna ska jag ge dig rätt. Det vore viktigt att t.ex bevara de små varianterna, som Beltsville, Midget mm. Om de blandas upp med större kalkoner så försvinner de ju helt enkelt. Och detta att "blanda" medvetet eller med ett mål, att veta vad det är man har och planera vad man vill få fram, det är jag 100% för. Det är ju just det jag önskar att fler ville, så att hobbyn kan blomma upp. Det var ju därför jag från början annonserade ut gruppen... Annars hade jag väl helt enkelt ätit upp dem ;D

GuGu: Du har så underliga kalkoner..... ;D ;D
Koppar har jag inte hört om eller sett, eller rättare sagt så har jag hört en som pratade om kopparfärgade Beltsville, men Beltsville är vita, så... Jag tycker att den ser rätt mycket ut som en buff, en svart kalkon med röda gener, men bilderna på vingen ser lite underliga ut... Nästan som en Regal red, en röd utan vitt i... Men på bilderna ser en del fjädrar nästan ut att vara blåaktiga... Kan kanske bli lite lättare att se när den växt lite till, den ser ung ut... Ser ut lite som den här:   http://www.porterturkeys.com/blueredbronze.htm
Vilken tupp du ska ha beror väl på vad du vill ha fram.... ;)

Mvh G
« Senast ändrad: 15 sep-11 kl 14:33 av mymlan65 »
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

GuGu

  • Inlägg: 75
    • Nytorps gård
SV: Kalkoners genetik
« Svar #30 skrivet: 15 sep-11 kl 17:02 »
Den senaste är inte min, utan en tjej som fått ägg som skulle ge kopparfärgade kalkoner. Funderade på att få köpa en tupp av henne men hon skulle hålla på dem tills våren.
Jag vet inte vad jag vill få fram av dem.
Har fallit för Calico och Blue Palm... men de finns väl inte här i Sverige?
MVH GuGu

mymlan65

  • Inlägg: 297
    • Småland
SV: Kalkoners genetik
« Svar #31 skrivet: 15 sep-11 kl 17:48 »
Nej, jag tror inte att de finns... Har iallafall inte sett några....
Men alla byggstenar finns, om du vill ta fram dem själv...
Calico borde du kunna få redan nästa år, genom din "rosa" höna och en tupp som är split för cröllwitzer men inte har rött, eller med din cröllhöna och en tupp som är split för cröll och har en röd gen. Blue Palm kräver lite mer planering. Då skulle du ha en crölltupp, eller split för det, första året, para med den rosa hönan, och sedan behålla en crölltupp från dem som ser normal ut. Sedan antingen para honom med den rosa hönan igen eller med en syster ur samma kull, året efter. Då borde det bli någon Blue Palm. Din rosa höna har nog ändå en röd gen och två -sl, recessiva slate, och du behöver då få fram en cröll utan röd gen men med två -sl.   
Mvh G
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

GuGu

  • Inlägg: 75
    • Nytorps gård
SV: Kalkoners genetik
« Svar #32 skrivet: 15 sep-11 kl 19:58 »
Detta innebär att din avelsgrupp skulle funka i den ena men inte den andra färgen?
Din avelsgrupp kan ge Calico redan i sin kombination, men  fungerar den tuppen på vägen till Blue Palm? med dina hönor? med mina hönor?
Inte för jag vet om jag hinner lära mig så mycket om detta under vintern, men ändå....
Borde ju inte vara så svårt att sätta sig in i detta, bara det finns att läsa på svenska. Har inte tålamodet att sitta och läsa så´nt på engelska el. tyska. Grundkunskaper har jag.
MVH GuGu

mymlan65

  • Inlägg: 297
    • Småland
SV: Kalkoners genetik
« Svar #33 skrivet: 15 sep-11 kl 20:26 »
Hmmm..., jo, visst.., det skulle funka....
Tuppen skulle kunna funka med din "rosa" isf på vägen till BP....
De där sl-generna, som det nu ser ut att vara iallafall, behövs för BP. En Blue Palm är ju egentligen bara en blekt cröll. De som finns på Porters sida har D eller DD, en annan blek-gen, men slsl skulle i stort sett se likadan ut....
Grejen är dessutom att de djur som borde finnas i flocken som din "rosa" kommer ifrån, för att hon ska kunna bli till, egentligen borde vara Calico. Om än med bara lite svagt rött/orange i fjäderdräkten.... Calico är ju i allt väsentligt egentligen inget annat än en cröll med en enda röd gen...

Mvh G
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Kalkoners genetik
« Svar #34 skrivet: 15 sep-11 kl 21:31 »
Azoo-Lina: Hmmm.., försöker fatta.... Om du med "stabil färg" då inte menar att avkomman får 100% samma färg som föräldrarna (blåXblå=100%blå), utan att det är ok att färgen producerar en del annat också, som svart, lilac, lavendel eller brons, så är nog alla kalkonfärger rena... Grejen är väl att det finns mycket få, om ens några, färgvarianter på kalkon som ger någon slags blandningar utan egna namn....

Det kanske stämmer.Jag fick uppfattningen att flera färger konstruerades genom att man satte ihop färg A & B för att få C. C+C gav några få C fåglar men även massor med andra färger. Med andra ord färger som man lättare får fram genom att korsa andra färger än att par två individer med samma färg känns inte så stabila  :-\ men det är mina uppfattning...

Citera
Jag är heller inte så säker på huruvida du kan styra mönstret på ett fläckigt(pied) djur med hjälp av avel. Oftast kan du inte det hos andra djur, vare sig det handlar om gerbiler, kakarikis eller reptiler. (jag har fött upp dem alla, och fler därtill :).) Man får helt enkelt ha lite tur, och plocka ut de bästa för utställning.
Se på dessa fågler och tala om för mig att selektiv avel inte förbättrar mönster  ;)

Citera
Däremot kan du ju ha rätt när det gäller andra egenskaper. Om det finns ett idealmått för bredden på bröstet, längden på halsen el.dyl så måste man nog styra det med val av avelsdjur. Och visst finns det modifierande gener som fungerar i kombination, t.ex. ng (narragansett) kan ha en blekande funktion, ofta i kombination med cg(palm). Men precis som med setter och golden så får du två tydliga och namngivna varianter beroende på om kombon finns eller inte... Så..., om du parar den perfekta bronsen och den perfekta bourbonen så kan du nog förlora i fråga om kroppsproportioner, om den önskade standarden är olika för de två, men troligen inte i färg eller lyster...

Du har inte förstått vad modifierande gener är ;) En golden och en setter är inte som en brons och en bourbon. Det är som två bourbon ;) Dom har samma färggener. Om du korsar dem så får du en mellanröd nyans nåonstans mitt emellan färgen på föräldrarna. Vill du sedan avla tillbaka på det mörka eller ljusa så kommer du att ha flera generationers selektionsarbete framför dig....  Palm och Narragansett är inte modifierande gener, utan gener som kommer till lite annat uttryck när dom kombineras än om man har dem var för sig. Modifierande gener är de "diffusa" gener som gör att man kan selektera för bättre fjäderstruktur, bättre kontraster i mönster bättre lyster i färg osv. Och ja man kan selektera för dessa egenskaper.

Citera
Mig gör det inget om man "blandar" för att få fram fler av de varianter som faktiskt existerar, godkända för utställning eller inte. Jag tycker det skulle vara berikande för kalkonhobbyn med lite fler sweetgrass, auburn eller phoenix på marknaden. På forumen ute i Europa och i USA där stora uppfödare och utställare är med, t.ex. just Kevin Porter , lever diskussionen hela tiden om vilka avelsdjur som ska sättas samman för att få fram det ena och det andra- Jag skulle gärna se mer av det här också.

Visst är det kul med många färger men då många kalkonuppfödare inte ens har kunskap om hur vanliga färgerna ska se ut så vore det kanske bäst att man höll sig till svart och vitt, de klarar ju de flesta att se skillnad på ;)  (OBS skämt)

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

mymlan65

  • Inlägg: 297
    • Småland
SV: Kalkoners genetik
« Svar #35 skrivet: 15 sep-11 kl 23:31 »
Det kanske stämmer.Jag fick uppfattningen att flera färger konstruerades genom att man satte ihop färg A & B för att få C. C+C gav några få C fåglar men även massor med andra färger. Med andra ord färger som man lättare får fram genom att korsa andra färger än att par två individer med samma färg känns inte så stabila  :-\ men det är mina uppfattning...

Inte lättare genom att korsa andra färger, utan snarare så att du kan få fram det mesta utan att ha likadana djur.... Och de skiljer sig inte från varandra oavsett föräldrar... Jag har aldrig sett exempelvis en Blue Palm här i Sverige, däremot har jag sett andra djur som har allt det som krävs för att ta fram dem...

 Se på dessa fågler och tala om för mig att selektiv avel inte förbättrar mönster  ;)

Det sade jag inte :) Vad jag sade var att just "Pied", vilket är vad cröllarna heter i England bl.a, sällan eller aldrig går att planera genom avel. Du använde cröll som exempel på mönsterförbättring genom selektiv avel. När det gäller andra typer av mönster än just "fläckigt", och hos andra djur så är det naturligtvis möjligt... När det gäller annan mönstring hos övriga kalkonvarianter, vingpennor, stjärtfjädrar etc, så vet jag inte om de individuella skillnaderna är särskilt stora eller ens om de i så fall går att avla på....

Du har inte förstått vad modifierande gener är ;) En golden och en setter är inte som en brons och en bourbon. Det är som två bourbon ;) Dom har samma färggener.

Jodå, jag förstår. Jag utgick bara ifrån ditt exempel med den perfekta Bronsen  X  perfekt Bourbon.....

Om du korsar dem så får du en mellanröd nyans nåonstans mitt emellan färgen på föräldrarna. Vill du sedan avla tillbaka på det mörka eller ljusa så kommer du att ha flera generationers selektionsarbete framför dig.... 

Med andra ord är de snarare som en brons och en bourbon ändå ;D dvs att du parar de två och får en mittemellanröd, -100% rödbrons, varifrån du sedan kan avla igen och få tillbaka både brons och bourbon, utan ny sämre lyster...  Jag bara retas lite, jag förstår att det är som två olika helröda... ;)

Palm och Narragansett är inte modifierande gener, utan gener som kommer till lite annat uttryck när dom kombineras än om man har dem var för sig. Modifierande gener är de "diffusa" gener som gör att man kan selektera för bättre fjäderstruktur, bättre kontraster i mönster bättre lyster i färg osv. Och ja man kan selektera för dessa egenskaper.

Jo, jag vet som sagt vad modifierande gener är, men såvitt jag känner till iallafall så finns inga kända sådana hos kalkoner. Det är möjligt att det finns, men jag har aldrig hört någon uppfödare/utställare tala om dem... Just därför tog jag upp ng och cg som exempel, eftersom det är det oftast diskuterade och förvirrande, tror jag. Om en kalkon har en enkel cg och en enkel ng så blir den varken palm eller narragasett, men de två samverkar och har en mer eller mindre kraftigt blekande effekt. Jag försökte bara hitta någonting känt och liknande... Om en bourbon har CcgNng kan den ju vara bra mycket ljusare än partnern som har CCNN, men avkomman blir ändå inte ett mellanting.... Där skulle ju bli några CCNN "mörkröda" några CcgNng "ljusröda" några cgcgNN och cgcgNng "röd oregon gray"(osäker på rätt namn) några CCngng och Ccgngng "röd narragasett" och några cgcgngng "red palm".

Visst är det kul med många färger men då många kalkonuppfödare inte ens har kunskap om hur vanliga färgerna ska se ut så vore det kanske bäst att man höll sig till svart och vitt, de klarar ju de flesta att se skillnad på ;)  (OBS skämt)

Det är ju det vi ska ändra på nu.... ;D

MvH G
[/quote]
« Senast ändrad: 15 sep-11 kl 23:34 av mymlan65 »
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

Eva R

  • Inlägg: 202
  • Bättre göra fel, än ingenting alls!
    • Södermanland
SV: Kalkoners genetik
« Svar #36 skrivet: 16 sep-11 kl 07:56 »
Var finns dessa "kalkonforums" och mer att läsa?
Jag har inget emot att läsa på engelska   :P.
//Eva R

Hästar; araber och amerikanska minatyrer, katter; savannah, bengal, chausie, oriental, fjäderfä; araucana, maran, broncekalkonern och mignonänder samt kungspyton, majsormar, råttor, möss.

mymlan65

  • Inlägg: 297
    • Småland
SV: Kalkoners genetik
« Svar #37 skrivet: 16 sep-11 kl 09:24 »
Hmmm.... Porters är ju bra, eftersom han skriver upp alla genotyper på de varianter som visas: http://www.porterturkeys.com/ Men den har du kanske redan...
Kalkylatorn hjälper till att förstå lite rgand om hur kalkonernas genetik funkar: http://kippenjungle.nl/kruisingFlex.html?DATA=S;Turkey Calculator;Meleagris;F;kalkoen/;jpg;1,G;C;White;;,G;B;Black;;,G;R;Red;;,G;D;Slate;;,G;N;Narragansett;S;,G;E;Brown;S;,A;C;C+;;;D;;W;,A;C;c^p;;Palm;R;;;,A;C;c;;White;R;;E;,A;B;B;;Black;D;;;,A;B;b+;;Bronze;R;;W;,A;B;b^l;;Darkwinged Bronze;R;;;,A;R;R+;;;H;;W;,A;R;r;;Red;H;Semi-Red;;,A;D;D;;Slate;D;;;,A;D;d+;;;R;;W;,A;N;N+;S;;D;;W;,A;N;n;S;Silver;R;;;,A;E;E+;S;;D;;W;,A;E;e;S;Brown;R;;;,C;RP;Black;Semi-Red;Black-red;,C;RP;Bronze;Semi-Red;Bronze-red;,C;RP;Red;Silver;White tipped Light Red;,C;RP;Black;Silver;Silver tipped Black;,C;RP;Black;Slate;Blue;,C;RP;Red;Black;Buff;,C;RP;Blue;-red;Cinnamon Slate;,C;RP;Red;Blue;Cinnamon;,C;RP1;-red;Silver;-light red;,C;RP1;Silver;tipped;White;,C;RP;Bronze;Silver;Narragansett;,C;RP;Red;Slate;Red;,C;RP;Red;Bronze;Red;,C;RP;Black;Brown;Brown;,C;RP;Narragansett;Palm Darkwinged;Ermine;

Urfånigt lång länk, jag vet, men man måste kopiera och klistra in hela för att det ska funka... Här på forumet blir det automatiskt "smileysar" mitt i länktexten, som du ser, men det är bara att kopiera alltihop och klistra in i adressfältet....

Och forum... Ja, jag är själv med på bara ett forum, -TurkeyColorGenetics
Jag vet faktiskt inte riktigt hur man får tillgång till det, eftersom jag själv blev inbjuden av forumets "ägare" Kevin Porter och liksom bara behövde trycka på en länk och tacka ja... Men jag antar att man kan skicka någon slags ansökan och bli insläppt....?

Anette hade en ganska bra länk http://www.feathersite.com/Poultry/Turkeys/BRKTurkey.html tidigare i tråden...

Det var vad jag kom på just nu....

Mvh G
« Senast ändrad: 16 sep-11 kl 09:30 av mymlan65 »
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Kalkoners genetik
« Svar #38 skrivet: 16 sep-11 kl 10:34 »
Hej!
Jag har aldrig hållit på med kalkoner men jag gillar tanken att det inte finns några raser utan bara varianter. Vi har haft kalkoner i Sverige sedan 1600-talet men det finns inga "lantraser". Det borde vara samma förhållande när det gäller myskankor.
MVH
Jan

mymlan65

  • Inlägg: 297
    • Småland
SV: Kalkoners genetik
« Svar #39 skrivet: 16 sep-11 kl 12:10 »
Hej!
Jag har aldrig hållit på med kalkoner men jag gillar tanken att det inte finns några raser utan bara varianter.

Då har du missat något... ;D Jättekul!

Vi har haft kalkoner i Sverige sedan 1600-talet men det finns inga "lantraser". Det borde vara samma förhållande när det gäller myskankor.
MVH
Jan

Ja, det kan man nog tänka sig...
Mvh G
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: Kalkoners genetik
« Svar #40 skrivet: 19 sep-11 kl 13:32 »
Hmm..Mitt inlägg försvann visst när detta ämne blev en egen tråd ???

Jaja, jag skrev lite om kalkonerna kunde vara olika raser och inte en ras med olika färgkombinationer. Jag skrev och frågade kalkonkunniga i Föreningen Svenska Simfågel & Kalkonklubben. Det är alltså som jag misstänkte, det finns olika raser. Jag lägger in min fråga som jag ställde till dem och sedan vilket svar jag fick av Britt Börjezon som har lång erfarenhet av kalkoner och även är fjäderfädomare.

Hej

Jag har kalkoner och har hamnat i en diskussion med andra kalkonägare. Nu undrar jag om ni kan hjälpa oss att reda ut detta. Jag tror att det finns olika kalkonraser inte bara färgvarianter av en ras. Precis som höns så finns det väl olika raser. En Maran är en ras och Blommehöna en ras men de är fortfarande höns. Dessutom har de olika färgvarianter som man kan blanda hur man vill eller renavla men om man korsar Maran med en Blommehöna är det en korsning.

Här i Sverige verkar vi inte ha någon speciell "ras" utan alla kalkoner är ungefär lika stora och med samma egenskaper (utom i broileruppfödningen). Det är nog en huller om bullerblandning med olika färgegenskaper som kan ploppa upp lite hur som helst beroende vad föräldradjuren bär på.

Läser man däremot på utländska kalkonsidor verkar de skilja på raser. Tex så står det ofta att Cröllwitzern är en liten ras liksom Beltsvillen medan tex. Narragansett och Vit holländsk ska vara stora tunga raser. Dessutom kan de ha olika egenskaper som ruvvillig, mindre aggressiv. Här är en bra sida där det står lite om raserna bl.a vikter och ursprung. www.feathersite.com/Poultry/Turkeys/BRKTurkey.html

Ni i kalkonklubben måste veta hur det ligger till, finns det olika raser eller är alla samma ras med olika färgvarianter?

Mvh Anette

Hej Anette... nu ska vi se om vi kan reda ut detta. Det är rätt att om man korsar två olika raser höns, så har du en korsningsavkomma , alltså inte renrasigt.
Visst finns det olika raser kalkoner i Sverige, det har funnits under lång, lång tid. Vi har min absoluta favorit, Bronzkalkonen härkomst Amerika kom till Europa ca; 1550, detta var fattigmannens nötkött förr i tiden.
 Sedan finns det Bourbonkalkonen härkomst Frankrike som finns i olika färgvarianter, Crölwitzerkalkonen härkomst Belgien, Beltsvillekalkonen härkomst Amerika Vit Holländsk kalkon Norfolkkalkonen härkomst England, Rödvingad, Narraganse, och Kopparfärgad alla dessa är egna raser, tyvärr finns ej alla raser i Sverige i dagsläget.
I SSKK som ligger under Svenska Rasfjäderfäförbundet, där jobbar vi med en Standard, en standard där alla raser finns med , dess historia, karaktärer kardinalpunktet osv.
Sammanfattningsvis: det finns olika raser, det är INTE samma ras med olika färgvarianter.
Välkomna in under våra vingar så kommer ni att lära er mycket, det lovar jag.Vad har ni för kalkoner själva då ?
Med vänlig hälsning Britt som själv har kalkonrasen Bronze sedan 22 år tillbaka
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Kalkoners genetik
« Svar #41 skrivet: 19 sep-11 kl 16:35 »
Märkligt svar för i standarden som SRF följer och som jag syftade till i ett tidigare inlägg i tråden har alla kalkoner samma kardinalpunkter :
1 storlek
2 kroppsform/typ
3 fjäderdräkt

Det står ingenting om olika raser utan endast "kalkon". Den historiska biten är
Citera
Den vilda kalkonen härstammar från Nord Amerika. Korsningar mellan vilda och tama kalkoner har gett de olika färgvarianter vi har idag.
(Jag har översatt från danska som standarden är skriven på)

Jag undrar om Britt syftar till den standard som gick ur tiden 2003? Det kan hända att Kalkoner var uppdelade på olika raser där, jag minns faktiskt inte. Det enda jag minns säkert var att det fanns något i den som hette "Dvärgkalkon" Dom skulle vara små och väga 3-5kg.  Jag  ville ha sådana då jag inte hade plats för vanliga kalkoner där jag bodde då. Trots väldigt letande lyckades jag inte ens få tag i någon som hade sett dem utomlands  ;)

Hu nu blev jag sådär viktig igen  :-[
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

oskar98

  • Inlägg: 2810
  • Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: Kalkoners genetik
« Svar #42 skrivet: 19 sep-11 kl 17:00 »
Märkligt svar för i standarden som SRF följer och som jag syftade till i ett tidigare inlägg i tråden har alla kalkoner samma kardinalpunkter :
1 storlek
2 kroppsform/typ
3 fjäderdräkt

Det står ingenting om olika raser utan endast "kalkon". Den historiska biten är  (Jag har översatt från danska som standarden är skriven på)

Jag undrar om Britt syftar till den standard som gick ur tiden 2003? Det kan hända att Kalkoner var uppdelade på olika raser där, jag minns faktiskt inte. Det enda jag minns säkert var att det fanns något i den som hette "Dvärgkalkon" Dom skulle vara små och väga 3-5kg.  Jag  ville ha sådana då jag inte hade plats för vanliga kalkoner där jag bodde då. Trots väldigt letande lyckades jag inte ens få tag i någon som hade sett dem utomlands  ;)

Hu nu blev jag sådär viktig igen  :-[

I standaren från 1968 finns dessa raserna med
Bronce

vit beltsville

vit hollänsk

cröleitzer

röd bourbon

dvärg kalkon

Också står det något om någon svart kalkon och blå kalkon också


Mvh oskar
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

mymlan65

  • Inlägg: 297
    • Småland
SV: Kalkoners genetik
« Svar #43 skrivet: 20 sep-11 kl 00:35 »
Hmm... orkar inte fördjupa mig mer i själva "rasbegreppen" känner jag, men.... Själv bestämde jag mig i våras för att ändå gå med i SSKK, inte minst av de skäl som Britt antyder - att komma i kontakt med andra kalkonintresserade som har hållit på längre och få chans att utbyta lite erfarenheter och tankar. Vad som egentligen hände efter att jag gick med, är att det har dykt upp ett enda medlemsblad, någon gång i april tror jag, där också en medlemslista fanns med. Medlemmarna var i vanlig ordning sorterade efter raser/arter de födde upp. Jag bläddrade genast fram "kalkonavdelningen", där det fanns ett tiotal uppfödare sammanlagt, sorterade under -"Brons", "Cröllwitzer" och "Röd".... Därefter inga möten eller samlingar utlysta, inga mer blad... var skulle jag lära mig mycket? Är "röd" en ras? vilken i så fall, eftersom vi har en del olika röda, först o främst Bourbon då (en brons med två röda gener) och Buff (en svart med två röda gener)? Skulle också gärna vilja veta vilka olika utseenden en bourbon kan ha... Vad rödvingad och kopparfärgad avser har jag fortfarande ingen aning om... Ang härkomst.... Bourbon är en amerikansk dryck och inte en fransk, och amerikanarna  menar nog också att kalkonfärgen kommer just därifrån... Slänger in ett citat från Porters Rare Heritage Turkeys... "This popular turkey is believed to have been developed from the Tuscarora Red turkey. The Tuscarora, or Tuscawara, was developed in Pennsylvania by selecting Buffs for darker color. The Tuscarora Reds were taken to Kentucky where their development was continued until the deep reddish-brown color of the Bourbon Red was finalized. At one time, they were called Bourbon Butternuts and/or Kentucky Reds, but the name or the variety did not become popular until around the turn of the century when they were promoted as the turkey from Bourbon County, Kentucky"... Cröllwitzer är en tysk ras, inte en belgisk. Den som tidigt togs fram i Belgien med samma genotyp b1b1cgcgRRddng(ng) heter alltså Ermine Ronquiere och har andra preferenser när det gäller teckning t.ex. för utställningsstandard... läs gärna: http://www.aviculture-europe.nl/nummers/08E02A09.pdf

Azoo-Lina:
Märkligt svar för i standarden som SRF följer och som jag syftade till i ett tidigare inlägg i tråden har alla kalkoner samma kardinalpunkter :
1 storlek
2 kroppsform/typ
3 fjäderdräkt

Det står ingenting om olika raser utan endast "kalkon".


Halleluja... ;D

Jag är ett "fan"....

« Senast ändrad: 20 sep-11 kl 01:10 av mymlan65 »
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

mymlan65

  • Inlägg: 297
    • Småland
SV: Kalkoners genetik
« Svar #44 skrivet: 27 sep-11 kl 10:40 »
Jag har fortsatt söka efter ledtrådar till vad "rödvingad" och "kopparfärgad" kalkon är för något, men hittar ingenting någonstans... Någon som vet något?
/MvH G
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Kalkoners genetik
« Svar #45 skrivet: 27 sep-11 kl 18:36 »
Jag har postat en fråga på ett danskt forum så får vi se om vi får napp. När jag läser beskrivningen i standarden har jag lite svårt att klura ut vad som menas med rödvinget i alla fall  ::) Jag frågade också om det har blivit några nya färger godkända utöver de som står i min standard.
Bronz
Vit
Svart
Blå
Cröllwitzer
Bourbon
Rödvinget

Koppar däremot undrar jag om inte det är en förväxling med Brons??
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Kalkoners genetik
« Svar #46 skrivet: 27 sep-11 kl 19:53 »
Såhär ser rödvinget ut:


Det verkar med andra ord vara en röd Brons  ;)

Såhär ser Koppar ut (fö nyligen godkänd färg):



Och så här ser Gula ut  (också godkänd färg numera)


Narragansett har också blivit godkänd:


Och en bonusbild på den färg som kallas blå i vår standard. Himla snygg tycker jag  :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

mymlan65

  • Inlägg: 297
    • Småland
SV: Kalkoners genetik
« Svar #47 skrivet: 27 sep-11 kl 20:48 »
Ok.... Det var det jag misstänkte....
Rödvingad ser alltså ut att vara rödbrons, vilket INTE är en färg som ärver rent i så fall... Skumt... Jag kunde också tänkt mig att rödvingad skulle varit Blackwinged Bronze (=Partridge) som har ett rött parti precis ovanför vingpennorna, och som är en gammal variant. Gula är Buff, dvs Svarta kalkoner med två röda gener. De blir ljusare med åldern och liksom lite randiga. Koppar ser ut att vara Chocolate eller kanske Regal Red... Det går i så fall att se på kycklingarna när de är små. Och blå...., ja, de är riktigt snygga... Men...., det finns, genetiskt sett, åtminstone fyra olika blå, som sinsemellan ser mer eller mindre olika ut.....
Nu vet man ju iallafall, -tackar!

MvH G
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

mymlan65

  • Inlägg: 297
    • Småland
SV: Kalkoners genetik
« Svar #48 skrivet: 27 sep-11 kl 20:58 »
Några olika blå....
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Kalkoners genetik
« Svar #49 skrivet: 27 sep-11 kl 21:23 »
Om man läser standardens beskrivning av vingpennorna så går svartvingad brons bort  ;) Dessutom vore det ju extra dumt att kalla Black winged för rödvingad  ::) Så det är förmodligen röd brons som heter rödvingad.

Angående de blå så skulle jag tro att det är blue slate men jag är inte säker. Bilden på de blå är på djur som är utställda i Danmark.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Buffe

  • Inlägg: 61
    • Halland
SV: Kalkoners genetik
« Svar #50 skrivet: 27 sep-11 kl 21:31 »
Jag var hos en upfödare i danmark som hade rödvingade kalkoner. Han sa att rödvingade och bourbun var släkt och att det kunde bli enstaka bourbun red kalkoner när man korsade två rödvingade.

mymlan65

  • Inlägg: 297
    • Småland
SV: Kalkoners genetik
« Svar #51 skrivet: 27 sep-11 kl 21:44 »
Nej, jag tror också att det är rödbronsar..., det ser onekligen ut så på bilden....

Buffe: Japp! Parar man två rödbrons så får man 50%rödbrons, 25%Brons och 25%Bourbon
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

mymlan65

  • Inlägg: 297
    • Småland
SV: Kalkoners genetik
« Svar #52 skrivet: 27 sep-11 kl 21:48 »
Azoo-Lina: Ja, jag tror också att det är blue slate (BBDD) eftersom Lilacs är bronsbaserade och ofta behåller de randiga vingpennorna, medan Slates är baserade på svart och har helfärgade pennor. Frågan är bara om båda(alla fyra) varianterna är godkända för utställning som blå...
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Kalkoners genetik
« Svar #53 skrivet: 28 sep-11 kl 08:27 »
Azoo-Lina: Ja, jag tror också att det är blue slate (BBDD) eftersom Lilacs är bronsbaserade och ofta behåller de randiga vingpennorna, medan Slates är baserade på svart och har helfärgade pennor. Frågan är bara om båda(alla fyra) varianterna är godkända för utställning som blå...
Enligt standarden så ska färgen vara jämnduvblå. En lätt svartpeppring i en del fjädrar tillåten Ben och tår ska vara köttfärgade. A-fel: vita fjäderribb, vita fjädrar i vingarna, ojänm fjäderfärg, fjädrar i andra färger än blått.

Tror att Blue Slate är den som lättast uppfyller standarden.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Strättö

  • Inlägg: 101
  • Djur & lifs kvallite
    • Småland
    • Välkommen till Marsholm i Småland
SV: Kalkoners genetik
« Svar #54 skrivet: 28 sep-11 kl 08:49 »
 :DDetta va intressant & så fina foton ::) // Strättö :-*
Ärlighet varar längst, Gör alltid så gott du kan, lev & gör det du gillar.

mazze

  • Inlägg: 672
    • Småland
    • Komålen
SV: Kalkoners genetik
« Svar #55 skrivet: 09 okt-11 kl 22:40 »
Vad blir det för färg när man korsar svart med vit?
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

mymlan65

  • Inlägg: 297
    • Småland
SV: Kalkoners genetik
« Svar #56 skrivet: 10 okt-11 kl 00:46 »
Det beror lite på vilken svart och vilken vit....
dvs svart kalkon är dominant över brons, så den kan vara split för brons, och om du menar en helvit, typ BUT, så kan den ju dölja vad som helst under det vita... Den kan ju t.ex vara en Bourbon Red under det vita, och i så fall skulle avkomman bli "halvröd" typ rödbrons eller rödsvart.
Har du några bilder?

MvH G
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

Njura

  • Inlägg: 806
  • fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
SV: Kalkoners genetik
« Svar #57 skrivet: 18 feb-12 kl 16:44 »
Nu har här kläckts lite kalkoner hr hemma och är lite fundersam över färgerna på dem, så hjälp mig gärna  :D ;)
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Njura

  • Inlägg: 806
  • fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
SV: Kalkoners genetik
« Svar #58 skrivet: 18 feb-12 kl 17:02 »
fler. :)  kan den lille på bild ett möjligtvis vara en blå? den är typ en väldigt blek svart i teckningen.
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Njura

  • Inlägg: 806
  • fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
SV: Kalkoners genetik
« Svar #59 skrivet: 18 feb-12 kl 17:03 »
gruppbilder!   ;D
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Kalkoners genetik
« Svar #60 skrivet: 18 feb-12 kl 17:14 »
Färgerna kan jag inte hjälpa dig med då jag bara har haft brons, narragansett och vita kycklingar.

Men attans så söta dom är  :-* :-* :-* :-* :-* ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Kalkoners genetik
« Svar #61 skrivet: 18 feb-12 kl 17:49 »
Men ååååh vad söta! Jag gissar på att den svarta är ... Svart!? ;D Den där brunfärgade var ju för häftig! ;D Vad är det för färger på föräldradjuren?
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Njura

  • Inlägg: 806
  • fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
SV: Kalkoners genetik
« Svar #62 skrivet: 18 feb-12 kl 18:09 »
Men ååååh vad söta! Jag gissar på att den svarta är ... Svart!? ;D Den där brunfärgade var ju för häftig! ;D Vad är det för färger på föräldradjuren?

rusty blacks och rödbrons  ;D
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Kalkoners genetik
« Svar #63 skrivet: 18 feb-12 kl 18:26 »
Okej, rusty blacks har jag aldrig sett och ännu mindre vet jag hur de funkar i genetiken. :P ;D Åh ... Jag vill också ha små gobblerbebbar ...
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

mymlan65

  • Inlägg: 297
    • Småland
SV: Kalkoners genetik
« Svar #64 skrivet: 18 feb-12 kl 21:36 »
Liten söt grupp!!
Buff är rätt
Svart är rätt
Blå..., nej, ser ut som en Rusty Black

Linkoso: en Rusty Black är en Svart kalkon med en enda röd gen, en Buff(gul) är en Svart med två röda gener.
Om de hade varit brons i botten, istället för Svart, så hade de alltså varit rödbrons resp. Bourbon...
Den lilla bruna är en Buffkyckling.

MvH G
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

mymlan65

  • Inlägg: 297
    • Småland
SV: Kalkoners genetik
« Svar #65 skrivet: 18 feb-12 kl 21:44 »
Din Bourbon är en Bourbon, by the way... ;D

Linkoso har en snygg vuxen sådan grabb... ;D
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

Njura

  • Inlägg: 806
  • fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
SV: Kalkoners genetik
« Svar #66 skrivet: 18 feb-12 kl 21:52 »
Liten söt grupp!!
Buff är rätt
Svart är rätt
Blå..., nej, ser ut som en Rusty Black

Linkoso: en Rusty Black är en Svart kalkon med en enda röd gen, en Buff(gul) är en Svart med två röda gener.
Om de hade varit brons i botten, istället för Svart, så hade de alltså varit rödbrons resp. Bourbon...
Den lilla bruna är en Buffkyckling.

MvH G
men vad är skillnaden på fenotypen på en rusty black och en svart?

jag har även kollat på buffkycklingar på nätet och dom är ju mycket ljusare än mina kycklingar? de på nätet har även vita/cremefärgade vingpennor medans mina har samma färg på vingpennorna som de har på övriga kroppen, alltså chokladbruna....hur kan det komma sig?
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

mymlan65

  • Inlägg: 297
    • Småland
SV: Kalkoners genetik
« Svar #67 skrivet: 19 feb-12 kl 01:01 »
Phuh... vad du krånglar till det för mig... ;D
-En svart är verkligen svart, medan rusty blacks har röda inslag i fjäderdräkten.
Hittar ingen bra bild på rusty just nu, men här är en på stjärtfjädrar...
Jo..., buffarna får ju ljusa vingpennor... Vi får väl se hur de utvecklas... Mina buffkycklingar har haft precis samma mörkare kroppsfärg.
Första gången jag fick dem trodde jag att jag fått in E-genen, choklad... :-[
Buff blev de iallafall... :)
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

mymlan65

  • Inlägg: 297
    • Småland
SV: Kalkoners genetik
« Svar #68 skrivet: 21 feb-12 kl 11:33 »
Lina!
Jag är skyldig dig en ursäkt....
Satt igår och läste lite ur en diskussion om modifierande gener hos kalkoner...
de finns.... verkar dock inte som om någon har bra grepp om dem ännu...

MvH G
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

Njura

  • Inlägg: 806
  • fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
SV: Kalkoners genetik
« Svar #69 skrivet: 21 feb-12 kl 16:49 »
Lite "buff" kycklingar  ;D
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Njura

  • Inlägg: 806
  • fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
SV: Kalkoners genetik
« Svar #70 skrivet: 21 feb-12 kl 16:51 »
första en vingbild på en buff och sist men inte minst en liten rusty black vingbild  (vilket alla de svarta förutom en visade sig att vara)   :)
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Kalkoners genetik
« Svar #71 skrivet: 21 feb-12 kl 21:54 »
Lina!
Jag är skyldig dig en ursäkt....
Satt igår och läste lite ur en diskussion om modifierande gener hos kalkoner...
de finns.... verkar dock inte som om någon har bra grepp om dem ännu...

MvH G
;D ;D ;D Det är just det som är svårigheten med modifierande gener. Dom är ofta helt "osynliga" om den genen som dom modifierar inte är närvarande och dom är ofta många som påverkar lite var eller kanske just bara i närvaro av vissa andra modifierande gener... Modifierande gener är genitikens gråa massa, dom finns där men gör sig bara hörda ibland  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Njura

  • Inlägg: 806
  • fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
SV: Kalkoners genetik
« Svar #72 skrivet: 21 jul-12 kl 12:48 »
Vilken färg har denna lilla plutten?  :)
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

mymlan65

  • Inlägg: 297
    • Småland
SV: Kalkoners genetik
« Svar #73 skrivet: 24 jul-12 kl 12:42 »
ser ut som en ljusröd brons (blekt rödbrons)
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

videvi

  • Inlägg: 438
  • Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
SV: Kalkoners genetik
« Svar #74 skrivet: 18 sep-13 kl 23:23 »
De första bilderna är på mina två hönor.
Den översta är två år och den undre är född i våras.
Men deras stjärt och vingpennor ser så olika ut.
Lilla hönan har ju vita tippar och äldre hönan bruna.
Är båda bronce ändå? Eller?









Vad är han för färg? Heter den nåt?
Vita vingpennor. Bara svaga suddar på stjärtfjädrarna. Bruna tippar på ryggen. Cremefärgad på magen. Han är också född i våras.


Skulle vara kul att få veta vad ni tror dom kan ha för genetisk färgkod.
Tänkte att dom skulle göra en massa kycklingar till våren och är förstås nyfiken på om det kan bli andra färger än bronce.
:-)
Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

Mossedal

  • Inlägg: 14
    • Södermanland
    • www.mossedal.se
SV: Kalkoners genetik
« Svar #75 skrivet: 02 mar-14 kl 23:12 »
Kläckte ut denna tupp i ett gäng köpeägg - har den någon "färg" eller är den "bara fin"?
Genbank för Gotlandskanin och Ölandshöns. Har även hund, huskatter, JumboGiant-vaktlar, Cröllwitzerkalkoner, Minishettisar och några dammråttor.
Favoritcitat: "Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont."

tobiaz82

  • Inlägg: 3
    • Jämtland
SV: Kalkoners genetik
« Svar #76 skrivet: 18 mar-14 kl 23:02 »
Hello gott folk!!

Broncetupp med buthöna.. Vad blir det av en sån blandning?

Tacksam för svar!

tobiaz82

  • Inlägg: 3
    • Jämtland
SV: Kalkoners genetik
« Svar #77 skrivet: 22 mar-14 kl 01:42 »
Men kom igen nu! Nån måste ju kunna nåt om dessa frågor???


Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Kalkoners genetik
« Svar #78 skrivet: 27 mar-14 kl 08:14 »
Anledningen att ingen svarar är att BUT 10 är en vit hybrid. Vitt maskerar över den färgen djuret har och då hybriderna inte färgavlas alls så kan färgutfallet efter en bronstupp och en BUT 10 höna variera beroende på vilken BUT 10 höna du har. Dvs har du två olika hönor så kan färgutfallet bli olika.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

395 gäster, 2 användare
RindertD, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser