Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Starta bilmotor som stått ute i tio år  (läst 2921 gånger)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Starta bilmotor som stått ute i tio år
« skrivet: 25 jul-16 kl 13:27 »
Min Saab 96 har knas i kopplingen och motorn måste ur. Mekarnivån är typ "tråkigt rutinjobb av större art". Motorn i sig är i prima skick men det är oerhört frestande att byta till en rallytrimmad motor jag fick med en reservdelsbil som stått och rostat tio år under en gran.

Motorn fungerade fint då bilen ställdes undan men jag vet inget närmare om skicket än att den går lätt att dra runt och att kylvätskan var kvar när jag hämtade bilen. En del rost syns i avgasportarna och kopplingslamellen hade så klart rostat fast.

Snålvarianten jag funderar på är att montera startmotorn, kolla oljetryck och kompression, justera ventilerna och sedan försöka starta motorn löst utanför bilen, uppstagad mellan två stockar eller liknande. Går det bra får motorn ny olja, filter och fylls upp med kylvatten för läcktest under en lite längre körning innan den sätts i bilen.

Jag borde så klart investera i en komplett packningssats och åtminstone plocka av toppar (V4), oljetråg och kamdrevkåpa för en titt  innanför. Nu är jag dock ivrig och lat, så jag överväger ett minimum av undersökningsarbete. Hur dumt är detta? Hur stor är chansen att en motor som känt årstidernas växlingar i tio år ska starta och gå på alla cylindrar och sedan helst också håll ihop ett tag?
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Starta bilmotor som stått ute i tio år
« Svar #1 skrivet: 25 jul-16 kl 14:56 »
Jag har då provstartat dieslar som stått runt 20 år utan problem.
Jag har en bensin Mercedes som stått från 1965 till ca 1985 då jag startade och provkörde bilen, den funkade bra förutom blinkers. Det enda jag gjorde var att byta bensin, den gamla stank typ terpentin.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Starta bilmotor som stått ute i tio år
« Svar #2 skrivet: 25 jul-16 kl 15:13 »
Jag har inte så stort underlag, men några motorer som stått 5-7 år har fungerat bra efter enbart start. En som stått ca 10 år plockade jag isär och då hade kolvringarna satt sig i kolvarna, så den motorn kanske hade tagit stryk om den bara startats. Enbart bensinare.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Starta bilmotor som stått ute i tio år
« Svar #3 skrivet: 25 jul-16 kl 16:19 »
Jag tror inte det är så mycket att oroa sig över. Öppna gärna oljeavtappningspluggen innan första startförsök och tappa av ev vatten som finns längst ned i oljetråget innan oljepumpen får tillfälle att suga i sig det. Det kan också löna sig att ta av ventilkåporna och smörja vipparmsmekanismerna med oljekanna innan start. Kanske provstarta utan ventilkåpor och kolla att det kommer fram olja till alla smörjställen.
Ev fastbeckade kolvringar brukar lossna efter några timmars kontinuerlig körning med ny olja.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Starta bilmotor som stått ute i tio år
« Svar #4 skrivet: 27 jul-16 kl 20:53 »
Går den runt så bör det inte vara några större problem.
Men.. Det kan trots allt vara klokt att slå några cl lättflytande olja i förbränningsrummet och dra runt för att sedan låta motorn stå över natten.
När startförsöket inleds så slå en skvätt bensin och kör rent utan tändstift.

Det är överkurs men innebär att du får bra med smörjning på ett ytterst kritiskt ställe

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

johan 666

  • Inlägg: 3
    • Dalarna
SV: Starta bilmotor som stått ute i tio år
« Svar #5 skrivet: 14 sep-16 kl 12:14 »
Jag skulle ta loss oljetråget för att göra rent i det. brukar samlas en hel del slam där. Det är inte häller fel att köra upp oljetrycket med start motorn

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Starta bilmotor som stått ute i tio år
« Svar #6 skrivet: 02 nov-16 kl 01:01 »
Tack för era svar! Jag hade helt glömt tråden då jag fick duktigt med pepp via Saabklubbens forum.
Jag plockade av ventilkåporna för att mäta ventillyftet i hopp om att bli klok på vad för slags kamaxel motorn har och då välkomnades jag av något som påminde om en helt nyrenoverad motor! Inga äckliga avlagringar eller rost, ljus motorolja, fabriksmålade märkningar på ventilfjädrarna (hårdare rallyfjädrar) och mjuka fina gummitätningar ovanpå ventilskaften, som annars brukar vara stenhårda och ofta ligger utspridda i bitar på en gammal motor.

Jag oljade vippaxlarna och hällde även en skvätt olja i vardera tändstiftshålet. Körde sedan runt motorn ganska länge på starten innan jag kopplade till tändninge... Motorn gick igång ganska snällt men förgasaren flödade över. Fixade problemet, ställde tändningen, kopplade in alla sladdar och slangar... Ut på provtur... Aningen sämre bottenvrid men kusligt varvvillig och stark! Det var MYCKET svårt att låta bli hårdkörning första provturerna innan jag bytt oljan. Egentligen borde jag bytt redan innan start men oljan så så ren och fin ut och ivern hade slagit till.

Nu har jag kört minst 500 mil och förutom vissa mindre förgasartrubbel går den som en klocka. Startar oerhört lätt trots att choke saknas och bilen går som ett skållat troll! Jag har med hjälp av saabklubbsfolk listat ut att det är en Standard B rallymotor, troligen på 90-95 hk. Originalet har 65. Kamaxeln har samma lyft som original men större duration så effekten kommer på ylande höga varvtal men är ändå väldigt snäll vid mjuk körning. Förgasaren är förmodligen en mindre katastrof, tomgången är ibland obefintlig, ibland rusande. Bestyckningen troligen åt det fetare hållet, för i rally brukar det vara viktigare att komma först än att köra snålt.

Med mina mått mätt är rallymotorn törstig med sin 10-15% högre förbrukning. Att jag ändå håller mig omkring en halvliter milen med en relativt hårt trimmad 60-talsmotor i en 40 år gammal skitbil som oftast körs vrålande med gasen i botten känns helt bisarrt. Att jag åker så löjligt snålt beror enbart på min körteknik som tydligen funkar lika bra på en trimmad motor.  :) Att det går åt mer bränsle än med orginalmotorn antar jag hänger ihop med kamaxeln som flyttat max vridmoment så pass högt att friktionen i motorn blir högre, att överlappet ger fetare blandning och dålig fyllnadsgrad/kompression på lägre varv och att växellådan kanske inte matchar motorns egenskaper lika bra som tidigare. Jag har märkt att jag kan köra aningen fortare nu utan att förbrukningen ökar speciellt mycket. Framför allt har körningen ihop med feta däck, sänkt fjädring och 2" rallyrör blivit väldigt mycket roligare!

Motorn från bilen som stått elva år under en gran visade sig vara en riktig guldklimp!
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser