Tack för era svar! Jag hade helt glömt tråden då jag fick duktigt med pepp via Saabklubbens forum.
Jag plockade av ventilkåporna för att mäta ventillyftet i hopp om att bli klok på vad för slags kamaxel motorn har och då välkomnades jag av något som påminde om en helt nyrenoverad motor! Inga äckliga avlagringar eller rost, ljus motorolja, fabriksmålade märkningar på ventilfjädrarna (hårdare rallyfjädrar) och mjuka fina gummitätningar ovanpå ventilskaften, som annars brukar vara stenhårda och ofta ligger utspridda i bitar på en gammal motor.
Jag oljade vippaxlarna och hällde även en skvätt olja i vardera tändstiftshålet. Körde sedan runt motorn ganska länge på starten innan jag kopplade till tändninge... Motorn gick igång ganska snällt men förgasaren flödade över. Fixade problemet, ställde tändningen, kopplade in alla sladdar och slangar... Ut på provtur... Aningen sämre bottenvrid men kusligt varvvillig och stark! Det var MYCKET svårt att låta bli hårdkörning första provturerna innan jag bytt oljan. Egentligen borde jag bytt redan innan start men oljan så så ren och fin ut och ivern hade slagit till.
Nu har jag kört minst 500 mil och förutom vissa mindre förgasartrubbel går den som en klocka. Startar oerhört lätt trots att choke saknas och bilen går som ett skållat troll! Jag har med hjälp av saabklubbsfolk listat ut att det är en Standard B rallymotor, troligen på 90-95 hk. Originalet har 65. Kamaxeln har samma lyft som original men större duration så effekten kommer på ylande höga varvtal men är ändå väldigt snäll vid mjuk körning. Förgasaren är förmodligen en mindre katastrof, tomgången är ibland obefintlig, ibland rusande. Bestyckningen troligen åt det fetare hållet, för i rally brukar det vara viktigare att komma först än att köra snålt.
Med mina mått mätt är rallymotorn törstig med sin 10-15% högre förbrukning. Att jag ändå håller mig omkring en halvliter milen med en relativt hårt trimmad 60-talsmotor i en 40 år gammal skitbil som oftast körs vrålande med gasen i botten känns helt bisarrt. Att jag åker så löjligt snålt beror enbart på min körteknik som tydligen funkar lika bra på en trimmad motor.
Att det går åt mer bränsle än med orginalmotorn antar jag hänger ihop med kamaxeln som flyttat max vridmoment så pass högt att friktionen i motorn blir högre, att överlappet ger fetare blandning och dålig fyllnadsgrad/kompression på lägre varv och att växellådan kanske inte matchar motorns egenskaper lika bra som tidigare. Jag har märkt att jag kan köra aningen fortare nu utan att förbrukningen ökar speciellt mycket. Framför allt har körningen ihop med feta däck, sänkt fjädring och 2" rallyrör blivit väldigt mycket roligare!
Motorn från bilen som stått elva år under en gran visade sig vara en riktig guldklimp!