Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur hitta en bra gård?  (läst 8629 gånger)

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Hur hitta en bra gård?
« Svar #20 skrivet: 25 jul-16 kl 14:37 »
Jag tycker i alla fall att man kan se en hel del gårdar där det inte bor någon kontinuerligt, kanske är ägarna på någon vårdinrättning?

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Hur hitta en bra gård?
« Svar #21 skrivet: 25 jul-16 kl 14:37 »
Skickade faktiskt ett brev IDAG till ägaren av en underbar minigård en kilometer härifrån. Har stått tom 10-15 år. Får se om han svarar, adressen var i Danmark ;D
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Hur hitta en bra gård?
« Svar #22 skrivet: 25 jul-16 kl 14:39 »
Börja då med att identifiera avfolkningsbyggd, det finns definitivt områden i södra Sverige där priserna är betydligt lägre än på andra ställen.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur hitta en bra gård?
« Svar #23 skrivet: 25 jul-16 kl 14:42 »
Skickade faktiskt ett brev IDAG till ägaren av en underbar minigård en kilometer härifrån. Har stått tom 10-15 år. Får se om han svarar, adressen var i Danmark ;D

Antar att det gällde ägaren i detta fall...

Men, för att få köpa hus/Gård i Danmark måste man ha varit Dansk medborgare i jag har för mig, 5 år.
Annars hade jag inte tvekat en sekund!  :)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur hitta en bra gård?
« Svar #24 skrivet: 25 jul-16 kl 14:46 »
Annars tillhör jag nog den kategori som i princip lever för skogen och havet, kan nog skippa det andra om man fick välja tror jag...  :)
Men, jag skulle vilja ha ett hus där man kan leka med inrednings ideer och framför allt ha min lampverkstad inomhus, utöver det jag håller på med mer yrkesmässingt (Det är det jag behöver ekonomibyggnaderna till komplement för min verkstad, sedan vore det förstås kul med djur på gården, men det är lättare att fixa för de djur som kommer att bli aktuella då jag mest håller på med utegångsfår och liknande robusta djur. Åker är inget krav då det går att ordna bete ändå till de djur jag behöver.).

Gärna någon gammal storgård långt ute i skogen i obyggden!  :)

Jag har skrivit en önskelista med krav på föregående sida i sista inlägget.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

 

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Hur hitta en bra gård?
« Svar #25 skrivet: 25 jul-16 kl 14:49 »
Antar att det gällde ägaren i detta fall...

Men, för att få köpa hus/Gård i Danmark måste man ha varit Dansk medborgare i jag har för mig, 5 år.
Annars hade jag inte tvekat en sekund!  :)

Jo det stämmer, ägaren av vår granngård bor i Danmark, och är nog dansk medborgare ;D
Men det är ändrat något med skatteregler(?) eller liknande så det är inte lika attraktivt för danskar att köpa hus i sverige längre. Och det finns väldigt mycket hus och mindre gårdar som står oanvända och ägda av danskar. Dock kanske inte med så mycket mark som du önskade till din gård.

Du är alltså inte bunden till något jobb eller annat? Om det dyker upp något eller man hör talas om någon som ska sälja vill säga. En på mitt jobb hade en släkting som dog nyligen. Ska kolla med honom när jag träffar honom efter semestern. Han trodde gården skulle säljas.
« Senast ändrad: 25 jul-16 kl 15:37 av Weasel »
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur hitta en bra gård?
« Svar #26 skrivet: 25 jul-16 kl 16:26 »
Tackar!

Om det är i södra Sverige så behöver det ju för visso inte vara så mycket mark med, men i allafall minst 5-6 hektar, norra/mellersta Sverige, minst 10-15 hektar eller mer.
(Jag betalar naturligtvis marknadsmässigt pris för timmer och sådant)

Jag är inte fysiskt bunden till att pendla regelbundet till en fast punkt i mitt jobb, så avstånd spelar ingen roll.

Däremot måste det gå att ha bullrande verksamhet nattetid (typ maskiner, fordon, mm som jag använder), stenkolsrök, mm på platsen.
(Jag har en smidesverkstad parralellt med jordbrukandet)








Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Hur hitta en bra gård?
« Svar #27 skrivet: 25 jul-16 kl 16:53 »
Vi letade också inom det för oss intressanta området en längre tid.

Eftersom det i våra trakter huvudsakligen finns: brukade lantbruk, med både bostadsbyggnader och ekonomibyggnader i gott skicka samt väldigt mycket mark, eller icke-brukade enheter med endera (eller bägge) bostadshus eller ekonomibyggnader i uselt (=stort renoveringsbehov) skick och alltför ofta för lite mark för den verksamhet vi vill bedriva så tog det ett tag.

Beroende på var man vill bo, så tar det olika lång tid innan ett objekt som passar dyker upp. Det kan ta många år.

Vi har sett många fallfärdiga logar, och många vattenskadade bostadshus längs letandets väg.

Vår kravlista såg ut ungefär så här:
Minst 15 hektar åker och bete som är lämpligt för häst och får och färdigt att använda, eller minst 6 hektar som omedelbart går att vända för att odla vall, och 8-10 hektar som går att ta till baka till bete (åtminstone, gärna lite mer åker) utan alltför stor ansträngning. Gärna skog, åtminstone till vedbrand, helst minst 15-20 hektar så att hästarna får lite jobb.

Ett bostadshus som är fullt beboeligt, med fungerande (inte totalmögligt, vattenskadat eller fallfärdigt) kök och bad/dusch/tvätt, och helst ett rimligt värmesystem (t.ex. vattenburet med vedpanna eller kökspanna + ack. tankar). Ett hus som kan behöva putsas på och bättras ganska mycket, men inte de första 4-5 åren i alla fall, för att ge tid till att fixa usla ekonomibyggnader och få sprutt på marken.

Ekonomibyggnader, ebdera navändbara direkt för fårhållning och hästar, eller möjliga att bygga om, i värsta fall riva och bygga nytt (skär i själen), och komplettera så att att en relativt modern djurhållning blir möjlig.

Vi upptäckte att det var vanligt med kombon: Hyggligt välskött bostadshus, ekonomibyggnader som inte använts sedan 20-30-40 år, ofta med läckande tak, avskuren el och vattenledning. Åkermark nära gårdscentrum "uttarrenderat" muntligt och gratis till en granne, den gamla betesmarken igenvuxen med planterad gran, 20-30-40 år gammal, och skogen ganska väl avverkad...

Nåväl till slut hittade vi en utmärkt kompromiss...

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur hitta en bra gård?
« Svar #28 skrivet: 25 jul-16 kl 17:04 »
Mmm... Sant

I mitt fall räcker det om stommen är frisk och fin, grunden utan sättningar, osv.

Åker och äng behöver jag egentligen inte då mina djur kan gå på skogsbete.
Så det kan jag kompromissa med om det behövs.


Däremot är jag inte alls det allra minsta sugen på att betala en massa pengar för någon halvkrattig renovering någon gjort på bostadshuset, det är jag hellre utan och gör det själv så att jag kan välja själv vad jag vill ha kvar och inte av äldre inredning.

Spånskiveskåp och fusk kakel, mm och annat som inte är av gedigna material och välgjort arbete är ändå saker jag kommer att riva ut redan första veckan oavsett hur nytt det är.


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Hur hitta en bra gård?
« Svar #29 skrivet: 25 jul-16 kl 19:48 »
Vi upptäckte att det var vanligt med kombon: Hyggligt välskött bostadshus, ekonomibyggnader som inte använts sedan 20-30-40 år, ofta med läckande tak, avskuren el och vattenledning. Åkermark nära gårdscentrum "uttarrenderat" muntligt och gratis till en granne, den gamla betesmarken igenvuxen med planterad gran, 20-30-40 år gammal, och skogen ganska väl avverkad...

Precis så är min gård. Gårdens djur flyttad härifrån 1953 och mellanbjälklagret i ladugården är uppruttet pga hål i taket och skulle kosta ca 100-200 tusen att fixa och jag orkar inte göra det själv. Åkermarken runt huset var ett gratisarrende men det är ju bara att ta tillbaka och betesmarken är igenväxt med tall och resten av skogen har blåst ned. Men jag har inte så höga krav. Jag tycker trådskaparen har alldeles för höga krav, exempelvis om att det inte ska finnas grannar nära gården. Jag har grannens byggnader på min tomt men det är bara att gilla läget.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur hitta en bra gård?
« Svar #30 skrivet: 25 jul-16 kl 20:56 »
Det är ett krav att det måste vara minst 40-50 meter (helst mer) mellan kåkarna och minst något tiotal meter till väg, gärna mer om det inte är någon man känner mycket väl, eller släktingar, etc.
Jag vet att det ställer till det, men det är tyvärr ett kriterium jag inte kan tumma mer på.

Vägar med biltrafik klarar jag inte av ljudet från om det är för nära, därför vill jag ha sådant så långt bort som det är tekniskt möjligt...

Arbets och maskinljud, mm från nyttomaskiner är helt ok, men vardagsljud har jag litet svårt för och jag är inte den typ som gärna har folk mittupi mitt privatliv även om jag gärna bjuder in människor och inte har någonting särskilt att dölja vad jag själv vet.

Helst vill jag ha så att man slipper möta folk så ofta på vägar och annat, i allafall så nära man kan komma.

Ett krav är att det är fritt från grannar på minst tre sidor.

Jag har aldrig trivts här mitt i byn, det är därför jag vill härifrån.
« Senast ändrad: 25 jul-16 kl 21:10 av mizzarrogh »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Hur hitta en bra gård?
« Svar #31 skrivet: 25 jul-16 kl 21:52 »
Mmm... Sant

I mitt fall räcker det om stommen är frisk och fin, grunden utan sättningar, osv.

Åker och äng behöver jag egentligen inte då mina djur kan gå på skogsbete.
Så det kan jag kompromissa med om det behövs.


Däremot är jag inte alls det allra minsta sugen på att betala en massa pengar för någon halvkrattig renovering någon gjort på bostadshuset, det är jag hellre utan och gör det själv så att jag kan välja själv vad jag vill ha kvar och inte av äldre inredning.

Spånskiveskåp och fusk kakel, mm och annat som inte är av gedigna material och välgjort arbete är ändå saker jag kommer att riva ut redan första veckan oavsett hur nytt det är.

Men bara skogsbete räcker inte! Inga tamdjur kan föda sig året om i Sverige utan att fodras.

Vintertid så måste i princip alla djurslag ha tillgång till åtminstone en ligghall som fungerar som regn/snöskydd med torr bädd att ligga på, om man inte får dispens för ranchdrift. Än så länge är det endast för nöt man får dispens,  och bara under särskilda omständigheter. Dessutom behöver man kunna lagra hö och strö som t.ex. halm torrt så att det inte möglar och blir otjänligt, för det går ju att köpa om man inte odlar eget. Slutligen så måste man kunna ge vatten till djuren så att de kan dricka. Att se till att det finns ofruset vatten, åtminstone en tillräckligt stor del av dygnet, är något som alla som håller djur ute måste kämpa med under den kalla tiden.

Så någon/några ekonomibyggnader behöver man ha om man tänker sig djur.

Visst kan ligghallen finnas inom ett område som har skogsprägel, men man måste ha ligghall till djuren i alla fall. Gamla logar kan bli utmärkta ligghallar/lösdrifter till djur som för övrigt går ute.
Det är dock inte så roligt att släpa vatten långa vägar till en inhägnad en bit bort, i synnerhet inte utan bra väg. Inte på sommaren, och ännu mindre på vintern. Likaså är det bekvämt att ha nära mellan foderlagret och platsen där djuren ska få sitt foder. Helst vill man inte köra traktor eller ens skottkärra långa vägar dagligen, bara för att mata/ge vatten om man inte har en riktigt stor djurbesättning och djuren som huvudsyssla.

Visst kan det vara roligare och bättre att få göra en bra renovering själv, än att ta över något "halvkrattigt" som någon annan gjort, men det är ju just det där, det är väldigt svårt att hitta det perfekta stället, där allt stämmer: läge, mark, byggnader, byggnaders skick.

Vi valde att prioritera mark, markens kvalitet och läget för fastigheten. Byggnader kan man fixa till och ändra. Men platsen gården ligger på är mer beständig. Det man inte gillar får man helt enkelt åtgärda.

Jag tror att man får bestämma sig för vad man ska kompromissa med helt enkelt, för att sökandet efter den perfekta gården ska bli framgångsrik.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur hitta en bra gård?
« Svar #32 skrivet: 25 jul-16 kl 23:10 »
En bekant vart ute och åkte av någon anledning och såg en sådan där till salu skylt och svängde in.
Det var inte gården som var till salu utan lite maskiner. Hur som helst så köpte han maskinerna och gården.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Hur hitta en bra gård?
« Svar #33 skrivet: 26 jul-16 kl 10:48 »
Rent konkret, vad är det för fel på den här fastigheten?

http://www.lrfkonsult.se/varatjanster/fastighetsformedling/?objectId=764

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: Hur hitta en bra gård?
« Svar #34 skrivet: 26 jul-16 kl 11:01 »
Rent konkret, vad är det för fel på den här fastigheten?

http://www.lrfkonsult.se/varatjanster/fastighetsformedling/?objectId=764


Fantastiskt vackert!
På förra sidan kan du se kravlistan, där är ett av kraven att det får kosta maximalt en miljon.
Annars var det många poäng. Det jag däremot ställer mig lite tveksam till är den rätt ovanliga lösningen att ha ladugården ihopbyggd med boningshuset. Min erfarenhet är att det luktar kreatur inne i boningshuset också. Även 30-40 år efter att man slutat ha djur...
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Hur hitta en bra gård?
« Svar #35 skrivet: 26 jul-16 kl 11:34 »
Fantastiskt vackert!
På förra sidan kan du se kravlistan, där är ett av kraven att det får kosta maximalt en miljon.
Annars var det många poäng. Det jag däremot ställer mig lite tveksam till är den rätt ovanliga lösningen att ha ladugården ihopbyggd med boningshuset. Min erfarenhet är att det luktar kreatur inne i boningshuset också. Även 30-40 år efter att man slutat ha djur...

I vissa trakter i Hälsingland är det mycket vanligt att ha ladugård och boningshus hopbyggda.

SoloQwist

  • Inlägg: 748
    • -
SV: Hur hitta en bra gård?
« Svar #36 skrivet: 26 jul-16 kl 11:54 »
I vissa trakter i Hälsingland är det mycket vanligt att ha ladugård och boningshus hopbyggda.

... likaså i södra Sverige, som i Skåne till exempel...
har hellre en minigris i sängen än en mansgris i soffan!

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Hur hitta en bra gård?
« Svar #37 skrivet: 26 jul-16 kl 12:47 »
När man har haft ett stort stall som brunnit ner är man jävlig glad att det inte satt ihop med boningshuset :-\
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Hur hitta en bra gård?
« Svar #38 skrivet: 26 jul-16 kl 12:48 »
Rent konkret, vad är det för fel på den här fastigheten?

http://www.lrfkonsult.se/varatjanster/fastighetsformedling/?objectId=764


Verkligen ett ställe med potential! Just ett sådant där ställe där det inte förstörts interiört av någon riktigt galen 70-tals "renovering", så att man skulle kunna göra riktigt fint.

Precis ett sådant ställe, som jag kunnat tänka mig att åtminstone åka och titta på, men nu har jag ju redan ett väldigt bra ställe, i en annan del av Sverige...


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur hitta en bra gård?
« Svar #39 skrivet: 26 jul-16 kl 15:39 »
Detdär verkade helt ok (Satt och tittade på det häromdagen), men jag har tyvärr inte pengar till det.
(Jag håller på med ett slags experiment där jag försöker vara oberoende av ekkorhjulet och i stället lägga arbetet på att göra gården självförsörjande, därför kan jag inte låna på banken så mycket)

Jo, jag kommer ändå att bygga andra byggnader för djuren där det behövs till lösdrift så det är inte så kritiskt, det är mest lagringsytan jag behöver.

Jag lånar mark hos en släkting just nu, därför är det inte på något sätt kritiskt att det finns körklar åker och äng, jag har gott om tid att göra i ordning sådant.
Behöver inte ha alla djuren på nya stället heller.



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

695 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser