Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  knölar på näbben  (läst 1549 gånger)

Livasandra

  • Inlägg: 6
    • Ångermanland
knölar på näbben
« skrivet: 19 sep-17 kl 22:00 »
Hej!

Fick i somras överta en flock dvärg MESar (tre unghöns, fyra damer och en tupp), och är alltså nybörjare inom hönshållning.

En av de äldre hönorna har knölar på näbben, precis kring näsborrarna, och jag är fundersam på om det är något fel eller om hon bara är skapt sån. Hon är pigg, framåt, äter bra, tuktar unghönsen lagom och är dessutom alfahönan som polar med tuppen. Hon verkar alltså inte påverkad av knölarna, även om det ser skumt ut.
Knölarna är halvmjuka, och bortsett från att hon inte riktigt gillade att man grejade med näbben så verkar de inte ömma.

Är det någon som har några idéer kring vad det kan vara?

Med vänlig hälsning,
Liva Sandra

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: knölar på näbben
« Svar #1 skrivet: 19 sep-17 kl 22:17 »
Svårt att avgöra från bilden. Kan vara varbildning. Hos höns är varet inte rinnande, utan bildar en ostliknande massa. Den känns även igen på att den luktar illa.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Livasandra

  • Inlägg: 6
    • Ångermanland
SV: knölar på näbben
« Svar #2 skrivet: 20 sep-17 kl 08:40 »
Då ska jag klämma och känna lite till idag, och försöka lukta och se om det luktar illa. Om det är en varbildning, vad bör jag göra då? Försöka rengöra på nåt sätt? Något annat? Allmäntillståndet verkar ju inte påverkat, så även om det naturligtvis inte är bra om hon har varknölar på näbben så uppträder hon inte "sjukt".
Tack för svar  :)

 

pytte

  • Inlägg: 265
    • -
SV: knölar på näbben
« Svar #3 skrivet: 21 sep-17 kl 10:33 »
Hur har det gått?

Postat med Alternativ.nu´s app

Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

Livasandra

  • Inlägg: 6
    • Ångermanland
SV: knölar på näbben
« Svar #4 skrivet: 21 sep-17 kl 21:22 »
Det har gått bra. Det luktar absolut ingenting om näbben, och även om jag petar eller klämmer lite ovarsamt på knölarna händer ingenting. Min tanke är att hålla knölarna och hennes allmäntillstånd under uppsikt och se så att inget försämras. Förhoppningsvis är det bara så hon ser ut, även om det är lite märkligt  :) Under tiden hon har bott här hos mig har hon inte förändrats, så vad det än är så verkar det inte vara något akut.

pytte

  • Inlägg: 265
    • -
SV: knölar på näbben
« Svar #5 skrivet: 22 sep-17 kl 06:29 »
Hoppas att det är som du säger, att det är så hon ser ut. Finns så mycket att lära sig av andra, trots att man har haft höns i många år. Här inne kan man både fråga och lära sig av andras erfarenheter.

Postat med Alternativ.nu´s app

Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 8 användare (4 dolda)
xaelanar, Caroline Carlsson, reimersro, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser