Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjarhjälp  (läst 1141 gånger)

Yofflitoff

  • Inlägg: 1
Nybörjarhjälp
« skrivet: 10 maj-13 kl 10:21 »
Hej, jag är helt grön (hehe) när det gäller odling och har sedan två månader tillbaka anlagt mitt första trädgårdsland. Eftersom jag bor i hyresrätt så ville jag inte gräva i gräsmattan så två pallkragar fick sätta livet till när jag byggde min konstruktion. Jorden fick vara billig emmaljungajord 250l för 100kr. Någon gammal påse med kogödsel hällde jag med i.

Jag läste mig till det mesta jag trodde mig behöva kunna och förgroddning av "Solist" potatisen började i mars. Även försådd i fönstret med några olika köksväxter skedde då. (Dragon, Salvia, Timjan, Basilika, Rosmarin, Bird's eye chili och Padrones chili.)
Nöjd och glad var man när skotten poppade upp. Bevattningen fortsatte med stor entusiasm och en vision om att ha överfullt med kryddor i sommar.
Potatis, vitlök, Rödlök och Salladslök sattes först (med lyckat resultat). Runt två veckor fick potatisen förgro.
Vad det gällde kryddorna började otåligheten växa på grund av okunskapen. Så när jag inte kunde vänta längre planterade jag ut de små liven i landet, 3-5cm höga. Och med detta förlorade jag 2-3v odlingstid då de flesta dog. Endast dragonen återuppstod.
Så nu har jag börjat förså igen.

Felen jag tror jag gjorde;
Vattningen: jag hade läst någonstans att man bara skulle vattna när det inte regnat på länge. Detta anammade jag och vattnade bara sporadiskt.
Utplantering: Detta är bara en gissning men det känns som att jag planterade ut de för tidigt. Efteråt har ju läst att chilin och basilikan kräver över 20 graders värme så de får odlas inne en längre tid denna rundan.

Det jag undrar nu är vad gjorde jag för fel? Och hur ska man göra istället.
Hur mkt ska man vattna och när sätter man ut plantorna i landet?


christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Nybörjarhjälp
« Svar #1 skrivet: 10 maj-13 kl 13:24 »
Odling i pallkragar kräver mer passning med vatten  eftersom växternas rötter inte har direktkontakt med marken. Läs på fröpåsarna när växterna kan planteras ut och hur de ska skötas. Har du ingen fröpåse söker du ex vis här >> www.impecta.se/sv/artiklar/purpurbasilika.html
Vill du zonknäcka eller placera ut plantorna tidigare än som anges så använd fiberduk, gamla fönster eller tror tom att det finns en slags överbyggnad i plast att sätta över pallkragen.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

honeyybees

  • Inlägg: 44
    • Östergötland
SV: Nybörjarhjälp
« Svar #2 skrivet: 12 maj-13 kl 22:17 »
Chili och basilika kräver nästan växthus om du inte har de i skyddat läge mot en södervägg. Otåligheten ärjobbig (tro mig jag vet) men vänta hellre ett par veckor med utplantering tills natttemperaturen blivit högre. Med vattningen kan du ta för vana att kolla varje kväll hur jorden känns. Är den så pass blöt att du kan krama ur den ska du nog vänta ett par dagar så att jorden får torka upp. Jorden ska hela tiden vara medelfuktig. Vissa växter vill dock ha det lite torrare och vill gärna torka ur lite mellan vattningarna, t ex rosmarin, salvia och pelargoner. Läs på om sorterna du har.

Lycka till!

rosengård

  • Inlägg: 33
    • Uppland
SV: Nybörjarhjälp
« Svar #3 skrivet: 13 maj-13 kl 23:06 »
Man ska helst avhärda plantorna,så de får vänja sig långsamt vid kyligare väder.Bara ute på dagen,i början.Som någon skrev,så kan man bara odla chili och basilika varmt,ej under 10grader,och helst i växthus.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

723 gäster, 3 användare
fri, javill, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser