Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vedspis-med "rökrör" undertill?  (läst 2674 gånger)

eliniethern

  • Gäst
Vedspis-med "rökrör" undertill?
« skrivet: 29 aug-16 kl 20:25 »
Hej!
Jag ska hjälpa till och renovera en manskapsbod på ca 17 kvadrat som jag kommer bo i när den är färdig och jag vill väldigt gärna installera en vedspis eller kamin.
kaminen ska nyttjas bade för värme och till enklare matlagning. Vad ska jag tänka på innan jag köper en vedspis eller kamin? Just nu känns det som jag snöat in mig på vedspisar för att jag tycker dem är fina...men det ska gärna vara praktiskt och fungera bra också=)

För det första har jag tittat på en vedspis, Norrahammar 5B som har "rökröret" eller vad det kallas undertill. Jag har inte sett det på några andra modeller och undrar om någon här vet hur det fungerar?
hur påverkar det draget i skorstenen tex?

Jag läste någonstans att man behövde ansöka för att installera kamin o liknande samt besiktiga. Jag förstår att det kan vara viktigt ur säkerhetssynpunkt att göra det rätt och riktigt men är det nödvändigt? Hur har ni som installerat i bodar och hus på hjul gjort med den saken?
Att man ska ha 500mm från brandfarligt material är jag medveten om men hur är det med golvet. Räcker det att ställa en kamin på plåt? och räcker det att sätta mineritskiva framför gulfiber på väggen bakom kaminen...eller ska man köra på stenull där med?

och till sist vilken slags spis är effektivast för värmen? Stående kaminer eller en vedspis?

hej och hå vad många frågor det blev. Är tacksam för all hjälp jag kan få!!



torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Vedspis-med "rökrör" undertill?
« Svar #1 skrivet: 29 aug-16 kl 20:39 »
Beträffande regelverk för eldstäder så har varje kommun en hel del att säga till om, och grannkommuner kan ha högst olika bestämmelser. En sak som är värd att se upp med är att vissa kommuner kräver moderna miljögodkända eldstäder vid nyinstallation. I vissa fall i hela kommunen, i andra fall bara i särskilt känsliga områden (t ex områden med detaljplan). Ett bra råd är att börja med att läsa på kommunens hemsida, och prata med den lokala sotaren.

Vedspisar, åtminstone någotsånär moderna sådana, är ju isolerade med dubbelplåtar utanpå för att INTE värma upp köket mer än nödvändigt. Det blir odrägligt varmt ändå att stå och laga mat vid en vedspis mitt i sommaren. Så om du ska välja en vedspis eller en kamin med kokplatta, beror på om du i första hand vill ha apparaten som matlagningsredskap eller värmekälla.

Kaminer finns med mycket olika egenskaper beroende på vad man vill ha och hur mycket man vill betala. En del är bara optimerade för att vara så billiga som möjligt, andra är gjorda för att vara så lätta som möjligt och kunna ställas på ett klent golvbjälklag, vissa har påkostade eldstäder för att få bästa möjliga verkningsgrad och/eller uppfylla stränga miljökrav, det finns tunga kaminer med stora mängder täljsten eller gjutjärn för värmelagring, osv osv.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vedspis-med "rökrör" undertill?
« Svar #2 skrivet: 29 aug-16 kl 21:01 »
Såg häromdan en gammal frysbil (isolerad och klar) de hade satt in en vanlig ytterdörr och några fönster.
De hade ställt in en gammal vedspis och ett rör till skorsten rakt upp genom taket.

De har lastbilen som mat, fika och sova ställe när de är ute på jobb.

Jag frågade vad de sa på besiktningen om det hela och de hade inte brytt sig om något annat än det vanliga som görs vid besiktningar.

Om jag ser de igen, ska jag fråga om eldningen och regler.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Vedspis-med "rökrör" undertill?
« Svar #3 skrivet: 29 aug-16 kl 21:02 »
Spisen med rökröret under är med största sannolikhet en sk. sparspis som ställdes ovanpå den rätta vedspisen. Den användes under sommaren då man inte ville värma upp köket lika mycket samt spara på veden då sparspisen eldades med kvist och kottar.

Man tog ur/lyfte bort en platta och satte sparspisen över så draget gick ut genom vanliga skorstenen och askan ramlade ner i asklådan.

Här en bild på en liten sparspis som står på den vanliga större vedspisen (oftast var sparspisarna runda) http://spis-kamin.se/wp-content/uploads/2012/02/Sparspis-HQ-S.3.B..jpg

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Vedspis-med "rökrör" undertill?
« Svar #4 skrivet: 29 aug-16 kl 21:59 »
Vissa spisar monterades in med anslutning neråt.I vissa spisar finns det även ett täcklock i botten .Men i ditt fall så ta en spis som du kan ansluta uppåt.Och som isolering är de rockwool som gäller,inte gullfiber.

teinarsson

  • Inlägg: 65
    • Uppland
    • S.R. Häst- och Ryttarutbildning
SV: Vedspis-med "rökrör" undertill?
« Svar #5 skrivet: 30 aug-16 kl 09:36 »
Om du installerar en eldstad i en byggnad så ska det anmälas till kommunen. Sedan kan, som redan har sagts, olika kommuner ha olika syn på vad som godkänns eller inte. Sedan finns det säkert personer som ställer in en kamin i en jaktstuga eller liknande utan att meddela kommunen. Om du tänker i de banorna så bör du dock också tänka på att det är fastighetsägaren som kommer att få problem med myndigheterna om det upptäcks, ifall det inte är du själv som är fastighetsägare vill säga.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vedspis-med "rökrör" undertill?
« Svar #6 skrivet: 30 aug-16 kl 12:47 »
Jag har frågat dom och det verkar inte finnas några regler för eldning i något på hjul, som är flyttbart.

Om det inte är hjul på den, så verkar det som en bra ide att montera det.

 

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Vedspis-med "rökrör" undertill?
« Svar #7 skrivet: 30 aug-16 kl 13:04 »
.....Och som isolering är de rockwool som gäller,inte gullfiber.
Dvs stenull, inte glasull, vilken har en avsevärt lägre smältpunkt.

eliniethern

  • Gäst
SV: Vedspis-med "rökrör" undertill?
« Svar #8 skrivet: 30 aug-16 kl 18:19 »
Beträffande regelverk för eldstäder så har varje kommun en hel del att säga till om, och grannkommuner kan ha högst olika bestämmelser. En sak som är värd att se upp med är att vissa kommuner kräver moderna miljögodkända eldstäder vid nyinstallation. I vissa fall i hela kommunen, i andra fall bara i särskilt känsliga områden (t ex områden med detaljplan). Ett bra råd är att börja med att läsa på kommunens hemsida, och prata med den lokala sotaren.

Vedspisar, åtminstone någotsånär moderna sådana, är ju isolerade med dubbelplåtar utanpå för att INTE värma upp köket mer än nödvändigt. Det blir odrägligt varmt ändå att stå och laga mat vid en vedspis mitt i sommaren. Så om du ska välja en vedspis eller en kamin med kokplatta, beror på om du i första hand vill ha apparaten som matlagningsredskap eller värmekälla.
Kaminer finns med mycket olika egenskaper beroende på vad man vill ha och hur mycket man vill betala. En del är bara optimerade för att vara så billiga som möjligt, andra är gjorda för att vara så lätta som möjligt och kunna ställas på ett klent golvbjälklag, vissa har påkostade eldstäder för att få bästa möjliga verkningsgrad och/eller uppfylla stränga miljökrav, det finns tunga kaminer med stora mängder täljsten eller gjutjärn för värmelagring, osv osv.

nu fick jag mkt att fundera på:) men kolla upp kommun o höra med sotaren låter som en god ide, det ska jag absolut göra!

Ja vad ska jag ha den till egentligen. mest värmekälla och när jag ändå sätter in en sån vill jag ha åtminstone en spisplatta. Hyresvärden tyckte det lät omständigt med eldning och tyckte hellre jag skulle sätta in en värmepump, smidigt såklart men inte särskilt trevlig apparat att ha i hemmet enligt mig. kanske man ändrar sig ang det efter en vinter med ved?
Har även en husqvarna 58 som varit installerad i huset jag bor i nu som komplementvärme.stående kamin med en platta..lutar väl åt att jag tar den istället.Kommer inte kosta mig särskilt mkt heller.


eliniethern

  • Gäst
SV: Vedspis-med "rökrör" undertill?
« Svar #9 skrivet: 30 aug-16 kl 18:23 »
Spisen med rökröret under är med största sannolikhet en sk. sparspis som ställdes ovanpå den rätta vedspisen. Den användes under sommaren då man inte ville värma upp köket lika mycket samt spara på veden då sparspisen eldades med kvist och kottar.

Man tog ur/lyfte bort en platta och satte sparspisen över så draget gick ut genom vanliga skorstenen och askan ramlade ner i asklådan.

Här en bild på en liten sparspis som står på den vanliga större vedspisen (oftast var sparspisarna runda) http://spis-kamin.se/wp-content/uploads/2012/02/Sparspis-HQ-S.3.B..jpg


Ja det är det säkert då. det är en liknande jag har tittat på:) Tack, då behöver jag inte lägga mer tid på den

eliniethern

  • Gäst
SV: Vedspis-med "rökrör" undertill?
« Svar #10 skrivet: 30 aug-16 kl 18:27 »
Vissa spisar monterades in med anslutning neråt.I vissa spisar finns det även ett täcklock i botten .Men i ditt fall så ta en spis som du kan ansluta uppåt.Och som isolering är de rockwool som gäller,inte gullfiber.

okej stenull i hela väggen bakom? Inte bara runtom skorstenen vid taket?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vedspis-med "rökrör" undertill?
« Svar #11 skrivet: 30 aug-16 kl 18:58 »
Det beror på vad för eldstad du köper. Om du väljer en modern kamin kan den ha värmeskyddsplåt på baksidan som gör att väggen inte blir speciellt varm.

Hur som helst skulle jag inte prata med kommunen om saken. Så länge ingen säger något är allt tillåtet. Spela okunnig om du mot förmodan skulle få inspektion. Det kommer kosta ett antal tusen att få godkännanden som du kanske egentligen inte behöver.

Eller så här, om du frågar kommunen och sotare om du behöver tillstånd för att sätta in kamin kommer de svara ja och skicka en räkning. Om du inte frågar så kommer de fråga sig om du verkligen behöver det, och då slipper du säkert undan. Som man frågar får man svar.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Vedspis-med "rökrör" undertill?
« Svar #12 skrivet: 30 aug-16 kl 21:22 »
Är det en "fast" bostad så ta en besiktning och allt vad som hör till. det blir billigare ändå. Skulle huset brinna så kommer försäkringsbolaget att fråga sotarmästaren om eldstad och skorsten var godkända, det är deras första åtgärd efter en brand. Är det inte godkänt så bay-bay försäkringspengarna

ab

  • Inlägg: 71
SV: Vedspis-med "rökrör" undertill?
« Svar #13 skrivet: 30 aug-16 kl 23:26 »
Hej, fick av en slump se din benägenhet om boende här, eftersom det handlar om en manskapsvagn på  17 kvm så tar jag för givet att du är ute efter ett så billigt boende som möjligt. Lite synd på det geografiska läget annars kunde jag kanske erbjudit en stuga med liknande standard :) Nåväl, ang. eldstaden så måste du se till att installationen görs eller åtminstonde övervakas av någon med kunskap om säkerheten omkring detta, det är din egen säkerhet det är fråga om och inget annat i detta fallet. Att blanda in försäkringsbolag, kommun och sotare gör att du nog nästan lika gärna kan ta in på hotell över vintern  ;)  För effektens skull har det nog i detta fallet ingen större betydelse vad du väljer för eldstad utan se till att få tag på någon som förstår sig på säkerheten omkring installationen. Varken försäkringsbolaget, kommunen eller sotaren hjälper dig med det utan bara tar ockerbetalt för att i efterhand lämna sin åsikt om hur det hela är utfört.
Tack för ordet
ab

foggydays

  • Inlägg: 0
    • Västergötland
SV: Vedspis-med "rökrör" undertill?
« Svar #14 skrivet: 17 okt-16 kl 21:53 »
Hej, fick av en slump se din benägenhet om boende här, eftersom det handlar om en manskapsvagn på  17 kvm så tar jag för givet att du är ute efter ett så billigt boende som möjligt. Lite synd på det geografiska läget annars kunde jag kanske erbjudit en stuga med liknande standard :) Nåväl, ang. eldstaden så måste du se till att installationen görs eller åtminstonde övervakas av någon med kunskap om säkerheten omkring detta, det är din egen säkerhet det är fråga om och inget annat i detta fallet. Att blanda in försäkringsbolag, kommun och sotare gör att du nog nästan lika gärna kan ta in på hotell över vintern  ;)  För effektens skull har det nog i detta fallet ingen större betydelse vad du väljer för eldstad utan se till att få tag på någon som förstår sig på säkerheten omkring installationen. Varken försäkringsbolaget, kommunen eller sotaren hjälper dig med det utan bara tar ockerbetalt för att i efterhand lämna sin åsikt om hur det hela är utfört.
Tack för ordet
ab

Blir nyfiken på var denna stuga finns?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

691 gäster, 2 användare
Be, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser