Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bästa musfällan?  (läst 33702 gånger)

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Bästa musfällan?
« Svar #20 skrivet: 01 nov-16 kl 16:41 »
De små slagfällorna är so lätta att de slår runt innan musen äter nåt. När den är avslagen äter de upp osten. Jag har spikat fast mina på en större plankbit och sen dess funkar dom.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

PantaRei

  • Gäst
SV: Bästa musfällan?
« Svar #21 skrivet: 01 nov-16 kl 17:22 »
Jordnötssmör som bete, djuren kan inte stjäla det och är tvungna att slicka det i sig så det är stor chans att de löser ut fällan. Dessutom håller jordnötssmöret länge så man måste inte beta om mer än när man fått nåt i fällan.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Bästa musfällan?
« Svar #22 skrivet: 05 nov-16 kl 22:33 »
 ;D Nu visade det sig att bästa musfällan var plastlådan på förstukvisten där jag samlar tomma  mjölkkartonger och plastförpackningar.  Igår tog jag som vanligt plastlådan på cykeln upp till kommunens containrar.  Där ur lådan kravlade snabbt en gråbrun musråtta upp och pilade iväg.  Mössen brukar härja i den här lådan och käka på de tömda filförpackningarna men den här ville tydligen åka med på pakethållaren.

På tal om bete i musfällorna så skall jag nu efter ovan händelse pröva att sätta på en bit intorkad filförpackning.  Jag har inte jordnötsmör hemma men nästa gång skall jag lägga detta på en filförpackningsrest.   8)

« Senast ändrad: 05 nov-16 kl 22:38 av knöcklan »
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Bästa musfällan?
« Svar #23 skrivet: 12 jan-17 kl 20:49 »
;D Nu visade det sig att bästa musfällan var plastlådan på förstukvisten där jag samlar tomma  mjölkkartonger och plastförpackningar.  Igår tog jag som vanligt plastlådan på cykeln upp till kommunens containrar.  Där ur lådan kravlade snabbt en gråbrun musråtta upp och pilade iväg.  Mössen brukar härja i den här lådan och käka på de tömda filförpackningarna men den här ville tydligen åka med på pakethållaren.

På tal om bete i musfällorna så skall jag nu efter ovan händelse pröva att sätta på en bit intorkad filförpackning.  Jag har inte jordnötsmör hemma men nästa gång skall jag lägga detta på en filförpackningsrest.   8)
Det funkade med intorkad filförpackning.  1 st mus hade fastnat i lilla fällan.  Nu har jag riggat upp med en bit fikon.  Få se om det är lika attraktivt ?
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Bästa musfällan?
« Svar #24 skrivet: 12 jan-17 kl 21:42 »
Nån som känner till ifall följande fungerar?

Citera
En dl mjöl, en dl socker och en dl bakpulver eller bikarbonat blandas, ev. med lite fett.
Servera små pluttar av godiset där mössen rör sig. Mössen äter det, när bakpulvret får kontakt med magsyran bubblar det men möss kan inte  rapa så de dör.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

lerigaskor

  • Inlägg: 17
    • Västergötland
SV: Bästa musfällan?
« Svar #25 skrivet: 13 jan-17 kl 08:14 »
Innan vi skallfade katt var det hemskt med möss i höns- och boningshus. Det mest effektiva och humana jag använt mig av är giljottifällor av den mindre varianten, agnade med ölkorv eller jordnötssmör. Det går bra att montera flera i rad på en plankstump för enklare hantering. Mössen avskräcks inte av att ett par av fällorna redan slagit igen..

I ett fall fungerade vippbrädan på en hink riktigt bra, Julas variant agnad med jordnötssmör fångade som mest 9 möss på en natt, men det finns som tidigare påpekats en del som har invändningar mot den varianten.


fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Bästa musfällan?
« Svar #26 skrivet: 13 jan-17 kl 10:38 »
Den bästa musfällan var ju jag i min ungdom  ;D ::)
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Bästa musfällan?
« Svar #27 skrivet: 13 jan-17 kl 11:15 »
Den bästa musfällan var ju jag i min ungdom  ;D ::)

Du fångade för att äta?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Bästa musfällan?
« Svar #28 skrivet: 13 jan-17 kl 14:21 »
Den bästa musfällan var ju jag i min ungdom  ;D ::)

Just´n Beaver är det väl som gäller idag ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 4 användare
xaelanar, peterm, ärt, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser