Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon som lever på avkastning av kapital?  (läst 16880 gånger)

Athos

  • Inlägg: 28
    • Skåne
Någon som lever på avkastning av kapital?
« skrivet: 19 okt-14 kl 22:30 »
En av mina drömmar i dagens samhälle utan att förvänta sig att basinomst och annat tillkommer under min livstid så är ett av mina mål / drömmar att leva på avkastning av kapital.
Så min fråga lyder egentligen.

Är det någon här idag som lever på avkastning av kaptial och såfall hur kom du dit? Vilken väg har du gått eller går du?


Har själv räknat lite på det och om jag vill ha nuvarande livstandard skulle jag behöva  ungefär 4.5 miljoner. Med sänkt standard skulle jag kunna leva för snälppet mer än 2.5 miljoner. Och i dagens läge ligger jag på ett negativt total kaptal  ( tillgångar - skulder = -80000 ish ). Beräknad ankomst till 4.5 miljoner är 21 år. Så mycket hinner säker ändras och förändras =) Men drömma kan man ju göra =)

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Någon som lever på avkastning av kapital?
« Svar #1 skrivet: 20 okt-14 kl 03:54 »
Vad räknar du med för genomsnittlig avkastning på ett kapital om 4.5 miljoner?

Rubensgården

  • Gäst
SV: Någon som lever på avkastning av kapital?
« Svar #2 skrivet: 20 okt-14 kl 05:56 »
Har du 4,5 mille kan du leva direkt på ditt kapital om alla utgifter är så gott som borta.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Någon som lever på avkastning av kapital?
« Svar #3 skrivet: 20 okt-14 kl 06:23 »
Spara 4,5 miljoner på 21 år går bra, men då måste man jobba heltid alla dessa år och helst med extra övertid. Annars kan man jobba halvtid både under dessa år och därefter, då kommer man inte ha några miljoner på banken, men en tillräcklig inkomst och också ett någorlunda meningsfullt liv de första 21 åren.

Athos

  • Inlägg: 28
    • Skåne
SV: Någon som lever på avkastning av kapital?
« Svar #4 skrivet: 20 okt-14 kl 10:00 »
Har du 4,5 mille kan du leva direkt på ditt kapital om alla utgifter är så gott som borta.

Nej inte direkt 1 mille ca 3..3 års levrene med nuvarande standard.4.5  = 13-16 år. Om man utgår från att man inte behöver förnya något som tex boende bil eller liknande. inga maskiner eller liknande får gå sönder ocksåvidare.
jag räknar med 300 000 i levnads standard. Ja det är en jädra mycket mer än vad jag behöver. Men jag kan bara utgå från min nuvarande sitaution och inte något påhittat. Och räknar med att detta är en levnads standard för en familj och inte enbart mig själv även om så nu är fallet.


Angående Din kommentar "Ett svart får" så har jag i dagsläget ett heltids sarbete som jag trivs med och har inga problem att gilla eller svårigheter att arbeta med. Därav ser jag det inte som ett problem att faktiskt jobba heltid ett par år till. 21 år till innebär att jag skulle kunna gå i pension vid 51 då jag är 30 i dag. Och Ennu snabbare lär det gå om man blir en familj. Då hade man kunnat tänka sig halvera tiden. (Jag har inte ens räknat med hårt sparande dom 21 åren. Utan där finns utrymme för att leva ett rikt liv med. )


mvh Daniel



andtol

  • Gäst
SV: Någon som lever på avkastning av kapital?
« Svar #5 skrivet: 20 okt-14 kl 12:00 »
Utan där finns utrymme för att leva ett rikt liv med. )

Vad är ett rikt liv? Vad är viktigt här i livet?

Slita och slava i 30 år för att sen leva på "livräntan" de sista 10-30 åren? Om man inte får hjärtstopp när man är 50 och ska precis börja "leva livet"...

Pengar är viktigt, det kommer vi aldrig ifrån i vårt samhälle. Men jag tror resan är viktigt också. Jag vill leva med god kvalité hela vägen!

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Någon som lever på avkastning av kapital?
« Svar #6 skrivet: 20 okt-14 kl 13:34 »
jag räknar med 300 000 i levnads standard. Ja det är en jädra mycket mer än vad jag behöver. Men jag kan bara utgå från min nuvarande sitaution och inte något påhittat. Och räknar med att detta är en levnads standard för en familj och inte enbart mig själv även om så nu är fallet.


Jag lever på avkastning av kapital och skulle det inte räcka har jag kapital att ta av. Men jag har inte din levnadsstandard. Jag har inget jobb och ingen a-kassa. Jag försörjer bara mig själv, har inga lån, inga skulder, inga abonnemang förutom elen. Jag bor i ett hus jag äger och har egen brunn och värmer upp huset med egen ved som jag kapar och klyver själv. Ingen bil och inget busskort eller gymkort. Jag handlar sällan annat än mat och eftersom jag är vegetarian så köper jag inte dyrt kött heller utan har lågt matkonto.

Athos

  • Inlägg: 28
    • Skåne
SV: Någon som lever på avkastning av kapital?
« Svar #7 skrivet: 20 okt-14 kl 15:43 »
Vad är ett rikt liv? Vad är viktigt här i livet?

Slita och slava i 30 år för att sen leva på "livräntan" de sista 10-30 åren? Om man inte får hjärtstopp när man är 50 och ska precis börja "leva livet"...

Pengar är viktigt, det kommer vi aldrig ifrån i vårt samhälle. Men jag tror resan är viktigt också. Jag vill leva med god kvalité hela vägen!

Det är precis det jag menar. jag känner inte att jag slavar. Jag känner inte att jag håller tillbaka. utan jag känner att jag kan göra det jag vill. Ha de hobbies och aktiviteter jag vill utan att begränsa mig och endå ha sparat 4.5 miljoner på 21 år.


Olivia.k Najs precis det jag ville höra. Så vart började din resa egnetligen? Från det att du lämnade skolan och sen? Den transformationen du har gjort är ju en av de saker jag jobbar med nu dvs låta bli att binda upp mig i massa avtal, lån  och annat. jobbar på att bli av med bostad och csn. =) Tyvärr kommer jag aldrig kunna anpassa mig till ett veganskt liv. Men hade gärna sätt mig själv föda upp det kött jag äter i framtiden! =) Några funderingar på ändra elsituationen och producera din egen el med? En anan fråga som gäckar mig lite är hur du gör för tackla inflation om du nätt och jämt går jämt ut idag?
« Senast ändrad: 20 okt-14 kl 15:50 av Athos »

raffaella

  • Inlägg: 8
  • Älska, njut, lev.
    • Småland
SV: Någon som lever på avkastning av kapital?
« Svar #8 skrivet: 20 okt-14 kl 16:03 »
Jag lever på väldigt lite, jag har hittat mitt motto i livet, och det är , även om det aldrig kan fungera för ett helt samhälle , självklart,
Det är bara dyrt att jobba i slutändan då man inte får tiden till att lära sig det mesta själv.
Våga fråga om hjälp från andra människor..folk slänger så ofattligt, helt mekaniskt utan att tänka på varför.
Vi dumpstrar ekologisk mat, vi får gratis andra sorterings knäcke, vi hämta gamla plankor, spikar, vad som på övergivna högar, för att kunna bygga och skapa.
vi plockar allt vi någonsin kan i vår fantastiska skog, vi odlar våra grönsaker, plockar våra äpplen från våra träd och bär från våra buskar,
VI tar tid att leta efter billiga alt till exempel ved, att försöka hitta något snabbt, blir alltid dyrt..vi kapar, vi klyver själva.
vi tar tid att laga våra kläder, vi handlar, de få saker vi vill ha , secondhand, vi tittar noga vad affärerna har för erbjudanden..
Vi syltar sådant som håller på att bli gammalt, vi bakar vårt egna bröd, tar tid att laga mat från basen.

Det är inte alls helt lätt att leva på en basinkomst i vårt samhälle, men det går,jag lovar, vi måste bara tro på att det går, och göra det bästa just du kan,
tro på sin kunskap och kreativitet..

Några ord på vägen..
Som jag inte känner behöver i ifrågasättas eller kritiseras, utan som kan vara som inspiration.
Fridens.

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Någon som lever på avkastning av kapital?
« Svar #9 skrivet: 20 okt-14 kl 17:29 »
Jag lever på avkastning av kapital och skulle det inte räcka har jag kapital att ta av. Men jag har inte din levnadsstandard. Jag har inget jobb och ingen a-kassa. Jag försörjer bara mig själv, har inga lån, inga skulder, inga abonnemang förutom elen. Jag bor i ett hus jag äger och har egen brunn och värmer upp huset med egen ved som jag kapar och klyver själv. Ingen bil och inget busskort eller gymkort. Jag handlar sällan annat än mat och eftersom jag är vegetarian så köper jag inte dyrt kött heller utan har lågt matkonto.

Men ägde inte du och dina syskon gården ihop?  vad händer om dom vill 'ha ut' sin del?
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

andtol

  • Gäst
SV: Någon som lever på avkastning av kapital?
« Svar #10 skrivet: 20 okt-14 kl 18:21 »
Detta är OT men kommenterar ändå.

Som jag inte känner behöver i ifrågasättas eller kritiseras, utan som kan vara som inspiration.
Fridens.

Skriver man på ett forum, speciellt ett så stort forum som alternativ.nu, så kan man inte bestämma själv om någon ska ifrågasätta eller kritisera det man skriver. Det tillhör det sociala livet på internet och speciellt på forum.

Vi är alla olika och på alternativ finns det massor med olika synsätt.

Däremot ska man alltid kommentera med hänsyn och respekt.


olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Någon som lever på avkastning av kapital?
« Svar #11 skrivet: 20 okt-14 kl 18:49 »

Olivia.k Najs precis det jag ville höra. Så vart började din resa egnetligen? Från det att du lämnade skolan och sen? Några funderingar på ändra elsituationen och producera din egen el med? En anan fråga som gäckar mig lite är hur du gör för tackla inflation om du nätt och jämt går jämt ut idag?
Nja,, vill inte gå in på allt jag gjort sen jag slutade skolan, men började köpa aktier när jag var 20, och även om börsen står still så är det bra med utdelningar. I vissa perioder är jag mer aktiv på börsen än andra. Speciellt när det är mycket svängningar som hösten 2008 och hösten 2011 gjorde jag affärer nästan dagligen.
Ja, solceller skulle jag vilja ha på lagården, men det krävs en stor investering sen så har jag hört att det händer så mycket på det området så det är bättre att vänta några år.
Inflationen har jag inte funderat på så mycket.


Men ägde inte du och dina syskon gården ihop?  vad händer om dom vill 'ha ut' sin del?
Jo, det är sant. Vill de ha ut sin del så köper jag den för 1.3 x taxeringsvärdet, vilket är fastställt i gåvobrevet. Det kan ej bli offentlig auktion. Hela taxeringsvärdet på gården är väldigt lågt och inte mer än 20% av mitt kapital så jag har inga problem att köpa ut dem. Jag äger alltså bara 1/3.

Athos

  • Inlägg: 28
    • Skåne
SV: Någon som lever på avkastning av kapital?
« Svar #12 skrivet: 20 okt-14 kl 19:47 »
Nja,, vill inte gå in på allt jag gjort sen jag slutade skolan, men började köpa aktier när jag var 20, och även om börsen står still så är det bra med utdelningar. I vissa perioder är jag mer aktiv på börsen än andra. Speciellt när det är mycket svängningar som hösten 2008 och hösten 2011 gjorde jag affärer nästan dagligen.
Ja, solceller skulle jag vilja ha på lagården, men det krävs en stor investering sen så har jag hört att det händer så mycket på det området så det är bättre att vänta några år.
Inflationen har jag inte funderat på så mycket.

Det dära täcker mer än väl  min fråga. Önskar ju inte att folk skall spilla sitt gutt. Det är samma väg jag börjat vandra fast 10år senare än dig. Men har en ganska lång bit kvar innna jag kan försörja mig själv på det. Men man måste ju börja någonstans =) Tack för du delade! =)

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: Någon som lever på avkastning av kapital?
« Svar #13 skrivet: 21 okt-14 kl 07:13 »
Genom sig själv känner man andra, så det kan hända att jag bara projecerar mig själv nu...

Men jag tycker det luktar självbedrägeri lång väg.
Du talar om drömmar om att leva på avkastning på kapital. Men samtidigt tycker du ditt jobb är alla tiders och har inga problem där.
Får inte ihop de två alls.
Om du gillar ditt yrke, varför i hela fridens namn ha som ambition att samla ihop en stor hög med pengar för att sluta jobba med det?
Måste gå att ha högre ambitioner med pengarna än så, i sådana fall.
Om du nu inte gillar ditt arbete, så finns det bättre vägar att gå, än att harva på i ett halvt yrkesliv för att bli fri.

Kan bara delge min egen erfarenhet, hoppas det kan väcka eftertanke.
Jag är i stort sett i samma ålder som du, och kan tänka mig att min situation är rätt likartad.
Jag var förvirrad som ungdom och visste inte vad jag ville, lockades in i en intressant och underhållande utbildning inom IT (då alla sedan barnsben påpekat att "data, det är framtiden det!" blir det nog lätt så).
Utbildningen var nog rätt meningslös, för när studier förbyttes mot den bittra verkligheten så förstod jag vilken fälla jag gått i.
Meningslösa sysslor som i bästa fall gick ortagonalt mot mina ideal, i värsta fall tvärtemot!

Jag kavlade direkt upp ärmarna och började leva frugalt, för att ogöra mitt dåliga karriärval.
Såhär 5 år senare så har jag uppnått vissa delmål, då jag nyligen flyttat in i egenägt boende nära föräldrahemmet med släkt och vänner på närma håll. Har börjat bygga upp mer handgripliga färdigheter så att en karriär som mångsysslare öppnar upp sig. Jag har också arbetat bort både min egen och min livskamrats CSN skulder.

Det börjar ljusna i horisonten, och jag kan nästan se mig själv lämna löneslaveriet för att påbörja en arbetsam och mer givande tillvaro i livet.

 

Athos

  • Inlägg: 28
    • Skåne
SV: Någon som lever på avkastning av kapital?
« Svar #14 skrivet: 21 okt-14 kl 23:34 »
Genom sig själv känner man andra, så det kan hända att jag bara projecerar mig själv nu...

Men jag tycker det luktar självbedrägeri lång väg.
Du talar om drömmar om att leva på avkastning på kapital. Men samtidigt tycker du ditt jobb är alla tiders och har inga problem där.
Får inte ihop de två alls.
Om du gillar ditt yrke, varför i hela fridens namn ha som ambition att samla ihop en stor hög med pengar för att sluta jobba med det?
Måste gå att ha högre ambitioner med pengarna än så, i sådana fall.
Om du nu inte gillar ditt arbete, så finns det bättre vägar att gå, än att harva på i ett halvt yrkesliv för att bli fri.

Kan bara delge min egen erfarenhet, hoppas det kan väcka eftertanke.
Jag är i stort sett i samma ålder som du, och kan tänka mig att min situation är rätt likartad.
Jag var förvirrad som ungdom och visste inte vad jag ville, lockades in i en intressant och underhållande utbildning inom IT (då alla sedan barnsben påpekat att "data, det är framtiden det!" blir det nog lätt så).
Utbildningen var nog rätt meningslös, för när studier förbyttes mot den bittra verkligheten så förstod jag vilken fälla jag gått i.
Meningslösa sysslor som i bästa fall gick ortagonalt mot mina ideal, i värsta fall tvärtemot!

Jag kavlade direkt upp ärmarna och började leva frugalt, för att ogöra mitt dåliga karriärval.
Såhär 5 år senare så har jag uppnått vissa delmål, då jag nyligen flyttat in i egenägt boende nära föräldrahemmet med släkt och vänner på närma håll. Har börjat bygga upp mer handgripliga färdigheter så att en karriär som mångsysslare öppnar upp sig. Jag har också arbetat bort både min egen och min livskamrats CSN skulder.

Det börjar ljusna i horisonten, och jag kan nästan se mig själv lämna löneslaveriet för att påbörja en arbetsam och mer givande tillvaro i livet.

Det är faktiskt inte svårt att få ihop alls. Jag tycker om det och har inga problem med det men det finns saker jag hällre gör. Tex jobba med egna saker som tex producera spel. Jag vill ha friheten som kommer med att leva på avkastning på kapital dvs jag kan alltid säga att nä nu har jag tröttnat på detta projektet nu vill jag ha någon ny utmaning. Eller omlokalisera sig någonstans utan att behöva frukta för att hitta jobb. Eller kanske flytta landet runt för en partner. Eller spendera ett år att vandra genom sverige ? utlandet kanske? Ocksåvidare. ALternativen är många Mycket av det  jag vill göra tjänar man inte pengar på. Tex hjälpa vänner och familj. Finnas massa saker helt enkelt.  =) Men Så länge allt är ok är det ju ok.

Fast blir lite nyfiken på varför du lurades i it fällan och vad det var för utbildning? Alla jag känner som har driv och intresse för it utveckling har i dag jobb och många har jobbat mellan 3 och 8 år på sina respektiva arbetsplatser.
Men it och särskillt utveckling är lite speciellt. Det kräver både det akademiska och det mer arbetsmässiga och passar verkligen inte alla. Men skönt att veta att du känner att du är på rätt väg och har hittat rätt! =)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Någon som lever på avkastning av kapital?
« Svar #15 skrivet: 22 okt-14 kl 06:23 »
Det är faktiskt inte svårt att få ihop alls. Jag tycker om det och har inga problem med det men det finns saker jag hällre gör. Tex jobba med egna saker som tex producera spel. Jag vill ha friheten som kommer med att leva på avkastning på kapital dvs jag kan alltid säga att nä nu har jag tröttnat på detta projektet nu vill jag ha någon ny utmaning. Eller omlokalisera sig någonstans utan att behöva frukta för att hitta jobb. Eller kanske flytta landet runt för en partner. Eller spendera ett år att vandra genom sverige ? utlandet kanske? Ocksåvidare. ALternativen är många Mycket av det  jag vill göra tjänar man inte pengar på. Tex hjälpa vänner och familj. Finnas massa saker helt enkelt.  =) Men Så länge allt är ok är det ju ok.
Men allt det där kan jag redan göra om jag vill. För min del handlar det inte om undansparade miljoner, utan om billig levnadsstil, låga omkostnader och betalade lån. Jag tar uppdrag för bemanningsfirmor och väljer ut det som verkar intressant. Tröttnar jag är det två veckors uppsägningstid och sedan kan jag leva ett par år på sparpengarna trots att det inte är mycket eftersom jag är så billig i drift. Visst krävdes det lite arbetsinsats att få det så, men det tog knappast 21 år. Och jag är bara ett par år äldre än dig.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Någon som lever på avkastning av kapital?
« Svar #16 skrivet: 22 okt-14 kl 08:22 »
Jag lever på avkastning av kapital och skulle det inte räcka har jag kapital att ta av. Men jag har inte din levnadsstandard. Jag har inget jobb och ingen a-kassa. Jag försörjer bara mig själv, har inga lån, inga skulder, inga abonnemang förutom elen. Jag bor i ett hus jag äger och har egen brunn och värmer upp huset med egen ved som jag kapar och klyver själv. Ingen bil och inget busskort eller gymkort. Jag handlar sällan annat än mat och eftersom jag är vegetarian så köper jag inte dyrt kött heller utan har lågt matkonto.
Intressant. Hur mycket anser du att du behöver/månad?

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: Någon som lever på avkastning av kapital?
« Svar #17 skrivet: 22 okt-14 kl 10:23 »
Det är faktiskt inte svårt att få ihop alls. Jag tycker om det och har inga problem med det men det finns saker jag hällre gör. Tex jobba med egna saker som tex producera spel. Jag vill ha friheten som kommer med att leva på avkastning på kapital dvs jag kan alltid säga att nä nu har jag tröttnat på detta projektet nu vill jag ha någon ny utmaning. Eller omlokalisera sig någonstans utan att behöva frukta för att hitta jobb. Eller kanske flytta landet runt för en partner. Eller spendera ett år att vandra genom sverige ? utlandet kanske? Ocksåvidare. ALternativen är många Mycket av det  jag vill göra tjänar man inte pengar på. Tex hjälpa vänner och familj. Finnas massa saker helt enkelt.  =) Men Så länge allt är ok är det ju ok.
Du talar om storslagna planer, inget av vad du nämnt kräver 21 års löneslaveri för att få till stånd.
Ska t.ex vänner och familj vänta i 21 år på att du ska skaffa din kassako innan du kan börja hjälpa dem?

Fast blir lite nyfiken på varför du lurades i it fällan och vad det var för utbildning? Alla jag känner som har driv och intresse för it utveckling har i dag jobb och många har jobbat mellan 3 och 8 år på sina respektiva arbetsplatser.
Jag tror inte IT har någon framtid, det är nog för att kunna kalla det fälla för alla.
Jag sökte mig dit för att jag var fast i vår civilisations framgångsmyt, jag ville vara en del av det som driver på den triumferande tekniska utvecklingen som när som helst skulle utrota lidande, fattigdom och misär. Jag läste böckerna, gjorde uppgifterna och skrev tentorna och fick mitt diplom.
Nu med erfarenhet av den verkliga världen, då jag mognat en aning i sinnet och skaffat mig en mer nykter livsåskådning... Då känns arbetet jag utför, och andra arbetsplatser som står till buds, det känns mer som ett dåligt skämt.
Inget av vad jag fått lära mig hjälper mig tackla utmaningarna vi står inför med ekologisk förstörelse, ekonomiskt vansinne och social misär.



krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: Någon som lever på avkastning av kapital?
« Svar #18 skrivet: 22 okt-14 kl 10:26 »
Men allt det där kan jag redan göra om jag vill. För min del handlar det inte om undansparade miljoner, utan om billig levnadsstil, låga omkostnader och betalade lån. Jag tar uppdrag för bemanningsfirmor och väljer ut det som verkar intressant. Tröttnar jag är det två veckors uppsägningstid och sedan kan jag leva ett par år på sparpengarna trots att det inte är mycket eftersom jag är så billig i drift. Visst krävdes det lite arbetsinsats att få det så, men det tog knappast 21 år. Och jag är bara ett par år äldre än dig.

Har man sina prioriteringar klart för sig, och sina omkostnader och budget under kontroll, då krävs det väldigt lite ekonomiska medel för att vara fri.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Någon som lever på avkastning av kapital?
« Svar #19 skrivet: 22 okt-14 kl 11:18 »
21 år till innebär att jag skulle kunna gå i pension vid 51 då jag är 30 i dag. Och Ennu snabbare lär det gå om man blir en familj. Då hade man kunnat tänka sig halvera tiden. (Jag har inte ens räknat med hårt sparande dom 21 åren. Utan där finns utrymme för att leva ett rikt liv med. )
Om man nu blir en familj, är det tämligen troligt att ens barn inte uppskattar att gå 10 timmar om dagen på dagis för att pappa sparar pengar till att kunna sluta jobba vid 51. För att inte tala om vad barnens andra förälder tycker om saken.
Många här på alternativ.nu väljer en pengamässigt enkel levnadsstandard när deras barn är små, för att istället kunna bygga en rik relation till dem! Jobba som en stolle kan en göra efter 50 istället, när kidsen är utflugna.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Tur-Johan, sayerbýr, ärt, LMC400, Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser