Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bearbetning av nya odlingsytor  (läst 2580 gånger)

bos taurus

  • Inlägg: 81
    • Uppland
Bearbetning av nya odlingsytor
« skrivet: 23 sep-11 kl 09:43 »
Hejsan!

Har tänkt att utöka mina odlingsytor nästa år och undrar när man kan börja förbereda ytorna? I dag utgjörs dessa ytor av gräsmatta. Vad är bäst, kan jag "skala" av grässvålen nu i sept/okt och jordfräsa eller ska jag vänta till våren?

Tack på förhand,
Ylva

mig

  • Gäst
SV: Bearbetning av nya odlingsytor
« Svar #1 skrivet: 23 sep-11 kl 09:52 »
Det bästa är väl att djupgräva och täcka nu på hösten (om ma orkar). Man skalar av grässvålen på en remsa och lägger bredvid, så gräver man upp jord, två spadtag djupt i en skottkärra. Sedan gör man likadant på en remsa bredvid. Den grässvålen stoppar man uppåner i botten av den första och så öser man över jorden till första remsan. Fortsätter så tills landet är så strt man önskar, eller så länge man orkar.. I sista rännan tar man grässvålen och jorden från första (den i skottkärran).
GAnska jobbigt och tidskrävande men garanterat bra resultat. Så är det bra att täcka över vintern med gräs om man har.

JOW

  • Inlägg: 145
    • Värmland
SV: Bearbetning av nya odlingsytor
« Svar #2 skrivet: 23 sep-11 kl 09:53 »
Är det en mindre yta så funkar det bra att spadvända allt så att gräset kommer nedåt. Under vintern multnar det och till våren bearbetar du jorden med en jordfräs (behövs kanske inte om det är lätt sandjord).

Om det är större ytor (mer än 100 kvm) så blir det så klart jobbigt att gräva. Då är det enklast att leta redan på någon bonde som har en liten traktor med tillhörande bred jordfräs. Efter några varv över gräsmattan så har du ett fint trädgårdsland att ta tag i till våren.

Sen kan man ju också täcka hela ytan med gräsklipp, halm och löv nu i höst. Till våren har gräsmattan multnat.

Grangården

  • Inlägg: 106
  • Farmare i småformat. Djur, odling och medial
    • Västergötland
SV: Bearbetning av nya odlingsytor
« Svar #3 skrivet: 23 sep-11 kl 09:55 »
Precis som förslagen ovan så vänder jag jorden på hösten. Tar en ny omgång sedan tidig vår, med att vända med ny jord och gödsling på våren. Har fungerat bra!  ;D
Grangården

fishfinder

  • Inlägg: 106
  • Please don´t feed your fears
    • Småland
    • www.sjoviksfriskvard.se
SV: Bearbetning av nya odlingsytor
« Svar #4 skrivet: 04 okt-11 kl 19:44 »
Hello
Jag rekommenderar att bara täcka med organiskt material.
Jag har gjort som så att jag täcker hela ytan med gammalt ensilage, löv, gräsklipp eller halm.
Ganska tjockt så att ljuset inte kommer ner.
Maskar o mikroorganismer gör slut på grässvålen och luckrar jorden åt dig.
I vår går det utmärkt att sätta potatis här. Ner med knölen o täck helst med halm.
Kupa nån gång under sommaren med mer halm.
Funkar kanon. O man slipper gräva.
// Mange
Vad du gör, gör fullt och helt. Icke styckevis och delt!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

1148 gäster, 1 användare
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser