Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa slunga. Vilken storlek och typ?  (läst 6538 gånger)

Viper

  • Inlägg: 28
    • Västergötland
Köpa slunga. Vilken storlek och typ?
« skrivet: 21 maj-16 kl 06:22 »
Hej,

Planerar att satsa en del på biodlingen dom kommande åren då det är något jag finner väldigt spännande och intressant trotts två hemska år som nybörjare men skam den som ger sig.

Då jag tänkt växa en del så har funderingar på vilken slunga man skall ha börjat dyka upp.

Det finns radialslungor, tangentialslungor och självvändande sen finns det manuella och automatiska och med en hel del annat.

Min tanke är att inte leva på honungen och bina men att det i framtiden skall ge ett tillskott till hushållets ekonomi. Jag har också tankar om att det skall vara rationellt och lättjobbat och att när jag väl väljer en slunga skall den hålla länge så hög kvalité är ju viktigt.

Har inget hum om storlek mer än att planen inom några år kanske är 30-50 samhällen men om det tar 4 eller tio år kan jag inte svara på. Kör i dag Langstroth både hel och 3/4" men det är väl i huvudsak den sistnämnda som kommer hamna i slungan, den större huserar i yngelrum osv.

Är inte främmande för att köpa utomlands om det skulle vara så även om jag gärna i första hand stödjer vår egen marknad men ser inte riktigt anledning att köpa en sak hä rom den passerat 10 mellanhänder och ökat massor i pris på färden.

Vad rekommenderar ni som har lite mer än bara kupor för husbehov för slags slunga och storlek?

Min budget ligger på säg 0 till 25000 kr vilket kanske underlättar utbudet av slungor en del. Om det räcker i pengar vill säga. :)

Mvh,

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Köpa slunga. Vilken storlek och typ?
« Svar #1 skrivet: 21 maj-16 kl 07:51 »
Följande passar dig:

Fabrikat: CFM = hög kvalité
Modell: Självvändande = klarar alla typer av honung
Storlek: 6-ramars
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Gilbert

  • Gäst
SV: Köpa slunga. Vilken storlek och typ?
« Svar #2 skrivet: 21 maj-16 kl 08:39 »
Jag fick också en del råd att köpa slunga men köpte ett lågprisalternativ som är igång sedan 8 år nu och still going ...
En 6- ramars med korgar som passar två 3/4 Langstroth plastramar och med semi-automatik, den vänder själv en gång. Den kan du ha till rätt många samhällen. Läs, åk på studiebesök, fatta EGET beslut.

Goda råd slutar ibland med att folk byter slunga 5-6 gånger och det kostar mera än du tror. Fast dessa personer är fortfarande inte nöjda, men det beror på annat i de högre regionerna.

http://www.lpsbiodling.se/sv/artiklar/slunga-sjalvvandande-6ramars-3344-korg-semiautomatik.html

Bilder på Alternativ.nu
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=75917.msg1053087#msg1053087

Tillverkarens hemsida.
www.safnatura.com

http://www.safnatura.com/eng/prodotto-dettaglio.asp?prod=extractors|extractor-ø-800-900|extractor-d.900&qi=98c98f2d4ee8e032563a6175baee7e79
« Senast ändrad: 21 maj-16 kl 09:50 av Gilbert »

Gilbert

  • Gäst
SV: Köpa slunga. Vilken storlek och typ?
« Svar #3 skrivet: 21 maj-16 kl 09:16 »
Du kan alltså slunga 12 st 3/4 Langstroth åt gången i denna slunga. Det jag tyckte var jobbigast när jag expanderade i full fart var avtäckningen, där får man se till att processen hänger ihop.

Kolla även på bilder mm på biodlarna.se och läs om honungsprocesser där med vaxavskiljare, pump och klartank som sköter en del jobb med automatik när man jobbar själv som jag gör.

Notera att två biodlare gör inte lika, det finns massor med synpunkter, lika många bra som dåliga.

Skall du starta stort så kanske du skulle börja hos biodlingsforetagarna.se, de har normaliserats och de knäppgökarna jag stångades med är borta och ersatts av lite vettigt folk.

Gilbert

  • Gäst
SV: Köpa slunga. Vilken storlek och typ?
« Svar #4 skrivet: 21 maj-16 kl 09:26 »
Lite mera länkar att titta på och läsa lite före resp efter ...

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=75917.msg1139043#msg1139043


Gilbert

  • Gäst
SV: Köpa slunga. Vilken storlek och typ?
« Svar #6 skrivet: 21 maj-16 kl 12:08 »
Pdf filer omvandlas till mini.png filer som knappt går att läsa av forumet.

Gilbert

  • Gäst
SV: Köpa slunga. Vilken storlek och typ?
« Svar #7 skrivet: 21 maj-16 kl 13:37 »
Titta ... Jag hittade mera gammal info som jag gjort för 4-5 år sedan.

https://drive.google.com/file/d/0B7qClAm5m4rgakVLcnFaZEw4ZTQ/view

Gilbert

  • Gäst

Gilbert

  • Gäst
SV: Köpa slunga. Vilken storlek och typ?
« Svar #9 skrivet: 21 maj-16 kl 13:47 »
Blockschemat i läsbar storlek.

Mitt fungerar fortfarande som automatiken.

https://drive.google.com/file/d/0B7qClAm5m4rgN1NTbDdySzZzUGs/view

Magnus_Hammargren

  • Gäst
SV: Köpa slunga. Vilken storlek och typ?
« Svar #10 skrivet: 21 maj-16 kl 17:44 »
6 Korgars helautomatisk (självvändande tangential) som tar 2 st Farrar i varje korg.

Täcker ett brett spektra av behov. (honungstyp, storlek på bioodlingen, ramstorlek, slunga 2,3,4,6,8,9 12 i taget)

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Köpa slunga. Vilken storlek och typ?
« Svar #11 skrivet: 21 maj-16 kl 17:56 »
Den som kallas "automatisk" i annonsen är nog bara halvautomatisk, dvs man får ställa in hastigheten igen

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne

Gilbert

  • Gäst
SV: Köpa slunga. Vilken storlek och typ?
« Svar #13 skrivet: 21 maj-16 kl 21:44 »

majo72

  • Inlägg: 59
    • Värmland
SV: Köpa slunga. Vilken storlek och typ?
« Svar #14 skrivet: 23 maj-16 kl 14:49 »
Där skulle inte jag lägga någon order!

Kan du vara snäll och utveckla detta?

Gilbert

  • Gäst
SV: Köpa slunga. Vilken storlek och typ?
« Svar #15 skrivet: 23 maj-16 kl 16:26 »
Läs själv på deras hemsida och ta kontakt med personer som handlat och reklamerat.
Se även årsredovisningar och hur mycket de sålt.
Leverantörer väljer andra partners i Sverige, säger precis allt.

SBS


majo72

  • Inlägg: 59
    • Värmland
SV: Köpa slunga. Vilken storlek och typ?
« Svar #16 skrivet: 23 maj-16 kl 17:37 »
Läs själv på deras hemsida och ta kontakt med personer som handlat och reklamerat.
Se även årsredovisningar och hur mycket de sålt.
Leverantörer väljer andra partners i Sverige, säger precis allt.

SBS

Ok hade ingen aning om detta men tack för info. Jag är som sagt ny i denna sfär så jag har inte hunnit lära mig så mycket om alla leverantörers för- och nackdelar ännu.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Köpa slunga. Vilken storlek och typ?
« Svar #17 skrivet: 24 maj-16 kl 09:21 »
"Säger precis allt"  jag vet inte, säger absolut inget alls tycker jag, i mina öron låter det mest som skvaller och halvkväden visa. Jag tycker att om man nu med några ord ska försöka sänka ett företag så får man lägga fram lite fakta. Du skriver att "Leverantörer väljer andra partners i Sverige, säger precis allt." Det där fattar inte jag, är inte företagets affärsidé att i n t e ha några partners, utan att istället sälja direkt? De verkar köpa in ett parti i Ungern, sedan kör de en tur upp genom landet och levererar på vissa platser. Förklara gärna lite mer, om du vet mer.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Köpa slunga. Vilken storlek och typ?
« Svar #18 skrivet: 24 maj-16 kl 11:05 »
Ok hade ingen aning om detta men tack för info. Jag är som sagt ny i denna sfär så jag har inte hunnit lära mig så mycket om alla leverantörers för- och nackdelar ännu.
En viktig kunskap att ta till sig när man är ny är att kritiskt granska allt som skrivs på forum. Det gäller även inlägg av Gilbert och alla hans alter egon.

 

majo72

  • Inlägg: 59
    • Värmland
SV: Köpa slunga. Vilken storlek och typ?
« Svar #19 skrivet: 24 maj-16 kl 12:34 »
En viktig kunskap att ta till sig när man är ny är att kritiskt granska allt som skrivs på forum. Det gäller även inlägg av Gilbert och alla hans alter egon.

Så sant förstås. Vore intressant att höra från olika biodlare hur de upplever de olika leverantörer spm verkar i Sverige. Nyttigt inte minst för oss nybörjare så att vi inte behöver gå på nitar i onödan. Själva grundinvesteringen är ju både en stor kostnad och även emotionell och man vill ju i det läget både hållla nere priset och känna sig trygg med affären.
Men jag kanske bör starta en ny tråd om detta, då denna handlade om slungor. Förlåt TS att det gled ur spår lite [emoji57]


Skickas från min iPhone via Tapatalk


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

914 gäster, 7 användare (1 dolda)
LimJans, Sandra Felicia, Emil i backen, von tratt, RindertD, köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser