Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lammens vikt vid födsel?  (läst 4845 gånger)

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
Lammens vikt vid födsel?
« skrivet: 17 mar-09 kl 13:18 »
Är mitt uppe i lamningen och tänkte lite på födslovikter på lamm.

Vad kan räknas som normalt?

Idag har min ena tacka fött trillingar (har tagit upp det i tråden " Otvättat lamm-vad göra?), det var en överraskning eftersom när vi scannade henne så syntes bara 2 lamm. Det kanske inte var så konstigt då det ena lammet är så litet så jag skulle vilja kalla honom för ett "minifår". Han väger bara 1,5 kg medan hans syskon väger 3,5 och 3,2 (tacklammet väger mest!). Jag bedömer honom som en mindre kanin i storleken! Han verkar inte svag utan är bara extremt liten (enligt min erfarenhet).

Är det någon annan som fått minilamm?

Mamman är blandras mellan texel och eventuellt finull (finullen är jag lite osäker på!).
Älskar djur... människor också!

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: Lammens vikt vid födsel?
« Svar #1 skrivet: 17 mar-09 kl 16:27 »
Vi har i år fått en salig blandning på storlekarna vid födsel, från minimini 1,5kg till bauta som vi glömde väga... :-[
De mindre har kämpat på och efter några dar är de lika tuffa som sina större syskon.

Då vi köpte en grupp som gått med bagge hela tiden hade vi ju noll koll på beräknad lammningstid, och hade bara magstorlek och juver att titta på, så det där med kraftfoder blev ju inte 100. Mitt resonemang hellre för lite kraftfoder och ett litet lamm, än giganter som är för stora att födas funkade dock.
Vi har får - dvs blandras.

Annika

färnevik

  • Inlägg: 2389
  • inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Lammens vikt vid födsel?
« Svar #2 skrivet: 17 mar-09 kl 16:31 »
Vi har två tackor, finull, 4-födda, som vid vägning 2 dygn gamla vägde 1,6 resp 1,8kg, de var så små! Bägge två fick flaskas upp då modern inte ville ha dem. För den mindre var tillståndet kritiskt mellan andra och tredje dygnet då den hade slutat äta frivilligt, men det löste sig. Bägge är idag två välvuxna tackor som själva väntar lamm längre fram i vår.

Annars har de flesta lamm jag har haft hand om (gute samt blandraser) vägt 4kg eller strax därunder ungefär.
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Lammens vikt vid födsel?
« Svar #3 skrivet: 17 mar-09 kl 17:44 »
Mina Gotlandsfårs optimala lammvikt på en tacka som har lammat tidigare: 4 kg eller mer, men inte över 5kg!!! Har haft tackor som fått trillingar som alla vägt över 4 kg, utan förlossningsproblem.
Under 3,5 kg är jag inte nöjd med :o
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Lammens vikt vid födsel?
« Svar #4 skrivet: 17 mar-09 kl 20:49 »
Storleken har ju mycket att göra med rasen. Men även konditionen på tackan.
Kan ju säga att det inte är normalt för en Roslagstacka att få lamm på 3,5 - 4 kg. Men de är ju inte stora själva heller.
Födelsevikten är ju inte det väsentligaste, utan hur pigga de är. Om det är "go" i lammen.
Hade oxford down för många år sedan. De fick stora lamm, men lammen tog sig ju "aldrig" upp på benen. Hade svårt att klara sig utan mänskligt bistånd. Dessutom var mammorna dåliga på att ta hand om dem.

pricken

  • Inlägg: 108
    • Närke
    • Lanttantensbutik
SV: Lammens vikt vid födsel?
« Svar #5 skrivet: 17 mar-09 kl 21:49 »
Vi har blandras-får, så vara lamm är varje år en blandnig av stora och små I fjol fick en tacka tvillingar en bauta bagge och en pytteliten tacklamm, men  mini-tjeijen har blivit en lika stor och fin får som brosan, i oktober var hon sen en av dem stora ungtackor. Jag tro att det ligger en del på foder och moderns kondition och en del på gener. Lycka till med den små. 

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
SV: Lammens vikt vid födsel?
« Svar #6 skrivet: 17 mar-09 kl 22:31 »
Ja, det är rena rama tripptrapptrull när det gäller storleken på lammen! I fredags föddes två som jag tyckte var ynkliga... men mätt med de två största trillingarna (3,5 kg och 3,2 kg) så vägde de nog lite mer! Jaja!!

Det är väl så som det sagts... man skall nog inte bekymra sig så mycket om vikten bara de är pigga!
Älskar djur... människor också!

Rydberg

  • Inlägg: 204
    • Hagby Gård
SV: Lammens vikt vid födsel?
« Svar #7 skrivet: 17 mar-09 kl 22:38 »
Födelsevikten är ju inte det väsentligaste, utan hur pigga de är. Om det är "go" i lammen.
Hade oxford down för många år sedan. De fick stora lamm, men lammen tog sig ju "aldrig" upp på benen. Hade svårt att klara sig utan mänskligt bistånd. Dessutom var mammorna dåliga på att ta hand om dem.


Du är välkommen att titta på mina tackor ngn gång.
De är minst lika pigga och snabbt uppe på fötterna som finullarna iaf.
Suffolkarna är iof svårslagna.

Cokett

  • Inlägg: 702
  • Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: Lammens vikt vid födsel?
« Svar #8 skrivet: 17 mar-09 kl 23:58 »
   
    :-[ Varför är lammungarnas vikt vid födseln "viktig"  ??? Vi har slakt vikt på 27-32kg även på pytte lamm..gotlands får
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Lammens vikt vid födsel?
« Svar #9 skrivet: 18 mar-09 kl 00:27 »
   
    :-[ Varför är lammungarnas vikt vid födseln "viktig"  ??? Vi har slakt vikt på 27-32kg även på pytte lamm..gotlands får

 :o Det var inga dåliga slaktvikter på gotlandsfår. Så högt har mina vägt när de varit över året och slaktats. Slaktvikt upp mot 20 på höstarna och jag är glad som en lärka.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Ulla Krull

  • Inlägg: 325
SV: Lammens vikt vid födsel?
« Svar #10 skrivet: 18 mar-09 kl 06:43 »
Lammens vikt vid födseln är ganska viktig för statisktiskt sett så övelever flest lamm som föds med vikten 4-5 kg inom de vanliga raserna.
Både jättestora och pyttesmå löper större risk att dö.

Förklaringen till att man kan få pyttelamm ihop med stora är att när fostren fäster på moderkakan så ska de hamna jämnt utspridda men ibland kan ett eller flera hamna i ett "hörn" och därmed inte få tillgång till lika mycket näring. Det har alltså inte med utfodringen att göra! (David C. Hendersson)

Det som är faschinerande, som tidigare nämnts; är hur otroligt pigga och livskraftiga dessa minilamm är  :)
Att de kan komma upp i slaktvikt är ingen tvekan om, det är väl bara en fråga om tid och foder  ;)


Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
SV: Lammens vikt vid födsel?
« Svar #11 skrivet: 18 mar-09 kl 06:56 »
Ja, mitt minilamm är trind om magen och "lammproportionell", en liten studsboll! ;D
Älskar djur... människor också!

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Lammens vikt vid födsel?
« Svar #12 skrivet: 18 mar-09 kl 07:34 »
Ulla Krull, talar vi om de mindre raserna som ex.vis Roslagsfår, anser jag det vara att utsätta tackan för onödigt lidande att få så stora lamm som du skriver. De ska ha en för rasen "genomsnittlig" vikt.
Har tagit upp det i flera trådar förut, det gäller samma för människor. Små Indier/Thailändskor klarar många gånger inte att föda våra svenska "jättebarn". Deras normalvikter ligger runt 2-2,5 kg. Men barn på 1,5 anses inte vara "för små". Samma med fåren och många andra djurslag också. Avkomman ska ha en vikt som är i relation till deras egen storlek osv.
Att vi här pratar vikten av vikten är bara för att det finns uträkningar/statistik på att storfödda lamm snabbare når slaktvikten. Vilket kanske inte är så konstigt? Men djuretik pratas det inte om! Ju större lamm, desto större risk för förlossningskomplikationer.
Allt ska vara i relation till sin omgivning!

färnevik

  • Inlägg: 2389
  • inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Lammens vikt vid födsel?
« Svar #13 skrivet: 18 mar-09 kl 08:08 »
Små Indier/Thailändskor klarar många gånger inte att föda våra svenska "jättebarn". Deras normalvikter ligger runt 2-2,5 kg. Men barn på 1,5 anses inte vara "för små".

Helt off topic: Måste bara göra en kort snabberättelse ang små mödrar och stora barn, om min lilla, lilla farmor, 150 i strumplästen och väldigt späd och nätt i kroppsbyggnaden. Hon födde min far när hon var 17 år gammal, och pappa var en riktig bjässe på 4,8kg. Det gick bra det också...  ;)

Ang lammvikter igen så har jag nog alltid ansett/trott att 4kg är en normal lammvikt, men då har jag ingen erfarenhet av roslagsfår mfl.
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Ulla Krull

  • Inlägg: 325
SV: Lammens vikt vid födsel?
« Svar #14 skrivet: 19 mar-09 kl 21:22 »
Ulla Krull, talar vi om de mindre raserna som ex.vis Roslagsfår, anser jag det vara att utsätta tackan för onödigt lidande att få så stora lamm som du skriver. De ska ha en för rasen "genomsnittlig" vikt.
Har tagit upp det i flera trådar förut, det gäller samma för människor. Små Indier/Thailändskor klarar många gånger inte att föda våra svenska "jättebarn". Deras normalvikter ligger runt 2-2,5 kg. Men barn på 1,5 anses inte vara "för små". Samma med fåren och många andra djurslag också. Avkomman ska ha en vikt som är i relation till deras egen storlek osv.
Att vi här pratar vikten av vikten är bara för att det finns uträkningar/statistik på att storfödda lamm snabbare når slaktvikten. Vilket kanske inte är så konstigt? Men djuretik pratas det inte om! Ju större lamm, desto större risk för förlossningskomplikationer.
Allt ska vara i relation till sin omgivning!
Det var just med tanke på det som jag skrev "inom de vanliga raserna" (första raden i mitt inägg). Roslagsfår tillhör knappast dessa, eller?
Formuleringen var lite slarvig men jag hade lite bråttom på morgonen och tänkte att den fick duga.
Min alternativa mening var:
"Lammens vikt vid födseln är ganska viktig för statisktiskt sett så övelever flest lamm som föds med vikten 4-5 kg inom de flesta raser undantaget de allra minsta."
Ok?

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Lammens vikt vid födsel?
« Svar #15 skrivet: 20 mar-09 kl 08:14 »
Ju bättre vikt på lammen vid födseln, ju snabbare ökar de i vikt därefter. De tyngre lammen blir slaktmogna tidigare ,med mindre foderåtgång (Såvida inget problem tillstöter på vägen)

Jag brukar räkna ut medelfödelsevikten vid lammningen. På mina Gotlands så är jag nöjd med en medelvikt på 4,0 men vill helst ha den lite högre. Lamm större än 5 kg kan det bli problem med, men det behöver inte bli det. Jag brukar ha ca 5 lamm/år som väger 5 kg eller mer.

Jag har faktiskt bara haft en tacka som haft problem med ett lamm över 5 kg och det lammet vägde 7,5 (!) kg. Hon lammade när jag var på jobbet och fick ut lammet själv, men det var dött. En otrolig prestation. Brorsan på 4,1 kg levde.... Jag tyckte att det var hemskt att jag inte hade kunnat hjälpa henne!!!

Jag måste fråga 27-32 kg slaktvikt på gotlandslammen: Hur gamla var de då? Vad de slaktade på slakteriet? (Är det slakteriets viktnotering?)  Hur feta var de?
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Cokett

  • Inlägg: 702
  • Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: Lammens vikt vid födsel?
« Svar #16 skrivet: 21 mar-09 kl 14:22 »

Jag måste fråga 27-32 kg slaktvikt på gotlandslammen: Hur gamla var de då? Vad de slaktade på slakteriet? (Är det slakteriets viktnotering?)  Hur feta var de?


 Vi slaktar våra lammungar när dom är 6- 7 mån. Nej ..dom har inte mer fett än normalt.  Nej ..mina djur lämnar inte gården levande när det är dags   ;)  Varesig man är lamm,häst .hund, katt eller höna. Slakterier har jag inget förtroende för  ::)   Och... Vad jag förstår så vill slakterierna bara ha små djur som är lättare att hantera i butik och restaurang   ???

 Jag har nu 13 tackor och en bagge mellan 10- 1 år som växel betas med mina 8 hästar i olika hagar (Myrmark skog och åker) på 22ha .  Alltså omväxlande ,maskfritt, bra bete vissa år för bra med andra problem som kan uppstå
Lammungarna går hela tiden med sina mammor och om en tacka faller ur (vilket sällan har hänt) stödfodras hon inte ungarna. 
 Hästarna betar av lammens vinterhage och lammen betar av hästarnas så parasiterna hålls i chack.
 
Jag  hör att mina lamm ( tackor  :-[  bor på gotland) har bra kroppar vilket även ger stora skinn och den har fin lock  :) .( Det brukar jag faktikt notera där andra säljer skinn  ;D )
 Ja.. det har hänt att någon som fått köpa slaktlamm av mig hållit på att tappa det när man lyftner från kroken.  ;D
Det här fungerar bra för oss att leva på räntan och dela med till släkt och vänner.. :)

     Mycket onödigt vetande kanske...och för att lägga till mer så kramar och pussar jag på dom ofta  ;D  ;D
 
   MvH
 
 
   


« Senast ändrad: 21 mar-09 kl 15:26 av Cokett »
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

756 gäster, 1 användare
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser