Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Hur ser man om äggen är ok?  (läst 1819 gånger)

Sandahl

  • Inlägg: 5
    • Halland
Hur ser man om äggen är ok?
« skrivet: 26 maj-17 kl 12:00 »
Vår mignon ankahar ruvat jätte länge, men inga ägg kläcks.
Vi hade ingen koll på när hon började, men det har stundtals varit ganska kallt.
Hon har varit väldigt flitig med att ruva och bäddad in sina ägg noga, tills nu...
Nu är det väldigt varmt ute, och nu lämnar hon dem längre och längre stunder. Verkar mer ointresserad, men jag ser att hon vänder på dem och hon ligger på dem på nätter och kvällar.
Vi lyste dem, och det är olika utseende innuti.. Några är mörka, med stora mörka fält, lite ljusa fläckar som lyser vid sidan om,andra är tydligt en rund spindelnätsformation med någon svart blobb i mitten...storleken på "blobben varierar"
HUR ska vi göra? Hur ser man om äggen är ok el döda?
Mvh Sandra

Postat med Alternativ.nu´s app

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Hur ser man om äggen är ok?
« Svar #1 skrivet: 26 maj-17 kl 20:20 »
så kallade spindlar är det i dem mellan dag 3-13 ca och mellan dag 13-19 blir de succesivt mörkare och mörkare medans de sista dagarna för kläck är helt mörka men om fostret lever så ser man oftast tydligt att det rör sig i dem om man lyser med en stark lampa.

Man ser ibland näbbar och fötter inuti skalen, ett foster som har dött inuti äggen är helt mörkt och stilla.

Har du ägg som bara är någon vecka gamla men där embryot dött så brukar det bli en rund ring av blod tvärs över ägget.

Sandahl

  • Inlägg: 5
    • Halland
SV: Hur ser man om äggen är ok?
« Svar #2 skrivet: 31 maj-17 kl 22:41 »
Tack för ett väldigt bra svar😊👍 jag har olika långt komna ägg helt enkelt.
Frågan är bara när man skall ge upp på ruvningen om hon inte lyckas.. Hur länge orkar de ligga?


Postat med Alternativ.nu´s app


Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Hur ser man om äggen är ok?
« Svar #3 skrivet: 31 maj-17 kl 22:46 »
Det rör sig om dagar till veckor efter utsatt tid. Men redan efter någon dag över tiden så dör fostret.

Sandahl

  • Inlägg: 5
    • Halland
SV: Hur ser man om äggen är ok?
« Svar #4 skrivet: 29 jun-17 kl 21:12 »
Nu idag såg vi den första ällingen... Och ett ägg till hade börjat spricka upp. Huuu så länge hon låg på dessa ägg.
Hur länge tar det innan hon tar ut ungarna? Vad ska jag ge dem att äta?
Kan man ta in ällingen i en låda i vårat hus för att skydda dem första tiden? Har hört att de blir väldigt tama då också..

Postat med Alternativ.nu´s app


Nyfikenskåne

  • Inlägg: 179
    • Skåne
SV: Hur ser man om äggen är ok?
« Svar #5 skrivet: 30 jun-17 kl 18:34 »
Ta inte in någon älling!!! De har det klart bäst hos sin mamma. Dessutom är det ju inte snällt mot mamma anka att ta hennes bebis som hon så länge har legat och ruvat...låt henne njuta av sina små nu!
Tar man en unge ifrån henne så är det inte alls säkert att hon känner igen den sen, och vägrar ta tillbaka den. Och då har ni problem!!

Sandahl

  • Inlägg: 5
    • Halland
SV: Hur ser man om äggen är ok?
« Svar #6 skrivet: 01 jul-17 kl 08:52 »
Nej nej mamman skulle komma med in såklart😊 Vi har tre ankor 2 honor och 1 hane. Den andra honan är stygg emot ällingen, vill nypa den. Mamman slåss med den honan. Hanen verkar vara snäll. Trodde annars att det var drakarna man skulle passa på...
Den ruvande mamman blir super orolig om jag tar ut de andra, men slåss för ungen när de är där. Vad brukar man göra?

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

377 gäster, 4 användare
xaelanar, LimJans, Palle500, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser