Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bygga nytt, priser, att tänka på osv...  (läst 15644 gånger)

frankku

  • Inlägg: 56
bygga nytt, priser, att tänka på osv...
« skrivet: 08 okt-09 kl 11:56 »
Hejsan,
Jag har bestämt mig för att det är möljigt att bygga ett nytt hus för 1,5 miljoner.
Det är den summan jag och familjen skulle ha råd att spendera. Vi har ingen erfarenhet av att bygga och har två små barn. Men vi har en släkt med kompetens och arbetskraft. Har läst en del på byggforum och åsikterna verkar gå isär om vad allt kostar därför ger jag en liten bakgrundsbild av vår situation:

Tomten skulle kosta ca 90000kr om vi väljer en som är 3500kvm, annars blir den billigare (vi bor i finland), tomten är en skogstomt men ligger i ett område med tomter och hus runt omkring, vatten och el är framdraget till tomtgränsen.
Jag ser det som att vi har två alternativ:
1. nyckelfärdigt
2. nån form av huspaket.

Jag ser flera problem med nyckelfärdiga hus, det största är att alla jag sett är för stora för oss. vi vill inte ha en massa onödiga kvadratmeter som kostar pengar. men gärna 1,5 plan för att kunna få plats med flera små sovrum. Det andra problemet är att det sällan finns någon annan uppvärmning än el, jag vill helst ha luftvärmepump + vedkamin/vedspis. Man klarar sig inte med bara luftvärmepump så här långt norrut. vi skulle nog välja nycklefärdigt utan inredning, dvs att vi gör allt invändigt själva, ett hus som är lagom (el egentligen lite för stort) kostar då 840 000

När det gäller huspaket så finns det paket som är väldigt billiga här, ett lgom hus för oss skulle vi kunna få för 300-400 000. Men då är frågan hur mycket det skulle kosta beroende på hur mycket hjälp vi måste köpa.

Nu undrar jag vad folk har för åsikter om mina kanske naiva planer?
Jag utgår ifrån att all invändig inredning kommer vi att satsa på så billigt som möjligt, ikeakök, beg saker om det går att hitta, billigaste tapeter eller att måla osv.
Jag tänker också att vi inte nödvändigtvis måste inreda övervåningen med en gång. För oss är det viktigaste att få ett hus överhuvudtaget och en trädgård att odla i och för barnen att leka i.

Är jag helt ute och cyklar eller tror ni att det är möjligt?
Vilka kostnader tillkommer? jag har räknat med ca 300 000 på tomtarbete innan huset kan börja byggas.
Vad är det realistiskt att tänka att man kan göra själv?
Vad ska man definitivt ta in hantverkare för att göra? Vi känner folk som kan dra el, kakla, och bygga kök i alla fall, och typ all inredning.

vi vill ha ett trähus med många rum men liten yta, typ runt 100kvm.
Tar gärna emot tips på billiga alternativa miljövänliga lösningar, vad kan man köpa beg osv...

Nu undrar kanske nån varför vi inte köper ett beg hus, då ska jag tala om att huspriserna här i finland är hutlösa som i stockholm ungefär. lägger vi 1,5 miljoner på ett beg hus här (vi bor inte ens i helsingforsområdet) skulle vi få ett hus från 50-talet, som ligger mitt ute i skogen med flera km till närmaste granne och 2-3 mil till stan, huset skulle inte vara renoverat och troligen ha någon form av fuktskador. Så har det i alla fall sett ut hittills.... därför känns inte det som ett bra alternativ...

ok, jag kommer inte på mer nu...

Ha det bra!!

Karin

Existens?

  • Gäst
SV: bygga nytt, priser, att tänka på osv...
« Svar #1 skrivet: 08 okt-09 kl 12:29 »
Nu är jag ju rätt ofta en prisoptimist, men i slutänden brukar jag få rätt, det behöver inte bli så dyrt bara för att det är den allmäna uppfattningen att det ska kosta si och så mycket.
Jag tycker 1,5 miljoner verkar vara en väl tilltagen summa, det ska ni utan problem kunna bygga ett hus för. Du nämner dock inte så mycket om storleken du tänkt dig?
Hurdan kompetens finns i er närhet? Om man verkligen vill komma ner i pris så bygger man ju ett hus av lösvirke, det är ju inget direkt nytt, så har man ju gjort i alla tider innan fabrikshusen kom.
Det är inget svårt att bygga ett hus om man bara har en genomtänkt ritning.

Mitt tips för att hålla nere priser är att du ska ha koll på precis allt själv. Om nån ska t.ex leverera virke till huset och säger: men du, jag fixar takpannor samtidigt.. Ta då inte bara det budet av bekvämlighet, utan kolla vad det skulle kosta för dig att köpa takpannorna själv. Alla vill tjäna pengar, man skickar inte med nåt extra av snällhet, utan för att man vill tjäna en slant.

En varning bara. Driv inte prisjakten in absurdum så att huset aldrig blir klart, det frestar otroligt på familjen med ett så stort projekt, om inte alla är beredda på vad det handlar om. Sätt ett eller fler datum när det och det ska vara klart. Och se till så det blir klart till dess!
Vill man sen fynda så är Blocket en guldgruva, nu med Rot-avdraget i Sverige så finns t.ex mängder med fina kök för under 30 000. Jag köpte själv nyligen ett jättefint för 10 000 med spishäll och hela köret..

Sen hoppas jag vi får följa projektet här!

frankku

  • Inlägg: 56
SV: bygga nytt, priser, att tänka på osv...
« Svar #2 skrivet: 08 okt-09 kl 12:46 »
Det var otroligt skönt att höra! Jag hade väntat mig att de första svaren skulle bli att det är omöjligt att jag är dum i huvet osv.
Jag har kanske läst lite för mycket på byggahus.se där tongångarna är lite annorlunda.
Angående storlek så tänker jag runt 100kvm. Kök, vardagsrum, ett sovrum, bad, tvättstuga och bastu (finns i alla finska hus och en av de största aneldningarna att vi bygger hus  ;) ) på nedervåningen, och två små sovrum på overvåningen. vill även utnyttja utrymmet under taket till förvaring.
Problemet vi eventuellt kommer ha är att jag inte pratar finska än, och min man inte är så haj på att jaga hantverkare, han är för snäll...

Jag kommer inte att driva prisjakten för långt jag lovar, men än så länge är barnen för små för att kunna klaga  ;)

Jag är mammaledig nu och tänkte ta det som mitt nästa uppdrag att planera och ta reda på de smartaste och billigaste lösningarna. jag delar med mig av mina erfarenheter till alla!!

Kram

mr. burns

  • Inlägg: 441
SV: bygga nytt, priser, att tänka på osv...
« Svar #3 skrivet: 08 okt-09 kl 15:29 »
Ta i ordentligt när det gäller isolering o fönster Det kostar lite extra men du har igen det så länge du bor där, framförallt i norra Finland.

När det gäller värme så finns det idag bra återvinning på ventilationen, Antingen FTX eller frånluftvärmepump, där du kan återvinna upptill 80% av den ventilerade värmen.
Jag ligger i startgroparna för ett eget bygge, visserligen enplans och på 85 m2 byggyta, men min budget ligger på Ca 600ksek ex tomt o anslutning avgifter.

Då blir det över 30 cm isolering i väggar o 50 cm i golv o tak. 3glas fönster med bra u-värde. Detta tillsammans med en FTX gör att det blir billigt att värma upp.

Man kan bygga på många olika sätt tex Besta blocksystem, eller be någon husfirma ta fram en byggsats just för erat hus och då behöver det inte bli större än ni vill.
Jag har just sökt bygglov för 85 m2 som sagt, tidigare hade jag ett bygglov på närmare 160m2 men det tyckte jag blev för stort.
Ikeakök är bra och billiga om man måste ha nytt. Själv har jag ett 50-talskök att sätta in som är snyggare än alla nya och har kostat mig 1000 sek.

Tänk efter flera gånger innan ni bestämmer er, titta runt på nätet o i verkligheten, det lönar sig. Det gäller även priser på byggmtrl. det skiljer många tusen på tex ett fönster av samma kvalite' hos olika återförsäljare. (Ca 3000 sek på ett fönster 240x100, jag beställde ett igår)

Ritar ni själva tänk byggmått. 60cm, 120 cm osv, det sparar man massa tid på.
Köket skall vara mot norr. Se till att få in ett isolerat kallskafferi i köket .

Bygger ni med källare, isolera utifrån från början, kanske tillsammans med isolerade lekablock.

Osv osv.

Har du barn så satsa absolut på de billigaste mtrl i kök o andra rum (golv, tapeter, skåpsluckor), barnen förstör iallafall ytskikten hursomhelst.   

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: bygga nytt, priser, att tänka på osv...
« Svar #4 skrivet: 09 okt-09 kl 00:43 »
Om man inte har en armé av hjälpsamma släktingar och vänner som dessutom kan samarbeta med varandra utan att hugga varandra i halsen så tar ett lösvirkeshus TID att bygga. Vi gjöt plattan i början av juni och nu har vi precis fått in fönstren och håller på att dra alla el-rör...  ::)
Jag hade hoppats (och trott) att jag skulle kunna flytta in innan snön kom, men snön står och stampar i farstun och jag har inte ens en toalett i huset än...  :-\
Fördelen är att jag har fått bestämma helt och hållet hur huset skulle se ut, vilka mått, vilka material... Rubbet!!!  ;D Helt underbart! Och skulle jag göra om det skulle jag göra samma sak igen!  ;D (Säger jag som inte ens har flyttat in än...  ;) )

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Ylven

  • Inlägg: 959
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: bygga nytt, priser, att tänka på osv...
« Svar #5 skrivet: 09 okt-09 kl 06:27 »
Jag har fått uppfattningen av kompisar som byggt att man kan göra ganska mycket själv. Bygga innerväggar, kök, tapetsera mm.

När det gäller planlösningar så skulle jag vilja slå ett slag för kvadratiska hus, titta t.ex på Eksjöhus Kvadraten. Vårgårdahus har något mer tror jag. Där verkar de ledigt kunna få in flera sovrum, vardagsrum och kök på nedervåningens 100 kvadrat och har sedan en övervåning att ta till. Då blir det dessutom ordentliga snedgarderober på övervåningen.

En sak som brukar kunna kosta väldigt mycket är badrummen. Om ni väljer plastmatta på golv och väggar så får ni något som är väldigt hållbart och riskfritt till ett bra pris.

Vad kostar förresten anslutningar till vatten och avlopp hos er?
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

mr. burns

  • Inlägg: 441
SV: bygga nytt, priser, att tänka på osv...
« Svar #6 skrivet: 09 okt-09 kl 13:08 »
Har du en budget på 1.5milj så satsa att få ner den till 1.0milj. Man överskrider alltid budgeten hur man än gör.

Titta t.ex på http://www.lundqvisttravaru.se/ det finns säkert motsvarande i Finland, då kan du få väggar o tak till ett bra pris och det går att få huset "tätt" på några dagar utan problem(?). Än en gång, tänk standardmått på allt. Minsta avvikelse kostar extra.

Man skall inte tänka vad har jag råd med, utan tänka hur mycket vill jag att det skall kosta och vad vill jag ha det till. Jag skrev att jag har en planerad budget på Ca 600ksek. (på ett fyrkantigt hus), Det är inte för att jag inte har råd med mer utan för att jag tycker att det är en passande nivå för mig.

Det dyraste man kan göra i ett bygge är att ha bråttom, titta på grannen och se vad han har, och vara okunnig.
Skit i vad andra har och se till dina behov, och när du vet vad du vill ha, läs allt du kommer över på internet, där står allt man behöver veta om husbyggen. Då har man svar på tal när snickare o firmor börjar spåna iväg. (Lär dig alla begrepp Inom byggeribranschen det har du igen många gånger) 

När ni tittar på tomt som är så stor, finns det all anledning att fundera länge o väl på placering av huset, Tänk "var skulle farfarsfarfar lagt huset om han skulle bygga", då får du oftast en bra placering.

Barnen bor hellre i ett billigare hus tillsammans med er än att gå på dagis 0700-1700 för att Mamma o Pappa måste jobba för att ha råd med det fina huset.

(Jag är för tillfället F-ledig på obestämd tid och min fru jobbar "bara" 75%, det har vi råd med tack vare att vi inte budgeterar max på allt).

 

Digger

  • Inlägg: 178
SV: bygga nytt, priser, att tänka på osv...
« Svar #7 skrivet: 09 okt-09 kl 19:39 »
Jag jobbar på en firma som bygger exakt allt och hur kunden vill. Steg ett är att rita ditt hus och tänk igenom noga hur man rör sig i huset. Sen ta bilder på andra husfasader om du hittar några som passar. Skippa arkitekten som bara vill ha pengar.

Sen ta kontakt med en byggfirma, eller vill du bygga lösvirke, kontakta en konstruktör. Han ritar och räknar på vindlaster och snölaster, och även vvs o ventilation ingår, samt att han håller koll så byggnormerna följs. Sen ska du även om du ska göra det mesta själv, anlita ett par yrkessnickare, så det händer nått. Åtminstone till stomresning så du får på taket någolunda fort.


Just ja, köp riktiga verktyg också. Kvalite kostar pengar. Gillar Hitatchi själv.
1,5 plan med uppvärmd källare byggd -54. totalt ca 270 kvadrat. kalmar v33 panna och 1500 liter acktankar.

100% veduppvärmt(har inte ens elpatron) och håller 23grader konstant  ca 30-35 kubik ved/året

frankku

  • Inlägg: 56
SV: bygga nytt, priser, att tänka på osv...
« Svar #8 skrivet: 09 okt-09 kl 21:35 »
Vad kul att höra allas tankar och jättebra med tips! Just nu är vi verkligen i startgroparna, vilket innebär att vi inte ens prata med banken ännu. Det blir det första. Sen tänker jag höra mig för bland släktingar för att se vilka som kan ställa upp och med vilken kompetens. Vi har ju som sagt två små barn så barnvakter behövs ju om inte annat...

Jag spenderar varje ledig stund med att kolla upp alla huspaket jag kan hitta på nätet. har nu gått igenom ca 30 stycken och av dom finns det 5-6 stycken som verkar intressanta.
Jag håller verkligen med dig mr.burns, det är supervitkigt att bestämma innan hur mcyket man vill lägga och syftet med boendet. Det blir sä lätt att man lyssnar på andra som lånat så och så mycket utan att tänka vad man själv vill lägga. det handlar ju också om att man ska ha råd med annat. Min drömsiffra hade varit 1milj men jag tror inte att det går. Vi är inte så kunniga själva och vi har ingen som kan göra allt jobb åt oss.
Men jag jobbar vidare och planerar, det är jag bra på.
Mitt problem är ju att jag måste lära mig alla dessa termer på finska :)

Sara, vill gärna veta hur ditt hus blir till slut och vad du har för budget!

kram!!

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: bygga nytt, priser, att tänka på osv...
« Svar #9 skrivet: 10 okt-09 kl 01:53 »
Budget...? Ska man ha en sån oxå...?  ;D
Tomten gick på 410 000, men då stod där redan innan en liten lagård, en bruksstuga (som kommer att bli bakstuga) med vidhängande vedbod och ett hönshus som var renoverat till sommarstuga. El fanns, men inget vatten eller avlopp.
Jag gissar på att vi kommer att hamna på runda slängar 800 000 för hela huset inklusive allt. Men då har vi gjort det mesta själva. Pappa är snickare och har MASSOR med suveräna kontakter, plus att han har en traktor... Och det har hållit nere kostnaderna en hel del.  ;)

Mitt hus blir väldigt likt detta som Fiskarhedenvillan tillverkar:
http://www.fiskarhedenvillan.se/vara_hus/1-34-plan/Entitan/

Det är förresten vattenburen golvvärme i hela mitt hus, även på övervåningen.  ;D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
SV: bygga nytt, priser, att tänka på osv...
« Svar #10 skrivet: 10 okt-09 kl 09:36 »
En svensk byggfirma tar ca 15000 SEK/kvm nybyggt hus, inkl allt från start till mål. 100 kvm byggyta äter alltså upp dina 1,5 miljoner SEK.  Det finns med andra ord många sköna slant att spara på att göra själv - och det mesta är långt ifrån hjärnkirurgi i svårighetsgrad. Kan/vill/orkar/hinner du inte göra på egen hand, så se till att du har ett schysst kontaktnät. Umgås med människor du har nytta av!

Här är koppla-el-i-skåpet samt läkta-och-få-upp-pannor-på-taket två jobb som vi har lejt in folk till. Elskåpet är inte min bästa vän och att ränna på tak med tjocka gravidmagen funkar inte längre. En glad rörmokare har vi oxå haft hjälp av för att få igång bergvärmepumpen. I övrigt är det egenjobb samt god hjälp av några få familjemedlemmar som nu har resulterat i ett tillbyggt torp, 60 kvm har i det närmaste dubblerats.

Vi har satt 300000 SEK som max på alltihop. Hittills har ungefär halva pengen gått åt.

En klar fördel med att bygga själv, är att det inte gör något om bygget tar tid. Det står inte hantverkare och stampar i farstun för att du har fått en snilleblixt och plötsligt bestämt dig för att göra ytterligare ett fönsterhål eller kanske skifta placering på badrummet. Det finns även möjlighet att jaga material billigt och köpa när ett tillfälle dyker upp, i stället för att vara piskad att hela tiden ha material tillgängligt (= ofta dyrköp).

En nackdel med att bygga själv, är att bygget tar tid. Det kan vara rätt påfrestande att leva i en byggarbetsplats under en längre period. Tid för kul hittepå kan vara svårt att få till, lixom orken att göra något mer än att stupa i säng efter en heldags bygge. I vårt första tillbygge finns badrum, farstu och sovrum. Badrummet var prio 1. När farstu och sovrum oxå var färdiga, tog arbetet med köket vid. Att vardagen med småbarn, jobb, husdjur, matlagning osv fungerar, är guld värt! En massa tid frigörs. Tillbyggnad två är mindre och består av ett vardagsrum. Ytterligare två rum finns i den ursprungliga bostaden. Ovanvåningen, tre rum, renoveras senare.

Vi har varit igång i drygt två år nu. Det är lång tid, men vi har gjort förändringar gratis och har sparat en hel del pengar på att göra själva. Och när vi väl är färdiga kommer ingen att kunna se om bygget har gått snabbt eller långsamt. ;)
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Snickarn

  • Inlägg: 1290
  • One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: bygga nytt, priser, att tänka på osv...
« Svar #11 skrivet: 11 okt-09 kl 10:31 »
Den siffra jag har hört från en vän som kör eget är 19500kr/kvm som riktvärde i nybyggen. Alltså en färdig kvadratmeter inklusive allt. Så en kåk på 100 kvm hamnar då på 1.950.000 kr. Men som sagt så kan man absolut kappa kostnaderna ofantligt mycket genom att göra det själv istället.

Att bygga billigt tror jag främst görs genom att ta det långsamt. Måste ni ha hela kåken helt färdig innan ni flyttar in tillexempel? Eller räcker det med att inreda två rok först? Då kan man ju spara ihop lite pengar under tiden samt att man verkligen hinner tänka igenom planlösning mm när man tar det lugnt.

Takstolar är inte så svårt att resa om man har vänner eller om man gjort det förut. Hör med snickare om tips och tricks, vi gillar att briljera med vår kunskap ;) Vädja till våra egon :D Däremot kan det kanske vara en ide att beställa färdiga takstolar från en firma så slipper ni den biten. Men återigen om du har tid, kolla upp hur takstolar för ett likvärdigt hus ser ut och kopiera dom. Snickra ihop en takstol och sättt klossar runt så att du får en mall som du kan lägga virke i och därigenom få likadana takstolar. Är inte så svårt som man kan tro bara man har lite yta.

Att spika råspont på taket sen är en typisk grej som dina vänner kan hjälpa dig med. Det är kul och man ser snabbt resultat. Bjud på middag och fest efteråt bara :)
Lycka till
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

frankku

  • Inlägg: 56
SV: bygga nytt, priser, att tänka på osv...
« Svar #12 skrivet: 11 okt-09 kl 14:31 »
hej igen!!
jag spenderar alla lediga stunder med att kolla husgrejer, och jag undrar några saker. Vilken typ av uppvärmning är billigast i längden och därmed antar jag miljövänligast... hur funkar det med vattenburen golvvärme, det har jag hört från folk ska vara bra. behöver ni komplettera med annan uppvärmning också?

sen när jag kollade de husen som redan är byggda i det området vi vill bo och dom är märkta med olika energiklass, vad innebär det, handlar det om huset i sig eller om uppvärmning energiförburkning etc under tiden man bor där, nån som vet? ska man bry sig om sånt när man väljer mellan olika företag?

Ni som bygger mycket själva vad tycker ni att man kan göra själv, förutom ytbehandling dvs måla och tapetsera och lägga golv?
Vad ska man absolut inte göra själv? vi har en elektriker i släkten...
Vilka hantverkskostnader verkar bli dyrast?

vi kommer nog vänta med att bygga vån två, när jag kollar priset så skiljer det ca 70 000kr på att få ett paket med övervåning eller ett utan. jag ska kolla upp vad det är man inte får då, är det bara material till mellanväggar så verkar det ganska dyrt tycker jag...

tack för alla tips och råd hittills. detta forum är verkligen en guldgruva och väldigt trevligt att det finns så mycket folk som vill dela med sig av sin kunskap!!!
synd att ni inte bor i finland...

Digger

  • Inlägg: 178
SV: bygga nytt, priser, att tänka på osv...
« Svar #13 skrivet: 11 okt-09 kl 16:51 »
i vissa komuner krävr en beräknad takstol med tillhörande ritning.

här ser du när jag bygger en fackverkare

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=18952.0
1,5 plan med uppvärmd källare byggd -54. totalt ca 270 kvadrat. kalmar v33 panna och 1500 liter acktankar.

100% veduppvärmt(har inte ens elpatron) och håller 23grader konstant  ca 30-35 kubik ved/året

trädman

  • Inlägg: 1272
SV: bygga nytt, priser, att tänka på osv...
« Svar #14 skrivet: 11 okt-09 kl 22:07 »
Det var otroligt skönt att höra! Jag hade väntat mig att de första svaren skulle bli att det är omöjligt att jag är dum i huvet osv.
Jag har kanske läst lite för mycket på byggahus.se där tongångarna är lite annorlunda.
...
Kram

Har också läst en del på byggahus.se och då fått intrycket att det är ganska stor slagsida åt byggen i stockholmsområdet och andra tämligen dyra områden i landet. Där är tomter dyra, och dessutom inte sällan otroligt besvärliga att bygga på (sprängning för rörgravar, dyra schaktarbeten etc) Dessutom finns kanske fler som verkligen tycker det är viktigt att få med "allt" när de bygger sitt drömhus på byggahus.se.

Kan ni köpa tomt komplett med anslutningsavgifter för 90 000 så borde det gå att bygga ett riktigt fint hus väl inom er budget, med god planering, kreativitet och en del eget (samt vänner och släktingars) arbete.

När det gäller uppvärmning skulle jag satsa på ett golvvärmesystem. De är dimensionerade för vatten med låg temperatur, vilket är bra i största allmänhet och särskilt bra om man tänker använda värmepump eller solvärme. Om det är tillåtet att elda med ved är det ett alternativ om man är beredd på att det är en del arbete, annar kanske pellet, luftvärmepump + vattenmantlad kamin eller köksspis (det finns riktigt snygga kökspannor/vedspisar som kan kopplas till acktank) vara ett alternativ. Jag skulle också i vart fall förbereda för solvärme för varmvatten och lite värme vår till  höst

Lycka till!

 

mr. burns

  • Inlägg: 441
SV: bygga nytt, priser, att tänka på osv...
« Svar #15 skrivet: 12 okt-09 kl 08:03 »
Takstolar kan man köpa färdiga, det är både bekvämt och hyfsat billig, titta på tex http://www.takstolsfabriken.se/. Som nybörjare så finns det annat att göra på den tiden det tar att lära sig och sedan göra stolarna.
Man kan göra det mesta själv om man bara vill. Isolera är en sak som man SKA göra själv för det slarvas det gärna med då det inte syns. Regla innerväggar(man kan utan större problem regla det som skall vara innanför ytterväggarna själ oxo. Man lägger reglar i kors så det inte blir köldbryggor.) , dra VP-rör till elen, sätta eldosor, sätta gips eller panel, köket, sätta in fönster o dörrar.

Skall du ha golvvärme satsa på en frånluftpump, som du kan koppla till olika värmekällor, tex sol, luft/vatten, osv.
Isolerar du väl så behöver du inte mycket mera värmekälla än frånluftpumpen och en bra braskamin. Och om 7-8 år när pengarna kommer ifatt utgifterna sätter ni in solpanel på taket.

Och en än gång ISOLERING i massor, i ett hus med mekanisk vent. skall man kunna isolera till absurdum utan att man får fuktproblem. 

Existens?

  • Gäst
SV: bygga nytt, priser, att tänka på osv...
« Svar #16 skrivet: 12 okt-09 kl 08:59 »
Fast jag brukar predika att just takstolar är en sån sak där man kan spara massor med pengar :)

Har du några aktuella priser på takstolar?

Virket till en 8 meters fribärande takstol går på runt 300 kr, till det kommer då lite spikbleck och ankarspik för nån hundring.  Har man bara gjort den första så lägger man dom andra på den så alla blir likadana, är noggran när man sågar så det inte blir en massa glipor i skarvarna. Då är det inga märkvärdigheter. En mall är ju bara att stjäla från en fabriksgjord ;)

mr. burns

  • Inlägg: 441
SV: bygga nytt, priser, att tänka på osv...
« Svar #17 skrivet: 12 okt-09 kl 12:08 »
Nja, inte några priser i huvudet, men jag vet att när jag tittade så tänkte jag :oj kostar det inte mer. (Jag har planerat valmat tak, och det kostade lite mer än vanliga fackverksstolar). Och då var det klassat virke som kostar några kronor metern (och hemkört till byggplatsen), alla har ju inte egen skog som de kan gå o välja träd ur. Vi som inte har skog måste ju förlita oss på andra.

Jag har oxo byggt takstolar själv och det är stabila saker, men om jag aldrig hade byggt något förut så skulle jag nog låta någon göra det åt mig.

Säg att du sparar max (förmodligen mindre) 1000 sek på en takstol som tar en amatör 2-3 timmar att göra inkl transporter, så vet jag inte om det är värt besväret. Kommer de dessutom på kranbil så ligger de på taket direkt, bara det är värt mycket pengar.

Digger

  • Inlägg: 178
SV: bygga nytt, priser, att tänka på osv...
« Svar #18 skrivet: 12 okt-09 kl 21:53 »
160kr/metern plus moms per för en fackverkare är grundpriset som jag tar när jag bygger. Kan prutas lite, beroende på matreal och mängd. Bygger för örigt alla modeller som finns att bygga, även runda, men då debiteras det per timma

Väggar vi bygger är byggda enligt följande sett utifrån.
Panel, 28X70 spikregel, 50mm fasadskiva,195mm stomme, plastfolie 45x45 liggande, spån, och sen gips
1,5 plan med uppvärmd källare byggd -54. totalt ca 270 kvadrat. kalmar v33 panna och 1500 liter acktankar.

100% veduppvärmt(har inte ens elpatron) och håller 23grader konstant  ca 30-35 kubik ved/året

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: bygga nytt, priser, att tänka på osv...
« Svar #19 skrivet: 13 okt-09 kl 00:45 »
Jag betalade 18 750 kr för åtta takstolar i tre olika modeller (mått-gjorda efter de bärande väggarna i huskonstruktionen). Jag tycker absolut att det var värt det. Fri leverans var det oxå.  ;)

Några fler siffror på vad mitt bygge har kostat (ca 66 kvm byggyta i 1 och 3/4 plan):

Betongen till plattan (inklusive två pojkar med maskiner som fixade gjutningen): 27 300:-
Takplåten (en rejält tjock, grusad, röd plåt som är skitsnygg!): 32 800:-
Nästan allt virke (levererat) (virke till stommen, läkt, panel, tak och allt sånt. Har fått köpa till litegrann bara): 49 000
Avloppsanläggning (alla rör, trekammarbrunn, pumpbrunn och fördelningsbrunn) + vattenburet golvvärmesystem (till både över- och undervåningen): 54 000:-
Isolering, armering och en massa diverse till både grunden och själva huset: ca 41 000:-
Vattenanslutning (kommunalt vatten): 56 000:-
Diverse grus och kross: 24 000:-
Diverse rör och plåt-arbeten: 5600:-
Ytterdörr: 6000:-
18 fönster (i varierande storlekar och både fasta och öppningsbara), 1 balkongdörr och en altan-dörr: 59 300:- (levererat)
Skorsten (isokern modul): 16 800:- (är osäker på hur hög den är...)
Diverse olika papper (jävligt dyra papper!  >:( ): 25 000:-

Summa "so far": 415 550:-  Fast sen tillkommer det nog 20-30 000 i en del andra... ehm... kvitto-lösa utgifter...  ;)

Och så har vi gjort precis allt jobb själva... (har en jäkla duracell-kanin till pappa  ;D )

Just ja, dom var och blåste lös-ull-isolering (träfiber-ull) idag (yttertaket). Tror att det skulle gå på 18 000 inklusive allt arbete.

Slantarna rinner onekligen iväg...  ::)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

598 gäster, 4 användare
xaelanar, ekont22, skogskälla, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser