Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sällskapliga hönsraser för nybörjare  (läst 11082 gånger)

shandaar

  • Inlägg: 4
    • Södermanland
Sällskapliga hönsraser för nybörjare
« skrivet: 16 okt-16 kl 22:48 »
Hejsan!
Jag har under många år gått och velat skaffa höns men har inte haft möjlighet. Nu har jag äntligen fått möjligheten har jag tänkt skaffa höns till våren.

Just nu är jag inne i att fundera på vilken ras jag ska satsa på. Min huvudsakliga fråga just nu är vilken eller vilka raser som generellt är mest sällskapliga och som man enklast kan hantera och umgås med? För mig känns det mycket viktigare än att få stor äggproduktion. Det roligaste vore ju i och för sig att få både och.

I nuläget har jag främst snöat in på dvärgkochin som jag uppfattat ska vara väldigt vänlig och sällskaplig. Jag som annars även odlar äldre kulturarvsväxter tycker även det vore kul med någon lantras men jag har inte hittat något om dessa rasers beteenden och humör.

Jag är oerhört tacksam att få höra om era tankar, idéer och erfarenheter.

Tack på förhand!

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Sällskapliga hönsraser för nybörjare
« Svar #1 skrivet: 17 okt-16 kl 10:21 »
Det stämmer att dvärgkochin är en mycket lugn och lätthanterlig ras. Dock kan man inte säga att de är helt lättskötta, deras kroppsbyggnad och befjädring gör att de behöver torrt och okladdigt underlag och gärna torrt och inte alltför blåsigt väder. Man behöver inspektera deras ben och undersida då och då eftersom allt där döljs av den rikliga och mjuka befjädringen.
 Ska man inte  ha mer än en handfull höns, och gillar att pyssla med dem handgripligen, så är det en underbar ras med många fördelar. Även om det evinnerliga ruvandet inte är uppskattat av alla.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

shandaar

  • Inlägg: 4
    • Södermanland
SV: Sällskapliga hönsraser för nybörjare
« Svar #2 skrivet: 18 okt-16 kl 23:29 »
Tack Sonja!
Jag hade både tänkt och läst att fjädrarna ger mer skötsel och kräver större noggrannhet för djurens hälsa.

Nu står jag nog i valet mellan dvärgkochin och någon lantras, främst skånsk blomme. Jag förstår att dvärgkochin behöver mer pyssel men jag får endast ha max 5 honor och ingen tupp där jag bor

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Sällskapliga hönsraser för nybörjare
« Svar #3 skrivet: 19 okt-16 kl 06:56 »
Om du inte får ha tupp, blir det ju lite svårt att kunna föda upp kycklingar, jag menar, en del av dem blir ju tuppar. Så då måste du ju slakta dem innan de börjar låta för mycket. Om detta är ett problem  bör du inte ha en ruvtokig ras som dvärgkochin och många andra lugna raser. Blomme lär vara mindre ruvbenägen.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Sällskapliga hönsraser för nybörjare
« Svar #4 skrivet: 19 okt-16 kl 10:07 »
Som jag förstår så vill du bara ha 4 höns som ger ägg och då tycker jag att du ska ha en ras som gör bara ägg utan att vara ruvnings benägna. Kochin är kanske inte den mest produktiva rasen och inte den mest lättskötta heller.
Jag föreslår att du tittar på en ras som saknar ben befjädring och är relativt lugn.
Dom flesta hönsraser blir väldigt tama om man umgås med dom.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Sällskapliga hönsraser för nybörjare
« Svar #5 skrivet: 19 okt-16 kl 12:20 »
Bruna värphybrider är utan tvekan bäst. Exempelvis brun Lohman, ISA brun och Bovan.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

MrsB

  • Inlägg: 240
    • Småland
SV: Sällskapliga hönsraser för nybörjare
« Svar #6 skrivet: 19 okt-16 kl 17:06 »
Efter att ha haft en hel det raser genom alla åren så fastnade jag för Blommehöns. Tycker de är lugna, relativt stora samt det förekommer aldrig något bråk i gruppen. Åsbo är också en mycket trevlig höna som lätt blir riktigt tam. Hade en hel del men eftersom vi äter mycket ägg samt gärna vill ha kött så valde jag bort dem. De lägger relativt bra med ägg men de är mindre än blommeägg. Slaktvikten på åsbotupparna var också för liten tyckte vi. Skall du enbart ha dem för sällskap och inte bryr dig om små ägg är verkligen åsbohöns något för dig. Mycket lätta att få tama. Hade mina lösa på tomten och när jag var ute var åsbohönsen alltid runt benen på mig  :D

 

shandaar

  • Inlägg: 4
    • Södermanland
SV: Sällskapliga hönsraser för nybörjare
« Svar #7 skrivet: 20 okt-16 kl 17:57 »
Tack för alla svar!  :)
Tupp kommer jag ju inte kunna skaffa, och det är väldigt synd att jag inte får. Därför kommer jag inte kläcka fram kycklingar heller. Jag kommer ha 4-5 hönor och kommer i första hand ha hönorna för umgänge och liv i trädgården och för äggproduktion i andra hand. Tack för tips på raser.

Det känns som att blomme och åsbohöna är de två raser jag står emellan nu. Och jag förstår att humör säkert har mer med omgivning och hur mycket man umgås med djuren att göra än ras. Sedan har väl de olika raserna vissa riktlinjer i humör även om det är större variation mellan individer.

Nina W

  • Inlägg: 3993
    • Värmland
SV: Sällskapliga hönsraser för nybörjare
« Svar #8 skrivet: 20 okt-16 kl 19:15 »
Tack för alla svar!  :)
Tupp kommer jag ju inte kunna skaffa, och det är väldigt synd att jag inte får. Därför kommer jag inte kläcka fram kycklingar heller. Jag kommer ha 4-5 hönor och kommer i första hand ha hönorna för umgänge och liv i trädgården och för äggproduktion i andra hand. Tack för tips på raser.

Det känns som att blomme och åsbohöna är de två raser jag står emellan nu. Och jag förstår att humör säkert har mer med omgivning och hur mycket man umgåsd djuren att göra än ras. Sedan har väl de olika raserna vissa riktlinjer i humör även om det är större variation mellan individer.

Det finns en o annan tupp som har svag stämma och inte gal högt. Jag visste inte det förrän jag hälsade på hos ett par som födde upp rashöns och ställde ut men då sa hon det. Alltså skulle du kunna få tag i en tupp till hönsen men eftersom det inte är så hemskt många tuppar som har svag stämma så kanske det blir svårt att hitta en av samma ras. Hönsen trivs bättre om dom har en redig tupp. Minsta lilla som ett par höns börjar käbbla om något så kommer tuppen rännande och säger att "ska ni bråka med någon så får ni bråka med mig i så fall och jag är mycket starkare" och då ger dom sig  ;D

shandaar

  • Inlägg: 4
    • Södermanland
SV: Sällskapliga hönsraser för nybörjare
« Svar #9 skrivet: 21 okt-16 kl 10:30 »
Det finns en o annan tupp som har svag stämma och inte gal högt. Jag visste inte det förrän jag hälsade på hos ett par som födde upp rashöns och ställde ut men då sa hon det. Alltså skulle du kunna få tag i en tupp till hönsen men eftersom det inte är så hemskt många tuppar som har svag stämma så kanske det blir svårt att hitta en av samma ras. Hönsen trivs bättre om dom har en redig tupp. Minsta lilla som ett par höns börjar käbbla om något så kommer tuppen rännande och säger att "ska ni bråka med någon så får ni bråka med mig i så fall och jag är mycket starkare" och då ger dom sig  ;D

Jaså, det visste jag inte faktiskt :) Jag förstår det som att du menar att det är vissa individer inte gal lika starkt oavsett ras? Jag tror dock tyvärr jag ändå inte får skaffa tupp då kommunen säger att man kan ansöka om tillstånd för tupp i tätbebyggt område, men att de i regel inte utfärdar sådana tillstånd.

Självklart vore det bättre med tupp, för lugnare höns och eventuellt skaffa kycklingar någon gång. Jag antar att jag får flytta ut mer på landsbygden nästa gång ;)

annepanna

  • Inlägg: 166
    • Västergötland
SV: Sällskapliga hönsraser för nybörjare
« Svar #10 skrivet: 21 okt-16 kl 13:55 »
Brun Leghorn (och även vit) är en bra äggläggande ras. Mycket trevliga hönor!  Jag har inte haft någon tupp som varit tystlåten men det kan ju finnas om man söker efter det.
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

472 gäster, 1 användare
Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser