Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getingar på vinbären!  (läst 4965 gånger)

Uddabudda

  • Inlägg: 1327
  • Mitt hem på jorden
    • Västergötland
Getingar på vinbären!
« skrivet: 05 aug-06 kl 17:19 »
Tänkte börja plocka av mina 12 vinbärsbuskar i dag. Men upptäckte att där var fullt av getingar i buskarna! Vad göra? Bären ska man ju äta så dem kan man ju inte gärna spruta med något gift t ex. Är det annars någon tid på dygnet som getingarna är mindre aktiva då jag skulle kunna passa på och plocka bären?
Självhushåll till nytta och nöje

SarLa

  • Inlägg: 1082
  • Stundtals kreativ, känslomagnet.
    • Västergötland
Re:Getingar på vinbären!
« Svar #1 skrivet: 07 aug-06 kl 11:21 »
när jag plockade mina krusbär
var det massa getingar

men jag tog det försiktigt och lät dem surra
omkring
och klarade mig
men vet inte hur man skall göra om man skall undvika dem

upp i ottan o plocka vinbär kanske *s*
Irrationellt tänkande, Stundtals kreativ konstnärssjäl. Koffeinist med svaga njurar o flackande blick

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Getingar på vinbären!
« Svar #2 skrivet: 07 aug-06 kl 11:49 »
Tänkte börja plocka av mina 12 vinbärsbuskar i dag. Men upptäckte att där var fullt av getingar i buskarna! Vad göra? Bären ska man ju äta så dem kan man ju inte gärna spruta med något gift t ex. Är det annars någon tid på dygnet som getingarna är mindre aktiva då jag skulle kunna passa på och plocka bären?

Har du problem med getingar och vill få bort dem så måste du leta upp deras bo. Att spruta gift på enstaka getingar, oavsett om det är i närheten av sånt du ska äta eller inte, är meningslöst. Dessutom skulle massa nyttiga insekter också stryka med, humlor, nyckelpigor, blomflugor, bin m.m. m.m. och det vill du ju inte. Du får helt enkelt försöka följa efter dem och kolla var dom har sitt bo och avlägsna det på lämpligt sätt om du vill bli av med dem.

Uddabudda

  • Inlägg: 1327
  • Mitt hem på jorden
    • Västergötland
Re:Getingar på vinbären!
« Svar #3 skrivet: 07 aug-06 kl 17:44 »
Hej!

De har åtminstone 2 bon i närheten. Ett har vi lyckats utrota och det andra jobbar vi på så gott det går. Men det verkar ta sin tid, och jag vill ju plocka vinbären NU  :-(

Har du problem med getingar och vill få bort dem så måste du leta upp deras bo. Att spruta gift på enstaka getingar, oavsett om det är i närheten av sånt du ska äta eller inte, är meningslöst. Dessutom skulle massa nyttiga insekter också stryka med, humlor, nyckelpigor, blomflugor, bin m.m. m.m. och det vill du ju inte. Du får helt enkelt försöka följa efter dem och kolla var dom har sitt bo och avlägsna det på lämpligt sätt om du vill bli av med dem.
Självhushåll till nytta och nöje

annika

  • Inlägg: 140
    • Bohuslän
Re:Getingar på vinbären!
« Svar #4 skrivet: 07 aug-06 kl 23:53 »
prova att plocka tidigt pā morgonen eller sent pā kvãllen


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

781 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser