Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När tappa björk i Västerbotten?  (läst 1871 gånger)

Grönsaksemma

  • Inlägg: 10
    • Västerbotten
    • Växthusbutiken
När tappa björk i Västerbotten?
« skrivet: 31 mar-15 kl 11:54 »
Jag skulle vilja prova att tappa björksav i år och jag har aldrig gjort det förut. Jag har läst att man ska tappa efter att tjälen stäppt men innan björken slagit ut. Men tjälsläppningen är ju inte en uppenbar händelse och våren går ju väldigt fort här uppe och jag vill ogärna missa tappningsfönstret. Finns det någon med erfarenhet av tappning här i norr (västerbottens mitt-inland)? När ska man tappa? Vilka datum brukar ni tappa? Finns det något bra konkret tecken eller så?

Tack på förhand!
Jag odlar i hydro i mitt växthus, har ett jordgubbsland med fem olika sorters jordgubbar, ett grönsaksland på 60kvm (hittills), potatisland och en matkällare med alldeles för mycket hembryggt öl, vin och cider.

Tunnelväxthus - www.vaxthusbutiken.se

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: När tappa björk i Västerbotten?
« Svar #1 skrivet: 31 mar-15 kl 14:06 »
Det säkraste tecknet är att mäta temperaturen i marken eller inne i björken, lufttemperaturen är inget att lita på:

http://www.tracentrum.se/media/10727/bj%C3%B6rksav.pdf

Nybo

  • Inlägg: 97
    • Västerbotten
SV: När tappa björk i Västerbotten?
« Svar #2 skrivet: 31 mar-15 kl 21:42 »
Förra året tappade jag björksav den 22 april (Burträsk) men som sagt det beror på väder och värme.Kom bara ihåg ,tappa inte för mycket och endast ur dina träd :)
Camilla

 

Grönsaksemma

  • Inlägg: 10
    • Västerbotten
    • Växthusbutiken
SV: När tappa björk i Västerbotten?
« Svar #3 skrivet: 01 apr-15 kl 09:35 »
Förra året tappade jag björksav den 22 april (Burträsk) men som sagt det beror på väder och värme.Kom bara ihåg ,tappa inte för mycket och endast ur dina träd :)
Camilla

Att döma av vad jag har läst har jag fått intrycket att om man använder kanske en 18mm borr och borrar kanske 2-4cm i en i alla fall 30cm grov björk borde den inte ta skada. Sedan ska man lappa hålet med en träplugg eller vinkork. Vad är det mer jag ska tänka på för att inte hämma björken i dess egna vårförberedelser? Hur kan jag vara säker på att jag inte tappar för mycket? Jag tänker att ett inte alltför djupt hål borde vara en början? (vissa ställen skriver ju 10cm, så 2-4cm borde ju vara ok hoppas jag, i alla fall om björken inte är för liten) Om jag borrar ett sådant hål i en björk, kan man då tappa den tills det slutar droppa eller bör jag laga hålet tidigare än så? (jag vet ju inte alls hur mycket eller länge det kan tänkas droppa)

Hur gör du för att inte tappa för mycket?
Jag odlar i hydro i mitt växthus, har ett jordgubbsland med fem olika sorters jordgubbar, ett grönsaksland på 60kvm (hittills), potatisland och en matkällare med alldeles för mycket hembryggt öl, vin och cider.

Tunnelväxthus - www.vaxthusbutiken.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

617 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser