Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 217969 gånger)

Rustica

  • Inlägg: 4
SV: Tobaksodling
« Svar #1420 skrivet: 09 mar-15 kl 07:37 »
Hej alla!
Jag är ny användare här och ville bara tacka er all för en jätte intressant tråd!

Efter att ha läst igenom mer eller mindre hela tråden blev jag väldigt inspirerad och beställde tobaksfrö pak på ebay innehållande 8 sorters tobak!  Mina frön anlände idag och jag har nyss satt mina första tobaksfrön av bland annat Connecticut broadleaf, Maryland 609, florida sumatra mm. Eftersom snus inte är tillgängligt här i Finland tänkte jag i första hand odla för snusproduktion och kanske i ett senare skede rulla någon cigarr och utöka beståndet i humidoren.
Jag vore tacksam om någon av er som har erfarenhet av snustillverkning kunde ge lite mera info om hur de olika tobakssorterna och torknings/fermenteringsmetoderna påverkar smakerna i slutprodukten eller spelar det någon större roll? Blir snuset sötare, beskare eller starkare etc..
Använder ni någon extra ljuskälla till era odlingar eller är det bara sydfönster som gäller?

Tack alla igen för en bra tråd!

Välkommen till forumet!

Jag har i alla år fermenterat min tobak, båda till snus, pipa och cigarrer, så jag har ingen erfaring av ufermenterat tobak, men till snus så borde torkning vara nog.
jag använder två vanliga skrivbordslampor + lite extra värme 22-25 grader.

Blekslättens Gård

  • Inlägg: 486
  • Blekslatten gard.se
    • Dalsland
SV: Tobaksodling
« Svar #1421 skrivet: 20 mar-15 kl 17:51 »
Nu närmar det sig om plantering för dom första plantorna ;D
Ekologisk pärlhöns uppfödning

Blekslättens Gård

  • Inlägg: 486
  • Blekslatten gard.se
    • Dalsland
SV: Tobaksodling
« Svar #1422 skrivet: 23 mar-15 kl 05:46 »
Planterade om 80 plantor igår  :)
Ekologisk pärlhöns uppfödning

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #1423 skrivet: 25 mar-15 kl 00:30 »
Så långt som Blekslättens gård har jag inte kommit ,dock tittar det upp lite V.Gold ur en kruka. Funderar på att ha tobaksplantorna som ett skydd runt sockermajs som enligt påsen ska sås i fyrkant.Blir nog varmt och gott för majsen om man nu får några frön att gro. Som sagt tobaksplantor kan man ha till mycket  :D .Tobak och majs kan nog bli najs  ;D .

Niclas

  • Inlägg: 5
    • Finland
SV: Tobaksodling
« Svar #1424 skrivet: 26 mar-15 kl 11:32 »
Här kommer en uppdatering från mitt hörn av världen! Jag hade fram plantorna på en liten undersökning idag och passade på att ta några bilder. Vanligtvis står de under ett lysrör i vårt förråd där de har växt riktigt bra fastän solens strålar inte slipper in dit.
Som jag nämnde tidigare i tråden blev jag väldigt inspirerad av era bedrifter som tobaksodlare och beslutade mig för att prova på denna ädla hobby! Jag beställde några paket med frö på ebay som innehöll sorterna:

Small stock black mammoth
Connecticut broadleaf
Virginia bright leaf
Lizard cross Turtle
Burley B-21
Bolivian Criollo Black
Florida Sumatra
Maryland 609
Turkish Izmir
Oriental Samsoun
Rot Front

5.3 satte jag mina första frön med varierande resultat. Jag använde mig av vanlig blomjord och vissa sorter trivdes bra och vissa sprack inte alls. Jag provade på nytt med ”riktig” såjord och alla sorter sprack på 5 dagar!
Bilden nedan är av de äldre plantorna som såddes i den första omgången och är idag ca 2 veckor gamla.



Andra bilden är från den andra och tredje så-omgången där plantorna spruckit 19 samt 24 mars.


Tanken är att odla ca 80 plantor i år för att få lite erfarenhet av vad som passar vårt klimat och min smak bäst. Som det ser ut nu kommer jag att ha totalt ca 20 plantor av de båda turkiska sorterna, 15 av CB, 10 av FS och ca 4-6 av de övriga sorterna!
Nu hoppas jag på lite varmare väder och inte så mycket frost i Juni  ;)

//Niclas

Niclas

  • Inlägg: 5
    • Finland
SV: Tobaksodling
« Svar #1425 skrivet: 26 mar-15 kl 11:34 »
*försöker klura ut hur jag ska ladda upp bilder  ;D

Blekslättens Gård

  • Inlägg: 486
  • Blekslatten gard.se
    • Dalsland
SV: Tobaksodling
« Svar #1426 skrivet: 26 mar-15 kl 18:52 »
Nu har jag planterat om ca 230 plantor och några till på g imorgon,Köpte plastbokhyllor på jula att ställa plastkrukor på :)
Ekologisk pärlhöns uppfödning

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1427 skrivet: 27 mar-15 kl 17:33 »


       Då har du lagt ner lite jobb på att plantera om kan jag tänka mej.

Blekslättens Gård

  • Inlägg: 486
  • Blekslatten gard.se
    • Dalsland
SV: Tobaksodling
« Svar #1428 skrivet: 28 mar-15 kl 05:37 »
Det som tar längst tid när jag planterar är att hålla rakel 2 år borta från brättet med plantorna,Hon vill med gräva med plastsked i jorden ;D
Ekologisk pärlhöns uppfödning

 

HasseStefan

  • Inlägg: 73
    • Hälsingland
SV: Tobaksodling
« Svar #1429 skrivet: 01 apr-15 kl 08:05 »
Hej vänner! Kul att det verkar gå bra för er! Det ser ut att gå bra även för mig i år! Har väl ca 110 frön som tittat upp iaf. Ska bli snus såklart men tänkte även få till cigarrer i år. Va tror ni om att gödsla med koskit? Det är ju starkare än häst men har för mig att några gödslar med hönsskit och det är väl mycket starkare än ko, eller?? Någon som har erfarenhet av detta??

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1430 skrivet: 01 apr-15 kl 21:39 »

         Tror du får en bra utvecksling på kogödslet om du gräver den en 30 centimeter under markytan.
         Gör små öar öar med kogödsel  där du planterar dina plantor och du täcker med jord ovanpå gödslet om du förstår hur jag menar.

         Vill du prova på något som ger bladtillväxt : Kalksalpeter   eller urin    eller bägge 2

HasseStefan

  • Inlägg: 73
    • Hälsingland
SV: Tobaksodling
« Svar #1431 skrivet: 02 apr-15 kl 12:13 »
         Tror du får en bra utvecksling på kogödslet om du gräver den en 30 centimeter under markytan.
         Gör små öar öar med kogödsel  där du planterar dina plantor och du täcker med jord ovanpå gödslet om du förstår hur jag menar.

         Vill du prova på något som ger bladtillväxt : Kalksalpeter   eller urin    eller bägge 2

Förstår precis hur du menar! Tänkte gödsla hela landet med gödsel först och sen fräsa ner det i jorden. Sen när det är dax för utplantering göra precis så som du beskrev!

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1432 skrivet: 02 apr-15 kl 14:31 »


         Du får säkert stora fina plantor som ger dig en bra skörd HasseStefan !  :D

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: Tobaksodling
« Svar #1433 skrivet: 15 apr-15 kl 20:26 »
Hej alla tobaksodlingskunniga.
Jag har en liten tobaksproduktion på gång och undrar hur ni tänker kring avhärdning och utplantering?
När kan det vara dags att få ut de små krabaterna (Norrtälje, växtzoon 3-4)?
Är det bra att börja ge näring innan dess (står i såjord nu) eller går det lika bra att vänta till utplantering?
Tacksam för svar

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Tobaksodling
« Svar #1434 skrivet: 16 apr-15 kl 07:20 »
20%bonde.. du ska ge näring hela tiden från det att dom normala bladen syns.
Tobak är mycket närings krävande. Finns massor om det i tråden.
Sen ska dom avhärdas och planteras ut.
När frost risken är över och det varierar ju för olika delar av landet.
Statistik kan man finna här (historik) http://www.klart.se/v%C3%A4der-stockholm.html

Problemet med frost är inte att plantorna dör, oftast för dom tål dom lite kyla men dom tenderar att gå i blom och tillväxten avtar drastiskt.
« Senast ändrad: 16 apr-15 kl 09:40 av Maria C S »
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Balder

  • Inlägg: 77
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1435 skrivet: 16 apr-15 kl 09:28 »
Sådär nu var ca 800 plantor planterade och inställda i växthuset för härdning,lika nervöst som alltid.Får hoppas att vi får en bra vår och inga frostknäppar som förra året,i år blir det bara 4 sorter Alida.Burley.Corojo.som gav bäst avkastning förra året,och Connecticut broadleaf en nykomling från frö jag fått av Lurkers blir spännande.

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: Tobaksodling
« Svar #1436 skrivet: 16 apr-15 kl 13:31 »
Kanon, tack Maria.
Jag har dragit upp dom i både odlingspluggar och tidningspapperskrukor (små). Lurar på att vattna pluggbrättena med lite hönsskit i vattnet, och kanske ställa tidningspapperskrukorna med brunnen hästskit runtom, kan de få för mycket näring när de är små? (har läst här att de vill ha nästan hur mycket som helst när de planterats ut).

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1437 skrivet: 16 apr-15 kl 16:44 »


         En risk med hönsgödsel kan var att man bränner rötterna , skulle jag tro.

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: Tobaksodling
« Svar #1438 skrivet: 16 apr-15 kl 20:41 »
Ok, för att hönsgödsel är så starkt? Jag tänkte alltså bara ha i lite i vattnet (vet inte hur mycket, tipsa gärna om du har nån gissning), om det bara är styrkan som kan vara skadlig så borde det väl funka med spädning?
Eller beror det på att näringen ser annorlunda ut, typ N/P kvot som är annorlunda än t.ex. hästgödsel?

Balder

  • Inlägg: 77
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1439 skrivet: 17 apr-15 kl 09:05 »
Lagom är bäst heter det,det är nog bäst att låta rotsystemet utvecklas lite innan man dammar på med massa gödsel,jag sår i plantjord där finns nog näring så det räcker tills jag planterar ut dom i landet som är grundgödslat med hönsskit sen får dom 4-5 gödselvattningar med obrunnen hönsskit när dom kommit upp en halvmeter ungefär,så funkar det här men vi har nog olika förutsättningar i detta avlånga land


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

734 gäster, 2 användare (1 dolda)
krokodil

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser