Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Test för nytt byggande!?  (läst 63418 gånger)

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #380 skrivet: 21 nov-17 kl 08:01 »
jobbat ihop med Litauer, pokaler, ukrainare och ryssar, dom ligger runt 130-150 kt / tim, skanska peab ncc har dom hos sig och dom får inte mer än så. endel  tjänar ca 150 kr tim men det är med speciella kunskaper och kompetens, putsare och murare tjänar dom pengarna ren muskelkraft tjänar runt 130, vetsom sagt inte vilken värklighet du lever i men så är det på min nivå iaf och vad kommer svart bet ifrån?
en svensk arbetare ( en i landet stadigvarande och skriven) jobbar mot svenska avtal. Skanska,peab med många fler hyr in underentreprenörer som har utländsk arbetskraft. det funkar oftast så att de är anställda i hemlandet och betalar sin skatt där.därför kan de ha lägre löner då de dels tjänar mer än om de stannat hemma och dels har ett mycket lägre skattetryck i hemlandet vilket innebär att de tjänar egentligen mer än en svensk,sett ur deras synpunkt.problemet är att de inte omfattas av svensk kollektivavtal så det brister på många andra områden förutom lönesidan.
nu stoppas detta iom ett EU-beslut som säger att det är i det landet man jobbar som är det lägsta tillåtna avtalet. alltså kommer snart svenska avtal att gälla för alla som jobbar i Sverige oavsett var de kommer ifrån. konsekvensen för byggbranschen är att personalbristen troligen kommer att öka då kompetensen hos de utländska entreprenörerna oftast är lägre och de inte kommer att anlitas då kostnaden kraftigt stiger.
just inhyrda underentreprenörer har varit ett stort problem då även underentreprenören hyr in i sin tur så ingen vet riktigt vem som jobbar var och svarta löner förekommer.Det är i stort samma problem inom hela EU därav den nya bestämmelsen. ur svensk synpunkt är detta välkommet då det löser ett svårt problem.
dock uppkommer ett nytt,det blir svårt att pressa byggkostnader då konkurrensen minskar.
Som jag tidigare skrivit kommer byggkostnaderna snarare öka än stagnera och redan har de stora dragit sina slutsatser,man minskar byggandet och håller sig till egen personal.Antal lägenheter/byggen  de kommande åren minskar vilket man nu aviserat. Byggboomen är alltså över och bristen på boenden består om man inte gör något radikalt från statens sida. dock upplever många kommuner att ett visst jämviktsläge uppstått mellan tillgång och efterfrågan då många,särskilt nysvenskar väljer att flytta till storstadsområden där givetvis problemen ökar.
i min lilla kommun finns det visst en bostadskö men vid uppdatering av denna försvann flertalet. många skriver upp sig då man vill byta lägenhet men alltså redan har ett boende. nu byggs det ju även här,både villor men även hyreslägenheter så det är på inget vis akut. Migrationsverket blev också vräkta av kommunens bolag då de använde lägenheterna fel vilket gett kommunens bolag ett visst dilemma. 60 lediga lägenheter i stort renoveringsbehov. Riva eller renovera med risk för tomma lägenheter?


malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #381 skrivet: 21 nov-17 kl 08:20 »
Facket säger att lönen för en färdig utb i sthlm ligger på 196 Kr/tim och i Vingåker 192 kr/tim utan erfarenhet 70% med erfarenhet ca 80% av lönen, du kollar inte upp något utan bara haspar ur dig saker för att kritisera. Du ser inte samhälls vinsten eller nyttan. dessa personer skulle aldrig utb sig (därför är dom långtidsarbetslösa) och dom kostar betydligt mer än att staten går in och ger stöd. men sånt förstår du dig inte på
vad består samhällsvinsten i att de jobbar ett tag på ett bygge som inte leder till varaktiga jobb utan snarare permanentas i utanförskap?
Varför vill man inte utbilda sig till ett yrke där man kan försörja sig?
Ett liv på bidrag ger ett mycket fattigt liv både ekonomiskt men också socialt.
Du får det att låta som att dessa inte vill utbilda sig,ha ett jobb utan nöjer sig med ett liv på bidrag? Skulle vara intresserad av att möta sådana individer .
De jag stöter på som är långtidsarbetslösa har oftast olika problem,behöver inte bero på utbildningsbrister. Sjukdomar,alkoholism,droger,psykiska problem,kriminalitet.
Där behövs olika insatser men man måste utgå från individen och dennes situation. Däremot har jag aldrig stött på långtidsarbetslösa som gillar sitt liv och är nöjda med det.
vi tycks utgå från olika ståndpunkter,min är fortfarande att en frisk individ skall försörja sig själv (lagligt) och samhället skall ställa upp med skolor och resurser som leder fram till det.Givetvis skall ett skyddsnät finnas för de som drabbas av sjukdom m.m  men utgångspunkten måste vara att individen själv har ansvaret för sitt liv.
Jag är inte beredd att försörja någon som inte vill jobba,som inte vill ta ansvar själv. För dessa finns tyvärr bara ett liv på nedersta stegpinnen,sen är det upp till dem själva om de accepterar det.

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #382 skrivet: 21 nov-17 kl 13:10 »
vad består samhällsvinsten i att de jobbar ett tag på ett bygge som inte leder till varaktiga jobb utan snarare permanentas i utanförskap?
Varför vill man inte utbilda sig till ett yrke där man kan försörja sig?
Ett liv på bidrag ger ett mycket fattigt liv både ekonomiskt men också socialt.
Du får det att låta som att dessa inte vill utbilda sig,ha ett jobb utan nöjer sig med ett liv på bidrag? Skulle vara intresserad av att möta sådana individer .
De jag stöter på som är långtidsarbetslösa har oftast olika problem,behöver inte bero på utbildningsbrister. Sjukdomar,alkoholism,droger,psykiska problem,kriminalitet.
Där behövs olika insatser men man måste utgå från individen och dennes situation. Däremot har jag aldrig stött på långtidsarbetslösa som gillar sitt liv och är nöjda med det.
vi tycks utgå från olika ståndpunkter,min är fortfarande att en frisk individ skall försörja sig själv (lagligt) och samhället skall ställa upp med skolor och resurser som leder fram till det.Givetvis skall ett skyddsnät finnas för de som drabbas av sjukdom m.m  men utgångspunkten måste vara att individen själv har ansvaret för sitt liv.
Jag är inte beredd att försörja någon som inte vill jobba,som inte vill ta ansvar själv. För dessa finns tyvärr bara ett liv på nedersta stegpinnen,sen är det upp till dem själva om de accepterar det.

vare sig du vill eller inte så försörjer du dom som inte passar in så det kommer du aldrig ifrån, dessa personer risker att bli kriminella och en sådan individ kostar samhället 3 Miljoner så det är lotten du drar om du inte börjar se möjligheter ist för problemen

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #383 skrivet: 21 nov-17 kl 14:52 »
möjligheterna jag ser sker genom utbildning ,inte att gå på bidrag. kriminella skall låsas in och vid upprepad brottslighet slänger man nyckeln.
Det är sant att bidragstagare betalas bl.a av mig men i min värld skall individer som INTE vill ta ansvar för sina liv ha minimala bidrag. Det betyder ju att man på sikt bygger ett utanförskap och det har man gjort iom att man inte tagit itu med elever som skippar skola och hellre drar benen efter sig.
Skolan är oerhört viktig och stora insatser måste göras. INGEN skall få lämna skolan utan möjlighet till vidareutbildning.Jag tror inte på tesen att det finns människor som är obildbara,alla har färdigheter. Det gäller bara att hitta rätt yrke där man passar in och sedan utbilda sig . Att gå på ett bygge med minimal handledning ger inget. Dagens bygge kräver så mycket mer i kunskaper än för bara 20 år sedan.
Jag ser din vision att du vill ha gratis arbetskraft eller i det närmsta för att bygga hus som du sen skall äga. samma visioner de flesta giriga fastighetshajar har fast de importerar utländsk arbetskraft att jobba svart.
Kom in i verkligheten istället för att drömma,din vision går stick i stäv mot regler,avtal och lagar.
Ditt bygge handlar om att du vill att samhället skall subventionera bl.a löner. Vad är nytt i det? Vad kan övrig byggbransch lära sig av det eller handlar det bara om din lilla vision om att bygga ett hus?

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #384 skrivet: 21 nov-17 kl 15:38 »
kriminella skall låsas in och vid upprepad brottslighet slänger man nyckeln.

Du var fritidspolitiker va? Vilket parti representerar du?

Mvh
Magnus

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #385 skrivet: 21 nov-17 kl 17:06 »
L

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #386 skrivet: 21 nov-17 kl 17:52 »
möjligheterna jag ser sker genom utbildning ,inte att gå på bidrag. kriminella skall låsas in och vid upprepad brottslighet slänger man nyckeln.
Det är sant att bidragstagare betalas bl.a av mig men i min värld skall individer som INTE vill ta ansvar för sina liv ha minimala bidrag. Det betyder ju att man på sikt bygger ett utanförskap och det har man gjort iom att man inte tagit itu med elever som skippar skola och hellre drar benen efter sig.
Skolan är oerhört viktig och stora insatser måste göras. INGEN skall få lämna skolan utan möjlighet till vidareutbildning.Jag tror inte på tesen att det finns människor som är obildbara,alla har färdigheter. Det gäller bara att hitta rätt yrke där man passar in och sedan utbilda sig . Att gå på ett bygge med minimal handledning ger inget. Dagens bygge kräver så mycket mer i kunskaper än för bara 20 år sedan.
Jag ser din vision att du vill ha gratis arbetskraft eller i det närmsta för att bygga hus som du sen skall äga. samma visioner de flesta giriga fastighetshajar har fast de importerar utländsk arbetskraft att jobba svart.
Kom in i verkligheten istället för att drömma,din vision går stick i stäv mot regler,avtal och lagar.
Ditt bygge handlar om att du vill att samhället skall subventionera bl.a löner. Vad är nytt i det? Vad kan övrig byggbransch lära sig av det eller handlar det bara om din lilla vision om att bygga ett hus?

Har jag uttalat mig om svart arbetskraft? har jag på något sätt försöka mig på att blåsa samhället? hart jag på något sätt get intryck för att utnyttja någon? har jag på något sätt get intryck på att ha en db agenda när jag ger dom som arbetar med detta projekt ett 1:a hands kontrakt? har jag på något sätt get intryck på att jag vill ha slavar? har jag på något sätt get intryck av att kringgå lagen? har jag på något sätt kastat bort alla regler och föreskrifter som gärller på arbetsmarknad? har jag på något sätt givit intryck av att dumpa priser/löner för att tjäna på det själv?. om jag har gjort det  så vill jag att du citerar mig och klistrar in det i ditt svar

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #387 skrivet: 21 nov-17 kl 18:53 »
Det händer ibland att man trots goda ambitioner sårar och skadar.

Mvh
Magnus

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #388 skrivet: 21 nov-17 kl 18:58 »
Har jag uttalat mig om svart arbetskraft? har jag på något sätt försöka mig på att blåsa samhället? hart jag på något sätt get intryck för att utnyttja någon? har jag på något sätt get intryck på att ha en db agenda när jag ger dom som arbetar med detta projekt ett 1:a hands kontrakt? har jag på något sätt get intryck på att jag vill ha slavar? har jag på något sätt get intryck av att kringgå lagen? har jag på något sätt kastat bort alla regler och föreskrifter som gärller på arbetsmarknad? har jag på något sätt givit intryck av att dumpa priser/löner för att tjäna på det själv?. om jag har gjort det  så vill jag att du citerar mig och klistrar in det i ditt svar

Nu upprepar du dig återigen. De frågorna har vi redan besvarat, tex gällande din önskan om att kringgå lagen vid installation av el och VVS. Läs tråden på nytt, och kom istället med något nyttigt svar som kan räta ut något av alla frågetecken som strös.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #389 skrivet: 21 nov-17 kl 19:43 »
Vad synd att den här dialogen inte direkt  leder nånstans utan mest fastnar i personligt tjafs om nästan samma saker.  Hade varit kul att se en mer utvecklande diskution om lite mer konkreta saker. Och utan anklagelser flygande kors och tvärs vid nästan varje inlägg.

Postat med Alternativ.nu´s app


 

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #390 skrivet: 21 nov-17 kl 19:59 »
Vad synd att den här dialogen inte direkt  leder nånstans utan mest fastnar i personligt tjafs om nästan samma saker.  Hade varit kul att se en mer utvecklande diskution om lite mer konkreta saker. Och utan anklagelser flygande kors och tvärs vid nästan varje inlägg.

Postat med Alternativ.nu´s app


Vi är flera som verkligen försökt att diskutera konkreta detaljer i "idén", men tyvärr verkar svaren dröja minst lika länge som själva förverkligandet av drömmerierna.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #391 skrivet: 21 nov-17 kl 21:14 »
Nu upprepar du dig återigen. De frågorna har vi redan besvarat, tex gällande din önskan om att kringgå lagen vid installation av el och VVS. Läs tråden på nytt, och kom istället med något nyttigt svar som kan räta ut något av alla frågetecken som strös.

du har inte läst svaren (det är fler som anser det här) om skolan inte är en laglig väg vad är då det? VVS har ingen lag som liknar El (endast säkert vatten) ingen lag sry sen är det helt lagligt att inst strömbrytare, uttag  så var kommer min olagliga del in? att tråda har man skolan till flexslang lägger man inte igen (för skolan att kolla att den är korrekt isatt samt att en är förankrad

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #392 skrivet: 21 nov-17 kl 21:16 »
Vad synd att den här dialogen inte direkt  leder nånstans utan mest fastnar i personligt tjafs om nästan samma saker.  Hade varit kul att se en mer utvecklande diskution om lite mer konkreta saker. Och utan anklagelser flygande kors och tvärs vid nästan varje inlägg.

Postat med Alternativ.nu´s app


alla svaren finns , jag har svarat på merparten av allt som gäller bygget, inte på kalkylen då jag vet att den är minst sagt ofullständig, men dom stora kostnaderna är med vad jag kan få fram

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #393 skrivet: 21 nov-17 kl 21:18 »
Det händer ibland att man trots goda ambitioner sårar och skadar.

Mvh
Magnus

det håller jag med om , men detta är inget tvingande eller krav utan enbart på frivillig basis, sen tror jag att dom inte tackar nej till lön ist för soc bidrag, men jag kan ha fel

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #394 skrivet: 21 nov-17 kl 21:20 »
Det händer ibland att man trots goda ambitioner sårar och skadar.

Mvh
Magnus

det håller jag med om , men detta är inget tvingande eller krav utan enbart på frivillig basis, sen tror jag att dom inte tackar nej till lön ist för soc bidrag, men jag kan ha fel men denna diss har ju hamnat fel, var mer intresserad av att diss bygget och inte allt teoretisk dravel som ingen kan överskåda iaf så.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #395 skrivet: 21 nov-17 kl 21:23 »
Ja. Tyvär tror jag att sättet kritiken kommer på inte når fram till. T.S. och så fastnar diskutionen i en ( berättigat eller ej) anklagande ton som besvaras av ett (förenklat eller "drömmande") försvar som inte heller når fram. Det är iallafall min bild efter att ha följt det.

Det jag menar är att det inte leder till något positivt. T.ex. att  T.S. får hjälp att lösa saker han inte tänkt på eller att inse att han helt enkelt tänkt fel på en del saker. Kanske t.om. att det helt enkelt inte går. Med all er kunskap hade det varit så kul att se att det här ledde till bra insikter,tankar eller t.om. lösningar. Helt enkelt  annat än bistert forumtjafs fram och tillbaka.



Postat med Alternativ.nu´s app


malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #396 skrivet: 22 nov-17 kl 07:38 »
enligt TS är allt löst utom att han vill ha hjälp med att utföra en "test". Enligt min mening är projektet ogenomförbart då det krockar med flera faktorer där just arbetskraft är den stora.
För att få ner priset på huset till de nivåer TS pratade om initialt är det just arbetskraften som det måste sparas på,alltså lönebiten. Materialkostnadsbiten är nämligen redan någotsånär  i nivå med vad  de stora aktörerna betalar.
Konstruktionsmässigt finns också många frågetecken,framförallt vad gäller regelverket för energi och buller. sedan finns det lagar avseende el och vilken som får utföra det kapitlet, det finns en branschöverenskommelse om VVS där försäkringsbolagen kräver auktorisation ,likaså på våtrummen.  Inga besked har givits från TS hur han löst detta utan det tycks mest vara ett ickeproblem.
Just arbetskraft har det tjafsats mycket om men TS verkar helt ha missförstått regelverket kring detta. Hans modell förutsätter att det finns stora stöd från staten att hämta men han verkar missa att t.ex det finns kollektivavtal på arbetsplatsen. Tecknas med facket men de kräver nog att flertalet av de som finns på bygget ingår i byggfacket.Facket tecknar dessutom avtal med en byggfirma vilket i dagsläget är osäkert att det ens finns. Det är ytterst svävande svar om vem som bygger.

sammantaget kan jag konstatera att kalkylen som presenterades bygger på felaktiga förutsättningar,stora delar saknas och just biten med de stora kostnaderna (lönekostnadsbiten) svävar i det blå.Jag har inte heller sett någon tidsram,dvs hur många timmar läggs ner på bygget. En väldigt väsentlig bit för att kunna beräkna just lönekostnaden. Icke heller har någon ritning frånsett en bild på en lägenhet presenterats. frågetecknen kvarstår fortfarande om soprum,trapphus o deras utformning,parkeringsplatser,cykelrum,tvättstuga ,torkrum  m.m som ingår i ett hyreshus. Kostnader som givetvis också påverkar själva huset och därmed m2 priset.
Kritik har givits,svar uteblir. En tråkig ton slår igenom i TS svar då han ifrågasätter kompetensen hos kritikerna istället för att svara på kritiken med fakta.

Runt om i Sverige sitter statliga,kommunala och privata tjänstemän och försöker pressa byggpriser. Flera utredningar har gjorts som utmynnat i att höga byggpriser beror på markkostnad,kommunala avgifter,bristande konkurrens samt ett regelverk som sätter en standard som det inte går att avvika från.
Materialpriser tillhör inte grundproblemet.
TS vill bygga ett hus  med egen konstruktion (delvis okänd) som inte uppfyller regelverket. Outbildad personal med löner betalda av staten samt att TS i slutänden har byggt ett billigt hus med sig själv som ägare. Genomförbart?

Om TS modell hade funkat skulle den redan vara i drift hos alla de stora byggbolagen.Deras ambition är nämligen att tjäna pengar och inget annat. konstigt nog är det inte så.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #397 skrivet: 22 nov-17 kl 09:47 »
.... ingen lag sry sen är det helt lagligt att inst strömbrytare, uttag  så var kommer min olagliga del in? att tråda har man skolan till flexslang lägger man inte igen (för skolan att kolla att den är korrekt isatt samt att en är förankrad

Enligt lagen får man inte installera strömbrytare, vägguttag eller slang för el själv utan behörighet.
(Däremot får man byta ut befintliga väggutag och strömbrytare om man vet hur man gör.)
Det är enbart elektriker som får göra detta. Om han sen står bakom att "lasse" drar rören och godkänner arbetet så skulle det vara okej men då måste du dessutom ha en elektriker på lönelistan

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #398 skrivet: 22 nov-17 kl 11:28 »
Det är enbart elektriker som får göra detta. Om han sen står bakom att "lasse" drar rören och godkänner arbetet så skulle det vara okej men då måste du dessutom ha en elektriker på lönelistan

sen så har vi ju en ny elsäkerhetslag från den 1 juli 2017 där det bland annat står följande på elsäkerhetsverkets hemsida "Det tidigare systemet där elinstallatörer genom överinseende av yrkesmän såg till att utförandet var rätt, finns inte längre kvar." samt "Yrkesmän som tidigare arbetat under överinseende av en elinstallatör ingår efter den 1 juli 2017 i företagets egenkontrollprogram. Det är genom egenkontrollprogrammet som det avgörs vilka arbeten du får utföra om du inte har en egen auktorisation som elinstallatör." ... så då gäller det att hitta ett företag som har inskrivet i sitt egenkontrollprogram att låta [icke-anställda] studenter utföra riktiga arbeten...

eftersom följande gäller "Det nya regelverket bygger på att det är företagen som utför elinstallationer som är ansvariga för utförandet."... så vet jag inte vilket företag som skulle gå med på att vara ansvarig för installationen i 50 lägenheter gjord av studenter....?
« Senast ändrad: 22 nov-17 kl 11:43 av johe71 »

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #399 skrivet: 22 nov-17 kl 15:42 »
Enligt lagen får man inte installera strömbrytare, vägguttag eller slang för el själv utan behörighet.
(Däremot får man byta ut befintliga väggutag och strömbrytare om man vet hur man gör.)
Det är enbart elektriker som får göra detta. Om han sen står bakom att "lasse" drar rören och godkänner arbetet så skulle det vara okej men då måste du dessutom ha en elektriker på lönelistan

utan nödvändig kännedom är det, slang vet jag men brytar och uttag får du byta sj


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

588 gäster, 9 användare (3 dolda)
xaelanar, Själv är bäste dräng, ärt, Manimals90, kickan1971, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser