Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjuk höna  (läst 952 gånger)

Ljunghedskan

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
Sjuk höna
« skrivet: 07 jan-17 kl 15:38 »
Då har jag fått en "förkyld" höna. Ögon och näshålor klibbar igen av sekret. För 1,5år sedan så hade vi en tupp med samma symtom. Honom isolerade jag från övriga. Tvättade rent med ljummet vatten och strök näbben med Tigerbalsam och han återhämtade sig snabbt. Hoppas nu på samma effekt på denna värphöna då jag kör samma intuitiva behandling i detta fall. =)

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Sjuk höna
« Svar #1 skrivet: 07 jan-17 kl 16:42 »
Varför tiger balsam?

Ljunghedskan

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
SV: Sjuk höna
« Svar #2 skrivet: 07 jan-17 kl 18:29 »
Intuitionsmässigt prövade jag det när tuppen var sjuk, då jag insåg att luftvägarna var påverkade. Doften får på oss människor luftvägarna att vidga sig/svullnad att lägga sig. (Brukar själv använda det på liknande sätt vid förkylning)...och när tanken slog mej så och  i det dåliga skick som han var då....då jag var helt övertygad om att han stryker med...ansåg jag att det var väl värt att försöka. :)

Ljunghedskan

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
SV: Sjuk höna
« Svar #3 skrivet: 09 jan-17 kl 22:10 »
Vår höna är återställd!  :)
Inget var eller sekret som täpper igen ögon, näsa eller munhåla mer. Behövde inte tvätta idag, men smorde henne ändå ikväll. 
Från hängig och närpå uträknad till pigg och återställd. o:)

Torry

  • Inlägg: 931
SV: Sjuk höna
« Svar #4 skrivet: 10 jan-17 kl 18:18 »
Men vad bra att din höna repade sig. Ska komma ihåg din kur i fall någon av mina skulle få liknande symptom. Tack för tipset  :D
//Torry


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

608 gäster, 12 användare (2 dolda)
xaelanar, alternaiv, kebbe, Westerbergarn, larbri, ärt, Jon.b, LimJans, William, malbo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser