Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lura i bockar mineraler  (läst 3309 gånger)

ludvig_nilss

  • Inlägg: 34
    • Västerbotten
lura i bockar mineraler
« skrivet: 07 nov-15 kl 21:14 »
Har 2 bockar som magrat något efter kastrering, och tappat lite hår i ansiktet. Och det värsta är att dom är vuxna och det anses att det är mer risker då dom är vuxna. Dom går ute och har stora hagar att röra sig på och de verkar bra annars. Vad kan hårförlusten bero på? Enligt vetrinären är det vitamin brist men dom äter allt de ska UTOM mineralbaljan, kan det vara värt att försöka lura i dom det på något sätt? Typ ge yterst litet korn och blanda i från baljan? Hektor och muskot heter änglarna ;)

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: lura i bockar mineraler
« Svar #1 skrivet: 07 nov-15 kl 22:01 »
Vad har du för märke/fabrikat på mineralbaljan då? Har du köpt den svårätna från granngården egna fabrikat som är stenhård?

Köp exempelvis fårfor effekt från lantmännen med koppar (som också säljs på granngården).
Den innehåller melass som är en sorts socker som gör att de slickar i sig av mineralerna för det är så gott. Djur kan inte känna att de har brist på mineraler, trots att många användare på forumet påstår det.
Äter de av den vita saltstenen? Om du tar bort saltstenen kommer de äta mer av mineralfodret för att stilla sitt saltsug.

Här är en länk till mineraler.

http://www.granngarden.se/Sortiment/Djur-%26-Foder/Får-%26-Get/Fårfoder-%26-fårmineraler/Får--%26-Getfoder/Fårmineral-Lantmännen-Effekt-med-koppar%2C-10-kg/p/1196321_BASE

ludvig_nilss

  • Inlägg: 34
    • Västerbotten
SV: lura i bockar mineraler
« Svar #2 skrivet: 08 nov-15 kl 13:18 »
Jag tror att det kan vara granngårdens egna märke, åtminstone är det en orange balja! Ska fårforet blandas i vatten?:)

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: lura i bockar mineraler
« Svar #3 skrivet: 08 nov-15 kl 17:16 »
Jag tror att det kan vara granngårdens egna märke, åtminstone är det en orange balja! Ska fårforet blandas i vatten?:)

Jag har läst om flera som har djur som inte äter av granngårdens egna mineralbalja.

Den jag länkade till är som pulver och det är bara att ställa ut några dl så slickar de i sig detta för det är melass i. Blanda inte mineralfodret med vatten för då blir det en äcklig sörja som inte går äta. Ibland har jag haft mitt på bete och det har kommit vatten i det och då är det förstört. Igen vill ha det så är bara att slå ut.

Jag använder inte det jag länkade till för det är dyrt på granngården, men det finns andra fabrikat som också är pulver.

ludvig_nilss

  • Inlägg: 34
    • Västerbotten
SV: lura i bockar mineraler
« Svar #4 skrivet: 09 nov-15 kl 08:22 »
Men en annan jag frågade tyckte att jag skulle ge "kalvkraft" istället, vet du nått om det?

 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: lura i bockar mineraler
« Svar #5 skrivet: 10 nov-15 kl 19:19 »
Kolla om de möjligen helt enkelt fäller!  Det är lite sent, men inte extremt sent för att ömsa päls inför vintern.

  Var i ansiktet syns hårförlusten?  Om det är runt ögonen, kan det vara brist på något mineral, men du bör i så fall först försöka lista ut vilket mineral eller spårämne det är brist på.  Kolla om veterinären kan ta ett blodprov och ge dig bättre information.

  Mineraler, spårämnen och vitaminer är livsviktiga, men det går också att bli förgiftad av dem!

  Om hårförändringen är runt nosen, så kolla även om du kan se några ärr eller vårtor, och berätta i så fall för din veterinär.  Det finns ju kvalster och andra uschlingar som äter av våra vänner.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: lura i bockar mineraler
« Svar #6 skrivet: 10 nov-15 kl 21:31 »
Men en annan jag frågade tyckte att jag skulle ge "kalvkraft" istället, vet du nått om det?

Jag vet inte vad kalvkraft är, men låter som ett kraftfoder för kalvar. Det är inte vad du behöver, utan du behöver mineralfoder. Kraftfoder är spannmål, dvs kolhydrater som delas upp i  socker, stärkelse, fibrer, medans mineralfoder är mineraler som koppar, selen, etc.
Att köpa mineralfoder för nöt istället för får när man har getter är en bra idé. Det finns säkert mineralfoder som det står "nöt och getter" på förpackningen. Detta för att getter behöver mer koppar än det finns i fårmineralerna.

ludvig_nilss

  • Inlägg: 34
    • Västerbotten
SV: lura i bockar mineraler
« Svar #7 skrivet: 10 nov-15 kl 22:16 »
Hårförlusten sitter runt öronen och runt "mulen" och kring ögonen, nån vårta eller så hittar jag inte men det har blivit lite bättre sen jag börja ge dom mineraler blandat med korn (har ej vart på granngården än) kan inte heller ringa veterinären nu för det är ont om pengar :/

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: lura i bockar mineraler
« Svar #8 skrivet: 11 nov-15 kl 09:14 »
Jag har för mig att du har dvärgisar?  Var då extra försiktig med kraftfoder!

  Ont om sekiner är ett elände.  Kan du inte ens ringa till vetr och be om råd?  Men kolla en gång till om det kan röra sig om pälsbyte!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

GetMaja

  • Inlägg: 24
    • Närke
SV: lura i bockar mineraler
« Svar #9 skrivet: 12 nov-15 kl 09:32 »
Magrar de skulle jag först och främst kolla parasiter. Getter är parasitkänsliga. Alltså ta gärna ett träckprov. Pälsförlusten kan ha en mängd orsaker. Har du kikat i pälsen efter ohyra?

Vissa (eller många) getter föredrar lösa mineraler framför balja. Ge dem därtill en viltsten att slicka på. Den innehåller extra selen och koppar.

Sedan undrar jag, hur fäller de? För bockar är lurvigare än getter och efter en kastration är det normalt att de fäller sin bockbehåring och får en behåring som mer liknar en gets.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: lura i bockar mineraler
« Svar #10 skrivet: 12 nov-15 kl 19:40 »
Hej!
Kan Du ge dem al och tall i fri tillgång så får de i sig bra med mineraler av dessa träslag.
 
Men börja i rätt ända!
Alltså börja med att kolla prasiterna genom träckprov.  Det kan, men behöver inte alls, vara någon blodsugande magmask. Dessa är farliga för getterna!
Hur Du tar träcckprov, och avgifter står på SVA:s hemsida. Sedan behöver Du en veterinär som tolkar provsvaret och skriver ut ev. maskmedel. Du får också svar på om Dina bockar skulle ha drabats av coccidier genom ett träckprov, och veterinären kan skriva ut medel även för detta.
Lycka till!
/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

606 gäster, 5 användare (2 dolda)
xaelanar, ekont22, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser