Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sötpotatis?  (läst 42899 gånger)

Tobbes matte

  • Inlägg: 21
    • Bohuslän
SV: sötpotatis?
« Svar #80 skrivet: 22 jun-13 kl 20:02 »
Jag fick två rejäla skott, med rötter, från en sötpotatis. Skotten satte jag i baljor i växthuset i slutet på maj.

Nu i midsommarhelgen ser de ut ungefär som när jag satte dem, flera (8-10) blad men inga lianer/rankor. De har kanske fått några blad till och ser välmående ut men de påminner mer om en stor rosett med blad än de lianer jag läst och och sett på bild här.. Max en decimeter hög.  ???

Nån input?

De får väl stå kvar, jag har plats, så får jag väl se om det blir nått i slutändan.


Pip

  • Inlägg: 806
  • Pip
    • Uppland
SV: sötpotatis?
« Svar #81 skrivet: 29 jun-13 kl 12:12 »
Står de i jord? De behöver ju näring och vatten såklart.

Tobbes matte

  • Inlägg: 21
    • Bohuslän
SV: sötpotatis?
« Svar #82 skrivet: 01 jul-13 kl 09:22 »
Pip--> Ja, de står i en blandning av komposterad hästskit och jord, i växthuset.

Pip

  • Inlägg: 806
  • Pip
    • Uppland
SV: sötpotatis?
« Svar #83 skrivet: 02 jul-13 kl 00:38 »
Mina fick stå (för)länge i vatten och nu verkar de stå helt stilla i växten. Jag funderar på om de är känsliga för att bå brist på näring i början...

ElinorE

  • Inlägg: 261
    • Västergötland
SV: sötpotatis?
« Svar #84 skrivet: 03 sep-13 kl 12:24 »
Tog två sticklingar som fick rota sig i vatten. De blev sedan utplanterade i pallkragar i söderläge. Det hände inget på ett par veckor men sedan växte de rejält. Bladen täcker nu en fjärdedels pallkrage. Det växer rankor åt alla håll. Kraftiga och fina.

När ska jag försöka skörda?

Ska jag övervintra sticklingar från uteplantan? Moderplantan i fönstret ser jättetråkig ut i dagsläget.
Being happy doesn´t mean that everything is perfect...
It just mean you´ve found the right medication.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: sötpotatis?
« Svar #85 skrivet: 03 sep-13 kl 12:41 »
Haft sötpotatis i växthuset men de har inte växt just nåt över sommaren utan stått stilla, snart får de flytta in igen så får jag se om de överlever vintern och kanske ge en skörd nästa sommar, de är fina och friska, men har inte blommat.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

ElinorE

  • Inlägg: 261
    • Västergötland
SV: sötpotatis?
« Svar #86 skrivet: 20 dec-13 kl 22:28 »
Jag glömde bort mina plantor. Dom dog efter en frostnatt....  :-[

När jag grävde upp de döda plantorna hittade jag tre små små  sötpotatisar. Tyvärr var de inte så fräscha efter att ha legat i frusen jord, men det blev något i alla fall!  ;D
Being happy doesn´t mean that everything is perfect...
It just mean you´ve found the right medication.

Ornerfors

  • Inlägg: 10
    • Hälsingland
SV: sötpotatis?
« Svar #87 skrivet: 24 feb-14 kl 10:13 »
Läst genom hela tråden nu, blir till att köpa sötpotatis idag och sätta i vatten. Hoppas jag kan hitta ekologiska bara.

Verkar vara lite små klurigt att få till dem.

klipper man bara av utskotten och sätter dem i enbart vatten, hur länge tills man planterar ner dem i jord?

Ornerfors

  • Inlägg: 10
    • Hälsingland
SV: sötpotatis?
« Svar #88 skrivet: 20 mar-14 kl 09:50 »
Tror jag haft dem i tre veckor nu. Börjar växa lite, men det roliga är att alla tre är så olika, en som växt väldigt mycket en som bara fått två rötter än så länge.

Beror det på olika bespuratade eller vad? Tror att jag snart ska börja sätta utväxterna från den största i vatten snart.


Ornerfors

  • Inlägg: 10
    • Hälsingland
SV: sötpotatis?
« Svar #89 skrivet: 22 okt-14 kl 12:47 »
Äntligen dragit upp dem, började tidigt i år med projektet och det blev en del. Kommer definitivt spara några och göra om detta nästa år.

Men tror jag väntate lite för länge med att dra upp dem allihop, några var lite maskätna.

Före och efter bilder, synd att man kan ha så liten storlek på bilderna.

 

mmeo

  • Inlägg: 667
    • Östergötland
SV: sötpotatis?
« Svar #90 skrivet: 22 okt-14 kl 12:55 »
wow, det var inspirerande bilder. Odlade du dem på friland alltså? Det ser ut så på bilden.

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: sötpotatis?
« Svar #91 skrivet: 22 okt-14 kl 16:19 »
Jag har också testat sötpotatis i år i liten skala. Fyra hinkar i växthuset med en planta i varje.

Jag blev glatt överaskad när jag tog upp den förra veckan. En av plantorna (som stått bäst till) gav drygt 600 g och de andra tillsammans knappt 1 kg. Jag kommer definitivt att odla några hinkar nästa år också. Då, förhoppningsvis med egen "utsäde" (alltså skott från egna potatisar).
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Pip

  • Inlägg: 806
  • Pip
    • Uppland
SV: sötpotatis?
« Svar #92 skrivet: 11 jan-15 kl 11:08 »
Ornerfors,
Kul att se hur fin din skörd blev! Det vore intressant att höra lite mer om odlingen, om du först grodde potatisen i ett glas med vatten eller om du stoppade dem direkt i jorden, vilken månad du började osv. Vad har du för jord, och hur många potatisar grodde du?

Honstorp

  • Inlägg: 18
    • Öland
SV: sötpotatis?
« Svar #93 skrivet: 30 mar-15 kl 17:15 »
Var har ni köpt era potatisar har inte lyckats hitta någon potatis som inte har varit dränkt i tillväxthämnande medel plantorna har på 5 månader blivit ca 5 cm höga sedan har potatisen ruttnat sönder. :(
Är tacksam för svar och tipps! XD
är 16 år har vaktlar kalkoner och tre sorters höns men vill ha all fåglar som går att ha :)

ason

  • Inlägg: 105
    • Småland
    • getapulien.se
SV: sötpotatis?
« Svar #94 skrivet: 30 mar-15 kl 17:38 »
Köpte min i Torsås på konsum, växer som tusan, men jag kanske hade tur och fick en som missat besprutning...
Försöker leva självhushåll sen 2002

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: sötpotatis?
« Svar #95 skrivet: 31 mar-15 kl 15:35 »
I senaste nr av Hemträdgården, svenska trädgårdsföreningens tidning, står det om fältförsök av sötpotatis på Alnarp(SLU).
Summa summarum, med rätt sort gick det bra.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

782 gäster, 2 användare
Veztra, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser