Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  RÖDA VINBÄR Del 2 - Beskära!?  (läst 1143 gånger)

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
RÖDA VINBÄR Del 2 - Beskära!?
« skrivet: 17 feb-17 kl 16:11 »
Jo.....ska utöka vinbärslandet som bekant. Jag har liksom kommit dit nu och tänkte få ordning på det. Jag har bara en buske än så länge som ger mig 2 l bär men som aldrig fått någon kärlek tillbaka.... Så tänkte kolla. Ska dom beskäras? Klippas ner? Om det aldrig hänt tidigare ska jag göra det för att den ska må bättre? Den har varken växt på höjden eller bredden tycker jag...... Den står på gräsmattan. Om jag ska ha ett land bör jag hålla rent helt då, luckra jord osv? Ska den ha extra gödsel och isf duger hästdynga, hönsgödsel och nässelvatten? Det jag använder här hemma och tar till vara på. Eller är det inte nödvändigt? Jag vill ha bra med bär eftersom jag använder hela vintern och vill lagra. Så det är viktigt att veta att buskarna trivs och ger bär - gärna mer än vad min nu gör utan särskild omvårdnad!

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: RÖDA VINBÄR Del 2 - Beskära!?
« Svar #1 skrivet: 17 feb-17 kl 18:50 »
Samtliga vinbär beskärs just då de fällt sina blad, dvs på hösten.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: RÖDA VINBÄR Del 2 - Beskära!?
« Svar #2 skrivet: 17 feb-17 kl 19:53 »
Du kan alltid prova att söka på Google anpassad sökning uppe till höger på den här sidan när du har en fundering. En sökning på "röda vinbär" ger bland andra denna träff:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=8487.20
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 2 användare
Lillskiten, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser