Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bin i poolen?  (läst 4346 gånger)

Linli

  • Inlägg: 6
    • Västergötland
Bin i poolen?
« skrivet: 08 maj-17 kl 11:04 »
Jag skulle vilja veta lite mer om vad man ska göra om man har problem med bin i poolen. Jag bor i en ganska stor stad och i ett tätbebyggt område där vi har byggt en pool på vår baksida (4*8 m). I somras hade vi mängder med bin som sitter längs vattenkanten varje dag och de finns överallt kring poolen. Detta medför stort obehag när vi eller barnen vill bada och det går inte att få bort dem. Det har precis kommit till vår vetskap att det finns en biodlare några hus bort och givetvis måste vi prata med honom/henne när vi kommer till badsäsong och poolen öppnas men jag undrar vad man har för rättigheter och skyldigheter som biodlare. Även grannen som har ett mindre spabad har besvär med bina som fastnar i deras filter. Dessa bad/pooler blir alltmer vanliga.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Bin i poolen?
« Svar #1 skrivet: 08 maj-17 kl 11:53 »
Tja, man kan ju t ex välja att förlägga sina fritidsaktiviteter nattetid i stället? Då sover ju bina, efter att ha arbetat flitigt hela dagen lång.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Bin i poolen?
« Svar #2 skrivet: 08 maj-17 kl 11:56 »
Förra året var det ett problem här - det slutade med att jag hällde både ättika och vinäger i vattnet som stod i poolskyddet - och bina bara fortsatte att hämta vatten och slogs, drunknade och dog...
Det som till sist hjälpte var att helt enkelt ta av poolskyddet, fylla poolen till max och sätta igång "bubbelfontänen" så att vattnet hela tiden var i rörelse - satte timer på "fontänen" och hade den bara avstängd under de mörkaste timmarna. Då först slutade dom.
I år har de struntat i att dricka i poolen, jag har sett till att de har ett bra och grunt ställe att dricka på så det är väl vad du kan be grannen ordna med. Mer tips här kanske.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=181729.0
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Omlott

  • Inlägg: 36
  • Ta vara på livet, det går inte i repris
    • Medelpad
SV: Bin i poolen?
« Svar #3 skrivet: 08 maj-17 kl 11:59 »
Goddag Linli! Tråkigt att bina är och tjuvbadar hos dig och grannen. Anledningen att bina är där är för att dem vill dricka vattnet. Prata med biodlaren om att sätta ut fler möjligheter för bina att dricka i dennes trädgård och det ni kan göra själva är också att sätta ut någon form av vattenbehållare i trädgården. Och hoppas att bina flyger dit istället för ner i polen.

Kurt...

Ah, Christelle. Du hann precis före mig att tipsa om andra vattenkällor ;)

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: Bin i poolen?
« Svar #4 skrivet: 08 maj-17 kl 12:50 »
jag hade samma problem i fjol med en granne som har pool. när det skulle vara torrt i några dar bad jag honom tömma skyddet på vatten. då slutade de flyga dit. i år hittade dem till våra egna vattenskålar med ens. de gillar varmt vatten har jag märkt, så viktigt är det att badet står i vårsolen största tiden av dagen.

Postat med Alternativ.nu´s app


Linli

  • Inlägg: 6
    • Västergötland
SV: Bin i poolen?
« Svar #5 skrivet: 08 maj-17 kl 13:11 »
Tack för alla tips. Tyvärr håller de inte sig vid poolskyddet utan de sitter längs med hela vattenlinjen i poolen så hoppar man i har man halva poolen full med bin.
Annars kunde man tänka sig att de "bara" var vid de vattensamlingarna som blir på poolskyddet... :-\
Jag ska tipsa grannen om egna vattenhål för bina, hoppas det hjälper...

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Bin i poolen?
« Svar #6 skrivet: 08 maj-17 kl 13:54 »
..det ni kan göra själva är också att sätta ut någon form av vattenbehållare i trädgården

Eller tvärtom, om ni har ett poolskydd utan stillastående vatten i en pöl på mitten, borde gå att ordna med några bollar eller ett rep, och heller inget vattenbad i trädgården, så slipper ni problem med bina när ni badar.
Bina behandlar vattenkällor på samma sätt som de behandlar nektarkällor, de flyger inte gärna runt och letar planlöst utan de litar på varandra. När någon hittat en bra källa så berättar hon det inne i kupan, alltså anger riktning och avstånd, det blir ungefär som en adress till trädgården, har man då vatten i närheten är det ett bra sätt att locka dem även till poolen. Det tar också tid för samhället att organisera sig för det här. Så om man inte vill ha bin i poolen när man badar så ska man inte ha små vattenbad i närheten, och heller inget vatten på poolskyddet, ordna så det rinner av åt sidorna. Man kan bada i många timmar utan att bina hinner hitta dit.






christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Bin i poolen?
« Svar #7 skrivet: 08 maj-17 kl 14:41 »
Tack för alla tips. Tyvärr håller de inte sig vid poolskyddet utan de sitter längs med hela vattenlinjen i poolen så hoppar man i har man halva poolen full med bin.
Annars kunde man tänka sig att de "bara" var vid de vattensamlingarna som blir på poolskyddet... :-\
Jag ska tipsa grannen om egna vattenhål för bina, hoppas det hjälper...
Hade du vattnet i rörelse då? Jag menar innan du hoppade i  ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Linli

  • Inlägg: 6
    • Västergötland
SV: Bin i poolen?
« Svar #8 skrivet: 08 maj-17 kl 15:09 »
Hade du vattnet i rörelse då? Jag menar innan du hoppade i  ;)

Det är en pool på 4*8 m och även om cirkulationen alltid är igång så blir det inte tillräckliga vågor för att bina ska hålla sig borta. Skulle man röra upp vattnet än mer innan baddags har man alla bina i poolen istället... :-\

Linli

  • Inlägg: 6
    • Västergötland
SV: Bin i poolen?
« Svar #9 skrivet: 08 maj-17 kl 15:11 »
Eller tvärtom, om ni har ett poolskydd utan stillastående vatten i en pöl på mitten, borde gå att ordna med några bollar eller ett rep, och heller inget vattenbad i trädgården, så slipper ni problem med bina när ni badar.
Bina behandlar vattenkällor på samma sätt som de behandlar nektarkällor, de flyger inte gärna runt och letar planlöst utan de litar på varandra. När någon hittat en bra källa så berättar hon det inne i kupan, alltså anger riktning och avstånd, det blir ungefär som en adress till trädgården, har man då vatten i närheten är det ett bra sätt att locka dem även till poolen. Det tar också tid för samhället att organisera sig för det här. Så om man inte vill ha bin i poolen när man badar så ska man inte ha små vattenbad i närheten, och heller inget vatten på poolskyddet, ordna så det rinner av åt sidorna. Man kan bada i många timmar utan att bina hinner hitta dit.
Vi har inga andra vattenbad i närheten och heller inget vatten på poolskyddet. Endast i poolen och där sitter de längs vattenkanten eller surrar runt omkring poolen.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Bin i poolen?
« Svar #10 skrivet: 08 maj-17 kl 16:06 »
Ok, då måste ni skaffa ett poolskydd

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Bin i poolen?
« Svar #11 skrivet: 08 maj-17 kl 16:07 »
Det är en pool på 4*8 m och även om cirkulationen alltid är igång så blir det inte tillräckliga vågor för att bina ska hålla sig borta. Skulle man röra upp vattnet än mer innan baddags har man alla bina i poolen istället... :-\
En liten fontän i poolen hade kanske hjälpt - bina undviker dylikt "regnande".
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Linli

  • Inlägg: 6
    • Västergötland
SV: Bin i poolen?
« Svar #12 skrivet: 08 maj-17 kl 16:15 »
Ok, då måste ni skaffa ett poolskydd
Givetvis har vi poolskydd men de sitter inte supertätt så bina kryper mellan och sitter vid vattenkanten under.  :)

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Bin i poolen?
« Svar #13 skrivet: 08 maj-17 kl 16:23 »
Ok, så poolskyddet är perfekt att sitta på  :)
Då antar jag att det är ett sådant som ligger och flyter på vattenytan, ett sådant som man drar ut över och som vilar på långkanterna är nog bättre.

Linli

  • Inlägg: 6
    • Västergötland
SV: Bin i poolen?
« Svar #14 skrivet: 08 maj-17 kl 16:49 »
Ok, så poolskyddet är perfekt att sitta på  :)
Då antar jag att det är ett sådant som ligger och flyter på vattenytan, ett sådant som man drar ut över och som vilar på långkanterna är nog bättre.
Det ligger inte och flyter på vattenytan utan man drar ut det och det ligger på långsidornas skenor men när man dragit igen det finns det inte möjlighet att få det så tätt att inte ett bi kommer emellan på kortsidorna, jag har aldrig sett ett som är konstruerat så tätt och det spelar ingen roll hur hårt man drar åt det mot kortsidans kant. De kryper emellan och sitter där oavsett om det finns skydd på eller ej.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Bin i poolen?
« Svar #15 skrivet: 08 maj-17 kl 16:56 »
Tre knep finns;

1. Ge bina ständig tillgång till vatten med mineraler i, gärna på norrsidan så att det inte dunstar så snabbt. Lägg i mossa eller liknande, lite salt, lite ättika eller liknande, eller helt enkelt lite urin. (De som har urinbrunn vet vad bina föredrar)

2. Ge bina vatten i april-maj med flustermatare. (Enligt min mening det enda som flustermatare skulle duga till, med tanke på röveririsker vid Bifor-matning där nere)

3 .Använd sprayflaskan med vatten flitigt vid bigårdsarbete i april-maj.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Bin i poolen?
« Svar #16 skrivet: 08 maj-17 kl 20:20 »
Det ligger inte och flyter på vattenytan utan man drar ut det och det ligger på långsidornas skenor men när man dragit igen det finns det inte möjlighet att få det så tätt att inte ett bi kommer emellan på kortsidorna, jag har aldrig sett ett som är konstruerat så tätt och det spelar ingen roll hur hårt man drar åt det mot kortsidans kant. De kryper emellan och sitter där oavsett om det finns skydd på eller ej.
Om du tar en bild på hur det ser ut så bör man kunna hitta en lösning. Den goda nyheten är att bina går att träna så att säga. Det gäller bara att vänja av dem från att hämta vatten i din pool. Och prata med biodlaren, han bör även för sin egen skull och sin skörds skull ha en bra och tillförlitlig vattenkälla i sin trädgård. Inte småsaker, utan en rejäl grej som aldrig sinar, använd Thomas tips, själv brukar jag slänga i några blåkorn och lite salt, det verkar de gilla


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, fri, Big_Mama_1969

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser