Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tråda 3/4 langstroth eller inte  (läst 1465 gånger)

kupsnickaren

  • Inlägg: 36
    • Småland
Tråda 3/4 langstroth eller inte
« skrivet: 12 mar-17 kl 19:04 »
Nyfiken på hur ni som snickrar ramar själva lyckas med den horisontella trådningen det är ju inget trä som strävar emot utan endast spikarna  med hoffman är det ju annorlunda  men då måste ju de flesta köpa ramarna  och trådlöst  funkar det med en slunga med stor diameter och i så fall vilken diameter måste slungan ha     Tacksam för synpunkter

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Tråda 3/4 langstroth eller inte
« Svar #1 skrivet: 12 mar-17 kl 20:13 »
Om det är en radial-slunga brukar det funka utan trådning på 3/4-ramar. Är det däremot en tangential-slunga, tex med hederlig manuell vändning, eller självvändande slunga, så bör man nog tråda det ramformatet. Men jag har inte detta format själv, bara inblick i kollegors arbete.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

kupsnickaren

  • Inlägg: 36
    • Småland
SV: Tråda 3/4 langstroth eller inte
« Svar #2 skrivet: 12 mar-17 kl 22:12 »
ojdå jag trodde det krävdes mer varvtal på en radial slunga än en tangential för att få ut honungen

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Tråda 3/4 langstroth eller inte
« Svar #3 skrivet: 13 mar-17 kl 09:16 »
ojdå jag trodde det krävdes mer varvtal på en radial slunga än en tangential för att få ut honungen

Så uppfattar jag det inte alls, utan samma varvtal ger lika bra resultat är min bild.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

besk

  • Inlägg: 475
  • Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
SV: Tråda 3/4 langstroth eller inte
« Svar #4 skrivet: 04 apr-17 kl 09:56 »
Min erfarenhet är att det är mycket vanskligt att inte tråda om du använder mellanväggar. Kostade mig oerhört mycket extra arbete och sämre resultat förra säsongen. Har gjort det tidigare och lyckats men nu känner jag mig väldigt avskräckt. Radialslunga är nog sättet. Man måste slunga väldigt försiktigt i tangentialslunga, vilket inte alltid är möjligt beroende på vad det är för någon honung i ramarna.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Tråda 3/4 langstroth eller inte
« Svar #5 skrivet: 04 apr-17 kl 11:43 »
... samma varvtal ger lika bra resultat är min bild.
Ja, men det krävs minst dubbla tiden i radial för samma resultat

Min erfarenhet är att det är mycket vanskligt att inte tråda om du använder mellanväggar.
Exakt, jag har 3/4 Langstroth och trodde att de var säkra eftersom de är så låga, lärde mig förstås att trådningen är ett litet besvär men inget besvär alls jämfört med förstörda ramar.

besk

  • Inlägg: 475
  • Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
SV: Tråda 3/4 langstroth eller inte
« Svar #6 skrivet: 13 apr-17 kl 14:06 »
Jag har löst det med att köpa färdigtrådade  😊

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

731 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser