Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torkad bajs i kloak och helt matt  (läst 2458 gånger)

Melsäter

  • Inlägg: 512
  • Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
Torkad bajs i kloak och helt matt
« skrivet: 23 apr-16 kl 16:18 »
Favvohönan blev plötsligt dålig under dagen igår. Jag hann inte riktigt på kvällen (jag skäms redan, påpeka inte är ni snälla) så jag satte henne under värmelampa. Idag har jag tagit in henne och letat skador men hittar bara en massa stinkande och delvis torkad skit i kloaken och fjädrarna runtomkring.  Det går inte att tvätta bort med vatten och hundschampoo. Jag har nu lagt henne med lite fuktig papper bak för att försöka mjuka upp bajsklumparna , som kanske är blandad med äggrester eftersom de format så hårda oupplösliga klumpar?

Hönan smakar ytterst lite av maten (kokt ägg och upplöst bröd) och vattnet som jag lagt fram men jag kommer att get henne lite honungsvatten droppvis också för hon är mycket uttorkad och ligger passiv för det mesta.

Jag har letat i forumet men hittar inget mer än att man kan olja kloak en med matolja, vilket jag kommer att göra nu. Men finns det något bättre sätt att göra rent så jag kan se vad som händer. Annars gissar jag att det är snällast att avliva stackaren.

Snälla - jag är öppen för alla förslag!

Jag återkommer med bilder.
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

kaskelottas

  • Gäst
SV: Torkad bajs i kloak och helt matt
« Svar #1 skrivet: 23 apr-16 kl 16:25 »
Ger du ägg till dina hönor? Är det verkligen ok? Känns oetiskt.

Melsäter

  • Inlägg: 512
  • Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
SV: Torkad bajs i kloak och helt matt
« Svar #2 skrivet: 23 apr-16 kl 17:09 »
Stickspår,  men ja, när det är akut och för kycklingar... jag har lärt mig att man gör så för att äggen har rätt näringsbalans för tillväxt och läkande.
Jag matar ju inte med kycklingar!
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Melsäter

  • Inlägg: 512
  • Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
SV: Torkad bajs i kloak och helt matt
« Svar #3 skrivet: 23 apr-16 kl 21:31 »
Hönan verkar lite bättre nu, kammen har blivit lite mindre blå... men långt ifrån bra.
Jag har gett smärtstillande och droppat vatten i näbben.
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Torry

  • Inlägg: 931
SV: Torkad bajs i kloak och helt matt
« Svar #4 skrivet: 23 apr-16 kl 22:33 »
När mina hönor är bajsiga i rumpan brukar jag ställa dem i duschen och spola dem rena med ljummet vatten. Faktiskt är de helt lugna som om de tycker det är skönt att bli rena. Ska väl tillägga att jag ligger på knä framför dem så de har huvudet i mitt knä. Det är viktigt att du får tvättat helt rent så du kan kolla så hon inte har något infekterat sår i kloaken.
//Torry

Torry

  • Inlägg: 931
SV: Torkad bajs i kloak och helt matt
« Svar #5 skrivet: 23 apr-16 kl 22:39 »
Angående att ge ägg till höns, säger min veterinär att det är mycket bra att ge till sjuka djur gärna med skal och allt. Inget oetiskt i det, de äter ju upp söndriga ägg i redet.
//Torry

Melsäter

  • Inlägg: 512
  • Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
SV: Torkad bajs i kloak och helt matt
« Svar #6 skrivet: 24 apr-16 kl 00:38 »
Tack för input!
Det verkar vara någon sorts förfärlig köttig "korv" som är fast i kloaken... (se bilden)

Nu har jag haft hönan Tuffis nedsänkt i ljummet såpvatten och gnuggat fjädrarna jag kommit åt för att få så rent som möjligt. Det blir ändå inte helt rent efter ca 20 minuter...
Så jag lade henne med lite hushållspapper därbak.
När jag kollade nästa gång var det lite blekrosa blod som hade runnit ned med vattnet. Precis som efter förra duschen.

Hon fick då ligga i knät upp och ned så jag kollade nogrannt vad som var och hällde olivolja för att smörja och rena så gott det gick. 
Då syntes "korven". Det gick det att lyfta och flytta den cylindern som var som en gummiartad massa med en hård torkad mörk bit i toppen. Jag kunde se kloakkanterna hela vägen runt och att det verkar sitta fast ca 0.5 cm in i kloaken på vissa ställen men verkar löst på andra.
Jag har smort med generöst med olja och hönan verkar uppskatta detta. Hon började också med krystade rörelser...

Kan det vara någon sorts framfall?
Eller att hon har ätit någon luddigt djur (mus?) Och att päls osv orsakat stopp i analen?

Hursomhelst blir det veterinär eller yxa om det inte blir ordning på detta imorgon förmiddag.
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Melsäter

  • Inlägg: 512
  • Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
SV: Torkad bajs i kloak och helt matt
« Svar #7 skrivet: 24 apr-16 kl 00:41 »
...och så här såg det ut innan första duschen, mest kladdigt med hoptovade fjädrar...
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

 

Torry

  • Inlägg: 931
SV: Torkad bajs i kloak och helt matt
« Svar #8 skrivet: 03 maj-16 kl 21:53 »
Hur gick det med din lilla höna?
//Torry

Melsäter

  • Inlägg: 512
  • Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
SV: Torkad bajs i kloak och helt matt
« Svar #9 skrivet: 13 jun-16 kl 13:16 »
Tack snälla för all råd och input!

Tyvärr - eller egentligen, som tur är - så dog hönan strax efter detta.

Det visade sig att det VAR FRAMFALL där en stor del av kloaken hängde utanför och jag tog då foto med tanke att posta dessa här så att flera kan lära sig. Det har jag inte orkade ännu... men har fortfarande för avsikt.

Det viktiga här verkar vara att det som kändes som skorvig bajs var faktiskt torkad slemhinna under torkad bajs.... Hon måste ha gått med detta utan att det syntes alls innan hon inte klarade det längre. För hon verkade pigg och var ute och spatserade med tuppen på förmiddagen. Jag hade ingen tanke på att det hårda skorviga var hennes kött när hon varit frisk nyss.

Jag är, så här i efterhand, tacksam att jag var så varsam i min hantering av hönan.
Men ångrar att jag inte förstått bättre och tagit bort henne direkt.
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

853 gäster, 1 användare
Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser