Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon som har Get och Jobb?  (läst 1747 gånger)

Bullerybo

  • Inlägg: 672
    • Närke
Någon som har Get och Jobb?
« skrivet: 02 mar-10 kl 16:48 »
Är ni alla getägare sådana som jobbar hemifrån gården, eller finns det getägare som yrkesarbetar utanför hemmet?

Vad gör ni i sådana fall av geten när ni jobbar?

johan/sandra

  • Gäst
SV: Någon som har Get och Jobb?
« Svar #1 skrivet: 02 mar-10 kl 17:07 »
Vi har dvärggetter och när vi jobbar är de i en mindre hage i anslutning till sin box.

Lina W

  • Inlägg: 353
    • Ångermanland
SV: Någon som har Get och Jobb?
« Svar #2 skrivet: 02 mar-10 kl 17:11 »
Både jag om min man jobbar heltid utanför gården och getterna är i sin hage. Ser inget problem i det även om getterna hellre skulle vilja ha oss hemma jämt...
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

Bullerybo

  • Inlägg: 672
    • Närke
SV: Någon som har Get och Jobb?
« Svar #3 skrivet: 02 mar-10 kl 17:29 »
Har ni en mindre, mer rymningssäker hage då? Hur liten yta per get är rimligt i så fall?


johan/sandra

  • Gäst
SV: Någon som har Get och Jobb?
« Svar #4 skrivet: 02 mar-10 kl 17:38 »
Den lilla hagen är ungefär 20x20 meter, vi lägger in mycket ris och pinnar till dem. De tillbringar ungefär 4 timmar i hagen inlåsta och sedan ganska många till eftersom de hellre är där än i sin stora hage.

Lina W

  • Inlägg: 353
    • Ångermanland
SV: Någon som har Get och Jobb?
« Svar #5 skrivet: 02 mar-10 kl 18:45 »
Vi har viltstängsel på vintern och elnät på sommaren när de går på bete. Vi har stora hagar och då får mycket sly att gnaga på vintern.
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

Bullerybo

  • Inlägg: 672
    • Närke
SV: Någon som har Get och Jobb?
« Svar #6 skrivet: 02 mar-10 kl 19:48 »
Min fundering gäller såklart getters välkända rymningsbenägenhet... vi bor hyffsat nära väg och har grannar som nog inte skulle uppskatta uppkäkade trädgårdar heller.

Jag jobbar inte heltid och är ofta hemma på arbetstid, men NÄR jag jobbar vågar jag inte riskera förrymd get (om jag skaffar en). Funderar på någon slags mindre rymningssäkert hägn för tillfällig förvaring under jobbtimmarna...

johan/sandra

  • Gäst
SV: Någon som har Get och Jobb?
« Svar #7 skrivet: 02 mar-10 kl 19:54 »
Den lilla hagen som de rymmer till från den stora har vi 1,20 högt fårnät, en eltråd ca 1 dm övanför marken på insidan och sedan en ovaför nätet på ca 1.60 cm höjd.

I den stora hagenhar vi lika högt stängsel, men där har vi "mobilt"getstaket i nät med el i hela nätet och sedan har vi fäst upp det med stängselstolpar i plast och satt eltråd i två höjder, den högsta är ca 1,60 precies som det andra men här hoppar de över utan problem.

När de rymmer och vi inte är hemma så verkar det som om de helt enkelt går in för de kommer  ut från ladan när vi kommer med bilen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

812 gäster, 6 användare (2 dolda)
LimJans, eremit1, Be, Dot

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser