Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kostnad för att mura skorsten?  (läst 14689 gånger)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Kostnad för att mura skorsten?
« skrivet: 12 okt-16 kl 17:25 »

Jag har lösa planer på att i någon avlägsen framtid återställa en riven skorsten som jag tror ar stått i andra änden av huset så jag undrar vad kostnad kan tänkas bli om man vill ha den i riktigt tegel, fyra kanaler som tål vedeldning samt kanske 7-8 meter hög med frost tåligt tegel i allafall de sista två metrarna samt avtäckning i plåt längst upp?
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16977
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kostnad för att mura skorsten?
« Svar #1 skrivet: 12 okt-16 kl 17:39 »
 ;D

Hur långt är ett snöre?   
Om du kan hitta bättre begagnat som du plockar själv från något ödetorp eller liknande så blir det knt dyrt alls.
Köper du allt nytt så blir det väl lätt och ledigt en kostnad uppåt 30-40000.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
SV: Kostnad för att mura skorsten?
« Svar #2 skrivet: 12 okt-16 kl 18:49 »
När jag "fick" skorstenen uppmurad i fäboden så kostade det runt 10 000:- för enbart jobbet MEN då var det ca 4meter murning och jag hade allt tegel plus att muraren la in en gjutjärnsplatta i bakugnen och murade dit ugnsluckorna vad mer skiljer då? jo jag har bara en stor pipa i skorstenen. Men att mura en rak skorsten är ju inte speciellt svårt, tid kommer det ju att ta men som sagt inte svårt dessutom är det ju roligt att kunna skryta om att det är JAG som har murat upp skorstenen :-)

Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Kostnad för att mura skorsten?
« Svar #3 skrivet: 12 okt-16 kl 19:45 »
Ok, då låter det mer realistiskt än jag trodde, trodde runt 60K vilket är en aning mycket, men 30k kan de vara värt.
Var litet osäker på om man fick göra dylika jobb själv, men har ju en del gammalt tegel liggandes litet här och var som kanske till viss del kunde fungera...
Måste nästan testa något enklare projekt och se hur det blir, kanske inte är så orealistiskt ändå om ni säger det.

Det är fyra rum som ligger runt den, två uppe och ett nere samt köket som jag tror bör ha separata pipor, skulle vilja ha en i reserv om man skulle peta dit en spispanna i köket i framtiden om man ändå håller på, därav önskemålet om fyra (den gamla skorstenen ser ut så).



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16977
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kostnad för att mura skorsten?
« Svar #4 skrivet: 12 okt-16 kl 21:09 »
Grejen är att du får lov att göra det mesta själv.
Det skall bara vara fackmannamässigt utfört med rätt matrial.
Det svåra är att få det rakt och snyggt.

Om du använder halva stenar så kan du få till fler rökgångar. Eller så tänker du till lite och använder sådana där värmeförflyttningsfläkt till ett av rummen och skippar eldstaden där helt enkelt.
Du får kolla upp det men det kan vara tillåtet med delad pipa om eldstäderna befinner sig på samma våningsplan och det finns tätslutande spjäll i bägge eldstäderna.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13759
    • Medelpad
SV: Kostnad för att mura skorsten?
« Svar #5 skrivet: 12 okt-16 kl 21:29 »
Även om det kan vara tillåtet med delad pipa nuförtiden så tycker nog jag det känns säkrare om varje eldstad har en egen rökgång. Visst blir skorstenen lite dyrare och mer skrymmande i tvärsnitt, men man slipper risken att stå där med en eller två halvt oanvändbara eldstäder.

Davvve

  • Inlägg: 73
    • -
SV: Kostnad för att mura skorsten?
« Svar #6 skrivet: 23 okt-16 kl 22:08 »
Vad menar du med halvt oanvändbara eldstäder? Är risken stor att det ryker in ur den som inte används om man dimensionerar för två? Eller är problemet att draget kan bli för dåligt?

torbjorn

  • Inlägg: 13759
    • Medelpad
SV: Kostnad för att mura skorsten?
« Svar #7 skrivet: 23 okt-16 kl 22:16 »
Jag menar att risken för problem överhuvudtaget blir större än om man håller sig till helt separata rökgångar.
Det kan t ex bli problem med inrykning i den ena eldstaden om vinden ligger på från ett visst håll så att lufttrycket blir lägre omkring den än omkring den andra.

Ska man bara bygga en enda skorsten så blir inte merkostnaden och besväret för separata rökgångar så stort att det finns någon anledning att snåla och inte bygga på det sättet.
Men om det däremot rör sig om att seriebygga 500 exakt likadana hus så kan det löna sig att bygga några prototyper för att prova ut den billigaste lösning som fungerar tillfredställande i precis den konfigurationen.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14479
    • Östergötland
SV: Kostnad för att mura skorsten?
« Svar #8 skrivet: 23 okt-16 kl 23:54 »
Tänk på att inte ha för bråttom när du murar. Det säger sig väl självt egentligen, men murar man sin första skorsten och blir glad för att det går undan så kan det börja luta... :-[

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Kostnad för att mura skorsten?
« Svar #9 skrivet: 26 okt-16 kl 19:10 »
Byggåtervinningar kan ha eldfast tegel..säkerligen vanligt tegel också....

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Kostnad för att mura skorsten?
« Svar #10 skrivet: 26 okt-16 kl 19:29 »
Byggåtervinningar kan ha eldfast tegel..säkerligen vanligt tegel också....
Eldfast tegel har man i eldstaden, inte i skorstenen. Till skorstenen duger det mesta, förutom fasadtegel eller tegel med inblandad flis. Jag tror att 60 000 är rimligt för en skortsten med material och arbete.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Kostnad för att mura skorsten?
« Svar #11 skrivet: 26 okt-16 kl 19:32 »
Det finns förresten en instruktion att köpa på nätet at köpa där man går igenom murning av skorsten steg för steg. Jag har den, kan dock inte komma på vad sidan heter jag köpte den på.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Kostnad för att mura skorsten?
« Svar #12 skrivet: 26 okt-16 kl 21:41 »
Hittade en blogg om skorstensbygge dom har en murare till hjälp....Intressanta är att det står åtgången av tegel...150 tegelstenar per meter...7 meter = 1050 stenar,kan gå att hitta beg vanligt tegel för 6kr styck,eldfast är någon krona dyrare men behövs inte lika många.... Tror det stod en skottkärra bruk också per meter.... Tar man det som ett trevligt projekt så behöver det inte bli så blodigt dyrt....

http://bonasbygget.blogspot.se/2007/07/vedspis-och-skorsten.html

 

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Kostnad för att mura skorsten?
« Svar #13 skrivet: 26 okt-16 kl 21:48 »
Intressant, skall läsa detdär ordentligt i morgon.
Jag följer denna tråd.  :)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

363 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser