Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  giftiga krukväxter  (läst 1366 gånger)

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
giftiga krukväxter
« skrivet: 29 maj-17 kl 08:37 »
Kasta inte krukväxter i komposten! Dom har blivit så giftiga, att om dom hamnar i komposten blir den så giftig, att du inte kan  odla i din kompostjord, den förgiftar dina växter. Det är kemikalieinspektionen som godkänt ett ämne som tidigare inte varit godkänt. Från nyheterna Sveriges radio, i dag 29/5 2017.
kretslopp

 

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: giftiga krukväxter
« Svar #1 skrivet: 29 maj-17 kl 10:11 »
Kasta inte krukväxter i komposten! Dom har blivit så giftiga, att om dom hamnar i komposten blir den så giftig, att du inte kan  odla i din kompostjord, den förgiftar dina växter. Det är kemikalieinspektionen som godkänt ett ämne som tidigare inte varit godkänt. Från nyheterna Sveriges radio, i dag 29/5 2017.
Vad är det för ämne?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
Ingen människa är illegal

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: giftiga krukväxter
« Svar #3 skrivet: 29 maj-17 kl 15:41 »
Det gäller snittblommor också, hörde jag i odla med P1.
kretslopp

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: giftiga krukväxter
« Svar #4 skrivet: 29 maj-17 kl 18:24 »
De enda träffar man får på paklobutrazol på kemikalieinspektionens hemsida, om man använder deras egen sökfunktion är ett par dokument från 2008 och 2010 där det står att tidigare godkännande är återkallat.
Om man däremot googlar på saken så hittar man nyare uppgifter, t ex webapps.kemi.se/BkmRegistret/Kemi.Spider.Web.External/File/GetDokument/8925 .

Observera att ämnet är felstavat på ett av ställena i Sveriges Radios artikel.  Utomlands stavas det med c , paclobutrazol. Förkortas ibland PBZ. Det finns artiklar om det på Wikipedia, som vanligt när det gäller kemirelaterade ämnen förefaller den tyska wikipediaartikeln vara bäst.

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: giftiga krukväxter
« Svar #5 skrivet: 29 maj-17 kl 19:19 »
Hur stabilt är det? Alltså, hur snabbt försvinner det? Förvandlas till ofarligare kemikalier.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: giftiga krukväxter
« Svar #6 skrivet: 29 maj-17 kl 19:56 »
Observera att ämnet är felstavat på ett av ställena i Sveriges Radios artikel.  Utomlands stavas det med c , paclobutrazol. Förkortas ibland PBZ. Det finns artiklar om det på Wikipedia, som vanligt när det gäller kemirelaterade ämnen förefaller den tyska wikipediaartikeln vara bäst.
På den engelska wikipediasidan var de påfallande mycket mera positiva till ämnet än på den svenska. Tyska kan jag för dåligt för att våga mig på att läsa om kemiska ämnen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Paclobutrazol

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: giftiga krukväxter
« Svar #7 skrivet: 30 maj-17 kl 18:43 »
Kasta inte krukväxter i komposten! Dom har blivit så giftiga, att om dom hamnar i komposten blir den så giftig, att du inte kan  odla i din kompostjord, den förgiftar dina växter. Det är kemikalieinspektionen som godkänt ett ämne som tidigare inte varit godkänt. Från nyheterna Sveriges radio, i dag 29/5 2017.
Tack för att du delar med dig! Det är viktig information.
Jag hade en gång en aster ute i rabatten, som visade sig vara behandlad med ett retarderingsmedel. Den ville inte växa: stjälkarna blev gärna förkrympta. Det blev aldrig någon ordning på den.
« Senast ändrad: 30 maj-17 kl 18:52 av Berberis »

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: giftiga krukväxter
« Svar #8 skrivet: 30 maj-17 kl 18:50 »
Bara för sakens skull vill jag påpeka att det inte gäller alla växter. Några som jag vet behandlas riktigt hårt är julstjärna och blomstertobak. Dvs växter som egentligen blir mycket större än vad som är rimligt i en kruka. Växter som normalt passar i krukor behöver inte behandlas.

Mvh
Magnus


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 2 användare
xaelanar, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser