Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min trädgård besprutas . Vad är riskerna?  (läst 1604 gånger)

lennart

  • Inlägg: 8
    • Skåne
Min trädgård besprutas . Vad är riskerna?
« skrivet: 21 jun-14 kl 18:03 »

Har en trädgård i Skåne. (Landskrona)Odlar grönt och frukt ekologiskt är till stor del självförsörjande.
Utanför trädgården finns jordbruk.
Där sprutas så nära min tomt som 2meter från gräns .3-6 gånger per säsong med olika medel.
Senast med ett medel som heter Tilt Top. (Numera förbjudet pga risker)
Har klagat hos Miljöförvaltningen men de säger att landsbyggsbefolkning får tåla detta.
På min sida finns bla äpple, päron, rabarber, vinbär, sparris, ramslök och biggaråer.
Biggaråträdet står precis i tomtgränsen och sparris och rabarber ca 0,5 meter från. Potatis och övrigt 3-6 meter från gränsen.

Nästa vecka kommer barnbarn och biggaråerna är mogna. 11-åringen älskar att klättra i trädet och äta.
Är det tillrådligt att låta honom äta?

Kan vi själva äta rabarber och sparrisen?

Vem vet något om detta eller var man kan få reda på något om risker och karens?

lennart



Torpfröken

  • Inlägg: 152
    • Uppland
SV: Min trädgård besprutas . Vad är riskerna?
« Svar #1 skrivet: 21 jun-14 kl 19:51 »
Om jag inte missminner mig, så får man inte bespruta närmare än 12 meter från en brunn, så fram med måttstocken.

Jag skulle definitivt skölja av innan jag skulle äta av frukterna.

OliK

  • Inlägg: 330
  • Dead-ends tend to get you dead, in the end.
    • Uppland
SV: Min trädgård besprutas . Vad är riskerna?
« Svar #2 skrivet: 28 jul-14 kl 15:04 »
Hej,
för det förste borde denna kommunala tjänstemänniskan få en rejäl avhyvling!
 >:D
Lantbrukarna, eller de som utför bekämpningen, SKA föra sprutjornaler och dokumentera när och var de sprutar. Så det går att följa upp när och var vad som sprutades. Och vid misstanke om att nåt gick snett ska den lokala tillsynsmyndigheten, oftast kommunala miljökontoret, följa upp det.
Det där med 12 m är dock inte riktig aktuellt längre. För de flesta bekämpningsmedel gäller vindanpassade skyddsavstånd som bestäms med något som heter "Hjälpreda" och finns att hämta t.ex. på http://www.sakertvaxtskydd.se/sv/Bibliotek/Hjalpmedel91/
Det KAN vara okej med 2, eller tom 0, meter avstånd. Beror på vad det är för medlet mm.

Hursom, skölja av är ett bra tipps, fågelbajs och damm är ju inte heller så trevligt att käka ;)



 

Che Guevara

  • Gäst
SV: Min trädgård besprutas . Vad är riskerna?
« Svar #3 skrivet: 28 jul-14 kl 15:18 »
Har du någon brunn i närheten så är det väl 50m som gäller har ja för mig .

Richard

  • Gäst
SV: Min trädgård besprutas . Vad är riskerna?
« Svar #4 skrivet: 05 aug-14 kl 19:14 »
tomtgräns är MINST 12 meter,kolla med jordbruksverket.
Tilt Top få användas tom 1 dec 2014.enligt KI.
Bäst är att ta prover som skickas till eurofinns(finns fler) för att hitta bekämpningsmedel.
Ta iaf kontakt med jordbruksverket dem vet mer och är mycket bättre än lokala korupte miljögubbar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

813 gäster, 4 användare (2 dolda)
Bustera, karsan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser