Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om "osämja" bland höns  (läst 1133 gånger)

cybermyran

  • Inlägg: 13
    • Skåne
Om "osämja" bland höns
« skrivet: 03 dec-16 kl 15:31 »
Jag funderar över om det är risk för mer "osämja" i små grupper av höns än i stora? Jag har en liten flock, 7 hönor och två tuppar. Det är flera av hönorna som tycker att de ska bestämma och bråkar med varandra och med de som är lägre i rang. Varje flock har väl en "alfahöna" som måste testas då och då. Men min fråga är om det är en större flock, är det mer ordning på hönsen då? Jag tänker att om de är fler så blir det svårare att avgöra vem man ska bråka med. Eller hänger det helt och hållet på tuppen?

 

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Om "osämja" bland höns
« Svar #1 skrivet: 03 dec-16 kl 15:43 »
När jag hade två tuppar, kivades och rangordnade sig hönorna jämt. När dom blev utbytta mot en ny ensam tupp blev det lugnt i flocken.
kretslopp

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Om "osämja" bland höns
« Svar #2 skrivet: 03 dec-16 kl 16:34 »
Större flock så har dom tendens att sära på sig i lite olika konstellationer...men det kan även ske i mindre flockar. Tror jag.

Jag har själv haft runt 10 höns + lite kycklingar som max, då kan man se att gammelhönorna delar upp sig på olika fronter och kycklingarna går åt ett håll...tuppen får springa mellan och jobba med sitt...
Det är aldrig för sent att ge upp.

cybermyran

  • Inlägg: 13
    • Skåne
SV: Om "osämja" bland höns
« Svar #3 skrivet: 03 dec-16 kl 18:57 »
Mina delar upp sig trots flockens ringa storlek, men när det serveras rester och alla måste äta tillsammans så blir det alltid massa tjafs. Även när de ska upp på pinnen för natten. Det är inga jättebråk, men mycket gnällande och smånyp  :) . Ni som har större flockar hur funkar era höns ihop?

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Om "osämja" bland höns
« Svar #4 skrivet: 03 dec-16 kl 19:09 »
Det låter helt normalt enligt mej...
Det är aldrig för sent att ge upp.

annepanna

  • Inlägg: 166
    • Västergötland
SV: Om "osämja" bland höns
« Svar #5 skrivet: 28 dec-16 kl 14:52 »
Så länge det är hyfsat milt kan mina gå fritt i gamla ruckel-laggårn (och ut i hönsgården förstås) och då blir det mindre tjafs. När det blir kallt och de behöver komma in i de isolerade/uppvärmda delarna av rucklet måste jag dela upp dem så att det blir bra grupper. Jag tror att man många gånger underskattar deras behov av space.
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Om "osämja" bland höns
« Svar #6 skrivet: 28 dec-16 kl 23:35 »
Jag har haft större flockar på 30 - 40 - 50 höns.  Det är lugnt om det bara finns plats. Och ha tre äldre tuppar är himla bra. En kung, en kronprins och en betjänt. Det bildas då grupper men utan något större tjafs.
//Luff


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser