Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höns i rabatten  (läst 4530 gånger)

hagbacken

  • Inlägg: 38
Höns i rabatten
« skrivet: 18 jun-09 kl 19:10 »
När våra hönor och tupp är ute, går de gärna till grannens blomsterodling. Om det tycker grannen inte :( Vet någon vad man kan använda för att hålla hönsen därifrån? Kanske något att hänga upp, som skramlar?

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Höns i rabatten
« Svar #1 skrivet: 19 jun-09 kl 07:48 »
Mina höns går i våran rabatt det är nog bara stängsel som hjälper.
Eller fotring  ;)
Hedemorahöns

Strajder

  • Inlägg: 762
    • Aspegården
SV: Höns i rabatten
« Svar #2 skrivet: 19 jun-09 kl 08:35 »
Vi hade samma problem och löste det med lamm/hönsnät från Nordpost, kostar en dryg tusenlapp men räddar grannsämjan...
http://www.nordpost.se/Shop/infovisa.asp?artnr=1171903&xbild=liten

Vi människor kan ganska enkelt kliva över men hönsen håller sig hemma. Nej, man behöver inte alls ha elaggregat för att hålla hönsen inne!

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Höns i rabatten
« Svar #3 skrivet: 19 jun-09 kl 08:56 »
Det ska gå att lära hönsen hålla sig undan från grannens tomt. Jaga bort dem varje gång de går in där så fattar de vinken. Men det tar tid, jag tror inte våra höns har lärt sig hålla sig undan från granntomten än.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Höns i rabatten
« Svar #4 skrivet: 19 jun-09 kl 09:15 »
Det ska ju gå med klick träning på höna
Hedemorahöns

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Höns i rabatten
« Svar #5 skrivet: 19 jun-09 kl 09:18 »
Det ska ju gå med klick träning på höna

Jag har bara kört med att jaga bort dem med en räfsa eller en pinne (höns är livrädda för långa smala föremål, av någon anledning) eller locka dem därifrån med mat. Vad tror du om det?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

hagbacken

  • Inlägg: 38
SV: Höns i rabatten
« Svar #6 skrivet: 19 jun-09 kl 11:16 »
Tack för tankarna! Kanske kan jag prova att hänga en käpp över rabatten. För tillfället går de inne i sin gård och verkar trivas rätt bra med det. Något som är fiffigt (även mot krafsande katter) i nysådda land är att ställa korgar från frysen eller garderoben uppockned i landet.

Vimsan

  • Inlägg: 110
  • Sat Nam
    • Jämtland
SV: Höns i rabatten
« Svar #7 skrivet: 21 jun-09 kl 19:32 »
Tack för tankarna! Kanske kan jag prova att hänga en käpp över rabatten. För tillfället går de inne i sin gård och verkar trivas rätt bra med det. Något som är fiffigt (även mot krafsande katter) i nysådda land är att ställa korgar från frysen eller garderoben uppockned i landet.
Fiffigt det där med korgar, tänk om jag vetat det. :o

Men jag tror nog också på att det går att lära dem. Mina hönar jagar jag bort så fort de upptäcks i rabatterna. Med klappande händer och oljud jagar jag bort dem, nu behöver jag bara klappa och låta lte så hajar de.  ;) och går därifrån (oftast) :-\

Vimsan
Glöm inte vilken skatt en vanlig dag är! Bor med min härliga familj i ett hus med skogstomt vid Storsjön <3

Strajder

  • Inlägg: 762
    • Aspegården
SV: Höns i rabatten
« Svar #8 skrivet: 21 jun-09 kl 20:16 »
Man kan ju inte ha "lammstängsel" överallt. Våra egna rabatter fredar vi med ett lågt rabattstaket från Jula:



Dixiebelle

  • Inlägg: 692
  • Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
SV: Höns i rabatten
« Svar #9 skrivet: 22 jun-09 kl 11:31 »
Jag lägger odlingsglas eller fiberduk över nysådder - då låter dom oftast bli att krafsa och picka just där, men för det mesta ser jag på bara när det krafsas upp och badas i rabatterna...fast med kärlek haha!
 :-*
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
SV: Höns i rabatten
« Svar #10 skrivet: 22 jun-09 kl 12:13 »
Jag lägger odlingsglas eller fiberduk över nysådder - då låter dom oftast bli att krafsa och picka just där, men för det mesta ser jag på bara när det krafsas upp och badas i rabatterna...fast med kärlek haha!
 :-*

Vi kör på samma teknik du och jag ;) fast mamma är lite trött på att hennes blommor mosas efter hennes långa försök att få dom att växa, så nu blir det till att köpa ett lågt nät runt, en halvmeter kanske.

sallyomolly

  • Gäst
SV: Höns i rabatten
« Svar #11 skrivet: 22 jun-09 kl 14:33 »
Sätt elplaströr i bågar över landen, lägg sen bärnät el tjockare nät över. Hönsnät går bra, de är lätta att lyfta.

Små korta stolpar med billiga isolatorer och el påkopplat går med bra.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Höns i rabatten
« Svar #12 skrivet: 22 jun-09 kl 15:38 »
Annars kan ni göra som min mor - hon har byggt en "omvänd hönsgård" runt sina odlingar. Hon har helt enkelt satt upp två meter höga stolpar med hönsnät mellan, för att slippa besök från höns och rådjur!  ;D
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Höns i rabatten
« Svar #13 skrivet: 08 sep-16 kl 18:31 »
Ingen som kommit på något bra för att hålla dom på sin kant?

Frugan har ju råkat titta på tv och läst bloggar...så nu ska de va små pilstaket och täckodlingar med gräsklipp o sur hö. Underbart tycker hönsen.

Snart är ju säsongen för vattenpistol över och jag börjar bli snål med mina visselraketer...
Det är aldrig för sent att ge upp.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Höns i rabatten
« Svar #14 skrivet: 08 sep-16 kl 21:16 »
Ingen som kommit på något bra för att hålla dom på sin kant?


Du har ju fått massor lösningar?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Höns i rabatten
« Svar #15 skrivet: 09 sep-16 kl 14:25 »
Du har ju fått massor lösningar?

Jo men elstängsel eller att hägna in rabatterna tar bort det fina med blommorna...enligt vissa...tydligen.

Jag tänkte mer om de finns något att strö ut som dom inte gillar eller liknande..
« Senast ändrad: 09 sep-16 kl 21:40 av Bösahusarn »
Det är aldrig för sent att ge upp.

Nina W

  • Inlägg: 3995
    • Värmland
SV: Höns i rabatten
« Svar #16 skrivet: 23 mar-17 kl 06:07 »
Jag har en hund-ägande kompis som lagt kompostgaller över sina rabatter och sått i rutorna för hunden ville hjälpa matte att gräva i rabatterna. Och det är väl synd att gräva ner lökarna, små roliga bollar att leka med och bita på! Hon har lagt kompostgaller över och sått rutorna. Skulle nog kunna skydda mot höns också om grannen har lust med det! I så fall kan du ju erbjuda dig att fixa det och såga till gallrena så att dom passar.
« Senast ändrad: 23 mar-17 kl 11:30 av Nina W »

Merica Karlsson

  • Inlägg: 1
SV: Höns i rabatten
« Svar #17 skrivet: 15 jul-17 kl 19:41 »
Jag har lagt hönsnät i stort sett alla mina rabatter. De är visserligen där fortfarande, men det är inte lika roligt att riva i hönsnät o låter då bli att göra stora gropar och riva upp allt ideligen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

718 gäster, 3 användare (1 dolda)
krokodil, RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser