Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bekvämare sågning med Timmerjigg  (läst 14320 gånger)

Ulric Eriksson

  • Gäst
Bekvämare sågning med Timmerjigg
« skrivet: 12 aug-08 kl 22:31 »
Jag har sågat en del med Logosols Timmerjigg. Det funkar men är inte så bekvämt. Man skall hålla på och skruva på och av trävinklar och sätta fast linjalen med skruvtvingar och arbetsställningen blir inte bra.

En sunt funtad människa köper då ett ordentligt sågverk. Men jag är inte sunt funtad, så istället gjorde jag en enkel trappa av reglar, ungefär som den i timmerjiggmanualen. Som egen innovation monterades två saxdomkrafter från Biltema för att justera stocken i höjdled. På varje domkraft sattes ett T av L-profil fast.

Det enda som egentligen kostade några pengar var domkrafterna, samt spik och skruv. Sammanlagt en bit under 200 kr.

Här är en bild från jungfruturen. Det är en jäkla skillnad när man har stocken på lagom höjd och dessutom slipper hålla på och skruva fast och skruva bort skruvar hela tiden.


jenses

  • Gäst
SV: Bekvämare sågning med Timmerjigg
« Svar #1 skrivet: 12 aug-08 kl 22:55 »
Va klyftigt du är  :o
Cool idé med domkrafterna...

Rödskägg

  • Inlägg: 789
    • Småland
SV: Bekvämare sågning med Timmerjigg
« Svar #2 skrivet: 13 aug-08 kl 20:47 »
Snyggt, som en egen solosåg för en hundradel av priset!
Är det asp du sågar, alltid lika spännande!
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Egil Alv

  • Inlägg: 8
  • Grøn galning
SV: Bekvämare sågning med Timmerjigg
« Svar #3 skrivet: 05 sep-08 kl 18:08 »
 ;D NICE MAN  ;D
Grøn Galning

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Bekvämare sågning med Timmerjigg
« Svar #4 skrivet: 07 sep-08 kl 01:10 »
Ja ibland behövs bara friska ideer.

Jag har gjort en ställning där jag arrangerat linjalen från Big Mill  och låter timmerjiggen gå efter den. 
De stänger som finns till big mill har exakt kvarts tum mellan stegen, de är fästa i ställningen, och då är det lättare att mäta ut stocken.

En ritning finns på Logosols webbplats.

Jag har en liten saxdomkraft på ena sidan för att lägga stocken i våg.


Har du något under stocken, den kan böja sig när man kommer ner en bit?


« Senast ändrad: 07 sep-08 kl 11:48 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Bekvämare sågning med Timmerjigg
« Svar #5 skrivet: 12 sep-08 kl 20:27 »
Ulric, hur fäster du stocken för att förhindra att den glider med motorsågen eller rullar utåt?

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Bekvämare sågning med Timmerjigg
« Svar #6 skrivet: 15 sep-08 kl 14:53 »
Ulric, hur fäster du stocken för att förhindra att den glider med motorsågen eller rullar utåt?

Stirrar man stint på bilden ovan ser man det röda handtaget till en tving ovanför den närmaste domkraften. Den klämmer alltså inte fast någonting utan sitter bara där för att inte stocken skall rulla. Man kan säkert hitta på något elegantare men det duger för mig.

Om det skall bli bräder av ospecificerad bredd är det enklaste att såga bort en bak, vända stocken upp och ner och såga resten med genomsågning.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Bekvämare sågning med Timmerjigg
« Svar #7 skrivet: 15 sep-08 kl 23:03 »
Har du något under stocken, den kan böja sig när man kommer ner en bit?

Linjalen sitter så i förhållande till domkrafterna att sista snittet hamnar på fem centimeters höjd och då blir det ingen större böjning. Det beror ju förstås en del på hur lång stocken är och hur långt man har mellan stödpunkterna.

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Bekvämare sågning med Timmerjigg
« Svar #8 skrivet: 11 jun-09 kl 08:27 »
Nu har jag beställt en klyvkedja till min motorsåg/timmerjigg så nu närmar sig snart jungfruturen, så nu tänkte jag ge mig på att bygga något liknande..

En fundering som jag har är om du sågar med hjälp av linjalen hela tiden, eller tar du bort den och sågar direkt med timmerjiggen när du sågat av ett par sidor?

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Bekvämare sågning med Timmerjigg
« Svar #9 skrivet: 11 jun-09 kl 08:44 »
På mitt bygge sitter linjalen fast och man flyttar stocken, så linjalen används hela tiden.

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Bekvämare sågning med Timmerjigg
« Svar #10 skrivet: 11 jun-09 kl 14:29 »
Ok. Så du höjer upp stocken m.h.a domkrafterna för varje sågning..

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Bekvämare sågning med Timmerjigg
« Svar #11 skrivet: 11 jun-09 kl 17:48 »
Ok. Så du höjer upp stocken m.h.a domkrafterna för varje sågning..

Japp. Veva, veva. ;)

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Bekvämare sågning med Timmerjigg
« Svar #12 skrivet: 29 jul-09 kl 11:32 »
Jag har kollat lite i manualen till timmerjiggen och där har de ju byggt något liknande som den du byggt Ulric, skillnaden är väl den att det verkar vara själva linjalen de höjer/sänker istället för stocken. D.v.s. att stocken ligger kvar på trappen men att sågen justeras i höjdled, det borde ju vara fullt möjligt att göra även med saxdomkrafter.

Någon som ser några nackdelar/fördelar med de två olika lösningarna?

Det jag funderade på var att fördelen med att inte lyfta stocken borde ju bli den att man slipper göra de där extra stöden runt domkrafterna, behöver man bara lyfta linjalen och sågen så blir ju ingen direkt tyngd att tala om på den delen.

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Bekvämare sågning med Timmerjigg
« Svar #13 skrivet: 29 jul-09 kl 11:46 »
Just detta att man måste finjustera ofta astunga stockar, medan sågen står still, är det jag har mest emot solosågen och liknande modeller.
Det verkar rimligare att röra stocken så lite som möjligt, och höja/sänka sågen istället.
Då kan man istället lägga krut på att göra stockhyllorna bastanta, så att dom klarar bautastockar utan att krokna.
Ska väl inte behövas saxdomkrafter för att justera såglinjalen.
De där justerbara fästena för linjalen som Gångtrött nämner hör nog till Big Mill Basic, men alla Logosol-delar går att köpa separat.
Det är lite kort justerlängd på de där fästena, möjligen skulle man kunna ha dom för finjusteringen, och sen dessutom ha möjlighet att ändra höjden på linjalen i ett par tre stora steg.

jenses

  • Gäst
SV: Bekvämare sågning med Timmerjigg
« Svar #14 skrivet: 29 jul-09 kl 11:46 »
Fördelen med Logosols originallösningen är ju att man slipper mäta varje gång man höjer eller sänker linjalen,
man räknar bara kvarttums-snäpp.
Men annars? Nä.

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Bekvämare sågning med Timmerjigg
« Svar #15 skrivet: 29 jul-09 kl 11:57 »
Parentetiskt, så skulle jag gärna se en rälsgående såg, liknande numera avsomnade Jonsered eller Timmersågen, men med snabbinställning av såghöjden liknande Logosol M6 eller M7.
Ställa in efter en linjal är för oexakt och tidsödande.

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Bekvämare sågning med Timmerjigg
« Svar #16 skrivet: 29 jul-09 kl 12:05 »
Ja Jonsered eller Timmersågen är ju fina maskiner.. men i en helt annan prisklass. :)

Vad gäller höjning/säkning av linjalen/sågen med saxdomkraft så är det ju i.o.f. sant att det inte skulle behövas en domkraft för det, det jag tänkte var att det är en ganska billig sak att köpa och enkel att göra. I annat fall måste man ju fixa någon form av egen höj/sänknings-anordning, kanske via en gängstång eller något sådant.
Hmm.. det kanske inte är en så dum idé egentligen, att ha höjningen sänkningen av linjalen via gängstänger, borde ju bli en ganska enkel och snabb konstruktion det med.

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Bekvämare sågning med Timmerjigg
« Svar #17 skrivet: 29 jul-09 kl 12:35 »
Ska stocken ligga stilla, så måste man ändå kunna höja ena änden vid första sågsnittet, för att få det parallellt med kärnan i stocken.
Men den saken kan göras ganska enkelt med hjälp av en vanlig domkraft, pss som för rälsgående sågar.
Under den fortsatta sågningen ligger stocken alltid plant mot de fasta underlagen.
Beträffande höjning av linjalen, så skulle man t ex kunna göra något liknande stockhyllorna på Logosol M6 eller äldre, med ett antal fasta hål med en kvarts tums differens, att sätta sprintar i.

http://www.logosol.se/sagverk/solosagen-m5/

Tänk då höjningsanordningarna vridna 90 grader jämfört med bilden, alltså parallella med linjalen.

silverjuggler

  • Inlägg: 43
  • Journalist, författare, nybyggare.
    • Södermanland
    • Sjötuna
SV: Bekvämare sågning med Timmerjigg
« Svar #18 skrivet: 09 jan-17 kl 11:50 »
Hej, kan du Ulrica lägga upp bilden igen, den har försvunnit?

Är också lite nyfiken på era erfarenheter av betydelsen av motorsågens storlek samt kedjans slipning?
Vore fint att vara förändringen en vill se i världen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser