Spillolja innehåller tungmetaller och får bara förbrännas i pannor som uppfyller kraven i förordningen (2013:253) om förbränning av avfall. Dessa krav är så höga att färre än 80 stycken stora anläggningar i landet uppfyller kraven
Den som tror att tungmetaller i spilloljor är ett stort problem lever kvar i 80-talet.
På den tiden då bensinen var blyad så fick man såklart med blyhaltiga föreningar i spillolja från bensinmotorer.
Och många äldre motorer, både bensin och diesel, hade bly och andra tungmetaller i glidlager här och var (ramlager, vevlager, kamaxellager mm).
Men under 70- och 80-talet övergav motortillverkarna de gamla "vitmetallerna" gradvis och började använda aluminiumbaserade lagermetaller istället. Volvo gick t ex över ungefär 1984 i personbilsmotorerna, Saab övergav tungmetaller 1981 då H-motorn infördes, Citroën hade en helt tungmetallfri motor i produktion redan 1971 men andra typer hade fortfarande tungmetaller i mitten av 80-talet.
Så om man får stora mängder tungmetaller i en spillolja idag, så är det antingen frågan om en motor som har körts så lite sedan den tid då bensinen var blyad, att det fortfarande finns blyrester kvar i avlagringar i motorn, eller också är det en motor med gammaldags blyhaltiga lagermetaller som har drabbats av en svår varmgång eller lagerskärning så det har kommit ut stora mängder partiklar från ett lager i oljan.
Det stora miljöproblemet med spillolja från förbränningsmotorer idag är ett helt annat, nämligen dioxiner som ju är synnerligen giftiga och cancerframkallande. De är ett större problem nu än förr i tiden, dels för att moderna motorer ofta går med högre oljetemperatur än äldre typer, och dels för att oljebytesintervallen är mycket längre idag. Båda dessa saker bidrar till att oljan hinner brytas ner så mycket att dioxiner börjar bildas, innan det är dags för oljebyte.