Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ställa termostaten i elektrisk varmvattenberedare för bäst ekonomi.  (läst 9539 gånger)

bro416

  • Inlägg: 15
    • Gotland
Vilket är bäst ställa in låg temperatur och använda utan kallvattenblandning, eller hög temperatu med kallvatten inblandning?

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
Det beror på hur mycket varmvatten du behöver, och hur varmt du vill ha det för olika ändamål: dusch, disk med mera.

Du måste också eliminera legionella-bakterier, om det kan finnas sådana. Legionella-bakterier kan finnas i så kallat ytvatten, till exempel sjöar och vattendrag. Kommuner kan distribuera sådant vatten. I så fall får du ha minst 60°C inuti beredaren. Sjukdomen legionella är sällsynt, men i Sverige drabbas ca 500 personer om året.
« Senast ändrad: 02 nov-17 kl 18:10 av Berberis »

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Jag skulle säga att juh högre temperatur du har desto bättre är det.
Framförallt så innebär det att du kan ta ut mer varmt vatten per uppvärmning.

När vattnet i beredaren är uppe i inställd temperatur så behöver den bara underhållas, vilket kostar lika eller en aning mer  mycket om du har en låg temperatur.
Den stora kostnaden i sammanhanget blir när du värmer upp vattnet.
Om du vid ett uttag tar ut så att du tömmer beredaren som har en låg temperatur så skall den värma vatten som kan vara 4 grader varmt till 60 grader.
Kör du på 90 gradigt vatten så kanske du sänker medeltemperaturen i beredaren till 60 grader och då behöver man bara värma 30 grader.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kurt

  • Inlägg: 3488
Man behöver ju inte ha konstant hög temperatur för att undvika Legionella, många moderna varmvattenberedare har program så att de värmer upp vattnet tillräckligt någon gång per vecka, resten av tiden kan temperaturen vara lägre. Legionella växer inte så fort

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
Den energibesparing du gör genom att sänka temperaturen i vattnet är minskade förluster av värme till omgivningen. VVBn läcker ut mer värme ju varmare vattnet är. Om VVBn står i ett utrymme som värms med direktverkande el sparar du alltså ingenting på att sänka temperaturen i VVB under den del av året då rumsvärmen är igång.


Bortsett från den värme som läcker ut från VVBn (mer ju varmare vatten) spelar det ingen som helst roll om du har hög eller låg temperatur vad gäller energiåtgång. (Jaja, har man långa ledningar från VVBn och dessa går genom ouppvärmda utrymmen så förlorar man lite mer värme under transporten ju varmare vattnet är.)
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Givetvis måste man se till hur pass väl isolerad beredaren är eller om man har glädje av värmeförlusterna
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
En annan sak som kan vara värd att tänka på är om man har problem med vattenkvaliteten som ställer till med t ex pannsten eller frätskador i varmvattenberedaren. Sådana problem kan bli mindre, och därmed beredarens livslängd längre, om man kör på lägre vattentemperatur.

Det är i så fall också en fördel om man kan låta värmeelementen gå med lägre effekt, men då får man såklart finna sig i att det tar längre tid att få vattnet varmt.
Om det är en enfasberedare som kan köras valfritt på 230 eller 400 V så kan man köra den på 230 V även om det ger en tredjedel av effekten.
Trefasberedare som valfritt kan D- eller Y-kopplas när de ansluts till ett 400/230 V-nät, kör man då lämpligen Y-kopplade.
En del enfasberedare har dubbla värmeelement och möjlighet att koppla in antingen bara ett element, båda parallellt eller båda i serie. I sådana fall låter man lämpligen båda elementen gå seriekopplade, om det ena går sönder kan man koppla bort det och köra vidare på bara det andra.

Sen är det ju också värt att tänka på att ju lägre inställning på termostaten och/eller lägre värmeeffekt, desto större beredare (och därmed större värmeförluster) behövs för att täcka ett givet varmvattenbehov.
Förmodligen är det som mest ekonomiskt att använda en så liten beredare som möjligt och låta den stå på hög temperatur, men om man nu redan har en onödigt stor beredare (eller problem med vattenkvaliteten enligt ovan) kan det löna sig att sänka temperaturen (dock inte lägre än till ca 55 grader med tanke på legionellarisken).

Tänk på att det är stora skillnader mellan hur väl isolerade olika märken av varmvattenberedare är. Man kan nog anta att de billigaste öststats- eller kinamärkena som man hittar till lockpriser på lågprisvaruhus eller postorderfirmor, har större värmeförluster än en dubbelt så dyr beredare av välkänt märke.
En del beredare är isolerade med någonting liknande fogskum som skrumpnar ihop med tiden, där ökar värmeförlusterna allteftersom beredaren åldras.

tommiem

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
Precis som tidigare svar så om du ställer det högt så får du ut mer varmvatten, men det finns en risk att du bränner dig. Och om du skulle snåla och ställa den lågt så finns det risk för bakterietillväxt.

Vad det gäller förluster från varmvattentanken så beror det på vart i huset den är placerad. Förlusterna värmer ju den omkringliggande luften... dvs. om den står centralt i huset så bidrar den till uppvärmningen. Och om den angränsar en yttervägg, då blir det förluster beroende på väggens isolering.

För att spara pengar så är egentligen det ända du kan göra att använda mindre varmvatten... det är där dem riktiga pengarna finns! (Alternativt överväga byte till solfångare/ved/pellets/värmepump då driften är betydligt billigare än direktverkande el.)

Danskar´n

  • Inlägg: 23
    • Medelpad
Bra tråd detta - något jag också funderat mycket på, detta med termostaten o förbrukning på VB´en.
Jag har en annan fråga på VB - min står i källaren och har en relativ lång rörförning till köksdisken o bad/dusch.

Vad gör man för att undvika att duschvattnet påverkas när man öppnar köksblandaren- och vice-versa?

Min omedelbara tanke är att dra 2 parallella varmvatten rör direkt från beredaren och till köksblandaren, hhv dusch - eller måste man bara leva med att antigen kokas eller frysa av "permendickeln" i duschen när kärringen tar vatten i köket?  ??? ;D

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
Vet inte om vvc (varmvattencirkulation) hjälper i detta fallet, men med vvc så har du direkt varmvatten i kranen.

Moderna blandare skall avhjälpa att det blir för varmt ialla fall.

En liten 10-15L vvb nära tappstället kans oxå hjälpa mot bortfall av varmvatten. Den kopplas direkt på vv-ledningen med backventil. OBS viktigt med separat övertrycksventil på den.

Annars kanske dimensionering av rören kan ses över så det finns större vattenbuffer i framledningen.

Annars se över blandare så den blandar själv (brukar sitta en liten metallbit) så den funkar.

Skall sluta nu, känns som jag börjat svamla lite. *behöver kaffe*.

/Rikard

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
Bra tråd detta - något jag också funderat mycket på, detta med termostaten o förbrukning på VB´en.
Jag har en annan fråga på VB - min står i källaren och har en relativ lång rörförning till köksdisken o bad/dusch.

Vad gör man för att undvika att duschvattnet påverkas när man öppnar köksblandaren- och vice-versa?

Min omedelbara tanke är att dra 2 parallella varmvatten rör direkt från beredaren och till köksblandaren, hhv dusch - eller måste man bara leva med att antigen kokas eller frysa av "permendickeln" i duschen när kärringen tar vatten i köket?  ??? ;D
Antingen två olika rör eller ett större gemensamt. Eller så kan du ha bara kallvatten till duschen och sätta en egen genomströmningsvärmare där. Eller också kan du plocka ner isoleringen från varmvattenrören och sätta på din permendickel istället för att skydda mot frysskador.

Rolle 007

  • Inlägg: 128
    • Medelpad
Har inte trycket i vattenledningen betydelse när flera tar ut varmvatten samtidigt?


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Danskar´n

  • Inlägg: 23
    • Medelpad
Bra detta - med både kloka o lustiga svar... 8) ;D.
Mitt vattentryck är så det räcker - jag har skruvat ner på ingångskranen från vattenverket - med hel öppet kran funkar trädgårds-slangen som en högtryckstvätt... ::).
Jag ska fundera lite på lösningen med 2 parallella rör för varmvatten från en fördelare direkt på VVB.

Det är väl bara våran fd/blivande statsminister som gillar kokt korv - eller hur, "svart får"? ;D

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
Har inte trycket i vattenledningen betydelse när flera tar ut varmvatten samtidigt?


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Det är inte det statiska trycket, utan tryckfallet som uppstår som följd av vattenflöde, som ställer till med problem - t ex konstiga ljud från den som duschar. Men det kan lika väl vara en ändring av tryckfallet på kallvattensidan som ställer till det.
En termostatblandare som är i bra skick och inte kärvar pga kalkavlagringar, brukar dock kunna lösa problemet så att den duschande håller sig nöjd även om man tappar vatten någon annanstans i huset.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
Om du har en hög varmvattentemperatur fram till tappstället minskar du tomtappningen innan vattnet du tappar blir varmt. Lika dant är det med påverkan från andra tappställen, har du en hög temperatur i utgående varmvatten får du en mindre störning av att det tappas på fler ställen.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

572 gäster, 4 användare
xaelanar, reimersro, ärt, Ulmusglabra

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser