Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Test för nytt byggande!?  (läst 63451 gånger)

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #680 skrivet: 15 dec-17 kl 08:08 »
efter 2020 är det nne-hus som gäller. vad är ett "vanligt" hus?

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #681 skrivet: 15 dec-17 kl 08:52 »
efter 2020 är det nne-hus som gäller. vad är ett "vanligt" hus?

Jag bor i ett vanligt hus. Du får komma hem till mig och titta 😂.

Mvh
Magnus

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #682 skrivet: 15 dec-17 kl 09:07 »
efter 2020 är det nne-hus som gäller. vad är ett "vanligt" hus?

Trevligt, då blir det byggboom för rot :)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #683 skrivet: 15 dec-17 kl 09:34 »
efter 2020 är det nne-hus som gäller. vad är ett "vanligt" hus?

Och nu blev det nne-hus och fortsvarande ingen förklaring på

Citat från: malarmaster skrivet 13 dec-17 kl 14:29
Du får snabba på ditt bygge. Nya regler från EU gällande från  2020 säger att framtidens byggen måste klara sig utan tillförd värme utifrån,alltså nollhus.
Gäller att titta över isolering,ventilation och värmeåtervinning. Smart också att planera in solceller från början för byggnadens elbehov.

Vad innebär det här?
Någon länk som förklarar när det gäller och hur ett sådant hus fungerar?

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #684 skrivet: 15 dec-17 kl 10:08 »
Och nu blev det nne-hus och fortsvarande ingen förklaring på

Citat från: malarmaster skrivet 13 dec-17 kl 14:29
Du får snabba på ditt bygge. Nya regler från EU gällande från  2020 säger att framtidens byggen måste klara sig utan tillförd värme utifrån,alltså nollhus.
Gäller att titta över isolering,ventilation och värmeåtervinning. Smart också att planera in solceller från början för byggnadens elbehov.

Vad innebär det här?
Någon länk som förklarar när det gäller och hur ett sådant hus fungerar?
fungerar precis som de hus som byggs just nu efter 2015:s energiregler förutom att man skärper upp kraven så att husen inte skall behöva tillföras mer än en begränsad mängd energi utifrån . Finns rapport på Boverkets hemsida som ger förklaring och visar gränsvärdena.
För att undvika missförstånd gäller reglerna NYA hus ,man behöver alltså inte kosta på äldre hus.
NNE hus betyder NÄRA NOLL ENERGI ,dvs husen skall klara sig utan tillförd energi utifrån när det gäller värmeproduktion. löses med solceller,solpaneler ,vindkraft m.m.
beslutet togs ju redan 2010 så branschen vet ju om skärpningarna.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #685 skrivet: 15 dec-17 kl 10:14 »
Jag bor i ett vanligt hus. Du får komma hem till mig och titta 😂.

Mvh
Magnus
;D jag bor också i ett vanligt hus men min reflektion/fråga var till x-lab som tydligen har svårt att fatta att detta regelverk gäller alla hus som byggs nya efter 2020.
Villor,flerfamiljshus,kontor m.m. Allt för att minska energianvändning och se till att husen själva producerar det som behövs. Passar utmärkt  ihop med självförsörjningstanken......
tekniken finns redan och används,nu gäller det ju bara att skärpa upp regelverket så att det blir verklighet för alla nybyggen.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #686 skrivet: 15 dec-17 kl 10:54 »
fungerar precis som de hus som byggs just nu efter 2015:s energiregler förutom att man skärper upp kraven så att husen inte skall behöva tillföras mer än en begränsad mängd energi utifrån . Finns rapport på Boverkets hemsida som ger förklaring och visar gränsvärdena.
För att undvika missförstånd gäller reglerna NYA hus ,man behöver alltså inte kosta på äldre hus.
NNE hus betyder NÄRA NOLL ENERGI ,dvs husen skall klara sig utan tillförd energi utifrån när det gäller värmeproduktion. löses med solceller,solpaneler ,vindkraft m.m.
beslutet togs ju redan 2010 så branschen vet ju om skärpningarna.

OK
Gäller det även nya fritidshus, garage och förråd?

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #687 skrivet: 15 dec-17 kl 11:34 »
Luktar till att där kommer en uppsjö nya lösningar o fabrikat med tveksam funktion på sikt. Förmodligen ingen typ av garantier.
Men det gynnar vår tillväxt. Dock ytterst tveksamt om miljön får nått possitivt ut av detta.
Malarmaster skriver att det är bra i självförsörjningstanken. Ett sånt system som inte längre fungerar som det ska har då inbyggt att det går att laga/reparera eller är det ännu en kortvarig slit o släng grej?
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #688 skrivet: 15 dec-17 kl 14:05 »
ok då anser jag att vårt hus är inom den nya regeln då 800 W/50 Kvm boa (det är 16W/kvm känner mig nöjd med det :)

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #689 skrivet: 15 dec-17 kl 14:07 »
Luktar till att där kommer en uppsjö nya lösningar o fabrikat med tveksam funktion på sikt. Förmodligen ingen typ av garantier.
Men det gynnar vår tillväxt. Dock ytterst tveksamt om miljön får nått possitivt ut av detta.
Malarmaster skriver att det är bra i självförsörjningstanken. Ett sånt system som inte längre fungerar som det ska har då inbyggt att det går att laga/reparera eller är det ännu en kortvarig slit o släng grej?
jag ser inte de farorna bara för att man skärper upp olika gränsvärden. solceller o annat finns ju redan och tack vare att fler o fler använder ny teknik blir den ju både billigare men också mer tillförlitlig. att vi fasar ut olja och på sikt kärnkraft kan väl bara vara bra för miljön? i vilket fall är det nödvändigt då klimatförändringarna som är en följd av vårt leverne nu kommer med full styrka.vi måste bygga ett hållbart samhälle avseende miljö. det innebär på energisidan att gå ifrån de centraliserade funktioner vi har idag till mer lokala funktioner, dvs alla hus måste vara i stort självförsörjande på kraft o värme. sedan hur man löser det finns det olika modeller på.Sverige har ju ett lågt oljeberoende (förutom fordonssektorn) men så ser det inte ut i resten av världen, kol o olja är dominerande. Dock finns det ljusglimtar,kina har nu kommit upp till 15% elproduktion med hjälp av förnybara källor (sol o vind). det genom en massiv satsning på just sol. Men det byggs ut i hela världen,nu alltså dags att sverige tar tummen ur o sätter igång.
ett steg är just att skärpa upp kraven på nyproduktion och låta ny teknik spilla över på äldre bebyggelse. Det sker ju hela tiden,hur många värmepumpar har inte sålts de senaste åren? Det har sparats flera kärnreaktorer tack vare det.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #690 skrivet: 15 dec-17 kl 14:12 »
hur många värmepumpar har inte sålts de senaste åren? Det har sparats flera kärnreaktorer tack vare det.

Tänkte du inte lite fel nu?
Många som installerar värmepumpar, har ju haft olja eller ved som uppvärmning förut.

Tror inte kärnkraftverken producerar olja eller ved.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #691 skrivet: 15 dec-17 kl 14:32 »
massor har gått från direktverkande el till olika sorters värmepumpar. de flesta hus från 70 talet o framåt byggdes med direktverkande el. många bytte också ut oljepannan mot elpatron m.m.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #692 skrivet: 15 dec-17 kl 14:41 »
ok då anser jag att vårt hus är inom den nya regeln då 800 W/50 Kvm boa (det är 16W/kvm känner mig nöjd med det :)
nu gäller ju inte reglerna äldre hus utan de som byggs 2020.
då ligger du nog risigare till.
Gränsvärdet är 90 kWh/m2 och ÅR.  det innebär att en byggnad på 50 m2 får göra av med max 4500 kWh och det blir utslaget på månad 375 kWh. Då skall även tappvarmvatten ingå . hushållsel räknas inte in. Observera att ved räknas som biobränsle och alltså inräknas som tillförd energi.
Men nog gör du av med mer än 800kWh om året på uppvärmning och varmvatten? Du menar väl per månad? Eller hur räknar du ?

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #693 skrivet: 15 dec-17 kl 16:13 »
Men det spelar ingen roll TS Anser ju att hans hus lever upp till kraven😀. Är du utbildad eller?

Mvh
Magnus

 

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #694 skrivet: 15 dec-17 kl 16:50 »
massor har gått från direktverkande el till olika sorters värmepumpar. de flesta hus från 70 talet o framåt byggdes med direktverkande el. många bytte också ut oljepannan mot elpatron m.m.

OK du kanske har rätt om hur det är i övriga Sverige, jag utgick bara hur det är bland dom jag känner till här uppe och de flesta har gått från ved och någon enstaka från olja till jord/sjö värmepump och därmed ökat sin elförbrukning av bekvämlighetssjäl.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #695 skrivet: 15 dec-17 kl 17:03 »
På 50- och 60-talet ersattes gamla ved- och kokspannor med oljepannor. I slutet av 60-talet började man i stor skala installera direktverkande elvärme i snålt gjorda nybyggda hus, samt i äldre hus utan vattenburet värmesystem. Elpannor för att värma vattenburna system blev aktuella under oljekrisen 1973 och ännu mer efter den "lilla oljekrisen" i början av 80-talet, då eldningsoljan tillfälligt var dyr under några år.
Sen kom omregleringen av den svenska elmarknaden i mitten av 90-talet så att elpriserna steg kraftigt, och då var det många som gick över från el till ved- eller pelletseldning, och för den delen började det bli fart på värmepumpsmarknaden på allvar då. Strax efter millennieskiftet började värmepumpar bli så pass etablerad teknik och de värsta lycksökarna var borta ur branschen, så att fler och fler började våga sig på att installera sådana. I allmänhet luft/luft-värmepumpar i hus utan vattenburen värme, jord- och bergvärmepumpar i större eller nordligt belägna hus med vattenburen värme, luft/vatten på ställen där värmebehovet är mindre, kallperioder på vintrarna kortare, och inte minst där det av olika skäl är onormalt svårt eller dyrt att borra för bergvärme.

Lite på sidan av kan man notera frånluftsvärmepumpar som började användas tillsammans med mekanisk ventilation på 80-talet, framför allt för att producera tappvarmvatten, liksom olika solfångarlösningar.
Pellets har tidvis varit populärt (i synnerhet i hus som byggs billigt på spekulation med syfte att säljas nyckelfärdigt med maximal vinst), men många pelletsanläggningar har krånglat så mycket att de har slängts ut efter några få år och ersatts med antingen värmepump eller traditionell vedeldning. Konkurrensen på pelletsmarknaden fungerar också dåligt, så att på många håll i landet finns ingen priskonkurrens och pelletspriset sätts efter elpriset eller priserna hos det kommunala fjärrvärmebolaget.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #696 skrivet: 15 dec-17 kl 17:21 »
OK du kanske har rätt om hur det är i övriga Sverige, jag utgick bara hur det är bland dom jag känner till här uppe och de flesta har gått från ved och någon enstaka från olja till jord/sjö värmepump och därmed ökat sin elförbrukning av bekvämlighetssjäl.
jag har själv skurit ner min elförbrukning med 75% jämfört med det första året jag bodde i huset,då fanns det direktverkande elelement men de åkte ut efter första vintern.
ersattes med luftburen elvärme kombinerad med vedkamin och det halverade räkningen. Senaste investeringen var en rejäl luftvärmepump för 3 år sedan och den halverade åter igen räkningen. det ihop med utbyte av glödlampor,numera enbart LED ger faktiskt behagliga elräkningar. Tilläggas skall att huset ökat med 10 m2 (vindsrum) och en inredd verkstad där luftburet system fortfarande finns,skall bytas ut mot en luft/luft värmepump till våren.
Ser jag hur det ser ut i kvarteret (Ca 10 hus) så har några anslutit sig till fjärrvärme,några har borrat bergvärme men de flesta liksom jag har investerat i luftvärmepumpar,några har vattenburna sådana. Vedeldning har alla slutat med,för dyrt att köpa ved och 1 har fortfarande oljepanna. den lär försvinna när gubben säljer och flyttar till hemmet.
Fjärrvärme har ju växt men jag tror att idag är värmepumpar i någon form det huvudsakliga utanför stadskärnorna.
Sverige har ju avvecklat flera reaktorer och fler skall stänga,strömmen lär nog räcka ändå i framtiden när solceller finns på alla hus.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #697 skrivet: 15 dec-17 kl 19:04 »
Hur kommer fjärrvärmeproducenterna se på det här? Finns det någon anledning över huvud taget att ansluta sig till fjärrvärmen om man knappt skall förbruka något alls?


x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #698 skrivet: 15 dec-17 kl 19:31 »
nu gäller ju inte reglerna äldre hus utan de som byggs 2020.
då ligger du nog risigare till.
Gränsvärdet är 90 kWh/m2 och ÅR.  det innebär att en byggnad på 50 m2 får göra av med max 4500 kWh och det blir utslaget på månad 375 kWh. Då skall även tappvarmvatten ingå . hushållsel räknas inte in. Observera att ved räknas som biobränsle och alltså inräknas som tillförd energi.
Men nog gör du av med mer än 800kWh om året på uppvärmning och varmvatten? Du menar väl per månad? Eller hur räknar du ?

16W * 31 dagar = 496W  Tapp vv är sol/ved så hur kan jag ligga risigt till?  du har skrivit fel. här är det korrekta målet:
14
Effektivare energianvändning
Energianvändningen i byggnader skall minska och företrädesvis förnybara
energikällor med liten miljöpåverkan användas resursbesparande, effektivt
och miljöanpassat. Vid större underhåll och renoveringar skall byggnaders
energieffektivitet ökas.
Mål
I nya byggnader skall den årliga användningen av köpt energi avseende
uppvärmning och tappvarmvatten, inkl hushållsel, vara högst 60 kWh per
kvm år 2020

jag ligger under det med en del

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #699 skrivet: 15 dec-17 kl 20:03 »
 du gör alltså av med 496 kWH per Månad,  jag snackar årsförbrukning. dagens byggregler avseende energi sätter gränsen vid 4500 kWh per ÅR. det blir 375 i månaden,du gör av med 496 + ved som alltså också skall räknas in.
Räknar du på 60Kwh så ligger du ännu risigare till,då får du göra av med högst 3000 om året dvs 250 i månaden,vilket gör 8 om dagen. Du har dubbelt så hög förbrukning + veden du använder. Nu gäller det ju inte ditt nuvarande hus då reglerna endast gäller nybyggen men det är dessa siffror du får räkna på i ditt byggprojekt.
« Senast ändrad: 15 dec-17 kl 20:15 av malarmaster »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

828 gäster, 4 användare
xaelanar, JuliaMF, Tur-Johan, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser