Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur lär jag mig mura ett stenhus?  (läst 668 gånger)

Bunkert

• Södermanland
Hur lär jag mig mura ett stenhus?
« skrivet: 18 sep-17 kl 01:31 »
Jag skulle vilja bygga ett hus av natursten. Jag bifogar några inspirationsbilder på ungefär hur jag skulle vilja att det ska se ut.

Det tar säkert en evig tid. Men det är en otroligt lockande tanke att sätta dit sten för sten tills det hela är klart. Är detta något som skulle gå att lära sig? Jag har i dagsläget ingen tidigare erfarenhet av att mura.

Jag kanske naiv. Men tänker att det borde gå :) Vad säger den samlade expertisen här?

kurt

SV: Hur lär jag mig mura ett stenhus?
« Svar #1 skrivet: 18 sep-17 kl 03:30 »
En bra början är ju t ex ett gammalt nedlagt stenbrott med mycket skrotsten

Visionaryrealist

« Svar #3 skrivet: 18 sep-17 kl 12:45 »
http://www.bksjab.se

Fråga om praktikplats på lämpligt företag kanske.

Postat med Alternativ.nu´s app

TW

• Finland
« Svar #4 skrivet: 18 sep-17 kl 22:41 »
Problemet är att det krävs rätt sorts sten för att kunna bygga stenhus med en rimlig arbetsinsats.

I större delen av Sverige och Finland har vi bara rundade bumlingar av hård granit utan någon riktigt bra sprickriktning och då blir det en enorm arbetsinsats att kila och hugga varenda sten till form.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......och en kvinna att dela det med.
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

lallas

• En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
« Svar #5 skrivet: 22 sep-17 kl 09:27 »
Om det är något man verkligen vill så är allt möjligt. Det man måste fråga sig själv är om det bara är en liten dröm eller om det är en dröm man är beredd att gå "all in" i. Är man det kan man göra vad fan som.

Så du kan bygga ett stenhus. Det är inte naivt. Men det blir en lång resa. Men håll dig till kullersten, dvs plocka ut passande stenar men behåll deras naturliga form och kanske lite mindre anpassningar i vissa fall. Hugg dom inte. Det göra resan sååååå mycket längre. Undvik den stigen om du kan.

Men det är bara att lära sig lite här och lite där och studera gamla murar och hus. För det är viktigt att veta hur man ska göra innan man påbörjar byggandet. Sedan lär man sig efterhand men det måste vara väl lagt även i grunden. Tyvärr kan man ju inte ta den, allra viktigaste biten, sist. Hade ju annars varit bra, för det är ju då man har snits på det.  ;D

Lycka till!

Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

kurt

« Svar #6 skrivet: 24 sep-17 kl 16:58 »
I det senaste avsnittet av Grand Designs byggs bottenvåningens fasad av sten, eftersom det bara är fasad och inte bärande vägg så är det inte så komplicerat om än långdraget

https://www.granddesigns.tv/county-down/

http://www.newsletter.co.uk/lifestyle/pictures-inside-the-stunning-county-down-home-featured-on-tv-s-grand-designs-1-8164090

Gika

« Svar #7 skrivet: 12 okt-17 kl 15:48 »
Vad spännande! Jag har väldigt mycket sten på tomten. Svart sten som gärna spricker till släta bitar. Kan man använda sån sten då? Kommer få mängder av sten uppgrävt när jag gräver för odling. Vore ju schysst att använda den stenen direkt till något vettigt då.
Vad murar man med?
Förlåt för trådkap!

torbjorn

• Medelpad
« Svar #8 skrivet: 12 okt-17 kl 19:10 »
Vad spännande! Jag har väldigt mycket sten på tomten. Svart sten som gärna spricker till släta bitar. Kan man använda sån sten då? Kommer få mängder av sten uppgrävt när jag gräver för odling. Vore ju schysst att använda den stenen direkt till något vettigt då.
Vad murar man med?
Förlåt för trådkap!

Någon form av skiffer? Kolla i så fall att den inte är alltför radioaktiv, och inte innehåller otrevligt  mycket av tungmetaller och andra mindre trevliga saker, innan du använder den till boningshus. Var i landet är det?

Gika

« Svar #9 skrivet: 12 okt-17 kl 21:00 »
Någon form av skiffer? Kolla i så fall att den inte är alltför radioaktiv, och inte innehåller otrevligt  mycket av tungmetaller och andra mindre trevliga saker, innan du använder den till boningshus. Var i landet är det?
Utanför Örebro. Väldigt kalkrikt där.
Hur kollar man sånt?

torbjorn

• Medelpad
« Svar #10 skrivet: 13 okt-17 kl 07:00 »
Kolla t ex sgu.se och andra ställen där det finns uppgifter om kartläggning av berggrunden i Sverige.
Rent allmänt känns det som om det kan vara stor risk för lite väl "spännande" bergarter i Örebrotrakten. Det är ju inte långt till ställen där man en gång i tiden tänkte sig att bryta skiffer för att utvinna uran, och tungmetallproblemen är ju stora i stora delar av Närke och omgivande landskap.

Gika

« Svar #11 skrivet: 13 okt-17 kl 19:07 »
Kolla t ex sgu.se och andra ställen där det finns uppgifter om kartläggning av berggrunden i Sverige.
Rent allmänt känns det som om det kan vara stor risk för lite väl "spännande" bergarter i Örebrotrakten. Det är ju inte långt till ställen där man en gång i tiden tänkte sig att bryta skiffer för att utvinna uran, och tungmetallproblemen är ju stora i stora delar av Närke och omgivande landskap.
Nu har jag forskat och forskat i ämnet. Blir inte så mycket klokare. För jag förstår inte siffrorna jag får fram.
Men gissar att det är någon typ av skiffer iaf. Kanske lerskiffer.

Dela detta:

* Inloggade just nu

180 gäster, 5 användare (1 dolda)
GrävlingsJanne, thryll22, Jennyaberg, Gröfre Slissing

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser