Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sorkarna gör mig galen!!  (läst 8493 gånger)

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
Sorkarna gör mig galen!!
« skrivet: 16 sep-17 kl 13:37 »
Nu har dom förstört ett äppelträd jag planterade förra hösten.....så trist.... Inte billigt direkt med äppelträd och tanken är att få bli självförsörjande men det är tydligen fler som tänker detsamma....!!?? Vad göra?? Är inte så pigg på att sätta ner fällor..... Finns det något bra sätt som funkar i verkligheten?? Har ingen lust att prova och konsumera allt som erbjuds på marknaden som oftast inte håller vad som lovas ett jä.... dugg. Dessa skrämmare tex - är dom verkligen bra och gör jobbet?? Att gasa ut dom är inget jag tänker prova på heller...... Dom gräver upp min gräsmatta också så på senare år har gräsklippningen inte gått särskilt smidigt.... jag fixar till det med rejält jobb och senare .....samma visa......man vrickar sig och klipparen fastnar....... Jag är SÅ less så vad göra!?

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Sorkarna gör mig galen!!
« Svar #1 skrivet: 16 sep-17 kl 14:24 »
....Hålla gräset kort...köra ofta med klipparen...vid nyplantering sätta lämpligt nät runt jordklumpen...som sagt köp inga typ pipskrämmare,sorkarna vänjer sig...

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Sorkarna gör mig galen!!
« Svar #2 skrivet: 16 sep-17 kl 14:54 »
Nät runt! Smart....inget jag tänkt på. Vilken typ/maskstl kan vra lämplig så dom inte kryper igenom? Har hönsnät hemma men dom maskorna är väl för grova/breda - Vet du!? Klippa mer....ok klippa mer - hur kort bör mattan hållas för att hålla dom borta då?

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Sorkarna gör mig galen!!
« Svar #3 skrivet: 16 sep-17 kl 15:35 »
 Det som hjälpt mej här är att lägga sill bitar i gångarna. den stinker duktigt när den ruttnar. Har haft nån vibrerande pinne. Batteridriven. den gav föga resultat. Hade kälts bättre att ha nån typ av vind snurra. De är ju inte så glada för vibrationerna.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Sorkarna gör mig galen!!
« Svar #4 skrivet: 16 sep-17 kl 16:29 »
Jag har byggt ett gäng vindsnurror som jag sätter på så långa störar som möjligt för att skapa så mycket vibrationer.
Propellern gör jag själv av reglar.

Verkar fungera ganska hyfsat.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Sorkarna gör mig galen!!
« Svar #5 skrivet: 16 sep-17 kl 17:01 »
Att gasa ut dom är inget jag tänker prova på heller......
Jag har sett att du inte vill gasa ut dem, men här likväl ett 'gas'-förslag som inte borde innebära några miljörisker. Köp bikarbonat och citronsyra i påse. Blanda det. Lägg en tesked av blandning i varje gång. Häll på vatten.Koldioxid uppstår och kryper ner i gångerna. Det borde kunna fungera....
Men visst - jag håller med om att en kan känna sig som nån sorts innehavare av kemisk stridsmedel. Men du kan ju alltid prova.....

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Sorkarna gör mig galen!!
« Svar #6 skrivet: 16 sep-17 kl 18:18 »
Jag har byggt ett gäng vindsnurror som jag sätter på så långa störar som möjligt för att skapa så mycket vibrationer.
Propellern gör jag själv av reglar.

Verkar fungera ganska hyfsat.

Kan du visa några vindsnurror på bild? Jag skulle vilja knycka idén.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Sorkarna gör mig galen!!
« Svar #7 skrivet: 16 sep-17 kl 18:42 »
Galvat nät 20mm maskor borde hindra den stora sorken...Jag har läst om lösningar med krossat tegel,för mig har det inte fungerat.Fyllde runt växthuset med tegelkross...Dom grävde i det... Något jag märkt är att dom inte gillar vibrationer från en luftpump till trädgårdsdamm...Luftpumpen ligger i ett litet skydd på träpinnar och brummar och vibrerar ner i marken...

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Sorkarna gör mig galen!!
« Svar #8 skrivet: 16 sep-17 kl 19:11 »
Kan du visa några vindsnurror på bild? Jag skulle vilja knycka idén.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170804/672dcb27827dbe6c6d032f015415b0a1.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170804/aebe7a38ad0fd6d29221952c00ec6e8c.jpg

Den ena har en propeller i tunnplåt. Väldigt pysslig att få till den andra av trä.
Ta en regel eller bräda. Såga så du får till två vingblad, putsa till med sandpapper för hand eller med passande maskin. Balansera upp och borra ett hål. Balansera lite till den skall inte ha perfekt balans utan skall lite sakta stanna i samma läge hela tiden.
Till kropp har jag använt takläkt, som roder tog jag tunnplåt. Det går alldeles utmärkt att byta till andra material.
När jag fäster propellern så använder jag en lång träskruv med en platt hals som räcker igenom propellern och en bricka på utsidan och två på insidan för minskad friktion.
Balansera och borra det lodräta hålet så nogsamt det går.
Skruva fast i din stör, jag har använt tryckta staketstolpar som är uppåt 3 meter.
Och nä det är inget farligt, dom läcker lite koppar men det behöver jorden så väl.
Kolla till efter några dagar så det snurrar bra. Det är inte fel ytbehandla med linolja eller nått annat.
Det är inte heller fel att trycka i valfritt fett i skruvhålen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Sorkarna gör mig galen!!
« Svar #9 skrivet: 16 sep-17 kl 20:16 »
Är marken snötäckt vintertid så hjälper det också om man kan få undan snön, eller trampa till dem så att de inte kan leva mellan marken och snön. Då går också tjälen djupare

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Sorkarna gör mig galen!!
« Svar #10 skrivet: 16 sep-17 kl 20:48 »
En annan variant är att skaffa sig ungar, hund, hästar eller något annan som ofta ramlar runt i trädgården och stör.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Sorkarna gör mig galen!!
« Svar #11 skrivet: 16 sep-17 kl 21:11 »
Katter katter och åter katter 😁
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Sorkarna gör mig galen!!
« Svar #12 skrivet: 16 sep-17 kl 21:27 »
Tack för alla tips!!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Sorkarna gör mig galen!!
« Svar #13 skrivet: 17 sep-17 kl 09:11 »
Läste en studie från SLU för något år sedan när sorkar diskuterades i en tråd här. De hade fått bra avskräckning med minkskit. Antar att skit från vessla hade varit bättre, men det är ju svårt att få tag i.

Testa en högtalare som du lägger ned på gräsmattan med riktning nedåt och spela den värsta sorten av musik (ja inte dansbandscovers utan riktigt skrikig heavy metal).

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Sorkarna gör mig galen!!
« Svar #14 skrivet: 17 sep-17 kl 10:59 »
...Bra att veta att det finns två typer av sork...Åkersork som främst tuggar bark på träden...Vattensork som gnager på rötterna...Vid kraftiga angrepp ser man hur träden plötsligt vissnar...Gnager väl året runt...Man kan ju tänka sig att även sorkarna gör nytta genom att blanda om jordlagren och lufta jorden...

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Sorkarna gör mig galen!!
« Svar #15 skrivet: 17 sep-17 kl 15:50 »
Vi har ett gäng pipavskräckare från Biltema dom fungerar bra, men radien är bara en tre meter.
kretslopp

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Sorkarna gör mig galen!!
« Svar #16 skrivet: 17 sep-17 kl 22:20 »
Läste en studie från SLU för något år sedan när sorkar diskuterades i en tråd här. De hade fått bra avskräckning med minkskit. Antar att skit från vessla hade varit bättre, men det är ju svårt att få tag i.

Testa en högtalare som du lägger ned på gräsmattan med riktning nedåt och spela den värsta sorten av musik (ja inte dansbandscovers utan riktigt skrikig heavy metal).
Tror du Scorpions, Deep Purple eller Guns a Roses kan duga!? ;D

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Sorkarna gör mig galen!!
« Svar #17 skrivet: 17 sep-17 kl 22:29 »
Japp, dra upp volymen bara ;D Sorkar gillar bara Gotländsk sommarnatt...

lodjuret88

  • Inlägg: 56
  • vill ni veta något så fråga ;)
    • Västerbotten
SV: Sorkarna gör mig galen!!
« Svar #18 skrivet: 18 sep-17 kl 10:46 »
katter hålla gräset kort och lägga nät runt jordklumpen på de som du planterar skulle jag sätta mina slantar på men att vinkla en högtalare upp ned kanske kan fungera de med! du får prova något med bas reagge eller white kanske kan vara något? ;)
tänkare och älskare

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Sorkarna gör mig galen!!
« Svar #19 skrivet: 18 sep-17 kl 17:32 »
Tack Skogsvilde för bilder och beskrivning.
När det gäller vibrationer i marken funderar jag också en stolpe med en roterande PET-flaska, som man klipper i så det blir vingar. Jag såg några på Youtube . Då är man inte längre beroende av vindriktningen. Ännu förstår jag inte riktigt hur jag skall konstruera en sådan snurra. Får väl experimentera.

Att jaga bort sorkar med oväsen känner jag inget för. Det är terror mot grannar och grannars bebisar, mot tama och vilda djur av alla slag.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

788 gäster, 4 användare
xaelanar, Björkris, Tur-Johan, Evangeline

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser