Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gjuta betong ovanpå lecablock  (läst 3626 gånger)

Johan Klein

  • Inlägg: 2
Gjuta betong ovanpå lecablock
« skrivet: 31 aug-17 kl 11:39 »
Håller på att bygga u huset 30kvm. Gjutit en sockel som jag sen murat på 8 varv med lecablock. Det fattas 50mm till. Jag funderar på om man kan gjuta på betong den sista biten? Behövs det nån slags primer på först?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Gjuta betong ovanpå lecablock
« Svar #1 skrivet: 31 aug-17 kl 11:49 »
Jag tror det skall fungera rakt av, om du vill prima så har jag för mig att det bara skall vara betongslam med en mindre mängd gjutsand man penslar på, men tror inte det behövs på lecablock då de har relativt gott grepp från början.


Däremot kan du nog slänga i armering om du är osäker, men tror inte det behövs till en såpass låg klack om blocken redan står på en riktig platta.

Du behöver nog bara fukta blocken lätt strax innan gjutningen tror jag.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Johan Klein

  • Inlägg: 2
SV: Gjuta betong ovanpå lecablock
« Svar #2 skrivet: 31 aug-17 kl 12:40 »
Tack för svaret! Ska man använda grovbetong eller finbetong? Har massa 10mm armeringsstänger liggandes. Tänkte lägga dem i spåren på blocken och ev svetsa fast stumpar i mellan dem för binda samman. Kanske några stumpar under för att lyfta stängerna lite

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Gjuta betong ovanpå lecablock
« Svar #3 skrivet: 31 aug-17 kl 13:21 »
Grov eller fin betong beror väl på tjockleken man skall gjuta? Det är nog bäst att läsa på tänkt fabrikats påsar eller hemsida då det kan skilja.

MVH
Magnus

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Gjuta betong ovanpå lecablock
« Svar #4 skrivet: 31 aug-17 kl 13:26 »
Kör med kanske 30 cm överlapp (eller mer) och dubbelt (Edit, dvs en för varje kanal, om man vill kan man svetsa eller  bocka en  "stege" så att de båda järnen förbinds med varandra, men tror det mest blir känningar i sidled och ovanifrån i detta fall) om du har mycket järn "över" så blir det mycket starkt om du vill använda armeringen.
Det skadar nog inte att binda ihop själva murens krön i förebyggande syfte.

Men sprickor just  i avjämnings skiktet påverkar inte hållfastheten i muren, mest estetiskt.



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Gjuta betong ovanpå lecablock
« Svar #5 skrivet: 31 aug-17 kl 13:42 »
Vill du ha extra säkerhet mot sprickor kan man nog klippa remsor av fint metallnät eller fiberarmeringsmatta (för cement) och böja till så att de ligger ca 2,5-3 cm upp.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Gjuta betong ovanpå lecablock
« Svar #6 skrivet: 31 aug-17 kl 13:51 »
Jag skulle dock avvakta fler svar här för att dubbelkolla att allt stämmer innan jag satte igång, så att inget fel eller missuppfattning har insmugit sig.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Gjuta betong ovanpå lecablock
« Svar #7 skrivet: 31 aug-17 kl 15:48 »
Jag har nyligen rivit en vägg som var murad av leca för ca 30 år sen och det var gjutet ca 10 cm ovanpå utan armering. Cementen släppte inte från lecan utan lecan blev skrot, när jag körde skopan på traktorn genom väggen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

765 gäster, 2 användare
torbjorn, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser