Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avskrivningar byggnad  (läst 1003 gånger)

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
Avskrivningar byggnad
« skrivet: 24 apr-17 kl 17:11 »
Hej
Jag sitter och använder hjälp blankett  på beräkning avskrivningar och det gäller husen.
Jag har några enkla hus som jag har haft i ca 10 jag har dragit 4 procent varje år problemet nu är att jag har 6860 kr kvar  jag tar 4procent av det  dvs 274 kr sedan skall man lägga till tidigare års medgivna värdeminskningsavdrag och de är på 15818kr.
Så min summa oavskrivet värde vid beskattningsårets utgång blir  minus  9232 .
Frågan är nu var i ne fyller jag i minus 9232 kr och hur blir det nästa år nu när det är minus ?.
Tacksam för svar .
Med vänlig hälsning  Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Avskrivningar byggnad
« Svar #1 skrivet: 24 apr-17 kl 20:47 »
Jag är inte säker på hur du räknat. Hur mycket var värdet från början och hur mycket har du skrivit av fram tills nu?

Mvh
Magnus

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Avskrivningar byggnad
« Svar #2 skrivet: 04 maj-17 kl 20:35 »
Nä, nu blev det lite galet här (visserligen har du säkert redan lämnat in deklarationen, men ändå).
Du skriver av 4 % av det ursprungliga värdet varje år, inte 4 % av det som är kvar.
Exempel:
Byggnaden har ett värde vid inköpet på 100 000 kr. Du ska skriva av den på 25 år, dvs 4 % av utgångsvärdet. Det blir 4000 kr om året.
Låt säga att du har haft byggnaden i 10 år, alltså har du de gångna 9 åren skrivit av 4000 kr x 9 år = 36 000 kr. Den summan är tidigare års värdeminskningsavdrag.
Årets avskrivning är som tidigare år 4000 kr.
Kvar i den sista rutan för resterande värde är alltså 100 000 - 40 000 = 60 000 kr.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

461 gäster, 2 användare
xaelanar, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser