Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lite snack (eller fråga egentligen) om att krympa på stålringar på trä...  (läst 4716 gånger)

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
Ok, tänk såhär: Alla fullriggare efter 1700 eller så har gaffelsegel på kryssmasten, ofta även på stormasten (eller mesan- och kryssmasten för fyramastade fartyg).

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
Mesanen och eventuell gaffelapa på stormasten var riggad med stående gaffel. Ungefär som gaffelseglen på en ålandsgaleas. Man gigade in seglet mot masten och gaffeln och klättrade upp och beslog det.
Enda undantaget är barkar och fullriggare som var byggda eller omriggade på Nova Scotia. De firade mesangaffeln då de bärgade mesanen precis som gaffelseglen på en stor skonare. Därför känner man alltid igen Nova Scotia byggen var de än dyker upp. De tycks ha haft mesanundermasten i ett stycke.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
Du börjar övertala mig, trevligt, inte så ofta man stöter på någon som vet vad en apa är :-)
Är du/har varit i branschen eller bara lika nördig på området som mig? Själv går jag som lärling i riggaryrket med förväntad gesäll till hösten.
Cutty Sark verkar sakna järnband runt sin kryssmast, tror du den är importerad från Amerika?

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
Underbara ord ni levererar! :D Verkar finnas många härliga seglarord!
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
Stampdävertkirskänklingar

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
Nej jag är egentligen bara litet lokalhistoriskt intresserad i en trakt där nästan varje strandby hade eget skeppsvarv och varenda småstad hade minst ett halvdussin skepp på världshaven........ och så har nyfikenheten på hur saker fungerar fört mig vidare långt in i segelfartygstekniken.
Riggargesäll...... det skulle verkligen vara intressant....
Själv kan jag bara splejsa till husbehov och lägga enkla taglingar och göra de viktigaste knoparna och rigga till olika slags taljor. Sånt där som varje händig karl behöver kunna ;)
Den kunskapen räddade hela bygget en gång då vi skulle lyfta en 10-meters nyhuggen kroppås på ett tvåvåningshus sent en höst då åkern runtom var uppblött och inte bar någon kranbil.
Fast jag har ingen aning om vad kirskänklingarna har för funktion på stampdäverten :P

Jag känner inte till varifrån varven vid Clyde köpte sina mastämnen på den tiden men de var säkert importerade någonstansifrån. Jag vet inte heller hur exakt de har lyckats återställa Cutty Sarks rigg. Före senaste renoveringen var hon tydligen så rutten i bottnen att de hade kapat hål rätt igenom kölen och kölsvinet och så ställde de dit extralånga undermaster som stod med ändan direkt på bottnen i torrdockan. Nu har hon fått nya undermaster som åtminstone står inuti skrovet och det gör ju riggningen en aning mer trovärdig.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
Halaj!

Måste väl berätta hur det gick. Inte alls bra.
Jag provknackade dit ringarna kalla och det gick bra. Ringarna svarade sådär gôtt på hammarslag. Bådar gott. Det här kommer att bli jättebra!

Men, sen, idag drog jag igång ässjan för att värma ringarna.
Jag drar på en rödglödgad ring på klubbhuvet. Men den bara studsar när jag försöker knacka ner den med hammaren! Jag knackar på ena sidan ner, men då hoppar den upp på andra sidan!
Jag hamrar på andra sidan, men då hoppar första sidan upp igen!
Det blev bara skit!

Jag kallhamrade på övriga ringar...


//T

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Du behöver nog ett järn att slå på dem med, det är nog svårt att få till med bara en hammare tror jag...
Du måste förforma båda ordentligt först, järnet kommer inte att få samma vinkel som klubbhuvudet annars då det deformerar träet för mycket om man tänkt bränna in det till form tror jag.
Åtminstone på handverktyg brukar man förforma med kniv innan.

Laggtunnor var hyvlade till form och inpassade med ett tunnare stålband (eller en grej med ett rep) först.


Edit, fast jag tror inte att det spelar någon roll i dethär fallet, de sitter nog lika bra ändå som det är nu, alla mindre verktyg jag sett har samtliga varit inpassade kallt om de var finare.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
Känns bra att ha rätt :D. Slägghuvudet ditt är tunnformat likt en tunna och då värms inte banden de kilas fast istället pga. tunnans form...
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
Halaj!

Man kan spekulera I hur jag skulle gjort istället. Och jag misstänker att det hade gått bättre om klubbhuvet hade haft mindre konicitet. Huvet har en rak bit i mitten, och båda ändarna är svarvade med 5 gr vinkel på svarvens toppslid dvs tot. 10 gr. kona.
En gammaldags trämast har väl en konicitet på några bågminuter bara.

Men det spelar ingen roll. Den stora frågan är varför ringarna inte ville nypa fast.
För jag provade fram och tillbaka när ringarna var kalla. Det gick utmärkt att få dem att nypa fast lätt bara för hand. Knacka lätt med hammare=> nöp lite hårdare. Knacka hårt=>nyper ännu hårdare.
Spelade ingen roll om ringen satt snett eller rakt. Den nöp fast lika gott i båda fallen.

Så den stora knäckfrågan är: varför ”fastnar” en kall ring, men inte en varm?

//T


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
Borde väl vara att friktionen är för låg för att värmen skapar gas och även kolpulver som ringen kan glida på.

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
Borde väl vara att friktionen är för låg för att värmen skapar gas och även kolpulver som ringen kan glida på.

Halaj!

Sent svar, förlåt. Men du är nog nåt på spåren där!
För nog är en förkolnad träbit väldigt hal? Det rök rejält direkt när jag trädde på ringen. Så ytan förkolnades med en gång.

En lärdom är det i vilket fall. Både för mig, och de som läst tråden.

//T


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

693 gäster, 1 användare
Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser