Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Salt Salt Salt!!??  (läst 10743 gånger)

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Salt Salt Salt!!??
« Svar #60 skrivet: 02 maj-17 kl 18:15 »
Jaha och var/vem säljer renat salt från Tromsö då? Vad jag har förstått så behandlas finsalt med "något" som inte ska vara hälsosamt. Just för att bli så fint som möjligt. Raffinerat. Och oraffinerat är det salt som inte behandlas. Fråga mig inte.....det är vad jag googlat mig till och känner att jag har noll koll på mitt salt just nu......

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Salt Salt Salt!!??
« Svar #61 skrivet: 02 maj-17 kl 19:15 »
Jaha och var/vem säljer renat salt från Tromsö då? Vad jag har förstått så behandlas finsalt med "något" som inte ska vara hälsosamt. Just för att bli så fint som möjligt. Raffinerat. Och oraffinerat är det salt som inte behandlas. Fråga mig inte.....det är vad jag googlat mig till och känner att jag har noll koll på mitt salt just nu......


När jag tog Tromsö som motpol till Australien så var det för att få dig att tänka efter.
Det australiensiska saltet utvinns från havet genom att man låter vattnet dunsta bort.
Man lastar det på lastfartyg för vidare transport.
Om man skulle utvinna salt i Tromsö så är dunstningsprocessen svår att få till även om man kan köra en annan lösning genom att frystorka bort vattnet.
Det är väldigt energikrävande, precis som all saltutvinning som man sysslat med i Norden genom åren.

Du får helt enkelt läsa vad som står på förpackningarna och ställa frågor till tillverkarna.
För att få reda på vad som finns i salt förutom salt.


E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, Själv är bäste dräng, Anders Flix, Be, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser