Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Råd - vill göra några hyllplan  (läst 4677 gånger)

Ibbe

  • Inlägg: 33
    • Skåne
Råd - vill göra några hyllplan
« skrivet: 01 jan-17 kl 16:54 »
Hej,
Jag har sett att många här gör fantastiska saker i trä och jag har tänkt börja med några hyllplan och behöver lite hjälp  :)

Jag funderar på göra några hyllplan i alm (jag har ännu inte hittat rätt virke men letar efter alm). Jag tänker göra hyllplanen så att de passar i en stringhylla (dvs inga rejäla konsoler som håller upp hyllan) och jag tänker om jag bara tar en planka, kapar och slipar den så kommer den antagligen att vrida/böja sig? Därför tänker jag att jag bör klyva plankan och sedan limma ihop stavarna åt motsatt håll eller?

Så min funderingar är: om jag resonerar rätt dvs. är det så att ett hyllplan som är 30 cm brett, 125 cm långt och 2 (ev lite tjockare) cm tjockt kommer att vrida sig om jag gör det av en hel planka, utan att klyva/limma?

Om jag behöver klyva och limma för att förhindra ev vridningar så undrar jag hur breda stavarna som jag sedan limmar ihop bör vara? Och hur bör dessa vändas/limmas ihop?

Tacksam för svar på en, för många av er, löjlig fråga  :) men jag måste fråga, fråga för att jag inte är så duktig på just det här.

Ps. Gott nytt år

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Råd - vill göra några hyllplan
« Svar #1 skrivet: 01 jan-17 kl 19:10 »
Om du har snickeritorrt virke som torkat ordentligt i minst två år eller mer under tak (helt inomhus) så kommer det inte att vrida sig nämnvärt mer än det redan gjort.
(Jag har gjort några bordsskivor i björk av delvis solida stycken)

Är det inte ordentligt torkar så kommer det att slå sig oavsett hur du gör.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Råd - vill göra några hyllplan
« Svar #2 skrivet: 01 jan-17 kl 19:23 »
Det finns inga löjliga frågor! Genom frågor får man lärdom.

Som nämns i föregående inlägg så hjälper det om virket är ordentligt torkat, men med årstidsväxlingarnas olika luftfuktigheter, så kommer ämnet alltid att röra sig i mindre eller mera omfattning...

Normalt utgår man ifrån en planka som är 50-52 mm tjock. Klyv stavar ur den, och lägg dessa 90grader åt sidan. Efter hyvling på båda kanterna (som alltså var plankans båda plansidor) så blir stavarna 44-46mm breda. Det är en fördel om stavarna sedan limmas ihop så att alla har kärnsidan åt samma håll. Titta i änden på årsringarna, så ser du vilken sida som varit in mot trädets kärna respektive vilken sida som varit utåt mot trädets bark. Denna vändning av stavarna görs just för att eliminera rörelser i den färdiga limfogen.

Hittar du Alm-virke, så får du arbeta i ett förträffligt och oerhört vackert träslag. Dessvärre så är det numera svårt att hitta pga Almsjukans härjningar i vårt land.

Lycka till!
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Ibbe

  • Inlägg: 33
    • Skåne
SV: Råd - vill göra några hyllplan
« Svar #3 skrivet: 01 jan-17 kl 21:30 »
Hej igen,
Tusen tack för era svar  :)
Så om jag hittar virke som torkat 4-5 år inomhus så kan det fungera att göra solida hyllplan. Jag vet att för ett antal år sen så gjorde jag så på en annan hylla och där böjde sig plankorna (i furu) en hel del men, som ni skriver, så var nog virket inte supertort.

Från början så tänkte jag ha solida hyllplan men en snickare, som jag känner, sade att jag bör klyva och limma. Och alm tycker jag är ett ortoligt vackert träslag så jag vill helst inte klyva/ limma det.

Men, bara så att jag förstått principen av att klyva/limma ihop: man klyver en planka som är 50-52 mm tjock i stavar som är lika breda som jag vill att hyllplanet ska vara tjock (det här vet jag inte om jag förstått rätt, jag drog en egen slutsats), vänder stavarna 90, hyvlar stavarna på sidorna och sedan limmar ihop.  Kärnsidorna ska vara åt samma håll för att kärnsidan ska ska vara limmad mot sidan som inte är kärna för att rörelserna ska "ta ut varandra".

Skulle det funka lika bra att klyva t.ex. 4 stavar á 75 mm och limma ihop dessa men att man vänder "motsatta"  sidor mot varandra för att minimera rörelser. På så sätt får jag lite bredare (ev snyggare) stavar - hyllplanet blir lite mer enhetligt?

Tack ännu en gång för era svar, jag vill gärna lära mig hur man ska göra, så tack. Det är också intressant att ta reda på om det ev finns alternativa sätt :)
Allt gott

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Råd - vill göra några hyllplan
« Svar #4 skrivet: 01 jan-17 kl 22:21 »
Om du hittar alm med stående årsringar (som på en kam) och trädet i sej varit rakvuxet så har du störst changs att slippa att träet slår sej. Dock får det den nackdelen att det rör sej maximalt med luftfuktigheten. Är det tort när du är klar är det inte många mm på 30 cm bredd.
 Om du innan du förädlar ditt material sågar av en remsa av materialet och lägger det varmt och tort, mäter det innan och efter några dagar så får du en bild av hur mycket det kommer att krympa.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: Råd - vill göra några hyllplan
« Svar #5 skrivet: 02 jan-17 kl 20:46 »
Rör sig maximalt i djupled, rörelserna i tjockled (vilket är vad som orsakar vridningar och kupningar etc blir minimala) bara för att förtydliga.

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Råd - vill göra några hyllplan
« Svar #6 skrivet: 06 jan-17 kl 17:07 »
Jag vet att för ett antal år sen så gjorde jag så på en annan hylla och där böjde sig plankorna (i furu) en hel del men, som ni skriver, så var nog virket inte supertort.

Träet kommer att anpassa sig till den fuktighet som råder på den plats där det hamnar, därför kan även torrt virke drabbas av spänningar trots att man gjort korrekt.

Det är för visso korrekt att risken att det slår sig blir större med en bred, massiv skiva än en som är stavlimmad korrekt, men av estetiska skäl försöker jag i den mån det är tekniskt möjligt undvika det, men vill man ha en så rak skiva som möjligt, utan att använda kryssfaner så bestod äldre typer av skivor av limmade stavar med avsynade årsringar enligt föregående inlägg här.

Kom ihåg att hyvla sidorna eller motsvarande först så ser det snyggare ut om du vill stavlimma.

Personligen tycker jag dock det ser billigt ut med stavlimmat, men det är brukligt till tunnare bordsskivor och liknande som sagt.





Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Luffsen

  • Inlägg: 548
    • -
SV: Råd - vill göra några hyllplan
« Svar #7 skrivet: 10 jan-17 kl 11:21 »
Vad är alternativ till stavlimmat?
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Råd - vill göra några hyllplan
« Svar #8 skrivet: 10 jan-17 kl 16:59 »
Beror ju på vilka krav man har. Vid måttliga krav är det inte så noga tycker jag, i allfall blev mina skivor tillräckligt bra för det jag skall ha dem till (Dvs mitt soffbord tex).

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Råd - vill göra några hyllplan
« Svar #9 skrivet: 10 jan-17 kl 20:03 »
Vad är alternativ till stavlimmat?

Är det hyllplan eller andra skivor som ska förbli så raka som möjligt, så är det möjligt att ta dessa ämnen med stående årsringar ur en stock. https://www.google.se/search?q=tangentiellt+snitt&rlz=1C1AVNA_enSE602SE602&espv=2&biw=1920&bih=950&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiZ15TJobjRAhVHkSwKHcREC7kQ_AUIBigB#imgrc=FvUUa0zSlK7b4M%3A Men, det är ett enormt resursslöseri om man inte har användning för resterande bitar ur stocken.

Somliga företag har testat att limma triangelformade stavar till limfog, med varierande resultat.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 1 användare
Mathias.

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser