Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Funderingar kring beteende  (läst 2022 gånger)

Malinqv

  • Inlägg: 6
    • Östergötland
Funderingar kring beteende
« skrivet: 22 nov-16 kl 23:04 »
Jag har haft mina två lamm i ca 6 månader nu och jag har umgåtts med dem mycket så de är super mysiga och tama.

Den senaste månaden har de båda börjat krafsa med ena klövern på mig.
På kvällen sätter jag min på rumpan i halmen och då står de runt mig och vill bli kliade.
Om man inte kliar tillräckligt mycket kommer ett antal hårda krafsningar med klöven på mig.
Varför gör de så? Vill de ha uppmärksamhet? Är de glada eller missnöjda?
Någon som vet eller har erfarenhet?

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Funderingar kring beteende
« Svar #1 skrivet: 23 nov-16 kl 12:09 »
Ja, så gör de för att få uppmärksamhet.

De tycker att det är väldigt trevligt att bli kliade, och vill absolut inte att man slutar.

När de är tama på det sättet, är de väldigt påfrestande, man kan inte vara nära dem utan att de "kräver" kliande. Om de inte får det, kan de bli riktigt buffliga och t.o.m. stångas. Baggar/bagglamm är värst. Om de dessutom reser sig på bakbenen och liksom klättrar på människan så är skaderisken stor.
Så länge de är små, så är det ett mindre problem, men när de är fullvuxna och väger 60-80 kg, så kan de putta omkull en med hjälp av "klövkrafsning" och faktiskt göra en riktigt illa.

Ska du ha fåren som husdjur så att säga? Alltså vare sig ta lamm eller ha en något större flock, utan ha två får som sällskap?

Träna trick med dem istället för att klia, då får de dessutom lite extra stimulans.

Får är väl träningsbara, jobba med belöning i form av något åtråvärt godis.

När mina barn var i tonåren så tränades enstaka får ur flocken lite som hundar.
De kunde "buga", "räcka vacker klöv", ligga på kommando, "gå fot" både i koppel och lösa, samt tränades i hoppning (rekommenderas ej, de kan hoppa uppåt 1.40 med träning och kan alltså rymma ur det mesta) och slalomgång  mellan hinder bl.a.

Man kan också "köra in dem" och låta dom dra t.ex. en barnskrinda eller lagom tung pulka, en sele för minishettis eller stor hund kan användas, och en fårgrimma med tömmar i. En av våra kastrerade baggar kördes in med gott resultat, och jag har träffat ett flertal andra inkörda baggar.

Sådant som görs inom t.ex. hästagility och vissa hundövningar kan göras med får.

Men minska på kliandet, gör andra saker i stället! När de börjar kräva att bli kliade, så blir det till slut väldigt besvärligt för en själv. Det blir svårt att göra enkla saker som att fylla på vatten eller ströa, för att de "klövgripligen" kräver uppmärksamhet...

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Funderingar kring beteende
« Svar #2 skrivet: 23 nov-16 kl 17:54 »
Jo, jag tränade en gång en tacka att hålla upp en grind när jag bar in spannmål...
hon var tam som en hund.

Baggen kunde jag gå med utan koppel efter litet träning, men hade en gammal hästgrimma som hundkoppel så att han kunde känna trygghet genom den när vi gick genom byn med mycket stoj, men det var inga särskilda problem med honom vad jag mins.
Mins mest han var mycket mer lättlärd och betydligt mindre strulig än hundarna...

Får verkar tänka ett snäpp längre än hundar och ligger ofta ett steg före.


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

586 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Gröfre Slissing, Trolle_85, Palle500, polyamorista

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser