Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket golvisolering?  (läst 16572 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hur mycket golvisolering?
« Svar #20 skrivet: 16 nov-16 kl 20:58 »
Då har nog de flesta på landet olägenhet här uppe. Det verkar som det finns små skogsmöss nästan i alla hus ute i byarna.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur mycket golvisolering?
« Svar #21 skrivet: 16 nov-16 kl 21:20 »
Då har nog de flesta på landet olägenhet här uppe. Det verkar som det finns små skogsmöss nästan i alla hus ute i byarna.

Men samtidigt så skall man vara medveten om att de äldre husen är byggda så dom tillåter fuktvandring.
Dvs när vintern kommer så vandrar fukten ut i den torra luften, precis som på sommaren.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Hur mycket golvisolering?
« Svar #22 skrivet: 17 nov-16 kl 16:33 »
I Nya Zeeland har man utvecklat ett alternativ till traditionella regelsystem, Click Raft bygger på ett nätverk av plywood (man skall helst ha en CNC-fräs för att konstruera det), det kan sedan användas i golv, väggar eller tak. Fördelen är att det blir extremt lätt och stabilt, nackdelen är ju b l a udda former, för isolering så måste man t ex använda inblåst isolering

http://architecturenow.co.nz/articles/cnc-the-new-approach-to-building/#img=3

http://click-raft.blogspot.com

http://www.tv3.co.nz/Click-Raft-Clever-Affordable-Building/tabid/5261/articleID/117861/Default.aspx

tommy f

  • Gäst
SV: Hur mycket golvisolering?
« Svar #23 skrivet: 22 nov-16 kl 08:25 »
Lyfter tråden igen då jag fick tipset av en bekant i helgen som tydligen fått sprutat med polyuretanisolering hemma och var nöjd med detta, men den kåken skulle jag tippa är ifrån 60-70 talet..  Någon som vet om detta kan vara ett alternativ eller är det inte att föredra i en gammal kåk? Tydligen skall det iaf ha bra isolerförmåga vilket isf skulle vara intressant i mitt fall för att slippa golvhöjningen.

Läste även här i en aktuell tråd men det var olika bud:  https://www.byggahus.se/forum/losvirke-timmerhus/286655-golv-isolering.html

Mvh

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hur mycket golvisolering?
« Svar #24 skrivet: 22 nov-16 kl 08:29 »
Menar du det där som de sprutade in i ytterväggarna förr i tiden, så har jag hört att det bara var skit.

tommy f

  • Gäst
SV: Hur mycket golvisolering?
« Svar #25 skrivet: 22 nov-16 kl 10:43 »
Menar du det där som de sprutade in i ytterväggarna förr i tiden, så har jag hört att det bara var skit.


Jag vet tyvärr inte, denne jag ytligt pratade med hade gjort det i "nutid" som jag förstod det, om jag nu inte uppfattade det helt fel dvs :)
Hittade det här vid en snabb googling iaf, men det kanske blir för tätt?
http://www.foamking.se/se/vad-ar-spray-polyuretan-isolering

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hur mycket golvisolering?
« Svar #26 skrivet: 22 nov-16 kl 12:06 »
Det jag hört folk klaga på är att det förmodligen krymper eller nåt. Efter några år försvinner isolerings egenskaperna.

Farmors gamla hus hade de sprutat väggarna och när jag eldade med ved i det huset för några år sen, så gick det tre gånger så mycket ved jämfört med mitt andra hus som är dubbelt så stort.
Det stora huset är bara isolerat med spån överallt.

tommy f

  • Gäst
SV: Hur mycket golvisolering?
« Svar #27 skrivet: 22 nov-16 kl 12:11 »
Det jag hört folk klaga på är att det förmodligen krymper eller nåt. Efter några år försvinner isolerings egenskaperna.

Farmors gamla hus hade de sprutat väggarna och när jag eldade med ved i det huset för några år sen, så gick det tre gånger så mycket ved jämfört med mitt andra hus som är dubbelt så stort.
Det stora huset är bara isolerat med spån överallt.

Okej, låter inte som någon höjdare isf, tackar för svar!

Mvh Tommy

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Hur mycket golvisolering?
« Svar #28 skrivet: 23 nov-16 kl 12:17 »
Har kanske inte helt med frågan att göra, men väljer du nån processad isolering så kolla vad det är för andra ämnen i. Vi är mitt i en tvist med isoleringsföretag då vi blivit sjuka av isoleringen. De flesta s.k. miljövänliga isoleringar innehåller högst tveksamma flamskyddsmedel.. Vi kommer hedanefter hålla oss till rena naturmaterial utan tillsatser.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

boonzo

  • Inlägg: 73
    • Gästrikland
SV: Hur mycket golvisolering?
« Svar #29 skrivet: 07 dec-16 kl 01:03 »
Jag tror att många, likt oss inte har koll på hur mycket spån man har i golvet då man aldrig behövt bökat upp just sitt golv :) Och då blir det kanske svårt att veta om sina golv är kalla pga att man har 15cm isolering eller bara 5cm. Likväl som att man kanske upplever sina golv "normal" eller varm men vet inte om man har 10cm eller 25?

Vi har ju ett hus ifrån sekelskiftet och upplever golven varken eller, dvs enl oss normala, vi reflekterar aldrig över kalla golv och ligger väll inte heller naken på dem om vi inte behöver :)

Lättare är kanske om någon här har ett hum om vad som "oftast" var vanlig isoler höjd i golvet i äldre kåkar likt våra (sent 1800-tidigt 1900)? Säg kanske att normalfallet skulle vara mellan 10-15cm + ett trägolv på 40-50mm som också såklart isolerar lite antar jag?
Och sedan ställa frågan om folk överlag i sekelskiftes kåkar tycker att dem har golv kallt? Då får man ju iaf en fingervisning :)

Annars så borde väll tätad trossbotten och ny sprutad träfiberisolering under golven göra satt man utan problem klarar sig utan att frysa ihjäl över vintern, och det är ju som jävligast oftast max 2 månader av 12 (iaf här) sen är det ju runt nollan till -7 och då tyker jag ett fint vindtätat golv med "modern" isolering på 12-15cm borde funka utan problem!? gånger de är jävligt borde ju ett par tofflor och lite trasmattor annars kunna rädda en i 8 veckor om året :) Eldar man en del också så stiger värmen uppåt vilket innebär att golven uppe blir i bra temp, också golven nere runt kaminer man har igång upplever jag varma, likaså golv som får varm blåst på sig via luft värme pumpen, satt man klarar sig nog som sades.. Men bara mina egna tankar :)


Hokuspokus

  • Inlägg: 41
    • Södermanland
SV: Hur mycket golvisolering?
« Svar #30 skrivet: 05 feb-17 kl 22:07 »
Om golven verkligen är iskalla, då kan det bero på att spånet/isoleringen i golvet sjunkit ihop så det blivit en luftspalt direkt under golvbrädorna, om luftspalten går ända ut till kanterna på huset så kan man få in iskall uteluft rätt under golvbräderna. Detta åtgärdas med att ta upp golvet och fylla på fullt eller åtminstone fylla på efter ytterväggarna och stoppa luftdraget därifrån. Det "billigaste" kan då vara att borra hål efter kanterna och fylla med typ "isolerskum". Man lär ha fått bättre metoder för detta idag än de äldre försök som senare kom att krympa. Men skum är ju inte ett naturligt material.....

I övrigt håller jag med om att det viktiga är att täta mot drag och med ett tätat och välpackat golv borde man få ett "acceptabelt" golv att gå på, kanske behövs en o annan trasmatta och tofflor när det är som kallast. Blir aldrig som ett modernt betonggolv med golvvärme men en sak är säker, vår katt älskar det svala golvet när vi eldar i vedspisen så det glöder....


boonzo

  • Inlägg: 73
    • Gästrikland
SV: Hur mycket golvisolering?
« Svar #31 skrivet: 12 okt-17 kl 19:10 »
Gör ett trådlyft här :)

Något jag kom att undra på då jag satt och sökte här på forumet å då hittade denna tråd igen:
Ni som har över 200mm cellulosaisolering i era golv, har ni märkt av något att fukt förhållandena ändrats i grunden?

Man läser ju mycket om att det gärna skall isoleras så mycket det går, men om den äldre trossbotten var lite sämre isolerad och då läkte ut lite värme ner i grunden och således gjorde att temperaturen där måste vart varmare en den blir om man isolerar mer? om en så med cellulosaisolering så borde väl för mycket isolering kunna ställa till det? Eller är det bara en "fara" om man isolerar extremt mycket mer? Var det nu kan vara? Bara en ren nyfikenhet för att det skulle vara intressant att veta :)

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Hur mycket golvisolering?
« Svar #32 skrivet: 12 okt-17 kl 19:16 »
Jag hävdar bestämt att en grund inte bryr sig om ev värmeläckage genom golvet. Skulle huskonstruktionen vara beroende av detta så borde ju alla sommarstugor och andra hus som står kallställda på vintern ganska omgående få svåra fuktproblem, men så är ju faktiskt inte fallet!

Fuktförhållandena i grunden beror mer på hur det ligger till med markfukt - hur väl dränerat det är runt huset, vad det är för jordarter i marken, hur långt det är ner till grundvattnet, hur väl ventilerad grunden är, om vatten från stuprör leds bort ordentligt eller blöter ner marken intill eller under huset osv.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Hur mycket golvisolering?
« Svar #33 skrivet: 12 okt-17 kl 19:22 »
Jag hävdar bestämt att en grund inte bryr sig om ev värmeläckage genom golvet. Skulle huskonstruktionen vara beroende av detta så borde ju alla sommarstugor och andra hus som står kallställda på vintern ganska omgående få svåra fuktproblem, men så är ju faktiskt inte fallet!

Fuktförhållandena i grunden beror mer på hur det ligger till med markfukt - hur väl dränerat det är runt huset, vad det är för jordarter i marken, hur långt det är ner till grundvattnet, hur väl ventilerad grunden är, om vatten från stuprör leds bort ordentligt eller blöter ner marken intill eller under huset osv.

Den som någon gång rivit upp en gjuten platta där det legat golvvärmeslingor, och isoleringens tjocklek undertill varit undermålig, den vet att din teori inte stämmer. Oavsett om det är dränerat eller ej, så behöver isoleringen under plattan vara rejäl.

Vad skulle man spara i kronor på att lägga 200 mm cellplast istället för byggnormen 300 mm? Eller 300 mm istället för de 400 mm man lägger i Norrland? Snålheten bedrar som bekant...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

boonzo

  • Inlägg: 73
    • Gästrikland
SV: Hur mycket golvisolering?
« Svar #34 skrivet: 12 okt-17 kl 19:57 »
Jag hävdar bestämt att en grund inte bryr sig om ev värmeläckage genom golvet. Skulle huskonstruktionen vara beroende av detta så borde ju alla sommarstugor och andra hus som står kallställda på vintern ganska omgående få svåra fuktproblem, men så är ju faktiskt inte fallet!

Fuktförhållandena i grunden beror mer på hur det ligger till med markfukt - hur väl dränerat det är runt huset, vad det är för jordarter i marken, hur långt det är ner till grundvattnet, hur väl ventilerad grunden är, om vatten från stuprör leds bort ordentligt eller blöter ner marken intill eller under huset osv.

Det lät ju rätt så logiskt ändå! Tackar för svar! :)

Den som någon gång rivit upp en gjuten platta där det legat golvvärmeslingor, och isoleringens tjocklek undertill varit undermålig, den vet att din teori inte stämmer. Oavsett om det är dränerat eller ej, så behöver isoleringen under plattan vara rejäl.

Vad skulle man spara i kronor på att lägga 200 mm cellplast istället för byggnormen 300 mm? Eller 300 mm istället för de 400 mm man lägger i Norrland? Snålheten bedrar som bekant...

Tack för svar! Intressant med din erfarenhet ang detta! Dock tänkte jag den här gången inte på platta på mark utan om man isolerar en torpargrunds trossbotten.


torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Hur mycket golvisolering?
« Svar #35 skrivet: 13 okt-17 kl 07:04 »
Den som någon gång rivit upp en gjuten platta där det legat golvvärmeslingor, och isoleringens tjocklek undertill varit undermålig, den vet att din teori inte stämmer. Oavsett om det är dränerat eller ej, så behöver isoleringen under plattan vara rejäl.

Vad skulle man spara i kronor på att lägga 200 mm cellplast istället för byggnormen 300 mm? Eller 300 mm istället för de 400 mm man lägger i Norrland? Snålheten bedrar som bekant...

Nu var det ju inte gjuten platta utan torpargrund som avsågs i det här fallet. Och Svensk Byggnorm finns inte längre, det heter väl Boverkets nybyggnadsregler eller något liknande nuförtiden, och de pekar inte riktigt lika mycket med hela handen som den gamla byggnormen gjorde, istället krävs det jurister och byggkonsulter för att lyckas läsa mellan rätt rader... men det är en helt annan historia som inte passar sig i denna tråd.

Om man nu bygger med platta och det rör sig om en byggnad som ska hållas uppvärmd, så gör markisoleringen ingen nytta mitt under plattan, har man köpt hem en volym som skulle kunna räcka till t ex 300 mm under hela plattan så får man mer valuta för pengarna om man lägger det mesta av den nära kanten av plattan och trappar av tjockleken mot mitten.

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Hur mycket golvisolering?
« Svar #36 skrivet: 13 okt-17 kl 08:03 »
Det är helt fel att isoleringen inte gör nytta i mitten av plattan. Man ska ha lika mycket isolering i hela plattan utom den yttre kanten (ca en meter in) där det är bra med ännu mer isolering.
för bjälklag skall isoleringen vara jämt fördelad under hela golvet

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Hur mycket golvisolering?
« Svar #37 skrivet: 13 okt-17 kl 21:47 »
Ett tips är att slå sig ner och räkna grundligt på saken, då framgår det ganska tydligt var markisoleringen gör nytta respektive var den inte gör det. I slutänden är det ju en fråga om prisrelationen mellan energi för uppvärmning, markisolering och schaktningsarbete om det är värt att lägga arbete på att optimera eller inte. Om det är en mycket liten, eller mycket avlång platta så är det väl ingen mening att snåla mitt under, men det är en helt annan sak om det är en i stort sett kvadratisk platta på uppåt 100 m2 eller ännu mer.

Och om det är ett bjälklag där luften har tillträde på undersidan gör isoleringen såklart lika mycket nytta oavsett var i bjälklaget den befinner sig, så där håller man sig vanligtvis till samma tjocklek överallt om det inte finns särskilda skäl att göra på annat sätt (t ex torpargrund över ojämn mark, där man måste minska bjälklagets tjocklek i en viss del för att få tillräcklig frigång mellan mark och trossbotten, eller om en del av byggnaden ovanför bjälklaget ändå inte ska vinterbonas).

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Hur mycket golvisolering?
« Svar #38 skrivet: 14 okt-17 kl 23:03 »
Det är helt fel att isoleringen inte gör nytta i mitten av plattan. Man ska ha lika mycket isolering i hela plattan utom den yttre kanten (ca en meter in) där det är bra med ännu mer isolering.
för bjälklag skall isoleringen vara jämt fördelad under hela golvet

Stämmer bra!

För övrigt kan jag inte begripa mig på människor som gång på gång envisas med dumsnålhet då det gäller tex byggmateriel....
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Hur mycket golvisolering?
« Svar #39 skrivet: 30 okt-17 kl 10:07 »
Stämmer bra!

För övrigt kan jag inte begripa mig på människor som gång på gång envisas med dumsnålhet då det gäller tex byggmateriel....
Har du några räkneexempel på hur mycket man tjänar i kw på att öka 10 cm i isolering under gjuten platta?

Ex. Ett hus jag varit i, i Norrland, På 70-talet gjöts det en platta utan isolering på den 10cm bjälklag med mineralull. Om de istället gjutit platta med 10 eller 20 eller 30 eller 40cm cellplast (som du påstår är norm i Norrland)  hur mycket hade de tjänat i minskad energiförlust?

Vi kan säga att det är 10x10m

Hur många kw sparar man på att öka cellplasten  10cm?

Om snålheten bedrar visheten, var är break even? 40cm? Bör man då för att inte vara "dumsnål" isolera med 60cm? Så man är på säkra sidan.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 1 användare
Johanna Felt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser