Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag har plockat Chaga - vad gör jag nu?  (läst 16265 gånger)

Bergets

  • Inlägg: 11
    • Skåne
Jag har plockat Chaga - vad gör jag nu?
« skrivet: 30 jul-16 kl 20:37 »
Hej, jag är ny här :) hoppas jag lägger detta i rätt forum :)

Idag hittade jag och "plockade" en 2,4kg chaga svamp (Hurra!) :)
nu är det år och dar sedan jag plockade chaga senast, men man ska ju torka dom. Bör man koka den lite innan man låter den torka.
jag kan inte vid gud minnas hur jag gjorde senast :)

tänkte dela upp den i mindre bitar och sedan torka den i min nyinförskaffade svamp och frukttork. 40-50 grader borde väll vara rätt lagom?


Häxan & Trollgubben

  • Inlägg: 70
    • Värmland
SV: Jag har plockat Chaga - vad gör jag nu?
« Svar #1 skrivet: 30 jul-16 kl 21:33 »
Koka inte före!

Bara att hacka upp i 2-3 cm stora bitar och torka. En bit går att använda ca 3 gånger till te, låt biten sjuda i 15 minuter åt gången.
Själv så har jag nyligen malt all min chaga och blandat allt med brännvin i en burk för att bli en tinktur om ca 4 månader!

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Jag har plockat Chaga - vad gör jag nu?
« Svar #2 skrivet: 05 aug-16 kl 17:36 »
Spara bitarna sedan, de glöder oerhört bra, du kan ha dem att tända med ute i skogen sedan.
Teet smakar inte så mycket men har viss aromatisk doft.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Bergets

  • Inlägg: 11
    • Skåne
SV: Jag har plockat Chaga - vad gör jag nu?
« Svar #3 skrivet: 11 aug-16 kl 16:58 »
sorry att jag inte svarat, men jag gjorde som du sa. styckade upp dem i bitar och torkade dom :)

Bergets

  • Inlägg: 11
    • Skåne
SV: Jag har plockat Chaga - vad gör jag nu?
« Svar #4 skrivet: 07 sep-16 kl 13:18 »
jag har en följdfråga jag precis kom att tänka på?
hur länge kan man lagra chaga? finns det något "bäst före datum" :)

Bergets

  • Inlägg: 11
    • Skåne
SV: Jag har plockat Chaga - vad gör jag nu?
« Svar #5 skrivet: 23 sep-16 kl 17:35 »
hittade mer chaga idag :)

dock ser den lite konstig ut.... mögel??

neonatur

  • Inlägg: 4
    • Uppland
SV: Jag har plockat Chaga - vad gör jag nu?
« Svar #6 skrivet: 30 okt-16 kl 18:56 »
Det rätta namnet är Sprängticka, förädlingen kallas Chaga.
Efter att du gjort te på den (3-4 gånger) så ska du absolut inte elda den, gör då tinktur på den för att få ut det sista ej vattenlösliga delarna. Efter det kan du göra bäst du vill.

Jag brukar använda den i buljonger också, kanon bra smaksättare.
Sällan att jag gör te på den faktiskt, ibland. Men gör oftast tinktur på den för optimalt få användning av dess krafter.

Bergets

  • Inlägg: 11
    • Skåne
SV: Jag har plockat Chaga - vad gör jag nu?
« Svar #7 skrivet: 21 nov-16 kl 05:56 »
Det rätta namnet är Sprängticka, förädlingen kallas Chaga.
Efter att du gjort te på den (3-4 gånger) så ska du absolut inte elda den, gör då tinktur på den för att få ut det sista ej vattenlösliga delarna. Efter det kan du göra bäst du vill.

Jag brukar använda den i buljonger också, kanon bra smaksättare.
Sällan att jag gör te på den faktiskt, ibland. Men gör oftast tinktur på den för optimalt få användning av dess krafter.

ok, jag kan absolut inget om Tinktur, kan du berätta mer?
hur tillverkar du det?
hur lång blir hållbarheten?
jag kollade ett klipp på youtube, där nämner de att de gör en burk med Tinktur, sen kokar de Shaga te i ett par timmar, sen blandar det 50/50 för att få ut så mycket nyttiga ämnen som möjligt.

har du någon aning om bilden ovan?
är det vita i sprängtickan mögel? - det ser värre ut på bilden än i verkligheten. Men den var så då jag plockade den.
« Senast ändrad: 21 nov-16 kl 08:36 av Bergets »

Bergets

  • Inlägg: 11
    • Skåne
SV: Jag har plockat Chaga - vad gör jag nu?
« Svar #8 skrivet: 21 nov-16 kl 06:06 »
.
« Senast ändrad: 21 nov-16 kl 08:35 av Bergets »

NiklasTyreso

  • Inlägg: 40
    • Uppland
SV: Jag har plockat Chaga - vad gör jag nu?
« Svar #9 skrivet: 14 dec-16 kl 15:41 »
har du någon aning om bilden ovan?
är det vita i sprängtickan mögel? - det ser värre ut på bilden än i verkligheten. Men den var så då jag plockade den.

Sprängticka är en svamp så det du ser som är vitt vid plockningen är troligen svamp-mycel av sprängtickan. Inget att oroa sig för.

Om det vita plöttsligt dyker upp under torkningen innan bitarerna är helt torra är det mögel, vilket inte är nyttigt.

När man väl kokat en bit en gång och sedan torkar den så möglar den inte under torkningen. Mögelsporerna dör av kokning. Har man bara en mindre mängd sprängticka med sig hem så kan det vara värt att koka det genast man kommer hem för att döda alla mögelsporer innan man torkar tickan. Självklart dricker man upp spadet på den kokade färska tickan, som vanligt.
Klok gubbe i medelåldern. Gör egna naturmediciner och kompletterar med läsningar.

SV: Jag har plockat Chaga - vad gör jag nu?
« Svar #10 skrivet: 06 sep-17 kl 10:11 »
Jag funderar på samma sak. Gäller bara torkning eller kan man även frysa den? Vad är bäst i så fall?

Chaga

  • Inlägg: 2
    • Uppland
    • Chaga
SV: Jag har plockat Chaga - vad gör jag nu?
« Svar #11 skrivet: 10 jun-19 kl 14:29 »
Vad rolig tråd (och jag vet att den är gammal men man den kan fortfarande hjälpa andra som hittar hit)! Har precis upptäck sprängtickan och testat i några veckor. Hittade en jätte bra Chaga artikel. där man kan läsa mer om svampen om man är intresserad!

Dela chagan i småbitar och torka i torkskåp eller ugn vid ca 40 grader. Torkad sprängticka kan du pulverisera. Ett tips är att bädda in den i en kökshandduk och hamra försiktigt på den. Efter det kan du lättare pulverisera den i en mortel. Har du en kaffekvarn går den utmärkt att använda. När det är dags att koka lite chaga te låter du bara 1 matsked pulver dra i 1 liter uppkokt vatten över natten. Det du inte dricker upp klarar sig i kylen i några dagar.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

534 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser