Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad använder ni för avlusningsmedel ?  (läst 4248 gånger)

Fostermamma

  • Inlägg: 20
    • Uppland
Vad använder ni för avlusningsmedel ?
« skrivet: 20 jan-16 kl 13:09 »
Hej,
Nu har vi 6 st nya får vi tar hand om sen ca 1 månad tillbaka. Jag misstänker starkt att dom har löss ? Har inte sett några synliga exemplar men dom kliar sig VÄLDIGT mycket tycker jag. Dom är skygga och ej vana hantering men dom blir bättre för varje dag. Vi klappar och pratar med dom så mycket vi kan för att dom ska bli vana vid oss. Dom kommer klippas i mars för dom är dräktiga med beräknad lammning i slutet på april.

Vad använder ni för medel när dom har löss ? Många använder tydligen Fronlinte el dyl som är för loppor och löss (och fästningar) på hund och katt. Har även läst om nåt medel som ska finnas att köpa på Granngården. Jag använder ogärna starka medel men med tanke på det obehag som löss ger så vill jag göra det som är bäst för fåren. Dom verkar inte lida av det för tillfället men lämnar man det obehandlat så är ju risken stor att det blir ett problem. Jag ska givetvis leta efter synliga löss innan jag utför ev behandling men jag vill gärna ta del av era erfarenheter.

I övrigt så var dom lite tunna när dom kom till oss. Nu har dom fri tillgång till bra hö och får havre 2 ggr om dagen. Dom har redan blivit bättre i hull  :)
Bor på liten gård med sambo, barn, hund och katt samt ett litet gäng Roslagsfår.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Vad använder ni för avlusningsmedel ?
« Svar #1 skrivet: 25 jan-16 kl 01:33 »
Är fåren klippta i höstas? Går fåren "kallt" (av typen kall loge eller vindskydd) eller "varmt" (av typen lagård)?

Om de inte är klippta, och dessutom har det "varmt", så kan de helt enkelt ha det för varmt längst nere i pälsen, det måste inte vara ohyra. 

Att behandla oklippta får mot löss är nästan ogörligt, medlen kommer liksom inte ner ordentligt mot huden, och man ska inte behandla utan diagnos och inte med medel som saknar lämpliga doseringsanvisningar för får.

Tidigarelägg klippningen istället, det går utmärkt att klippa får på vintern, ner till 5 minus i varje fall. Ströbädden är varmare än lufttemperaturen, så de lider absolut inte.
När man klipper, så är det lätt att avgöra om de har löss eller ej.

Kontakta sedan veterinär för att få ett lämpligt medel utskrivet.

exilbonde

  • Inlägg: 65
  • All utveckling beror på nyfikenhet och lathet.
    • Jämtland
SV: Vad använder ni för avlusningsmedel ?
« Svar #2 skrivet: 25 jan-16 kl 07:17 »
Jag tror att alla får har löss, i alla fall när dom är på stall.
Jag håller med Skogaliten, klipp och behandla.
Det finns för tillfället bara ett tillåtet lusmedel till idisslare, kommer jag inte ihåg namnet, (jag är ju faktisk i exil och har därför ingen får), det är receptbelagt, så du får ta kontakt med distriktsveterinären.
Har lämnat kvinna fårgård och hund på annat håll i landet för ett jobb, så därför ingen djur, men säkert en mening om det mesta ;)

Fostermamma

  • Inlägg: 20
    • Uppland
SV: Vad använder ni för avlusningsmedel ?
« Svar #3 skrivet: 26 jan-16 kl 11:32 »
Tack för input !
Nej , dom var inte klippta i höstas. Dom går i kallt stall och vi släpper ut dom i en vinterhage när vädret tillåter. Hade -20 nyligen. Brr ! Nu har vi nollgradigt så det växlar fort.
Det skulle nog kunna vara så att dom har för tjock ull helt enkelt. Tack för tips om att det inte lönar sig att använda lusmedel på oklippta får.
Bor på liten gård med sambo, barn, hund och katt samt ett litet gäng Roslagsfår.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Vad använder ni för avlusningsmedel ?
« Svar #4 skrivet: 26 jan-16 kl 13:03 »
Det finns flera läkemedel för att behandla löss på får. Exempelvis bayticol och blaze.
De är receptbelagda men du kanske kan hitta någon som kan sälja lite till dig för en flaska bayticol kostar ca 700kr.

Jag har ingen erfarenhet av löss på får, men har sett löss på andras getter och de går se med ögat. Leta långt bak på ryggen.

Som jag förstått det så fungerar lusmedlet genom att blodet tar upp lusmedlet genom huden och sprider det vidare och lössen som suger blodet dör. Det är därför lössen dör fastän man bara lägger medlet i en sträng på ryggen och vissa löss håller till på andra ställen.
Löss kan även dö av oralt parasitmedel eftersom det fungerar på samma sätt. Medlet hamnar i blodet som lössen får i sig.
Behandlar man får har jag läst att man kan bli tvungen att behandla två gånger.

Fostermamma

  • Inlägg: 20
    • Uppland
SV: Vad använder ni för avlusningsmedel ?
« Svar #5 skrivet: 30 jan-16 kl 22:16 »
Jag har nu konstaterat att dom har löss. Ska kontakta veterinär och fårklippare.
Vet ni om det hänt att lössen gått över till hundar ? Och för den delen oss människor ? Jag har för mig i bakhuvudet att det inte smittar mellan olika djurslag. Tycker det är rätt äckligt med löss. Får ta och läsa på känner jag. 
Bor på liten gård med sambo, barn, hund och katt samt ett litet gäng Roslagsfår.

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Vad använder ni för avlusningsmedel ?
« Svar #6 skrivet: 03 feb-16 kl 02:12 »
Fårlöss går inte på hundar eller människor.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser